۱۰:۴۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 20 December 2018
کد خبر: ۵۱۶۰۴
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه های راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

فرماندارشمیرانات: متخلفان ساخت وساز را له می کنیم/ پایان جنجال سهم‌خواهی در نظام مهندسی تهران/ تاکید وزیرراه بر ضرروت تسریع در تعیین تکلیف مسکن اجتماعیدر این هفته انتخاب هیات رییسه نظام مهندسی تهران،تاکید فرماندار شهرستان شمیرانات بربرخورد قاطع با متخلفان حوزه ساخت وساز، ورود دادستانی به مشکل کامیون‌داران،ادعای مهرآبادی درباره بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال آینده، سرپیچی بانک‌ها از ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات تولید مسکن، تاکید وزیرراه برضرروت تسریع درسرنوشت مسکن اجتماعی و... مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

پایان جنجال سهم‌خواهی در نظام مهندسی ساختمان تهران

دراین هفته یک خبرگزاری نوشت: سرانجام پس از حدود ۲.۵ ماه از برگزاری انتخابات هیئت مدیره، تکلیف هئیت رئیسه و ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران مشخص شد.سهم‌خواهی برخی از اعضای هیئت مدیره و آبستراکسیون جلسات گمانه‌زنی‌ها درباره انحلال هیئت مدیره هشتم را به شدت افزایش داده بود.اواسط مهرماه امسال انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد و منتخبین مشخص شدند. پس از این اتفاق انتظار می‌رفت جلسه اعضای هیئت مدیره انتخاب هیئت رئیسه برگزار و در اسرع وقت این موضوع تعیین تکلیف شود. در این راستا چندین جلسه برگزار شد، اما به دلیل آبستراکسیون، جلسات از درجه اعتبار ساقط می‌شد.این وضعیت همچنان ادامه داشت و واکنش معاون وزیر راه و شهرسازی را به دنبال داشت. حامد مظاهریان در یک یادداشت تلگرامی از تعیین تکلیف ماجرای انتخاب هیئت رئیسه و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در 17آذرماه (شنبه معروف) خبر داده و تاکید کرده بود: «... شنبه (17 آذرماه 97) روز قضاوت در مورد "تعهد اعضاء هیئت مدیره تهران به انجام وظیفه خود" خواهد بود و روز بعد از آن تصمیم مدیریتی اخذ خواهد شد. امیدوارم یکشنبه اولین روز شروع به کار هیئت رییسه جدید نظام مهندسی استان تهران نامیده شود.»در شنبه مورد نظر باز هم داستان آبستراکسیون جلسه اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تکرار شد و در روز بعد هیچ تصمیم مدیریتی نیز اتخاذ نشد. در حالی گمانه‌زنی درباره انحلال هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان پایتخت (اعمال ماده 26 قانون نظام مهندسی) به شدت افزایش یافته بود که عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، گفت: از رئیس نظام مهندسی درخواست کردیم که مجددا برای فردا بعدازظهر (دیروز) جلسه تشکیل شود، باید دید دوستان در جلسه شرکت می‌کنند یا خیر.بیژن خطیبی ادامه داد:‌ در هیئت مدیره نظام مهندسی عده‌ای در اقلیت و عده‌ای در اکثریت هستند؛ در همه جای دنیا و ایران دموکراسی همین گونه است. اعضای هیئت مدیره اقلیت تعدادی هستند که می‌توانند جلسات هیئت مدیره را از درجه اعتبار ساقط کنند. یعنی می‌توانند در جلسه شرکت نکنند تا جلسه رسمیت پیدا نکند.وی درباره ماده 26 قانون نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: این ماده مراحل سختی دارد، باید وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی باید در آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. ممکن عده‌ای بخواهند هیچ جلسه‌ای برگزار نشود، نباید به حق مردم و افرادی که اکثریت را در اختیار دارند خدشه وارد شود.وی تاکید کرد: در نظام مهندسی برد و باخت اصلا مطرح نیست، ممکن است سال اول که هیئت رئیسه بسته می‌شود، عده‌ای در اکثریت باشد و عده‌ای در اقلیت. این مسئله مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. در مجموع ضعف قوانین است که باعث می‌شود دوستان جلسه را از درجه اعتبار ساقط کنند.سرانجام پس از حدود 2.5 ماه بلاتکلیفی جلسه دیروز هیئت مدیره منجر به انتخاب هیئت رئیسه و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران شد. بر این اساس علی‌اکبر نبی‌ئی با سه جلسه غیبت در جلسه هیئت مدیره برای انتخاب هیئت رئیسه و رئیس سازمان، به‌عنوان دبیر انتخاب شد. بهمن مومنی‌مقدم با سه جلسه غیبت از سوی هیئت مدیره دوره هشتم به‌عنوان نایب رئیس اول انتخاب شد.همچنین علیرضا میرجعفری مقدم بدون غیبت در جلسات هیئت مدیره دوره هشتم به‌عنوان نایب رئیس دوم، علی کریمی آنچه‌مقدم بدون غیبت خزانه‌دار و در نهایت نیز محمد طاهری با یک جلسه غیبت به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران انتخاب شدند.

فرماندارشمیرانات: متخلفان ساخت وساز را له می کنیم

درهفته ای که گذشت فرماندار شهرستان شمیرانات با تاکید بر اینکه با متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد بی‌رحمانه‌ای خواهیم داشت،گفت: متخلفان بدانند بی‌رحمانه ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب می‌کنیم و آنان منتظر باشند در برخورد با قانون له شوند.سیاوش شهریور با تاکید بر اینکه ظرف یک سال ونیم گذشته هیچ ساخت و ساز غیرمجاز جدیدی در سطح شهرستان شمیرانات انجام نشده است،اظهارکرد: شهرستان شمیرانات به‌ویژه در منطقه یک به علت ارزش افزوده بالا زمین و حجم نقدینگی زیادی که وجود دارد پول یا باید به سمت بورس و بخش‌های دیگر اقتصادی برود - که امروز به هردلیلی این اتفاق روی نمی دهد - و یا به ناچار به سمت خرید عرصه و اعیان روانه شود.وی افزود: ظرفیت منطقه یک شهرستان شمیرانات به لحاظ جمعیتی پر شده است و افزایش قیمت ملک در این بخش به نسبت ساخت، عرف نسبت ساخت و مصالح و واقعیت تا حد نهایت روی داده لذا افراد به سمت خرید زمین می‌روند که هم ارزش افزوده داشته و هم مورد استفاده به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا در اطراف تهران باشد. بر همین اساس زمین در لواسان و رودبار قصران گران شده است.شهریورادامه داد: واقعیت این است که در اطراف تهران ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد اما ظرف یک سال و نیم گذشته در سطح شهرستان شمیرانات به جرات می‌توانم اعلام کنم هیچ ساخت و ساز جدیدی انجام نگرفته است و بیشترین حجم تخریب و برخورد با تخلفات را در طول بعد از انقلاب اسلامی ایران داشته‌ایم که از سوی جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.وی تاکید کرد:به‌طور دائم و مستمر پایش و رصد منطقه انجام می شود و با هر ساخت و ساز غیرمجاز و زمین‌خواری مقابله می کنیم. به این ترتیب یکی از سالم‌ترین زمانها در دست اندازی به منابع طبیعی را در سطح شهرستان ایجاد کرده ایم.

ورود دادستانی به مشکل کامیون‌داران

دراین هفته معان وزیر راه و شهرسازی با اعلام ورود دادستانی به موضوع مشکل کامیون‌داران به‌ادعای نایب‌رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور واکنش نشان داد.عبدالهاشم حسن‌نیا در نشست خبری نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته اظهار کرد: طی چند ماه اخیر یعنی از تیرماه به این سو، حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با خواسته به‌حق رانندگان مواجه شد، در این زمینه کارگروهی تشکیل شد تا به موارد مربوطه رسیدگی شود.وی تصریح کرد: سازمان راهداری تنظیم‌گر روابط بین رانندگان، شرکت‌ها و صاحبان بار است؛ در این زمینه توزیع عدالت بار، اخذ کمیسیون اضافه و... مورد توجه قرار داده است. در رابطه با توزیع بار سیستمی را در سازمان احیا کردیم تا رانندگان بتوانند مشکلات خود را اعلام کنند. حدود 22هزار شکایت به سازمان راهداری ارجاع شده که خروجی آن تعطیلی 1124 شرکت بوده است.وی ادامه داد: به تمام شکایت‌ها رسیدگی کرده‌ایم و به حدود 89درصد رسیدگی شده است.رئیس سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به بازدید سرزده از پایانه‌های بار، گفت: حدود پرداختی بیمه تکمیلی به حدود 48میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد توانسته‌ایم از این طریق به رانندگان کمک کنیم.حسن‌نیا درباره محاسبه کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر، اظهار کرد: ماتریس تعیین قیمت را با حدود 4 میلیون عدد محاسبه کرده‌ایم، این‌که بگوییم هیچ اشکال ندارد حرف درستی نخواهد بود.وی در خصوص واردات و توزیع لاستیک برای کامیون‌داران نیز گفت: از تیر تاکنون 350 هزار حلقه در اختیار کامیون‌داران قرار گرفته و از روز گذشته حدود 100هزار حلقه تولید داخل در حال توزیع در کشور است.وی از خریداری 70 دستگاه ماشین‌آلات جدید راهداری طی سال جاری خبر داد و افزود: در سراسر کشور حدود 9000 دستگاه ماشین‌آلات راهداری آماده راهداری زمستانی هستند.معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که به‌تازگی نایب‌رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور مدعی شده که هیچ‌کدام از مشکلات کامیون‌داران حل نشده است، اظهار کرد: این حرف را قبول نداریم که کاری انجام نشده است. در شش ماه اخیر اقدامات بسیار خوبی در جهت بهبود وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای باری و رفع مشکل کامیون‌داران از سوی سازمان راهداری انجام شده است.

تقدیر وزیر راه و شهرسازی از ۷ معاون خود در حوزه پژ‌وهش

درهفته ای که گذشت تقدیر وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی در بزرگداشت هفته پژوهش که به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد از هفت تن از معاون خود در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تقدیر کرد.در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران منتخب در حوزه وزارت راه و شهرسازی با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی و همچنین محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ۷ نفر از معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تقدیر به عمل آمد.در این مراسم، از سیدقاسم بی نیاز رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزرات راه و شهرسازی، محمدجعفر علیزاده معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خیراله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد راستاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل و حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تقدیر شد.متن تقدیر از پژوهشگران حوزه ستادی که به امضای محمدشکرچی زاده رسید و توسط مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اعطا شد، به شرح زیر است:نظام اطلاع‌رسانی در تحقیق و توسعه همواره جایگاه بسیاری مهمی داشته و از اصلی‌ترین ابزارهای تحقق اهداف پژوهشی به شمار می‌رود. بدین وسیله به پاس قدردانی از نقش بارز و مشارکت ارزشمندتان در امر ترویج، اطلاع رسانی و معرفی اقدامات و یافته‌های پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در آستانه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش این لوح سپاس به حضورتان تقدیم می گردد.امید است سعی وافرتان مرضی حق تعالی قرار گرفته و در پناه ایزد منان و توجهات حضرت ولیعصر (عجج) همواه موفق و موید باشید.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقش وزارت راه و شهرسازی در برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی صرفا تسهیل‌گری و در برخی نقاط عرضه زمین است، اضافه کرد: ۲۰۰ هزار واحد از این برنامه توسط توسعه‌گران در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به هدف‌گذاری کمی بخش تأمین مسکن اقشار متوسط در برنامه ششم توسعه بیان کرد: طبق این برنامه قرار است سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های شهری و روستایی ساخته و شرایط عرضه آن‌ها برای خانه‌ اولی‌ها و یا افرادی که در این زمان به توانایی خانه‌دار شدن رسیده‌اند، فراهم شود.اسلامی در این زمینه اضافه کرد: با توجه به برنامه ارائه شده به رئیس جمهوری که هفته گذشته صورت گرفت، نخستین برنامه عملیاتی در این دوره از مدیریت وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت که تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و تحویل آن به متقاضیان و همچنین ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با کمک حضور توسعه‌گران از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نقش وزارت راه و شهرسازی در این برنامه صرفا تسهیل‌گری و در برخی نقاط عرضه زمین است، اضافه کرد: ۲۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط توسعه‌گران در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد.این مقام مسئول در ادامه سخنان خود برنامه مذکور را یک هدف اجرایی ۲ ساله اعلام کرد و افزود: نکته‌ای که برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و جامعه در حال حاضر به آن نیاز دارد تسریع و تسهیل امر خانه‌دار شدن خصوصا برای قشر متوسط است تا ضمن عملیاتی کردن جریان تولید مسکن این اطمینان را به مردم بدهد که یک گونه جریان پایدار در این مسیر به وجود آمده است. اسلامی با تأکید براینکه تلاش داریم تا از این طریق نوعی تعادل در بخش عرضه و تقاضا در بازار مسکن کشور به وجود آوریم گفت: فعالیت و سرمایه‌گذاری در طرح عایدی مسکن نیز نشان‌دهنده تلاش برای جلوگیری از رکود سرمایه در این حوزه است که سعی دارد به نحوی این سرمایه و خانه‌های خالی را در مدار بهره‌برداری برای مردم قرار دهد.

دعوت از دانشگاهیان و اندیشه‌ورزان برای نهادینه کردن جریان بازآفرینی

دراین هفته محمد سعید ایزدی معاون معماری شهرسازی، گفت: از همه دانشگاهیان و اهل اندیشه و حرفه می‌خواهم برای نهادینه‌کردن مفاهیم بازآفرینی در سطوح مختلف جامعه تلاش کنند؛ چرا که بازگشت به گذشته به معنای نابودی همه آن چیزی است که از شهرهایمان باقی مانده است.محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی در مراسم رونمایی از کتاب فاولا (چهار دهه زندگی بیمناک در سکونتگاه‌های غیررسمی ریودوژانیرو)، نوشته جانیس پرلمن با ترجمه کیومرث ایراندوست و گلایول مکرونی، ضمن خیر مقدم به علاقه‌مندان حاضر در نشست گفت: وضعیت پدیده حاشیه نشینی در کشور که امروز از آن با نام حاشیه نشینی یاد می‌کنند، بر کسی پوشیده نیست.وی افزود: براساس مطالعات شرکت بازآفرینی نزدیک به ۱۰۰ شهر شناسایی شده و برآورد جمعیتی و وضعیتی از پهنه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد. همچنین بیش از ۱۱۰۰ محله در ۹۰ شهر شناسایی شده و در مجموع جمعیتی بالغ بر یازده میلیون در این مکان‌ها سکونت دارند و ۵۷ یا ۵۸ هزار هکتار مساحت این سکونتگاه‌ها است.این مقام مسوول با اشاره به وضعیت برخی کشورها در مواجهه با مساله سکونتگاه‌های غیررسمی توضیح داد: ممکن است در قیاس با پدیده مشابه در سایر کشورها مانند هند، مصر یا برخی دیگر که با این پدیده مواجه‌اند، وضعیت کشور ما چندان اسفبار نباشد، ولی برخورداری از چنین پدیده ای و اینکه چطور نسبت به رشد و گسترش آنها و زندگی و سکونت حجم قابل توجهی از شهروندانمان در این سکونتگاه‌ها کم‌توجه بوده‌ایم، جای تاسف دارد.ایزدی در ادامه با مروری بر روند شکل‌گیری سند بازآفرینی در ایران گفت: از ابتدای دهه ۸۰ توجه به این موضوع جدی شد تا اینکه در قالب قراردادی با بانک‌جهانی چند تجربه پایلوت آغاز شد. از همان سال‌ها نیز دکتر ایراندوست پشنوانه بزرگ این جریان بودند و این تجربه از آنجا که مسیر و رویکرد مواجهه با این پدیده را برای ما تغییر داد، برای کشور ما اتفاق خوبی بود. ضمن آنکه از طرف بانک جهانی انگیزه‌ای برای دولتمردان شروع شد که روی این پدیده مطالعه کنند و ساختار و نهادی را متناسب با آن شکل دهند و چند پایلوت را هم به مرحله اجرا ببرند.

چه کسانی بیشترین بدهی را به بانک مسکن دارند؟

درهفته ای که گذشت مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان گفت: روستاییان با وجود اینکه کمترین میزان تسهیلات بانک مسکن را دریافت کرده اند اما بیشترین بدهی را به این بانک دارند.جلال الدین سلیمی درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این بانک 20 هزار میلیارد ریال تسیهلات پرداخت کرده است، اظهار داشت: سهم تسهیلات پرداختی به جامعه روستایی از این میزان حدود 10 درصد است.وی افزود: از کل تسهیلات پرداختی این بانک حدود یک هزار و 400 میلیارد ریال در قالب 21 هزار فقره معوق است که 60 درصد آن مربوط به پرونده های متقاضیان شهری و 40 درصد نیز پرونده های متقاضیان جامعه روستایی است.سلیمی اضافه کرد: با این وجود نسبت معوق بانکی متقاضیان روستایی در برابر متقاضیان شهری جای تامل دارد بطوریکه از 21 هزار پرونده، 6 هزار و 621 پرونده مربوط به جامعه روستایی و تسهیلات مسکن مهر و غیر مهر است.مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان اظهار داشت: دولت در قالب تبصره یک ماده 35 لایحه بودجه سال 95 که اجرای آن امسال ابلاغ شد تمام جرایم و سود تسهیلات روستایی را بخشیده است.سلیمی گفت: در قالب این طرح متقاضیان پنج هزار و 775 فقره پرونده می توانند در صورتی که کل تسهیلات را به صورت یکجا تا پایان دی سال جاری تسویه کنند از مزایای تبصره یک ماده 35 لایحه بودجه سال 95 و بخشودگی بهره مند شوند.

گرانی ۷۹درصدی قیمت مسکن منطقه۸ طی ۸ماه

دراین هفته بر اساس آمار رسمی قیمت واحد مسکونی از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه در منطقه ۸ بالغ بر ۷۸.۸ درصد افزایش یافته است.به گزارش تسنیم ، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی فروردین ماه امسال در منطقه هشت 4 میلیون و 771 هزار تومان بود که در اردیبهشت ماه به 5 میلیون و 259 هزار تومان افزایش یافت. روند افزایشی در آخرین ماه بهار امسال ادامه یافت و متوسط قیمت در این منطقه به 5 میلیون و 807 هزار تومان رسیده.در اولین ماه تابستان متوسط قیمت به 6 میلیون و 294 هزار تومان، در مرداد به 6 میلیون و 873 هزار تومان، در شهریور به 7 میلیون و 579 هزار تومان و در مهرماه 97 به 7 میلیون و 825 هزار تومان افزایش یافت.در نهایت طی آبان‌ماه امسال متوسط یک مترمربع واحد مسکونی به 8 میلیون و 534 هزار تومان افزایش یافت، یعنی 78.8 درصد رشد قیمت در مقایسه با فروردین امسال.برخلاف روند افزایشی قیمت، تعداد معاملات در این منطقه نسبت عکسی را طی کرده که مهم‌ترین عامل آن را می‌توان کاهش قدرت خرید مردم دانست.

شرکت ترکیه‌ای در تکمیل فاز۱۱ پردیس مشارکت می‌کند

درهفته ای که گذشت مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: شرکت «کوزوپارس » ترکیه در تسریع فعالیت های عمرانی فاز ۱۱ مسکن مهر مشارکت می کند.مهدی هدایت در نشستی با گوگچین کوزو مدیرعامل و معاونان شرکت کوزوپارس خواستار سرعت بخشیدن در اجرای عملیات عمرانی این فاز شد. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: کارخانه آسفالت در دست ساخت توسط شرکت کوزو پارس که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، آسفالت مورد نیاز فاز 11 را تامین خواهد کرد.وی ادامه داد: عملیات زیر بنایی فاز 11، پکیج تصفیه موقت فاضلاب فاز 11 و محوطه سازی بلوک‌های مسکن مهر با مشارکت این شرکت اجرا می شود. هدایت گفت: مدیرعامل کوزوپارس ترکیه هفته آینده با معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در این باره نیز دیدار خواهد کرد.همچنین مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با عضو هیات مدیره شرکت توسعه شهرسازی که مدیریت ساخت حدود 10 هزار واحد در فازهای 5 و 9 جدید پردیس را بر عهده دارد نشستی برگزار کرد.هدایت در این نشست بر لزوم فعال کردن سریع پروژه ها تاکید کرد و خواستار تسریع در روند اجرایی در فازهای 5 و 9 جدید مسکن مهر پردیس شد.

استفاده از فولاد و میلگردهای غیر استاندارد در ساخت و سازها

دراین هفته رئیس مرکز تحقیقات و مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت‌ها فولاد و میلگردهای غیر استاندارد در ساخت و سازها استفاده بیشتری می‌شود، گفت: سازمان ملی استاندارد باید در خصوص استفاده از فولاد و میلگردهای غیر استاندارد به طور جدی ورود کرده و آن را بررسی کند.محمد شکرچی‌زاده در نهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی سازه با بیان اینکه تعداد زلزله‌های کشور نسبت به گذشته به دلایل زمین‌شناسی به طرز قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: این رشد تعداد زلزله‌ها در منطقه کرمانشاه بیشتر مشاهده می‌شود چرا که به دلیل خمیدگی زاگرس منطقه‌ای خاص احتمال وقوع زلزله‌های با قدرت بیش از ۶ ریشتر در این منطقه وجود دارد.شکرچی‌زاده افزود: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های ما وجود فولاد و میلگردهای غیر استاندارد بعد از افزایش قیمت‌ها بوده است چرا که این مصالح غیر استاندارد تأثیر بسزایی در پایین آمدن کیفیت و عمر ساخت و سازمان‌ها خواهد بود باید به طور جدی به این موضوع بپردازیم.رئیس مرکز تحقیقات و مسکن و شهرسازی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما در وزارت راه و شهرسازی ارتقاء کیفیت ساخت و ساز است پس برای بالا بردن کیفیت ساخت و سازها باید به استانداردهای نهاده‌های ساختمانی توجه ویژه‌ای شود.وی در خصوص نقش فولاد در سبد کالایی صنعت گفت: ما هنوز دستورالعمل مناسبی برای فولاد نداریم اما مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی اقدامات خوبی را برای سرباره‌های فولادی آغاز کرده تا مواد مصرف مشخصی را برای سرباره‌ها ایجاد کند. پس برای کاهش خسارت‌ها بعد از زلزله نیازمند همکاری نزدیک با انجمن فولاد داریم.همچنین در این همایش رضاییان دبیر اجرایی نهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی سازه و فولاد گفت: در بخش صنعت تلاش اساتید دانشگاه و صنعتگران همواره رو به جلو بوده است و یکی از چالش‌های امروز صنعت، تحریم‌های اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی است.

اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل تصویب شد

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی از تصویب اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل در دولت خبر داد و گفت: قانون ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع و سرفصل هایی که قانونگذار برای این صندوق پیش بینی کرده است.محمد اسلامی در آیین اختتامیه نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه جامعه حمل‌ونقل در همه ابعاد یک خانواده بزرگ و پر افتخار است، اظهار کرد: یک فرصت تاریخی برای تحول در حوزه حمل و نقل مرزی ساخت و سامانه های حمل و نقل و خدمات پشتیبانی به وجود آمده و آن هم تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل است که در قانون پیش‌بینی شده بود.وی ادامه داد: اساسنامه این صندوق هفته پیش در دولت تصویب شد و قانون 19 هزار میلیارد تومان منابع و سرفصل هایی که قانونگذار برای این صندوق پیش بینی کرده است.وی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیتی که در این صندوق ایجاد خواهیم کرد موانعاز میان برداریم و با شتاب بخشیدن به جریان توسعه این حرکت را به معنای واقعی خودش در خدمت رشد و پیشرفت کشور قرار دهیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که بایستی برای افزایش ظرفیت بدون ملاحظه و با یک حرکت خردمندانه ای کل کاستی‌های ظرفیت حمل و نقل را با بهره گیری از فرصت تحویل به ظرفیت‌های صنعتی علمی صنعتی و پژوهشی داخل کشور استفاده، کنیم، اظهار کرد: در مدتی که در وزارت راه وشهرسازی هستم سعی کرده ام با توجه به نیازی که جامعه دارد و مد نظر قرار دادن کاستی‌های شدیدی که در ظرفیت های حمل و نقلی داریم، باید قراردادهای لازم را با واحدهای صنعتی مبادله شود.

گیت‌های اخذ عوارض در آزادراه‌ها جمع‌آوری می‌شود

دراین هفته امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌ونقل با ابراز این‌که تصویب اساسنامه صندوق توسعه حمل‌ونقل به‌عنوان پایه حل مشکل تأمین منابع این بخش خواهد بود، اظهار کرد: این صندوق برای تأمین ناوگان، بیمه و تضمین سرمایه‌گذاری و احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقلی طراحی شد و اجازات خاصی در اساسنامه گرفته شده تا بتواند به تأمین زیرساخت‌ها و توسعه راه‌ها و نگهداری آنها کمک کند.وی ادامه داد: انتشار اوراق ارزی توسط دولت یکی از مشکلات ما بود که این اجازه در صندوق توسعه حمل‌ونقل اخذ شده که پس از اجرایی شدن ساختار تشکیلاتی این صندوق، با ماهیت و ساختار توانمند می‌تواند به‌صورت فعال در عرصه حمل‌ونقل در راستای حمایت از بخش خصوصی ورود قوی داشته باشد.وی با اشاره به مشکل ممیزان مالیاتی در تفسیر ماده 3 قانون مشارکت در پروژه‌های راه و شهرسازی یادآور شد: این تفسیر باعث می‌شد که به سود اقدامات انجام‌شده در آزادراه‌ها مالیات بسته می‌شد، آیین‌نامه اجرایی قانون در ماده 50 اصلاح شد و به‌صراحت مضامین تبصره 3 را مشخص و در 4 بند اعلام کرد.معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع با بیان این‌که امروز تکلیف سرمایه‌گذاران بخش حمل‌و‌نقل کاملاً مشخص است، افزود: الکترونیکی کردن و جمع‌آوری عوارض آزادراه‌ها یکی از برنامه‌هایی است که امسال عملیاتی می‌شود. بیش از 8 سال است که وزارت راه به‌دنبال پیاده‌سازی ETC بود. این کار زمانی با بانک مسکن آغاز شد اما به‌دلیل چند مشکل که یکی از آنها فرار از پرداخت بود ادامه نیافت. با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرکتی بی‌ال‌تی ایجاد شد، این سیستم تمام گیت‌های آزادراهی را جمع‌آوری می‌کند. هفته گذشته در آزادراه تهران ــ ساوه نمونه آزمایشی این گیت‌ها اجرا شد و در مرحله آزمایش نرم‌افزار قرار دارد.

سرپیچی بانک‌ها از ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات تولید مسکن

درهفته ای که گذشت دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه سود تسهیلات تولید مسکن بر خلاف ابلاغیه بانک مرکزی نه ۱۸ درصد بلکه 30 درصد است، گفت: جایگاه دولتی ها و مجلسی‌ها با بخش خصوصی عوض شده و این روزها آنها منتقد شده‌اند.فرشید‌پور حاجت در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که وزیر راه و شهرسازی به تازگی خبر از برنامه این وزارتخانه برای تولید 400 هزار مسکن تا سال 99 داده است. آیا این به معنی ورود دولت به عرصه ساخت و ساز است و اصلا امکان تولید این تعداد در سه سال آینده وجود دارد، گفت: اعلام برنامه تولید 400 هزار مسکن همان برنامه تولید سالانه 100 هزار مسکن در بافت فرسوده است.وی افزود: این برنامه اعلام شده همان نوسازی 270 محله است که سازوکار آن مشخص است، اما آنچه که مشخص است این است که فعلا زمین‌هایی که باید به این موضوع (بافت فرسوده) تخصیص پیدا کند، تخصیص نیافته و ظاهرا بعد از گذشت این مدت تنها در حد همان 36 متر مربع باقی مانده است.پورحاجت تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی علیرغم شعارهای دولت، عدم توجه به بخش خصوصی و انبوه‌سازان و در کنار خود ندیدن بخش خصوصی است، چرا که اگر قرار است انبوه‌سازان به عنوان توسعه‌گر در بافت فرسوده ورود کنند باید آنها را هم بازی بدهند و به نوعی دولت آنها را در کنار خود ببیند.دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه اگر قرار است این 400 هزار مسکن در بافت فرسوده احداث و احیا شود، تماما به برنامه‌ریزی دولت و مجلس بازمی‌گردد،‌گفت: بخش خصوصی در این چند سال گذشته هیچ گاه به بازی گرفته نشده است و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده به نظر می‌رسد با صحبت کردن و ابلاغ بخشنامه این بخش حل نخواهد شد.

تلاش ترکیه برای هوشمندسازی سیستم توقف خطوط ریلی پایتخت

دراین هفته شرکت ملی راه آهن ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد با نصب و راه‌اندازی سیستم‌های خودکار و هوشمند توقف قطار به افزایش امنیت و در عین حال سرعت حمل و نقل ریلی در این کشور بپردازد.به گزارش ایسنا، سیستم خودکار و هوشمند توقف قطار که موسوم به سیستم‌های ATS است، سامانه جدید و فوق هوشمندی است که به صورت نرم‌افزاری بر روی قطار و ایستگاههای راه آهن نصب و راه‌اندازی می‌شود و در صورت بروز هر گونه حادثه ناگوار و غیرمترقبه موجب توقف قطار و نجات جان سرنشینان و مسافران آن می‌شود.شرکت ملی راه آهن ترکیه (TCDD) روز گذشته اعلام کرد که می‌خواهد با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بکار رفته در سیستم‌های ریلی آنکارا، پایتخت این کشور به نوسازی و ایجاد تغییر و تحولات جدیدی بپردازد که به موجب آن امنیت قطارهای درحال تردد درون شهری و برون شهری بیشتر از پیش تامین خواهد شد و بدین ترتیب می‌توان گفت که تمامی قطارها و ایستگاه‌های راه‌آهن در این شهر به سیستم ATS مجهز خواهند شد تا در راستای اجرای ‌برنامه‌های دولت این کشور برای احیا و نوسازی خطوط ریلی و سامانه‌های حمل و نقل گام بردارد. بر اساس گزارش دیلی صباح، این سیستم همچنین قادر خواهد بود زمان دقیق رفت و آمد قطارها را با استفاده از گزینه‌های ایمنی مانند کنترل هوشمند در تقاطع‌های هم‌سطح و غیر هم‌سطح پیش‌بینی و اعلام کند و در صورت بروز هر گونه خطا و احتمال برخورد به صورت اتوماتیک و خودکار قطارهای مربوطه را کنترل و متوقف کند. این امر می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از برخورد دو قطار با یکدگیر جلوگیری به عمل بیاورد.

وزیرراه:دولت باید هرچه زودتر تکلیف مسکن اجتماعی را روشن کند

درهفته ای که گذشت محمد اسلامی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره تدبیر وزرات راه و شهرسازی ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد بیان کرد: هفته قبل با حضور رییس جمهوری در وزارت راه و شهرسازی برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور برای جامعه متقاضی که اقشار متوسط و کم درآمد هستند، اعلام شد. این پروژه‌ها توسط توسعه‌گران و انبوه‌سازان کشور در دست اجرا قرار خواهد گرفت.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد واحدهای در دست ساخت در بافت فرسوده، اظهار داشت: قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر و همچنین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند ساخته شود.وی خاطر نشان کرد:‌این برنامه در کنار تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که متعلق به مسکن مهر است، از برنامه‌های تولید مسکن است که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اجرا می‌شود.اسلامی درباره مسکن اجتماعی بیان کرد:‌ من بارها گفته‌ام که این طرح مسکن ویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد و دولت به لحاظ قانونی وظیفه دارد که هرچه زودتر تکلیف این بخش را مشخص کند .وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف است که با فعال‌سازی جریان تولید مسکن متعادل‌سازی عرضه و تقاضای مسکن را فراهم کند.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه حداقل سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور عرضه شود، اظهار کرد: در این روزها برای ما مهم‌ترین گام این است که سیاست‌های روان و برنامه‌های مشخص و شفاف پایه‌گذاری کنیم تا جریان تولید مسکن شکل بگیرد.

دولت در اجرای وعده‌های خود نه امید داشت، نه تدبیر

دراین هفته رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری با بیان اینکه دولت در اجرای برنامه‌ها و وعده‌های خود نه تدبیر داشت و نه امید، تاکید کرد: درخواست ما از دولت فقط اجرای قانون بود که آن را هم نتوانست به اجرا برساند.به گزارش خبرنگار ایلنا، غلام خادمی‌‌‌‌زاده در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری با بیان اینکه در شش ماه گذشته ۱۸۳ جلسه با نهادهای مرتبط از جمله وزیر سابق راه و وزیر سابق کار وزیر سابق صنعت برگزار کردیم اما دریغ از رفع یک مشکل، گفت: ناله‌‌های ما را نه دولت شنید و نه مجلس تا اینکه هفته گذشته مجلس، مسئولان سه وزارتخانه را به قوه قضاییه دعوت کرد.وی ادامه داد: تنها برداشت و سود ما از ۱۸۳ جلسه‌‌‌ای که برگزار کردیم، یک خودکار بود که در هر جلسه به ما می‌‌دادند.رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری با تاکید بر اینکه کوهی از مشکلات ما نه به دلیل امریکا، نه به دلیل انگلیس و نه به دلیل تحریم‌‌‌‌ها است، اظهار داشت: عملکرد نادرست مسئولان است که خواسته یا ناخواسته آب را به آسیاب دشمن می‌‌ریزند.خادمی‌‌‌‌زاده با تاکید بر اینکه امروز در بدنه دولت و برنامه‌‌‌‌هایی از که گفته می‌‌‌شود براساس امید به آینده تنظیم شده، می‌‌‌بینیم که نه امیدی است و نه تدبیری، تصریح کرد: این مانند همان مثالی که به کوری عین‌‌الله می‌‌‌گفتند.وی افزود: در برنامه‌‌های دولت نه تدبیری دیدیم و نه امید و دولت مانند ارکستری شده است که هر وزارتخانه آن یک ساز می‌‌‌زند و از آنجایی که رهبری ندارد، صدای ناهنجاری ایجاد شده است.رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری با بیان اینکه در شش ماه گذشته هر بار به وزارت راه رفتیم ما را به وزارت صمت پاس دادند، خاطرنشان کرد: وزارت صمت هم‌چنان شوتی کرد که وزارت کار نمی‌‌توانست آن را بگیرد. همین شد که امروز پرونده ما را به قوه قضاییه دادند.

درخواست تمدید مجوز اوفک برای خرید بقیه ایرباس‌های برجامی

درهفته ای که گذشت مدیرعامل هما گفت: در هیچ یک از قراردادهای خرید هواپیما کوتاه نیامده ایم و انتظار داریم اتحادیه اروپا برای خرید بقیه ایرباس ها، تمدید مجوز اوفک را دریافت کند.فرزانه شرفبافی در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۵۷ سال عمر دارد و امیدواریم به صدسالگی عمر این شرکت نیز دست یابیم. همچنین نگرانی از تحریم ها نداریم و خدمات رسانی این شرکت به قوت ادامه خواهد یافت.وی با اشاره به فعالیت بالای شرکت هما در بخش مهندسی، تعمیرات و نگهداری هواپیما اظهارداشت: در زمینه طراحی قطعات و دستگاه های موردنیاز نیز کار بزرگی انجام داده ایم و یکی از دستگاه های تستر موتور هواپیما را طراحی و بهره برداری کرده ایم که دستگاه مهمی در این صنعت به شمار می رود. این دستگاه محصول مهندسان هما بوده و از هیچ شرکت خارجی کمک نگرفته ایم.مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت در بخش عملیاتی شامل مهمانداران، خلبانان، دیسپچرها و کترینگ نیز فعال است و به عنوان مثال تولیدات کترینگ هما در فرودگاه امام (ره) به همه هواپیماهای داخلی و خارجی می تواند خدمات ارائه داده و از روزانه ۳ هزار پُرس غذا به ۲۵ هزار پرس غذا تولیدات کترینگ هما افزایش یافته است.مدیرعامل ایران ایر به تحریم هواپیماهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: دولت آمریکا حتی هواپیماهای زمینگیر ما را هم تحریم کرده است، حتی هواپیمایی را که فروخته ایم و برای استفاده در دانشگاه های هوانوردی متلاشی کرده ایم هم در لیست تحریم قرار داده است، با این حال هیچ یک از پروازهای خارجی هما لغو نشده است.شرفبافی درباره خرید هواپیما گفت: سه قرارداد بزرگ خرید هواپیما در طول برجام امضا کرده ایم که در نتیجه این قراردادها ۱۶ فروند هواپیما شامل دو فروند ایرباس ۳۲۰، یک فروند ایرباس ۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR وارد کشور شده است،ضمن اینکه ۵ فروند از این ۱۳ فروند ATR را توانستیم بعد از تاریخ ۸ آگوست وارد کشور کنیم.شرفبافی ادامه داد: در زمینه اجرای هیچ یک از این قراردادها کوتاه نیامده ایم و همواره دست بالا را داشته ایم. انتظار داریم اتحادیه اروپا برای ایرباس مانند ATR ها تمدید مجوز اوفک را دریافت کند و از بوئینگ می خواهیم با هما مذاکرات خود را ادامه دهد.

احداث فرودگاه جدید ممنوع است

دراین هفته مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، احداث فرودگاه های جدید در کشور ممنوع اعلام شده است.به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله مهابادی در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در بهترین شرایط ناوبری هوایی و صنعت فرودگاهی کشور در طول چهار دهه اخیر قرار داریم، گفت: از جنبه های بهسازی و نوسازی سامانه های فرودگاهی و همچنین زیرساخت های این صنعت در بهترین شرایط هستیم.وی افزود: امروز از اولین سامانه بومی SSR بهره برداری آزمایشی خواهد شد. این سامانه راداری در فرودگاه مهرآباد نصب می شود همچنین به زودی بهره برداری از اولین سامانه سیمیلیتور (شبیه سازی) سه بعدی برج مراقبت پرواز که توسط کارشناسان داخلی ساخته شده است، آغاز خواهد شد.مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: عملیات نصب رادار آسمان ایران نیز به زودی انجام می شود که به امنیت آسمان پایتخت کمک شایانی خواهد کرد.وی درباره توسعه فرودگاه ها یادآور شد: براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل دسترسی مردم به طور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر به یک فرودگاه، نیازمند احداث فرودگاه جدید نیستیم. همچنین در برنامه ششم توسعه نیز ایجاد فرودگاه جدید ممنوع شده است اما متولیان بخش صنعت هوانوردی و راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده اند که برای توسعه فرودگاه ها باید جهت دهی درست داشته باشیم.مهابادی خاطرنشان کرد: فرودگاه های نسل سوم و یا کوچک طرحی است که از سوی شرکت فرودگاه ها ارائه شده و ناظر بر این است که به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در زمینه توسعه فرودگاهی در کشور باشیم. این عدالت اجتماعی با احداث فرودگاه های نسل سوم که فرودگاه های ارزان قیمت با هزینه های پائین، فعالیت هواپیماهای کوچک و امکان تغییر تایم پروازها نسبت به میزان پروازها هستند، توسعه خواهد یافت.مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته، در ۱۰ فرودگاه درجه دو و سه کشور مانند جهرم، خوی، مراغه، پارس آباد و ... نشست و برخاست هواپیما افزایش داشته است.

بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال آینده

درهفته ای که گذشت قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: با جمع بندی صورت گرفته، بدون واحدهایی که پرونده قضایی دارند، پرونده مسکن مهر کل کشور در سال آینده بسته می شود.به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، احمد اصغری مهرآبادی روز چهارشنبه در جلسه شورای مسکن قم، افزود: با تاکید رئیس جمهوری و پیگیری وزیر راه و شهرسازی، دولت مصمم است طرح مسکن مهر هر چه سریع تر به مرحله نهایی برسد.وی با بیان این که از ابتدای انقلاب تا سال 86، یک میلیون و 900 هزار قطعه زمین واگذار شده بود، اضافه کرد: تاکنون یک میلیون و 730 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شده که یک میلیون و 90 هزار واحد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است.مهر آبادی با تاکید بر این که عزم دولت در اتمام مسکن مهر جدی است، اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است تا از ظرفیت استان ها و توان استانداران برای تکمیل واحدهای مسکن مهر استفاده شود.اصغری مهرآبادی بیان کرد: در این دولت با وجود تنگناهای مالی و مشکلات پیچیده، کار زیادی انجام شده، ولی تبلیغ کمتر شده و نتوانستیم عملکرد را به خوبی ارائه دهیم.وی خاطرنشان کرد: با دستور معاون اول قوه قضاییه به دستگاه قضایی در سراسر کشور، واحدهای مسکن مهری که پرونده قضایی دارد، خارج از نوبت رسیدگی می شود.قائم ‌مقام وزیر راه گفت: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به صراحت تاکید شده دستگاه های متولی مسئول تامین خدمات هستند؛ ولی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه کمک زیادی به دستگاه های متولی نموده است.اصغری مهرآبادی اضافه کرد: در حالی که وظیفه وزارت راه و شهرسازی تامین زمین و پیگیری تسهیلات بانکی است، ولی در سال 95 حدود هشت هزار و 800 میلیارد ریال از محل اسناد خزانه برای انشعابات و همچنین چهار هزار میلیارد ریال برای تامین زمین و سایر خدمات از جمله تامین فاضلاب هزینه نموده است.وی افزود: همچنین در بسیاری از مناطق که واحد ها تکمیل شده و نیاز به تصفیه خانه دارد، 42 هزار میلیارد ریال برای تصفیه خانه فاضلاب واحدهای مسکن مهر کشور درخواست کرده ایم و پیگیر هستیم این اعتبار را جذب نماییم.وی با بیان این که تسهیلات مسکن مهر از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یافته است، ادامه داد: تلاش می کنیم بازپرداخت این تسهیلات را از 15 به 25 سال افزایش دهیم تا اقدامی برای رفاه حال مردم باشد.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar