۰۹:۲۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۷ - 27 December 2018
کد خبر: ۵۱۶۷۴
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبارحوزه مسکن وراه را گزینش کند و در اختیارمخاطبان تخصصی این حوزه قراردهد تا از این طریق آنها در جریان مهمترین رویدادهای این صنایع قرار بگیرند.
موضع‌گیری شکرچی‌زاده درباره حادثه دانشگاه آزاد/ ضرب‌المثل سرخ پوستی معاون وزیرراه/ جزئیات اولین نقد به جدیدترین برنامه مسکنی اسلامیگشتی در خبری های این هفته حوزه راه و مسکن نشان می دهد که این هفته در حوزه راه اتفاق ناخوشایند و دلخراشی رخ داد که آن هم مربوط به واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد بود، این اتفاق موضع گیری معاون وزیرراه را به دنبال داشت به طوری که محمد شکرچی زاده ضمن ابراز تاسف تاکید کرد که این اتفاق حاکی از بی تفاوتی ما به حوزه تحقیق وپژوهش است.

در این هفته اما در حوزه نظام مهندسی نیز اتفاق مهمی رخ داد و آن هم برگزاری نشست مشترک حوزه راه ومسکن بود که سبب شد وزیرراه برای تکلیف شورای هفتم مرکزی را مشخص کند و تداوم روند کاری آن را قانونی تشخیص دهد، در این جلسه مهم همچنین مقررشد که طی هفته آتی تکلیف ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی مشخص شود، البته وزیرراه در این جلسه حرفهای مهم دیگری درباره نظام مهندسی زد که مورد توجه قرارگرفت، مثلا اسلامی او از معضل امضاء فروشی در نظام مهندسی سخن راند و در عین حال گفت که نظام مهندسی نباید سیاسی شود.

اما از اتفاقات مهم دیگرحوزه مسکن در این هفته مربوط به این بود که وزیر راه آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که چشم انتظار افزایش نرخ وام مسکن بودند، او گفت که تسهیلات نرخ مسکن به دلیل تورم‌زا بودن افزایش نمی یابد.

در این هفته اما خبر احتمال افزایش وام مسکن مهر جزء خبرهای نسبتا امیدوارکننده حوزه مسکن بود چرا که تحقق این امر باعث می شود واحدهای نیمه کاره این طرح سریع تر تکمیل شوند و متقاضیانی که سال‌ها چشم انتظاربوده اند بالاخره خانه دارشوند.

این هفته همچنین معاون معماری وشهرسازی برای نقد به عملکرد شهرداری ازیک ضرب المثل سرخپوستی استفاده کرد که درجای خود قابل توجه بود. اما گزیده و شرح مهمترین اخبار این هفته به شرح ذیل است:

ضرب المثل سرخ پوستی معاون وزیرراه

در این هفته معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که یک ضرب المثل سرخ پوستی می‌گوید میراث فرهنگی چیزی نیست که از نسل‌های گذشته باقیمانده باشد، چیزی است که ما برای نسل‌های آینده می‌گذاریم، گفت: سیاست بازآفرینی شهری چهار شاخصه رویکرد یکپارچه و جامع،‌ارتقا و تحول اقتصادی، کالبدی-محیطی و اجتماعی را دنبال می‌کند.سعید ایزدی با انتقاد از نوع نگاه به احیای بافت‌های فرسوده و این‌که این نگاه کالبدی است، گفت: راه‌حل بحران آب عجیب و غریب و بزن و بکوب است.محمدسعید ایزدی در اولین دوره ملی آموزش بازافرینی شهری پایدار اظهار کرد: مگر می‌شود بیمارستان‌ها را روی گسل ساخت، ما به دلیل این که به کیفیت بی توجهیم این کار را انجام می دهیم.وی با بیان این‌که مسکن مهر در نطنز روی گسل ساخته شده، گفت: بسیاری از شهرها همین مسئله اتفاق افتاده و به جریان توسعه بی توجه هستیم. پالایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مخازن نفتی روی گسل‌ها ساخته شده‌ و قبل از ساخت هیچ بررسی در این زمینه انجام نشده است.وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سوی یک رویکرد نوین شهری جدید، افزود: زیست پذیری در برخی شهرهای کشور دچار مشکل و مخاطره شده، اگر به این روند توجه نکنیم با مخاطرات خیلی جدی مواجه خواهیم شد.وی با بیان این‌که باید تلاش کنیم بحث کیفیت زندگی دچار مخاطره نشود، ادامه داد: راه‌حل بحران آب، عجیب و غریب و بزن و بکوب است.

پیشنهادات پرت دلالان مسکن مهر پرند

درهفته ای که گذشت در حالی قیمت متوسط واحدهای مسکن مهر پرند بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که دلالان با ارسال پیامک‌هایی به متقاضیان پیشنهاد خرید واحدها را با قیمت ۴۰ میلیون تومان می‌دهند.به گزارش تسنیم ، به طور معمول اثر افزایش قیمت مسکن در کلانشهر تهران با چند ماه تاخیر به حومه پایتخت سرایت می‌کند. از پاییز سال گذشته رشد قیمت در مناطق 22 گانه تهران شدت گرفت و تا آذرماه امسال در مقایسه با سال 97 قیمت‌ها به طور میانگین 92.6 درصد افزایش یافته است. از اواخر بهار امسال نیز این اتفاق تاثیر خود را بر شهرهای اطراف تهران گذاشت که پروژه‌های مسکن مهر نیز از آن بی نصیب نمانده‌اند.به‌عنوان نمونه سال گذشته واحدهای مسکن مهر پردیس حداکثر با قیمت 120 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما همان واحدها امروز تا 340 میلیون تومان نیز داد و ستد می‌شود. در پرند نیز این‌گونه است؛ در این شهر سال گذشته در بازار آزاد قیمت یک واحد مسکونی مهر بدون احتساب وام 35 تا 40 میلیون تومان بود این در حالی است که امسال به حدود 100 میلیون تومان در واحدها آماده تحویل و حدود 70 میلیون تومان در واحدهای نیمه تمام رسیده است.در این شرایط دلالان مسکن مهر پس از وقفه‌ای سه ساله مجددا دست به‌کار شده‌اند. آنها با ارسال پیامک‌هایی با مضمون " خریدار مسکن مهر پرند شما هستم، آقای... بهترین مشاور برای خرید و فروش مسکن مهر با شماره زیر تماس بگیرید...»با یکی از این شماره‌ها تماس گرفته شد. آقای "ک" در پاسخ به این پرسش که مسکن مهر را با چه قیمتی خریداری می‌کنید، گفت: قیمت‌ها به میزان واریزی بستگی دارد؛ اگر واریزی متقاضی کامل باشد حدود 40 میلیون تومان مسکن مهر را خریداری می‌کنیم.

موضع گیری شکرچی زاده درباره حادثه دانشگاه آزاد

دراین هفته محمد شکرچی زادهرئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، گفت: حادثه‌ای که برای اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد رخ داد ناشی از این مسئله است که هنوز برای کاربردی کردن نتایج تحقیقات، باوری وجود ندارد وگرنه ما می‌توانستیم مانند سایر کشورها به طرح «صفرکشته» برسیم.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدشکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پنل «عوامل و الگوهای بهبود مشارکت دانشگاه‌ها در رفع مشکلات ملی»، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم ما این است؛ کسانی که تصمیمات اساسی در کشور می‌گیرند باید باور داشته باشند که نتایج تحقیقاتی می‌تواند به یک کار اساسی بیانجامد.وی تاکید کرد: یکی از همان مسائلی که به نتایج تحقیقات آن باور نداریم، موضوع مسکن است. امروزه ۲۰ میلیون نفر بدمسکن و بی‌مسکن در کشور داریم.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: آیا نمی شد این موضوع را در یک نهاد تفکری و اندیشه ای در کشور توامان به نتیجه رساند؟ واکاوی این موضوع خیلی مهم است.شکرچی زاده، اظهار کرد: چالش مهم برای این تعامل و نتیجه دهی این است که روی مسئله شناخت داشته باشیم که باید در حوزه های کار تحقیقاتی جدی صورت گیرد.به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه، اعلام کرد: امروزه در کشور ۱۶ هزار کشته در جاده‌ها داریم. آیا نمی‌توانستیم با نتایج تحقیقات همانطور که سایر کشورها به پدیده «صفرکشته» دست یافته اند، ما هم با نتایج تحقیقات برسیم؟ به این نتایج باور نداریم چون ظرفیت سازی صورت نگرفته و باوری به این نتایج وجود ندارد.در پی بروز سانحه برای یک دستگاه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تا زمان کنونی ۸ دانشجو جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۸ نفر روانه بیمارستان شدند.

امضافروشی در نظام مهندسی باید حذف شود

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت‌وساز در حال حاضر در دوره رکود به سر می‌برد و دولت سیاست‌هایی را برای یک حرکت جسورانه جهت خروج از رکود اتخاذ کرده است.محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی یک انجمن صنفی که مسائل آن صنفی باشد نیست بلکه یک نظام حرفه‌مند، اعتباردِه و صاحب صلاحیت است گفت: باید دقت کرد که این سازمان یک نظام اعتمادآفرین است و اگر دچار کاستی و آفت شود طبیعی است که نمی‌تواند به رسالت خود عمل کند.این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز در حال حاضر در دوره رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به شرایط امروزه کشور دولت سیاست‌هایی را برای یک حرکت جسورانه جهت خروج از رکود و برون‌رفت از وضعیت موجود اتخاذ کرده که برنامه وزارت راه و شهرسازی نیز بر آن استوار است.وی عدم عرضه و تقاضا در موضوع مهندسی را آسیبی جدی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این مسئله بیشترین مشکل را در جامعه مهندسی ایجاد کرده است زیرا تنها برای ۶ درصد این جامعه در کشور کار وجود دارد و با هر فرمولی که ارجاع کار صورت گیرد ۶ درصد است.

اولین نقد به جدیدترین برنامه مسکنی وزیرراه

دراین هفته در حالی وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای خانه‌دار کردن مستاجران با ساخت واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت خبر داده که دست‌اندرکاران بازار مسکن بر این باورند برنامه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن تا سال ۱۴۰۰ تاثیر کمی بر تامین نیاز مردم در این بخش خواهد داشت.رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک با تاکید مجدد بر این‌که با تحقق ساخت 400 هزار مسکن اتفاق خاصی در بازار تا سال 1400 روی نمی‌دهد، بیان کرد:‌ قاعدتا وزارت راه و دولت باید در حوزه مسکن برنامه‌های تقویتی دیگری به برنامه‌هایش اضافه کند. وزیر اعلام کرده در برنامه‌هایش افزایش وام را ندارد و گفته نمی‌توانیم، نمی‌خواهیم و اعتقادی به آن نداریم. در شرایط فعلی اقتصادی ایران احساس بنده این است که باید قدرت خرید مردم را با تسهیلات بانکی موثر (تعداد به لحاظ کمی و هم این‌که مبلغ با توجه به رشد 100 درصدی قیمت مسکن و اقساط متناسب با درآمدهای مردم) افزایش دهد.عقبایی گفت: قاعدتا وقتی وزیر اعتقادی به افزایش وام ندارد، یعنی قدرت خرید مردم پایین باقی خواهد ماند و سیاست‌های پولی و مالی نمی‌تواند کمکی برای دهک‌های پایین جامعه باشد.وی در ادامه با بیان این‌که این مسئله می تواند مسکن را دچار رکود بیشتری کند، اظهار کرد:‌چشم‌انداز مثبتی را برای بازار مسکن نمی‌بینم و در بخش تولید برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی موثر نخواهد بود، ضمن این‌که در مسکن استیجاری که باید یک بازار رقابتی ایجاد شود، مالکان با این استدلال که امسال نرخ دلار افزایش یافته و روی قیمت مسکن تاثیر زیادی گذاشته،‌ اجاره بها را در سال آینده افزایش خواهند داد.

هواپیمای روسی مناسب آب و هوای ایران نیست

درهفته ای که گذشت رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این‌که نیمی از ناوگان هوایی مسافری کشور در نقطه بحرانی قرار دارد بر ضرورت برنامه‌ریزی برای نوسازی این ناوگان تاکید کرد و گفت:‌ هواپیمای روسی متناسب آب و هوایی ایران نیست.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به حجم بالای فرسودگی صنعت هوایی کشو اظهار کرد: در شرایط کنونی مسئله فرسودگی هواپیماهای مسافربری یکی از دغدغه ها و مسائل مهم در عرصه صنعت هوایی کشور است و این موضوع قطعا باید جزء اولویت های اصلی مسئولان قرار داشته باشد.وی با اعلام اینکه امروز 50 درصد از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در شرایط بحرانی قرار دارند، افزود: در چند سال گذشته با انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی مانند ایرباس و بوئینگ، تعدادی (16 فروند) هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور تزریق شد، اما قطعا این میزان رضایت بخش نبوده و باید تعداد بیشتری هواپیما خریداری شود.وی تصریح کرد: امروز میانگین عمر ناوگان هواپیمایی کشور بالای 20 سال است و این یک مسئله جدی و زنگ خطری است که مسئولان باید در جهت رفع آن حرکت کنند، چون در شرایط کنونی هزینه بالایی صرف نگهداری هواپیماها می شود.

هواپیمای روسی مناسب آب و هوای ایران نیست

دراین هفته رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این‌که نیمی از ناوگان هوایی مسافری کشور در نقطه بحرانی قرار دارد بر ضرورت برنامه‌ریزی برای نوسازی این ناوگان تاکید کرد و گفت:‌ هواپیمای روسی متناسب آب و هوایی ایران نیست.محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به حجم بالای فرسودگی صنعت هوایی کشو اظهار کرد: در شرایط کنونی مسئله فرسودگی هواپیماهای مسافربری یکی از دغدغه ها و مسائل مهم در عرصه صنعت هوایی کشور است و این موضوع قطعا باید جزء اولویت های اصلی مسئولان قرار داشته باشد.وی با اعلام اینکه امروز 50 درصد از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در شرایط بحرانی قرار دارند، افزود: در چند سال گذشته با انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی مانند ایرباس و بوئینگ، تعدادی (16 فروند) هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور تزریق شد، اما قطعا این میزان رضایت بخش نبوده و باید تعداد بیشتری هواپیما خریداری شود.وی تصریح کرد: امروز میانگین عمر ناوگان هواپیمایی کشور بالای 20 سال است و این یک مسئله جدی و زنگ خطری است که مسئولان باید در جهت رفع آن حرکت کنند، چون در شرایط کنونی هزینه بالایی صرف نگهداری هواپیماها می شود.رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کاهش پروازهای داخلی دلیل آنرا فرسودگی ناوگان هوایی دانست و اظهار کرد: این موضوع موجب شده که بخشی از هواپیماها قادر به پرواز کردن نباشند و این مسئله مشکلاتی مانند تأخیر در پرواز و کاهش پروازهای داخلی را به دنبال دارد.

شن و ماسه به کار رفته در ساخت‌وساز کرمانشاه استاندارد نبود

درهفته ای که گذشت رئیس مرکز تحقیقات بتن با تأکید بر اینکه زلزله اخیر کرمانشاه نشان داد که شن و ماسه‌ای که در ساخت واحدهای مسکونی به کار برده شده بود استاندارد نبوده،‌گفت: بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات، راه و مسکن و شهرسازی از حضور مرکز تحقیقات بتن برای ایجاد آزمایشگاه بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه خودداری کرد.مصطفی احمدوند امروز در حاشیه کنفرانس ملی بتن، آب، زلزله در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بالا بودن کیفیت بتن می‌تواند از میزان خسارات در زلزله بکاهد، گفت: قطعاً بتن استاندارد می‌تواند ساختمان‌ها را در برابر زلزله مقاوم‌تر کند و اینجاست که نشان می‌دهد چه تفاوتی میان سازه‌های فلزی با سازه‌های بتنی وجود دارد.وی تأکید کرد: در کرمانشاه شن و ماسه‌ای که استفاده شده بود، استاندارد نبود به همین دلیل بود که ساختمان‌ها در برابر زلزله اخیر مقاوم نبودند و این خسارات بر جای گذاشت.وی با اشاره به اینکه در شهرستان بم برخلاف کرمانشاه شن و ماسه کیفیت داشتند اما آرماتورها خوردگی داشتند، گفت: مؤسسه استاندارد از مرکز تحقیقات بتن دعوت کرده است، تا هفته آینده برای حذف 3 استاندارد لازم در قانون تولید بتن آماده به این مؤسسه رفته و متأسفانه به حذف چک‌لیست‌ها، تبدیل بتن به حجمی و حذف بازرسی از مراحل تولید بتن تن دهد.وی با بیان اینکه سه سال است این قانون تصویب شده، اما مشخص نیست، چرا و چه گروهی خواهان حذف این سه مورد از قانون تولید استاندارد بتن هستند، گفت: متأسفانه بعد از وقوع زلزله بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی از حضور مرکز تحقیقات بتن برای ایجاد یک آزمایشگاه در شهر کرمانشاه برای بررسی ساخت و سازها ممانعت کردند.به گفته وی‌، در ماه در ایران 100 تا 105 زلزله در کشور رخ می‌دهد، اما متأسفانه از آنجا که بیشترین میزان به ترتیب در شهر کرمان، کرمانشاه و یزد صورت می‌گیرد، می‌بینیم که سازه‌های این شهرها با استاندارد مطابقت ندارد.

مصرف بتن با آغاز پروژه مسکن مهر افزایش یافت

دراین هفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان شروع پروژه مسکن مهر مصرف بتن در کشور افزایش یافت، گفت: از سال 91 به این طرف ارتقاء کیفیت بتن در ایران خوشبختانه رو به افزایش است.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا کاتب امروز در کنفرانس ملی بتن، آب، زلزله با بیان اینکه کیفیت بتن از سال 91 به این طرف ارتقاء یافته است،‌گفت: زمانی که پروژه مسکن مهر در کشور آغاز شد، مصرف بتن در کشور افزایش یافت، بنابر این معتقد هستیم، اگر چه کیفیت بتن در حال افزایش است اما هنوز با ایده مطلوب فاصله زیادی داریم.کاتب افزود: انجمن بتن می‌تواند تحول بزرگی در ارتقاء کیفیت تولید بتن در کشور ایفا کند. بنابر این وجود سایر پروژه‌های راهسازی یک ظرفیت ایده‌ال برای بالا بردن ارتقاء کیفیت بتن در کشور است که باید از این ظرفیت نهایت بهره‌ و استفاده برده شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمانی که قائم‌مقام دانشگاه پیام‌نور بود راه نجات کشور و صنعت بتن و سایر بخش‌های عمرانی را خروج دانشگاه‌ها از رقابت می‌دانست، گفت:‌ برای بالا بردن کیفیت علمی دانشگاه‌ها نیاز است که دانشگاه‌ها از رقابت کلی خارج شوند. پس اگر از این ظرفیت استفاده شود، می‌توانیم به ارتقاء کیفیت بتن دست پیدا کنیم.

فروریزش در خیابان مولوی به حالت بحران رسیده است

درهفته ای که گذشت رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد، گفت: مناطق 16 و 17 از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست.علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی زلزله در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه دو مقوله فروریزش و فرو نشست زمین جدا از هم هستند و هر کدام دلایل متفاوتی از یکدیگر دارند، اظهار داشت: فروریزش زمین حفره‌های ناگهانی است که شهروندان تهرانی با آن آشنا هستند و بارها تجربه فروریزش را در شهران، میدان قیام و خیابان مولوی داشته‌ایم.وی افزود: فروریزش ایجاد حفره‌های عمیقی است که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و طی فرآیندی زیر سطح زمین خالی می‌شود و ریزش اتفاق می‌افتد و در برخی از فرو ریزش‌ها مانند حادثه میدان قیام شاهد تلفات جانی هم بوده‌ایم.رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه حفره‌های ایجاد شده در فروریزش حفره‌های نسبتا عمیق هستند که عمق برخی از آنها حتی به بیش از 10 متر هم می‌رسد، گفت: تمام مناطق شهری تهران از شمال تا جنوب به دلیل وجود رشته‌های قنات و رگه‌های آب‌های زیر سطحی در معرض فروریزش زمین قرار دارند و فروریزش موضوعی نیست که تنها مختص یک منطقه از تهران باشد.

افزایش وام مسکن به دلیل ایجاد آثار تورمی منتفی شد

دراین هفته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه در شرایطی که بازار مسکن ملتهب است هر اقدامی از جمله افزایش سقف وام منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شد، گفت: تا زمانی که سایر مولفه‌های موثر در بازار مسکن اصلاح نشوند افزایش سقف وام هم نمی‌تواند گره بازار را باز کند و ممکن است خود عامل افزاش قیمت‌ها شود.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی ؛ بررسی معاملات مسکن پایتخت در آذرماه نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۹۲ درصد و نسبت به آبان ماه امسال ۵ درصد افزایش داشته است.این افزایش قیمت‌ها در یک سال در حالی رخ داده است که قدرت خرید اغلب دهک‌ها نه تنها افزایش نداشته بلکه با توجه به تضعیف ارزش پول ملی کشورمان کاهش هم یافته است.تا قبل از افزایش قیمت ارز در بازار مسئولان و کارشناسان مدعی بودند که بازار مسکن وابستگی ارزی ندارد و تمام مصالح مورد نیاز ساخت مسکن در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات و در نتیجه هزینه‌های ارزی ندارد اما همین که زمزمه افزایش قیمت دلار شنیده شد با هجوم نقدینگی‌ها به بازار مسکن، قیمت‌ها در این بازار نزدیک به دو برابر شد.هر چند که وزارت راه و شهرسازی مدعی بود توانسته قیمت مسکن را به ثبات برساند و مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند اما در مدت کوتاهی باز هم مسکن در فهرست کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفت و مردم شروع به خرید خانه کردند تا ارزش دارایی خود را از این طریق حفظ کنند.

افزایش 31 درصدی درخواست ساخت‌وساز در تهران

درهفته ای که گذشت اقتصادنیوزنوشت: در پروانه‌های صادرشده از سوی شهرداری تهران در بهار امسال، احداث ۱۹ هزار و ۶۵۹ واحد مسکونی پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل مشابه پارسال ۳۱.۶درصد افزایش داشته است.به گزارش اقتصادنیوز براساس اعلام مرکز آمار در فصل بهار سال ١٣٩٧ تعداد ۱۹ هزار و ۶۵۹ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٣٠.١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣١.٦ درصد افزایش داشته است.متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٦.٤ واحد بوده است.بر این اساس تعداد ٣٠٥٥ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در فصل بهار ١٣٩٧ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٤٢.١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣٤.٤ درصد افزایش داشته است.مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در فصل بهار ١٣٩٧ بالغ بر ٣٥٣٧ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ٢٩.٢ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣٢.٣ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی نیز حدود ١١٥٨ مترمربع بوده است.

رفع کمبود مسکن سال‌های گذشته با تولید سالانه ۲ میلیون واحد

دراین هفته رسانه ها نوشتند: برای رفع کمبودها و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن، کشور به تولید سالانه دو میلیون مسکن و یا حداقل برای کم کردن این فاصله طبق پیش بینی طرح جامع مسکن لازم است، سالانه یک میلیون مسکن احداث شود.محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در تاریخ یکم دی ماه با بیان اینکه به طور طبیعی حداقل سالانه باید 900 هزار واحد مسکونی تهیه و آماده عرضه کنیم، گفت: «این اقدام می تواند به تقاضای سالانه مسکن پاسخ درستی دهد و به عنوان راهبرد اساسی باید به آن پایبند باشیم».کارشناسان یکی از علل دشواری تامین مسکن برای خانواده ها و افزایش قیمت آن در بازه های مختلف زمانی را کمبود عرضه مسکن در برابر نیاز موجود در بازار مسکن می‌دانند. بنابراین شناخت نیاز واقعی بازار مسکن به تولید و عرضه واحدهای مسکونی یکی از پیش نیاز های لازم برای برنامه ریزی و سیاست‌گذاری این حوزه است.در این گزارش سعی شده تا براساس واقعیت های بازار مسکن، میزان واقعی نیاز کشور به تولید مسکن برآورد شود و بررسی شود آیا با تولید تنها ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در سال می توان امیدی به تنظیم بازار مسکن و کنترل عرضه و تقاضای این بازار داشت یا نه؟در همین راستا، با استفاده از داده های حاصل از سرشماری مسکن و نفوس در سال های 1390 و 1395 و همچنین با هدف رسیدن به نقطه مطلوب تا سال 1405 این بررسی انجام شده است.

افزایش تسهیلات مسکن مهر

درهفته ای که گذشت سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تسهیلات مسکن مهر از ۳۰۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می یابد.علی نبیان روز در نشست شورای مسکن خراسان رضوی در مشهد افزود: بر اساس رویکرد و تاکید دولت پروژه های مسکن مهر در سطح کشور باید سال 1398 تکمیل و پرونده آنها بسته شود لذا برای شتاب در روند نهایی شدن این پروژه ها موضوع افزایش تسهیلات از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال در دست پیگیری است که به زودی عملیاتی می شود.وی ادامه داد: دغدغه های این پروژه ها باید به صورت صریح پیگیری و امور زیربنایی و روبنایی آنها تکمیل شود.سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن همچنین به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی اشاره و بیان کرد: تعدادی مسکن مهر فاقد متقاضی در سطح کشور وجود دارد که با پیگیری وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه ای با کمیته امداد امام خمینی(ره) برای واگذاری این واحدها به امضاء رسید و هم اینک این امر در استانها پیگیری می شود. با سازمان بهزیستی نیز تعاملاتی در دست انجام است تا از این طریق مشکل واحدهای فاقد متقاضی حل شود.وی گفت: مجوزی نیز از وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری پروژه های مسکن مشارکتی در سطح ملی اخذ شد. این مجوز در خراسان رضوی نیز می تواند به صورت ویژه اجرایی شود. اجرای پروژه های مسکن مشارکتی ارزش افزوده برای خراسان رضوی به همراه خواهد داشت و منجر به رونق ساخت و ساز و اشتغالزایی می شود.

راه‌اندازی قطار گردشگری مذهبی برای زائران پاکستانی

دراین هفته محسن اعتمادپیشنهاد راه‌اندازی قطار گردشگری مذهبی برای گردشگران و زائران پاکستانی به وزارت راه و شهرسازی و استانداری قم ارسال شده است.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن قم با اعلام خبر گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای این امر انجام‌شده و به‌محض راه‌اندازی خط زاهدان و میرجاوه، زائران پاکستانی می‌توانند شهرهای مذهبی مشهد و قم و شیراز را زیارت کنند.وی، راه‌اندازی قطار قم- کربلا را ازجمله دیگر پیشنهاد‌های این اداره کل دانست و افزود: بررسی‌ها نشان داده است که از راه‌اندازی این قطار استقبال می‌شود و قطارهای گردشگری نقش مؤثری در بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال در این استان دارند.وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۴ رام قطار حومه‌ای در رفت به تهران و ۴‌رام قطار حومه‌ای در برگشت به تهران در حال سیر است و در آخر هفته نیز ۲ رام به تعداد این قطار افزوده می‌شود گفت: تعداد این قطارها با افزایش اقبال مردمی، بیشتر خواهد شد و در نظر داریم که تا پایان امسال، چنانچه ظرفیت این قطارها به بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد، این تعداد را به ۱۰ رام در روز افزایش دهیم.مدیرکل راه‌آهن قم با اشاره به مکاتبات انجام‌شده با تولیت حرم معصومه (س) افزود: تلاش کردیم تا ساعت حرکت قطارها در حرم اعلام شود همچنین هماهنگی‌هایی نیز با مسجد جمکران و شهرداری، دانشگاه قم، صداوسیما و اصحاب رسانه در این زمینه صورت گرفته است.وی از آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای قم- کاشان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: مذاکرات دراین‌باره در جریان است.اعتماد با اشاره به اینکه قطار قم- مشهد بالاترین ضریب اشغال روزانه را دارد افزود: روزانه ۳ رام مسافری رفت‌وبرگشت یعنی ۶ رام در این مسیر در حال حرکت است و بنا داریم که تعداد آن را افزایش دهیم.

نظام مهندسی ساختمان، سیاسی نشود

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی برای اعتلای مهندسی که به اهتمام معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه برگزار شد پس از استماع سخنان حاضران که بیش از ۴ ساعت به طول انجامید ضمن تأکید بر اهمیت این امر گفت: مشکلات سازمان نظام مهندسی باید با قانون فعلی حل شود و هدف این سازمان اجرای قانون باشد.محمد اسلامی بابیان اینکه پیشرفت مهندسی در کشور قابل‌توجه بوده است ولی این پیشرفت‌ها شایسته تمدن باستانی ایران نیست افزود: ایران همیشه در زمینهٔ مهندسی در طول تاریخ تأثیرگذار بوده است و در طول تاریخ ما صادرکننده خدمات بوده‌ایم نه واردکننده آن و همین مسئله نشان‌دهنده جایگاه رفیع ایران در این حوزه است.وی با تأکید بر اینکه آثار رفیعی که امروزه از گذشتگان در کشور باقی‌مانده است که یا ثبت جهانی یا ثبت ملی است حکایت از واقعیت مذکور بالا دارد، تصریح کرد: ما درگذشته استعداد و ظرفیت بالایی در حوزه مهندسی ساختمان داشته‌ایم که با تغییر نسل و شیوه‌های فرآیندی ساخت‌وساز امروز نتوانسته است منطبق شود و به همین خاطر امروزه دچار عقب‌افتادگی‌هایی شده‌ایم و این‌ بار سنگینی است که رفع آن‌بر دوش ماست.

آغاز مقاوم‌سازی ساختمان شمالی پلاسکو

دراین هفته شهردار منطقه ۱۲ تهران اعلام کرد: اجازه ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان شمالی پلاسکو چندی پیش توسط شهرداری داده و این کار ازسوی متولیان این واحد آغاز شده است.علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه هنوز نقشه ساختمان جدید پلاسکو تهیه نشده است افزود: براساس اعلام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نقشه های جدید این ساختمان تا پایان دی‌ماه امسال قرار است تهیه شود.وی خاطرنشان کرد: پس از ارائه نقشه، شهرداری تهران آمادگی دارد برای صدور پروانه ساختمانی در سریعترین زمان اقدام کند.سعادتی با اشاره به بازدید روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده شورای عالی معماری و شهرسازی از محل ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در جریان این بازدید فرآیندهای پیگیری شده و در حال پیگیری مرور و گزارشی از روند اقدامات انجام شده ارائه شد.شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ در شهریور ماه امسال دستور تهیه نقشه ساختمانی به مالک اعلام و مجوز انجام عملیات مقدماتی تجهیز کارگاه و استحکام بخشی گود صادر شد.گفتنی است، ۲۵ خرداد ماه امسال عملیات گودبرداری ساختمان جدید پلاسکو کلنگ زنی آغاز شد. ساختمان تجاری پلاسکو که بیشتر به محل عرضه پوشاک شهره بود در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران قرارداشت، صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵ دچار آتش سوزی شد و حدود ساعت ۱۱ همان روز به طور کامل فرو ریخت.از پلاسکو که ساخت آن به سال ۱۳۴۱ بر می گشت به‌عنوان نخستین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد.

فروش بلیت قطارهای مسافری برای بهمن و اسفند از ۴ دی

درهفته ای که گذشت قطار مسافری فروش بلیت قطارهای مسافری ماه بهمن و اسفند ۹۷ از روز سه شنبه ۴ دی ماه آغاز خواهد شد.علی کاظمی منش مدیرکل خدمات مسافری شرکت راه‌آهن اعلام کرد: فروش بلیت قطارهای مسافری ماه بهمن و اسفند ۹۷ از روز سه شنبه ۴ دی ماه آغاز خواهد شد. وی گفت: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل اول بهمن ۹۷ تا ۲۳ اسفند ۹۷ ، از ساعت۱۰ صبح سه شنبه، ۴ دی ماه به صورت همزمان از طریق مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور و از طریق اینترنتی انجام خواهد شد.هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه روزی با سامانه صدای مسافر راه‌آهن به شماره تلفن ۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتیwww. rai.irمراجعه کنند.

فاصله گیری مسکن از دلار

دراین هفته یک رسانه نوشت: مسکن تقریباً اولین بازاری بود که به افزایش دلار واکنش نشان داد با این‌که قیمت دلار در پاییز سال پیش کم کم بالا می‌رفت رشد قیمت مسکن سرعت بیشتری داشت. اما با کاهشی شدن قیمت دلار مسکن دیگر از آن تبعیت نکرد بلکه بر اساس آخرین آمار رسمی نرخ هر متر مربع آپارتمان در آبان نسبت به مهرماه بیش از ۶ درصد رشد قیمتی دارد. تجربه افزایش قیمت مسکن در کشور ما نشان می‌دهد برای این بازار ثبات قیمتی اتفاق می‌افتد اما بازگشت قیمت‌ها یا حداقل کاهش آن تاکنون رخ نداده است. بالا رفتن قیمت مسکن بلافاصله بعد از افزایش قیمت دلار در حالی بود که بازار مسکن بازاری متفاوت از بازارهای دیگر است و تأثیر افزایش قیمت‌ها بر عوامل تولید مسکن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد اما از آنجا که در ایران مسکن کالایی سرمایه ای است و سوداگری در این بازار درصد قابل توجهی از معاملات را دارد منتظر تحولات بعدی نمی‌ماند و افزایش قیمت در مسکن داریم بدون این‌که انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم.مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک با یادآوری افزایش قیمت مسکن در سال ۹۱ گفت: سال ۹۱ نرخ دلار ۳ برابر شد مسکن هم با پیروی از دلار افزایش قیمت حدود ۴ تا ۵ برابر داشت اما با ثبات دلار و کنترل قیمت آن قیمت مسکن پایین نیامد. اکنون نیز قیمت عوامل و نهاده‌های تولید مسکن بالا رفته است اگر قیمت مصالح کاهش یافت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت مسکن هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar