۱۵:۲۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 26 December 2018
کد خبر: ۵۱۶۷۵
مظاهریان تشریح کرد:
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و وزارت راه هیچ کاری مهمتر از اتمام و تحویل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر ندارد، برنامه های این وزارتخانه در بازار مسکن، اجاره و ساخت و ساز را تشریح کرد.
جزئیات برنامه جدید وزارت راه برای انبوه‌سازان/ بهره‎مندی مهندسان از بیمه در اصلاح قانون نظام مهندسیبه گزارش «صما» حامد مظاهریان، روز گذشته 4 دی ماه در گفت و گو با برنامه پارک شهر رادیو تهران به تعدادی از سوالات مردم و مجری برنامه، درباره وضعیت بازار مسکن و ساماندهی بازار اجاره، مسکن مهر، بیمه مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی، برنامه وزارت راه درخصوص تولید و ساخت مسکن و همچنین افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن، پاسخ داد.

مشروح توضیحات این مقام مسئول را در ادامه می خوانید.

***آقای دکتر مظاهریان، طبق گفته وزیر راه افزایش وام مسکن منتفی شده و گفته‌اند که از راه‌های دیگری تلاش می‌کنند تا قدرت خرید مردم را تقویت کنند. تاکید وزیر راه بر کاهش قیمت ها و افزایش توانمندی مردم جهت خرید مسکن است. این فرمول در شهر تهران چطور امکان‌پذیر است؟

همانگونه که مستحضرید، در سال گذشته شاخص‌های مسکن بهبودی را از خود نشان می‌دادند. منتهی بعد از تکانه‌های اقتصادی که ناشی از افزایش قیمت ارز بود و از آنجایی که بخش مسکن نیز تابع اقتصاد کلان است، به دنبال آن بازار مسکن هم دچار تلاطم شد.

گزارش ما در 9 ماهه امسال نشان می‌دهد که در شهر تهران، میانگین 9 ماه در مقایسه با 9 ماه سال گذشته 6/63 درصد افزایش قیمت مسکن داریم. در طی همین مقایسه 9 ماهه، تعداد مبایعه‌نامه‌ها کاهشی درحدود 24 درصد را نشان می‌دهد. ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌ها حدود 7/17 درصد افزایش داشته و آیتم مثبت هم این است که تعداد پروانه‌های ساختمانی 4/14 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی بالاخره جذابیتی در بازار مسکن ایجاد شده که سرمایه‌گذاران به آن ورود پیدا کرده‌اند و پروانه‌های بیشتری گرفته‌اند و خانه‌های بیشتری ساخته خواهد شد.

***یعنی هرچند ساخت‌وساز حداقل در حوزه صدور مجوز بیشتر شده، ولی طبق گزارشی که ارائه دادید، خرید و فروش کم شده است؟

بله. این ناشی از آن است که بازارهای دیگر هم به همین ترتیب است. یعنی در بازارهای موازی هم می‌بینیم که یک آرامشی برقرار شده و بازار منتظر است که شرایط اقتصادی را ارزیابی کنند. تلاش‌های دولت هم مفید و مهم بوده و توانسته که از شتاب قیمت‌ها بکاهد.

***آیا فکر نمی‌کنید که این ثبات و سکون، ناشی از رکود و نبود قدرت خرید در بین مردم است؟

درست است. این یک موازنه‌ای است که یک سوی آن رونق است. در شرایط رونق مسکن، تعداد بیشتری از افراد به کار گمارده می‌شوند، محصولات بیشتری تولید می‌شود و کارخانه‌ها تحرک پیدا می‌کنند. به طبع آن، افزایش قیمت حاصل می‌شود و پروانه‌های بیشتری هم صادر می‌شود. رکود سبب می‌شود که قیمت بالا نرود و از آن طرف سرعت کارگاه‌های ساختمانی کم شود و افراد کمتری از مهندسان و کارگران ماهر به کار گمارده شوند. هدف دولت باید این باشد که یک تعادلی را در بخش مسکن برقرار کند.

متاسفانه طبیعت بخش مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان است. یعنی در کشوری که عموما اقتصاد آن رونق و رشد دارد، شاخص‌ها هم به آن سمت حرکت می‌کنند. برنامه وزارت راه و شهرسازی در نیمه دوم امسال، این است که بتواند به تولید مسکن کمک کند. چون ایده این است که اگر تولید به اندازه کافی داشته باشیم، اکنون که شرایط بازار مسکن به سمت رکود حرکت می‌کند، اگر بشود جریان مثبت تولید را حفظ کرد، همیشه می‌توان فکر کرد که آپارتمان به اندازه مورد تقاضا در بازار موجود خواهد بود.

بنابراین وزیر راه برنامه‌ای را برای ساخت و تجهیز 400 هزار واحد مسکونی به اضافه تکمیل مسکن مهر اعلام کرده‌اند. در این برنامه در شهرهای جدید قرار است که در طی چهار سال آینده به طور میانگین هر سال 50 هزار واحد مسکونی ساخته شود. البته در سال‌های اول این تعداد بیشتر است و سال‌های بعد نیز برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن انجام شده است، ولی به طور میانگین سالانه 50 هزار واحد مسکن را شامل می‌شود.

***این 400 هزار واحد در شهر تهران ساخته می شود یا کل کشور را پوشش می دهد؟

این واحدها در کل کشور احداث می‌شود که سهم تهران از آن شامل 32 هزار واحد مسکونی است. سهم استان البرز 25 هزار واحد و اصفهان حدود 35 هزار واحد است. ساخت این واحدها یک برش استانی دارد و متناسب با شرایطی که در سطح کشور و حتی در شهرهای جدید وجود دارد، توزیع شده است.

برنامه دیگر برنامه‌ای است که بنیاد مسکن عهده‌دار آن شده و مدیریت ساخت 100 هزار واحد مسکونی را قبول کرده است که این طرح مخصوص شهرهای زیر 50 هزار نفر است. اگر ما بتواهنیم در شهرهای زیر 50 هزار نفر، تثبیت جمعیت را داشته باشیم و این سیل مهاجرت‌ها به کلان‌شهری مثل تهران کاهش پیدا کند، باز منفعت آن به شهرهای بزرگ و کل کشور هم می‌رسد.

در این طرح بنیاد مسکن که شامل ساخت 100 هزار واحد مسکونی است، وزارت راه در آن مناطق زمین عرضه خواهد کرد و پیش‌بینی شده که بشود از تسهیلات بانکی استفاده کرد. همچنین برنامه پیشنهادی بنیاد مسکن این است که کارت اعتباری برای مصالح صادر کند. کسی که می‌خواهد ساخت‌وساز کند، مهمترین هزینه‌ای که باید پرداخت کند و بخشی از آن شامل هزینه زمین است. در این طرح اتفاقی که می‌افتد این است که سازنده در ابتدای کار هزینه زمین را حساب نمی کند و سازنده رغبت پیدا می کند که وارد این بازار شود. بعد مصالح اصلی مورد نیاز خود مثل سیمان، فولاد و کاشی‌ها را در یک دوره سه‌ساله، از بازار تعهدی بگیرد.

***آیا این طرح مخصوص انبوه‌سازان است و یا اگر کسی یک خانه کلنگی بخرد و بخواهد آن را نوسازی کند، شامل آن می‌شود؟

درحقیقت ما سعی می‌کنیم که انبوه‌سازان را تشویق به ورود در این بازار کنیم. بنابراین سیاست‌ها تشویقی است تا کسانی که حرفه‌ای هستند وارد کار شوند. چون آنها هستند که می‌توانند مسکن را ایمن‌تر بسازند و سریعتر هم به پایان برسانند. ولی برای کسی که خودش زمینی دارد و می خواهد آن را بسازد، مانعی وجود ندارد که در این طرح وارد شود. ولی اولویت به طور قطع با انبوه‌سازی خواهد بود.

*** مسکن مهر شهر جدید پردیس و به ویژه فاز 11 آن با گذشت چند سال هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده و هر روز هزینه های جدیدی برای این واحدها می‌تراشند. لطفا یک بار برای همیشه موضوع مسکن مهر پردیس را مشخص کنید.

از مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر موجود در کشور، 1 میلیون و 700 هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده که حدود 1 میلیون و 100 هزار واحد آن در دولت روحانی بوده است. حدود 500 هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده است که از این تعداد 266 هزار واحد آماده تحویل است و فقط زیرساخت‌ها برای آنها فراهم نیست. یعنی مکان‌یابی این واحدها غلط بوده و برای تامین آب، برق و تجهیزات شهری امکانات بیشتری نیاز است. به طور مثال وقتی در یک منطقه‌ بالاتر از یک سطح ترازی، به مسکن اختصاص پیدا کرد، حال اداره آب می‌گوید که باید تصفیه‌خانه در سطح بالاتری بسازم. درواقع این عوامل به مردم هم ارتباطی ندارد و وظیفه بخش‌های مختلف دولت است که هماهنگی برقرار کنند. یک بخش‌هایی از پروژه های مسکن مهر به این صورت باقی مانده است.

از طرفی حدود 217 هزار واحد مسکن مهر هم به صورت نیمه‌تمام مانده است. اخیرا بازدیدی از مسکن مهر پردیس داشتم و بخش اصلی واحدهای ناتمام مسکن مهر در منطقه پردیس تجمع یافته است. هدف اصلی این است که بتوانیم کارگاه‌ها را تجهیز کنیم. سایر پیمانکاران واحدها را گرفته‌اند و به تعهد خود عمل کرده‌اند. اما چون در پردیس ساختمان‌ها بلندمرتبه است، پیمانکار ادعا می‌کند که تجهیزات آسانسور یا پکیج را با قیمت دیگری براساس نرخ دلار محاسبه کرده بوده و حالا نمی‌تواند با قیمت فعلی آن را تامین کند.

***حال در این بین که نه خریدار و سرمایه‌گذار مقصر است و نه سازنده، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چون سازنده که نمی تواند یک شبه مسکن بسازد؟ چه کسی مسئول جبران این ضررهایی است که پیمانکار به دلیل جهش نرخ در بازار ارز با آن مواجه شده است؟

بله، این مسئله ای نیست که انگشتمان را به یک سمت نشانه بگیریم. پیمانکار بر مبنای دورنمایی که از بازار داشته و براساس قراردادهای پیش‌بینی شده اقدام به ساخت کرده است. مردم هم تقصیری ندارند، برای اینکه بر مبنای یک قرارداد روشن به تعهدات خود عمل کرده‌اند. حال تمرکز ما در وزارتخانه روی این است که بتوانیم به سرعت راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنیم. پروژه‌ها هم به قدری با هم تفاوت دارند که نمی‌توانیم یک راه‌حل برای همه پروژه‌ها ببینیم. بنابراین یک گروهی روی این موضوع متمرکز شده‌اند و وزیر راه و شهرسازی هم قائم مقام در امور مسکن مهر را ابقا کرده‌اند که همه این مسائل جدا از بخش‌های وزارتخانه و زیرنظر یک فرد، حل شود.

در این راستا همه پیمانکاران به طور جداگانه فراخوانده می‌شوند و ممکن است پیمانکاری آسانسور را قبلا خریداری کرده باشد و دیگر بهانه‌ای ندارد که بخواهد کوتاهی کند. ولی در پروژه‌های دیگر که آسانسور یا پکیج خریداری نشده، باید از طریق دیگری مثل افزایش وام یا کمک‌های دیگر، مبالغی را به دست پیمانکار رساند که بتواند زودتر پروژه را تمام کند.هدف این است که زودتر بتوان مسکن مهر را تمام کرد. به مردم اطمینان می‌دهم که دولت و وزارت راه هیچ کاری مهمتر از این که پروژه‌های مسکن مهر را تمام کند و تحویل دهد، نخواهد داشت.

***ظاهرا مسکن مهر منطقه مهرآباد رودهن هم دچار مشکلاتی است.

در منطقه شرق تهران ازجمله دماوند، رودهن و... نیز مسکن مهر وجود دارد. واقعیت این است که برخی از پروژه‌های مسکن مهر یکسری مشکلات حقوقی دارند. اگر مورد خاصی در این منطقه وجود دارد، از طریق قائم مقام مسکن مهر قابل پیگیری است و اگر هم متقاضیان فکر می‌کنند که دیده نشده، حتما مکاتبه کنند. ولی تمرکز اصلی ما باید روی پروژه مسکن مهر پردیس باشد تا منطقه پردیس به دلیل تراکمی که دارد، زودتر به اتمام برسد.

***مردم اعتراض دارند که هیچ کنترلی روی بازار اجاره و رهن وجود ندارد. آیا وزارت راه و شهرسازی برنامه ای برای مستاجران دارد؟

حدود 35 درصد از خانوارهای شهری ما در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و اتفاقا جزو طبقاتی هستند که حقوق ثابت دارند و هزینه اجاره مسکن، بیشترین تاثیر را روی زندگی آنها می‌گذارد. هدف باید این باشد که تولید مسکن را افزایش دهیم و تولید و افزایش عرضه مسکن می‌تواند بازار اجاره را تعدیل کند. واقعیت این است که تلاش زیادی هم در جهان و حتی در ایران صورت گرفته که قیمت‌ها کنترل شود، اما این کار مطلقا معنایی ندارد و از نظر سیستم اقتصادی رد شده است. چون اگر این اقدام موفق باشد، ثمره این می‌شود که دیگر کسی خانه خود را اجاره ندهد. این روند باعث می‌شود که درنهایت طی دوسه سال آینده یک سونامی وحشتناک‌تری ایجاد شود. بهترین راه این است که یک جریان ثابت تولید مسکن اجاره‌ای داشته باشیم و این راهکار بتواند نیاز طبقه متوسط و کم‌درآمد به مسکن را تامین کند.

***در دوره وزارت آقای آخوندی، طرح تدوین اجاره‌نامه دوساله و افزایش حداکثر 10 درصدی اجاره‌بها در هر سال مطرح بود. آیا وزارتخانه قصد پیگیری این طرح و اجرای آن را دارد یا از اجرای آن منصرف شده است؟

این طرح موارد تصویب خود را در کمیسیون گذرانده و اکنون پشت در هیئت دولت است. هیئت دولت باید یک بار به این طرح رسیدگی کند و آن را تایید یا تصحیح کند و بعد برای مراحل بعدی اقدام شود.

***این موضوع مطرح است که اگر طرح اجاره دوساله به قانون هم تبدیل شود، دورزدن آن شروع می‌شود. یعنی موجران هرچند ظاهرا طبق این قانون قرارداد را مکتوب می‌کنند، ولی اساسا آنچه که درباره اجاره‌بها با مستاجران توافق می‌کنند، مبلغ دیگری است. درواقع با توجه به رشد تورم و عدم ثبات قیمت‌ها، آیا یک صاحب‌خانه راضی می‌شود که برای دو سال آینده، مبلغ اجاره را از اکنون مشخص کند؟

درحقیقت این موارد مثبت و منفی، چالش بسیار بزرگی است و متخصصان روی این موارد نظرات متفاوتی دارند. به همین دلیل تصویب آن در هیئت دولت طول کشیده است. ولی ما از باب حقوق شهروندی به این موضوع نگاه کرده‌ایم. از این زاویه به موضوع نگاه کرده‌ایم که اگر یک مالکی می‌خواهد خانه خود را اجاره دهد، مستاجری هم هست که می‌خواهد خانه اجاره کند. حضور این مستاجر باید در آن خانه تداوم پیدا کند. چون بار گران هر سال خانه به‌دوشی، هزینه‌های زیادی را به مستاجر و حتی مالک وارد می‌کند. چون مالک هم هر سال باید هزینه تبادل و انتقال، رنگ منزل و... را پرداخت کند.

در کنار این طرح، یک طرح مکملی نیز وجود دارد و پیش‌بینی کرده‌ایم مالکانی که از این طرح تمکین ‌کنند و اجاره نامه خود را به مدت دو سال را تمدید ‌کنند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند. امیدوارم که هیئت دولت بتواند سریعتر به این طرح ورود پیدا کند و در سال جدید و ماه‌های آینده که وارد فصل اجاره می شویم، این قانون اجرایی شود.

***مهندسان دارای پروانه سازمان نظام مهندسی مطرح کرده اند در حالی که تعهد کلیه ساخت‌وسازهای شهر را برعهده دارند، اما از هیچ بیمه سازمان تامین اجتماعی با سابقه تخصصی که مورد پذیرش قرار بگیرد، برخوردار نیستند. آیا برای بیمه مهندسان برنامه ای دارید؟

من هم مهندس عضو سازمان نظام مهندسی و دارای پروانه هستم و این گفته کاملا درست است. در اصلاح قانون نظام مهندسی که وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده، یک فصلی را تحت عنوان بیمه گذاشته‌ایم تا با توجه به زحمت فراوانی که همکاران من در بخش تخصصی و ارائه خدمات مهندسی انجام می‌دهند، بتوانند با این سازوکار از این مزیت بهره‌مند شوند. امیدواریم این طرح اجرایی شود. اجرای این طرح مجوز قانونی می‌خواهد که مراحل اخذ مجوز آن اکنون در دولت است و بعد باید توسط مجلس تصویب شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مهندسانی که شاغل تمام وقت سرساختمان هستند ، توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود .
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
۵- باتوجه به رکود کاری وتورم ، ارجاع کار نظارت به کلیه کارکنان دولت که دارای پروانه اشتغال میباشند( وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی،نمایندگان مجلس،کارکنان مجلس،کارکنان شهرداری،شورای شهرودفاتر خدمات الکترونیک وسایر نهادهای دولتی که بطور رسمی مشغول به کار بوده وما هیانه دارای درامد مستمر میباشند .تا زمان ثبات بازار کار از ارجاع کار خوداری شود.تا از این رهگذر مهندسین جوانی که به تازگی پروانه اشتغال اخذ نموده و در هیچ نهادی مشغول بکار نمیباشند با کسب حق نظارت به زندگی ادامه دهند.( تقسیم عادلانه ثروت)...۶- بازرسی از کارگاه های ساختمانی باید توسط کارشناسان ماده ۲۷ نظام مهندسی ومهند سینی که دارای کارت کارشناسی دادگستری وقوه قضائیه که عضو نظام مهندسی بوده ودارای پروانه اشتغال میباشند صورت گیرد... ۷_ تمام اعضا' سازمان، بیمه سازمان تامین اجتمائی شوند.کسانی که شغل دولتی یا سازمانی ندارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
⚫️⭕️طرح پیشنهادی برای "بیمه و بازنشستگی" اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان

✍️مجتبی صابر، دبیر گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

▪️یکی از نیازها و درخواستهای اولیه و اصلی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، داشتن بیمه و بهره مندی از بازنشستگی است.

▪️در جامعه اقشاری مانند: پزشکان، مهندسان، وکلا و ... به علت اشتغال خاصی که دارند فاقد رابطه حقوق بگیری یا مزدبگیری هستند و در نتیجه در قالب تعریف شده برای شمول استفاده از بیمه های اجتماعی قرار نمی گیرند.

▪️به منظور پاسخ به دغدغه فوق، طرح "صندوق حمایت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان" در 23 ماده و آیین نامه اجرایی آن تهیه شده است که با توجه به طرح #اصلاح_قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس، در مراجع مختلف در حال پیگیری آن هستیم.

➕نکات بارز و مهم طرح فوق عبارتند از:

ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
مسولیت مهندس ناظر
چرا تمامی قصورات ویا ایرادات ساختمانی باید مشمول حال مهندس ناظر گردد. آیا شهرداری یا نظام مهندسی که مسولیت نظارت بر نحوه اجرای ساختمان یا طراحی های تایید شده توسط خودشان، مسولیت ندارندوآیا مطلقا تایید آنها درست وضامن است. اگر هست چرا مجدد در آخر هر اتفاقی ناظر گرفتار است اگر نسبی است باز چرا ناظر همیشه درگیر است. و کوتاهی یا عدم اجرای صحیح یک پروژه ای توسط پیمانکاران یا کارگران که ناظر 24ساعت نمی تواند بر سر پروژه حضور داشته باشد باز شامل حال ناظر چرا می شود. در حالی که رکن نظارت و جلوگیری از تخلف شهرداری و نظام مهندسی می باشد. در زمان حادثه یا تخلفی که بعداز پایان کار ناظر را گرفتار می کند، آیا دراینجا فرار از مسولیت در دو ارگان یا سازمان نظام مهندسی و شهرداری دیده نمی شود. آیا قانون نظام مهندسی از باب مسولیت مهندس ناظرکه به نوعی ناظر نماینده دو سازمان ذکر شده می باشد نباید تغییر و اصلاح شود حتی در خیلی موارد دیده شده که تخلف صورت گرفته توسط مجری باز مهندس ناظر را درگیر کرده است. اگر مسولیت برای پیمانکاران هم به صورت قانون در آید و هر کس بداند که کوتاهی در کار خودش، باعث مجازات کیفری ویا حقوقی می شود و این قانو ن جدی اجرا شود هر کس نسبت به اندازه ومسولیت خود، جدی تر و با مسولیت بیشتر درگیر کار می شود..پیمانکار حتی در سطح کارگر و ناظر و نظام مهندسی و شهرداری هم مسولیت کیفری داشته باشند هم امور ساخت و ساز بدون کوچک ترین خدشه ای انجام می شود. هم اینکه اگر قصوری باشد مشخص شده و مقصر باید پاسخ گو باشد نه اینکه ناظری که حتی حمایت صنف و سازمان خودش را ندارد درگیر شود. و خسارت بدهد. ناظر فقط مسول نظارت می باشد و مراحل نظارت هم در پروژه مشخص است مگر موارد استثنا همچون ناظر مقیم. .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
کسی هست الان بدونه مسولیت مهندسین اساسا چگونه تعریف شده

تا کی ادامه پیدا میکنه
از کی شروع میشود
و ........

در صورت بروزاتفاق مهندسین باید همه زندگی خود را بفروشند و جبران کنند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
⭕ اتحادیه معماری ایران تشکیل می‌شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
مدیریت محترم نظام مهندسی استان
با سلام با توجه به بررسی قانون بیمه کارگران ساختمانی در کمسیون مربوط در مجلس شورای اسلامی مناسبت دارد به اتفاق نظامات نامه ای تنظیم و در اسرع وقت درخواست لحاظ حق بیمه مهندسان شاغل در ساختمانها مثل کارگران شاغل اقدام نمایند و سهم بیمه شونده 7 درصد و الباقی از بیمه پرداختی کارفرما موقع اخذ پروانه استفاده شود وبه حق کشی از نخبه گان خاتمه داده شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
خواستم به دولت این هشدار را بدهم که بی‌توجهی دولت به سازمانِ نظامِ مهندسیِ ساختمان و عدم پشتیبانی از اصلاحاتی که آغاز کردم، بزرگترین نهادِ مهندسی ایران را دچار آفتِ ضدمهندسی نمود به‌نحوی‌که این روزها تبدیل به یکی از بی‌اعتبارترین نهادی حرفه‌ای و مدنی شده‌است.

عباس آخوندی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
⚫️⭕️آیا می‌دانید
⚠️در متن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن واژه «سهمیه» به کار برده نشده است و کاربرد چنین عنوانی به هر صورت و به ویژه به جای عبارت «ظرفیت اشتغال» فاقد وجاهت قانونی است.

▪️بنابراین، هرگونه اقدامات ابداعی نظیر موارد زیر که با عنوان نادرست «سهمیه» بعضاً در برخی از سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان در کشور رواج یافته خلاف قانون و ضوابط منبعث از آن بوده و هیچگونه مجوزی برای چنین تصمیمات و اقداماتی وجود ندارد و تخلف محسوب می گردند:
۱. ذخیره ظرفیت اشتغال
۲. انتقال ظرفیت اشتغال به سال قبل
۳. طلب ظرفیت اشتغال از سال های قبل
۴. استهلاک ظرفیت اشتغال
۵. تخصیص ظرفیت اشتغال ویژه مدیران
۶. ایجاد ظرفیت اشتغال ریالی به جای محاسبه زیربنا و تعداد کار
۷. قرض ظرفیت اشتغال از اشخاص دیگر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
0
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از برنامه پیشنهادی این صندوق برای بیمه اجتماعی دانشجویان تمام وقت دکتری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد در مجلس شواری اسلامی از سال آینده دانشجویان دکتری با هزینه صندوق رفاه دانشجویان، بیمه بازنشستگی خواهند شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
⚫️⭕️مرور زمان در مسؤولیت مدنی مهندسان

▪️مرور زمان عبارت است از این‌که پس از گذشت مدتی از وقوع جرم، تعقیب كیفری یا صدور حكم مجازات و یا اجرای آن صورت نخواهد گرفت.

▪️مرور زمان در مسؤولیت مدنی مهندسان بدین معناست که مهندس پس از اتمام کار و تحویل آن تا زمان معینی مسئول برطرف کردن عیوب ساختمان و جبران خسارات می‌باشد و پس از آن دعوی علیه مهندس قابلیت استماع ندارد.

▪️قابل ذکر است که در قوانین مدنی و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، محدودیت زمانی برای مسؤولیت‌های ناشی از خدمات مهندسی پیش‌بینی نشده است. در حالیکه در سایر صنوف و مشاغل چارچوب‌های مشخص و زمان معین و محدود برای مسؤولیت‌های مترتب از خدمات ارایه شده وجود دارد.

⚠️در واقع سیستم حقوقی از یک خلأ قانونی در این زمینه رنج می‌برد.

▪️بنابراین طبق قوانین کشور مهندس "تا پایان عمر مفید ساختمان" در قبال حوادث ناشی از ارائه خدمات مهندسی، چه واقعی و چه غیرواقعی (صوری) مسؤول است.

⚠️نکته مهم آنکه تعریف درستی از میزان عمر مفید ساختمان در قوانین وجود ندارد و این موضوع بسته به نوع حادثه پیش‌آمده و نظر كارشناس رسمي دادگستري تعيين مي‌شود.

☑️یکی از اقدامات مهمی که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان و شورای مرکزی می‌توانند در دستور کار خود قرار دهند پیگیری این موضوع و تعریف #عمر_مفید ساختمان و #مرور_زمان در مسؤولیت مدنی مهندسان در قوانین مربوطه است.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
0
حباب‌های مالی و شهر طبقاتی

فریبرز رئیس دانا

• ایجاد تشکل های مستقل و مسئولیت پذیر در طیف کامل نیروی کار ساختمانی (از کارگری تا مهندسی و مدیریت و مشاوره) و نظارت دموکراتیک بر آن، گرچه یک ضرورت است، اما فقط یک سوی قضیه را تشکیل می دهد. سوی دیگر برقراری نظم و نظارت برنامه ای و دموکراتیک در حیطه ی پولی و مالی و رهایی آن از انواع سلطه گری و انحصار،است. این دو از راهبردهای شناخته شده و عملی برای تصمیم سازی، تصمیم گیری و هدایت ملی شهر و ساختمان سازی به شمار می آیند ...
ا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
0
✳️ حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان در هاله ای از ابهام...‌ ✳️

✅ در تیر ماه سال ۱۳۹۶ شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بعد از گذشت قریب به ۱۸ سال مجددا تشکیل شد...

✅ مطابق ماده ۱۱۷ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بنا به پیشنهادات واصله از نظام مهندسی و شورای فنی استانها در شورای مار الذکر مورد بررسی قرار می گیرد...

✔️ از آنجا که اطمینان داریم... تا امروز هیچ نوع پیشنهادی پیرامون مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان از سوی نظام مهندسی استانها به شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ارسال نشده است... تصمیم گرفتیم... با ارائه برخی محاسبات از طریق معکوس به نتیجه ای منطبق با میزان مطلوب حق الزحمه خدمات مهندسی برسیم...‌

✅ حداقل هزینه برای یک زندگی ساده:

✔️ اجاره ماهانه یک آپارتمان کوچک در مناطق متوسط شهرها:
۲.۰۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه ماهانه تحصیل یک کودک دبستانی در یک مدرسه غیر انتفاعی معمولی به همراه سرویس و سایر موارد:
۱.۲۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه های ماهانه مرتبط با ایاب و ذهاب یا استهلاک و معاوصه یک خودروی تولید داخل:
۶۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه ماهانه دو بار تناول غذا در یک رستوران معمولی به همراه خانواده:
۴۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه خرید لباس و کیف و کفش به صورت ماهانه :
۵۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه ماهانه بابت یک سفر سالیانه ساده در داخل کشور:
۴۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه غذای یک خانواده ۳ نفره در ماه:
۱.۲۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه ماهانه اعیاد، جشنها، مراسمات :
۳۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه مربوط به پزشک و دندان پزشک به صورت روتین و عادی:
۳۰۰.۰۰۰

✔️ هزینه ماهانه مربوط به خرید یا تعویض فقط یکی از لوازم منزل به عنوان نمونه یک تلویزیون معمولی:
۷۰۰.۰۰۰

✔️ سایر هزینه ها:
۵۰۰.۰۰۰

✔️ جمع هزینه های ماهانه:
۸.۱۰۰.۰۰۰ تومان معادل هشتاد و یک میلیون ریال!!!

✔️ جمع هزینه های سالانه:
۱۲ × ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ = ۹۷.۲۰۰.۰۰۰

✅ فرض می کنیم مبلغ ۹۷.۲۰۰.۰۰۰ تومان برای یک مهندس شاغل در پایه دو و فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی منظور گردد به گونه ای که وی قادر باشد حداقل ۷.۰۰۰ متر از ۱۲.۰۰۰ متر ظرفیت اشتغال خود را در قالب ۸ کار در یکسال استفاده نماید... ( گرچه بعید به نظر می رسد...)

✔️ محاسبه حداقل بهای خدمات مهندسی در ازای ارائه خدمات کامل توسط یک مهندس پایه دو فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی در حالتی که وی قادر باشد به صورت میانگین حداقل ۶۰ درصد از سقف ظرفیت اشتغال سالانه فعلی خود را استفاده نماید:
۹۷.۲۰۰.۰۰۰ ÷ ۷.۰۰۰ = ۱۳.۸۸۵

✅ فرض کنیم مبلغ محاسبه شده در قسمت اخیر به صورت جداگانه و کاملا مساوی به هریک از ۴ طراح و ۴ ناظر حقیقی یک ساختمان تعلق گیرد... در این حالت مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان به ازای هر متر مربع بنا برابر:
✔️ ۸×۱۳.۸۸۵= ۱۱۰.۸۴۰
تومان می شود...
بر اساس برخی مطالعات میدانی هم اکنون هزینه هر متر مربع ساخت ساختمان حداقل متری ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان است...
(۱۱۰.۱۴۰ ÷ ۲.۲۰۰.۰۰۰)×۱۰۰ = ۵.۳ ٪

✅ با مفروضات و محاسبات ارائه شده... همچنین ورود سایر مفروضات نظیر حجم و پیچیدگی ساختمان می توان نتیجه گرفت... حداقل درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان از هزینه ساخت هر متربع ساختمان برابر ۵.۳ درصد است... در حالی که مطابق مبانی قیمت گذاری مصوب سال ۱۳۷۸ (جدول شماره ۱۱ مبحث دوم) این درصد در بازه ای بین ۴.۱۷ تا ۵.۲۵ در گروههای مختلف ساختمانی متغیر است...

✳️ تذکر: همواره امکان محاسبه دقیق بر پایه بانک اطلاعاتی سازمان های مهندسی ساختمان استانهای کشور توسط این سازمان ها وجود دارد... کافیست با در دست داشتن مفروضات کامل نسبت ظرفیت اشتغال اعضای حقیقی سازمان به کارهای ثبت شده اعضای حقیقی در طول همان سال مبنای تشخیص میانگین ظرفیت اشتغال صرف شده در سال تهیه مبانی قرار گیرد و حداقل حق الزحمه با توجه به مفروضات مربوط به هزینه های زندگی تعیین گردد... سپس امکان ارائه این محاسبات برای تشخیص درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی از هر متر مربع هزینه ساخت ساختمان به صورت سالانه یا دوره ای در مبانی پیشنهادی درج گردد... تا اشکال موجود در مبانی فعلی (مبانی مصوب سال ۱۳۷۸) پیرامون ثابت بودن درصد مجموع حق الزحمه از هزینه های ساخت ساختمان مرتفع گردد...✳️

✅ به نظر لازم است سیستم حاکمیت فرمول محاسبه حق الزحمه (مبانی قیمت گذاری) را به گونه ای تهیه نماید که حق الزحمه مستفاد از آن امکان ایجاد و ادامه یک زندگی ساده برای یک مهندس پایه دو فعال در عرصه ارائه خدمات مهندسی... در حالی که وی فاقد هرگونه شغل دیگر باشد را فراهم نماید... علاوه بر این... لازم است در شرایط فعلی فکری اساسی در زمینه تعاریف شغلی مهندسان دارای پروانه اشتغال بالاخص آنان که فاقد هرگونه شغل رسمی دیگر هستند... اندیشیده شود...‌
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
0
آن اینکه دوره کارآموزی که از اصول اصلی و لازمه دریافت پروانه اشتغال است توجه ویژه‌ای می‌نمود و از صوری کاری آن جلوگیری می‌کرد و فرعیات را کنار می‌زد و یا حداقل ترتیبی اتخاذ می‌نمود که فرع جای اصل را نگیرد. درست مثل نظام پزشکی که فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی به مدت معلوم (18 ماه ) بصورت انترن دوره کاروزی می‌گذرانند و در طی دوره‌های کارورزی عملکردشان مورد ارزیابی مدون و مرتب قرار می‌گیرد سپس اجازه افتتاح مطب برایشان داده می‌شود .
اما در خصوص آمار شرکت‌کنندگان در آزمون ورود به حرفه مهندسی ، بهتر می‌بود جناب حسینی مشخص می‌کردند چند درصد از شرکت کنندگان، مردودین آزمون دوره قبل می‌باشند ؟ و درصد قبولین دوره قبل چقدر بوده است ؟ اگر درصد قبولی‌های آزمون قبلی را با 8 درصد شرکت‌کنندگان جدید اضافه شده بر آمار مقایسه کنیم مشخص خواهد شد که در هر دورۀ آزمون بالاجبار با افزایش آمار مواجه خواهیم شد و این موضوع دلیل نارضایتی‌های بی‌شمار جامعه مهندسی و رضایمندی برگزارکنندگان آزمون را به‌وضوح نشان خواهد داد.
ضمناً بهتر می‌بود مشخص می‌کردند تا چه زمانی می‌خواهیم بر خلاف تبصره 3 ماده 11 آئین‌نامه اجرائی قانون ، آزمون را در مورد رشته‌هائی
که با فراوانی نیرو مواجه هستیم برگزار کنیم ؟ در تبصره 3 ماده 11 اشاره بر رعایت تناسب نیاز جامعه شده است آیا تصمیم بر رعایت قانون است یا نه شرط کافی بودن در رشته‌ها نیاز جامعه ملاک نبوده و تأمین کافی بودن منافع افراد دخیل در آزمون موردنظر می‌باشد ؟
جناب حسینی در ادامه صحبت‌هایشان در مورد اینکه « سؤالات شخصی‌سازی شده است، یادآور می‌شود: با تنوع سازی که در نوع طراحی سؤالات ایجاد شده امکان تقلب را به صفر رسانده‌ایم. آزمون به‌صورت جزوه باز برگزار می‌شود چون هدف ما از برگزاری آزمون، سنجش صلاحیت مهندسان است نه حفظیات آنها؛ چون مهندس باید استنتاج کرده و قرار نیست مقررات ساخت‌وساز را حفظ کند.» اول اینکه با شخصی‌سازی امکان تقلب را به صفر رساندن و بر این امر افتخار کردن بزرگترین اهانت به جامعه مهندسی کشور است چرا که ما 146 هزار نفر مهندس را متخلف قلمداد می‌کنیم .
امید این مطالب به زبان‌های خارجی ترجمه نشود تا در صدور خدمات مهندسی ما را با مشکل مواجه سازد و اما در خصوص حفظ کردن مباحث باید عرض شود این هم به‌گونه‌ای حفظ کردن است بخصوص در مورد آزمون نظارت و اجرا حتی طراحی ، با این تفاوت که بجای حفظ کردن کل مطلب، کلمات کلیدی را حفظ می‌کنند که مربوط به کدام مبحث می‌باشد تا سریع به سراغ فهرست مطالب مبحث موردنظر رفته و جواب سوال را پیدا کنند .
با اینکار صلاحیت تخصصی مهندسان سنجش نمی‌شود بلکه سرعت عمل پیدا کردن جواب سؤالات اشخاص مورد سنجش قرار می‌گیرد و مطلب زیادی به معلومات و تجربه آنها نمی‌افزاید. و این همان مشکل و معضلی است که قبلاً به آن اشاره شد . صلاحیت مهندسین در کارگاه‌ها پایه‌گذاری می‌شود و در اثر تکرار روزانه بصورت ملکه در ذهنشان نقش می‌بندد و مهندسینی تربیت می‌شود که موجب کسب آبرو به کشور و جامعه مهندسی می‌شود و زمانیکه صحبت از صدور خدمات مهندسی پیش آید دیگر دست و دلمان نمی‌لرزد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
0
‼️‼️حقوق های نجومی برای فعالیت های پاره وقت درسازمان نطام مهندسی

براساس بودجه پیشنهادی سال 98 سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی برای تصویب اعضادرمجمع عمومی مورخه۲۸بهمن ۱۳۹۷ :
۱- حقوق پیشنهادی برای رئیس سازمان آقای مهندس علی طوماری ماهیانه ۱۴ میلیون تومان حقوق و ۲ میلیون تومان اضافه کاری ثابت (دریافتی سالیانه مبلغ 192 میلون تومان)
۲- حقوق پیشنهادی برای حضور پارت تایم خزانه دار آقای مهندس غلامحسین بابایی ماهیانه ۷میلیون تومان و یک میلیون تومان اضافه کاری ثابت (دریافتی سالیانه مبلغ 96 میلیون تومان)
۳ - حق جلسه پیشنهادی برای هر عضو هیات رئیسه آقای دکتریونس بقایی اسکوئی،خانم دکتربیتاباقری صیقلانی ،آقای مهندس شهرام کاشانی اصل ماهیانه ۶ میلیون تومان (سالیانه مبلغ ۷۲میلیون تومان برای دوجلسه درهفته)
4 - حق جلسه پیشنهادی هر عضو محترم هیات مدیره اقای دکترمهدی علیلو،اقای دکترمهدی نوری،اقای دکترسیروس ریحانی، اقای مهندس سیامک اسمعیلی،اقای مهندس شهاب آدم نوسی، خانم مهندس رویاصادقی نهر ، اقای مهندس یعقوب رونقی،مهندس رضا جاوید، اقای دکتررضامیکائیلی ممقانی، آقای مهندس علی ابراهبم زاده ماهیانه 5 میلیون تومان (دریافتی سالیانه مبلغ 60 میلیون تومان برای یک جلسه درهفته)
البته به این دریافتی ها می بایست حق جلسات گروه تخصصی ،کمیته ،کمسیون، حق ماموریت،همایش،سمینارو.... راهم بایداضافه کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
0
✅وزارت راه خواستار اعلام مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی شد

➖سرپرست دفتر توسعه‌مهندسی در نامه‌ای خطاب به دبیر اجرایی شورای مرکزی خواستار تسریع در ارسال مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در استان شده است تا پس از بررسی در شورای تایید و بررسی مبانی قیمت‌گذاری خدمات‌مهندسی و مقام عالی وزارت تا پایان امسال ابلاغ شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar