۱۰:۵۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۷ - 10 January 2019
کد خبر: ۵۱۸۲۵
بسته خبری پنجشنبه‌های«صما»:
بسته خبری«صما» به دنبال آن است که مهمترین رویدادها و اخبار مربوط به صنعت ساختمان و راه را انتخاب کند و آنها را در اختیاران مخاطبان این حوزه قرار دهد.
نامه‌نگاری وزیر راه با حدادعادل به خاطر یک کلمه/ مدیرعامل رجاء: به خنسی خورده‌ایم/ حذف بافت فرسوده از لایحه بودجه 98در این هفته انتشار اخباری نظیر نامه نگاری وزیر با حداد عادل به خاطر تغییر یک کلمه، هشدار درباره انباشت تقاضای ۳.۵ میلیون واحدی در بازار مسکن، حل مشکل ۴ هزار متقاضی بدون واحد در مسکن مهر پردیس، حذف بافت فرسوده از لایحه بودجه ۹۸، رونمایی از نخستین شناورهای تفریحی استاندارد ساخت داخل در هرمزگان، اعتراف مدیرعامل رجاء مبنی بر اینکه حمل و نقل ریلی به خنسی خورده است، آغاز صدور کارت اعتباری خرید مصالح برای انبوه سازان و.. مهمترین اخبارحوزه مسکن وراه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

نامه‌نگاری وزیر با حدادعادل به خاطریک کلمه

در این هفته وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواستار اعلام موافقت آن فرهنگستان با استفاده از کلمه لجستیک برای اداره ثبت شرکت‌ها شد.محمد اسلامی در نامه‌ای به غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشت: امروزه بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به‌عنوان یکی از محورهای مهم توسعه کشورها شناخته می‌شود، به‌طوری‌که از میان کشورهای با درآمد سرانه هم‌سطح، آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته‌اند شاهد یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی (GDP) و دو درصد رشد بیشتر در حوزه تجارت بوده‌اند.ی افزود: ایران نیز با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود، استعداد قابل‌توجهی برای توسعه فعالیت‌های لجستیکی داراست که در این‌ زمینه ایجاد شرکت‌های تخصصی برای ارائه خدمات لجستیک به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای بالفعل شدن استعدادهای ملی موجود همراه مورد توجه بوده است.اسلامی خاطرنشان کرد: لیکن به دلیل عدم وجود واژه متناظر مناسب و فراگیر برای کلمه لجستیک در زبان فارسی از یک سو و لاتین محسوب شدن واژه لجستیک از دیگر سو، این شرکت‌ها حتی برای ثبت‌نام خود با عنوانی که معرف فعالیت لجستیکی آن‌ها باشد با مشکل مواجه هستند.وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بر اساس تعریف ستاد مراکز لجستیک کشور، لجستیک مدیریت جریان کالاها از محل موجودی به محل مصرف شامل فرآیند مطالعه، برنامه‌ریزی، نظارت بر خدمات، عملیات و اطلاعات مرتبط با حمل کالا، نگهداری و فعالیت‌های ارزش افزوده همچون بیمه، مدیریت مالی، کنترل کیفیت، بسته‌بندی و ... است که با هدف تأمین نیاز مشتریان و کاهش هزینه‌ها انجام می‌پذیرد. لغت لجستیک ریشه یونانی دارد اما به دلیل ماهیت چندوجهی بودن مفهوم آن، در قریب به اتفاق کشورهای پیشروی لجستیک در دنیا مانند آمریکا، آلمان، ‌اسپانیا، ترکیه و غیره برای کلمه لجستیک معادلی در نظر گرفته نشده و صرفاً با رسم‌الخط آن کشور بازنویسی شده است. وی یادآور شد: کلمه‌های استفاده شده در فارسی همچون آماد، پشتیبانی و تدارکات نیز یا دربرگیرنده حوزه پوشش لجستیک به‌طور کامل نیستند همچون «تدارکات» و یا متبادرکننده مفهوم دیگری به ذهن هستند همچون «آماد» که هیچ‌یک از فعالان لجستیک به دلیل استفاده نظامی از این کلمه استفاده نمی‌کنند.

هشدار در باره انباشت تقاضای ۳.۵ میلیون واحدی در بازار مسکن

درهفته ای که گذشت عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران ضمن اعلام نیاز کشور به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، گفت: سال های گذشته با کاهش تولید مسکن روبرو شدیم و اکنون انباشت تقاضایی به میزان ۳.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد.آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ۲۵.۴ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از این تعداد دارای سکنه است و حدود ۱۰ درصد در شمار خانه‌های خالی به شمار می‌روند.این احتمال وجود دارد که ۱۰ درصد مزبور، ویلا و یا خانه دوم باشد و به معنای نداشتن سکنه نیست، بلکه امکان سکونت موقت دارد. این آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۲.۸ میلیون واحد مسکونی دارای سکنه و حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی مانده است. بر اساس آمار سرشماری همچنین حدود ۲۴ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند. با مقایسه ساده این آمارها مشخص می‌شود که تقریبا ۱.۲ میلیون خانوار مسکن مستقل ندارند. رهبر خاطرنشان ساخت: میزان ساخت مسکن در سال‌های گذشته کاهش داشته و اکنون تولید سالیانه مسکن به رقم ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد می رسد که نشان‌دهنده یک فاصله ۸۰۰ هزار واحدی است.وی افزود: برخی کارشناسان از نیاز ۳.۵ میلیونی واحد مسکونی در کشور خبر می‌دهند که با توجه به این کاهش تولید، انباشت تقاضا در سال‌های گذشته به شمار می‌آید. عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران یاداور شد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی مدت ۲ سال است که به تصویب رسیده ، اما ناهماهنگی‌هایی در اجرا و نداشتن امکان شناسایی خانه‌های خالی، مانع اجرایی‌شدن این قانون شده است. وی درباره موضوع مالیات بر عایدی گفت: اشکال کلی این مالیات، ناشی از آن است که باید تمامی بخش‌ها را شامل شود، اما اکنون آن را در مالیات بر عایدی بخش مسکن خلاصه کرده‌اند.رهبر اضافه کرد: شناسایی مشمولان این مالیات آسان است، زیرا معاملات فروش با قیمت واقعی در دفتر خانه به ثبت می‌رسد و در زمان فروش تفاوت قیمت زمان خرید و فروش ملک محاسبه کرده و از آن مالیات می‌گیرند. به گفته رهبر، خانه‌های احداثی اولیه تا ۲ سال از پرداخت مالیات معافیت دارند، اما پس از آن این مالیات پلکانی محاسبه خواهد شد. بر اساس این قانون افرادی که یک خانه دارند نیز در زمان خرید و فروش باید مالیات بر عایدی بپردازند.وی تاکید کرد: چنانچه مالیات بر عایدی برای بخش مسکن وضع شود، سرمایه‌ها از بخش مسکن به بخش‌های دیگر که این مالیات را ندارند، منتقل و باعث اخلال در آن بازارها می‌شود، بنابراین مالیات بر عایدی بر کل بخش های اقتصادی باید اجرا شود.

بافت فرسوده از لایحه بودجه ۹۸ حذف شد

دراین هفته مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ متذکر شده است که در بودجه سال آینده علیرغم اینکه ۱۲۰ هزار هکتار از وسعت شهرهای کشور را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد اما هیچ حکمی در خصوص بافت فرسوده در بودجه دیده نمی‌شود.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی بخش مسکن لایحه بودجه سال ۹۸ آورده است: در بررسی جهت‌گیری‌های ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ و تغییرات آن نسبت به بودجه مصوب سال ۹۷ نکته مهم این است که نه در تبصره ۴ و نه در تبصره دیگری، در خصوص بافت فرسوده در لایحه بودجه ۹۸ حکمی پیش‌بینی نشده است، در حالی که بافت فرسوده ۱۲۰ هزار هکتار از وسعت شهرهای کشور را تشکیل می‌دهد و در نظر گرفتن اقدامات مناسب در خصوص آن در تبصره‌های لایحه‌ بودجه سال ۹۸ یک ضرورت و عدم اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص آن یک ضعف است.بنا بر این گزارش، بررسی تبصره‌های ماده واحده لایحه بودجه مرتبط با امور مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که این بخش از لایحه بودجه در سال ۹۸ نسبت به لایحه بودجه سال ۹۷ تغییراتی داشته است، تغییرات کامل مواد و تبصره‌های لایحه بودجه مربوط به دو سال ۹۷ و ۹۸ در انتهای این بخش به صورت مقایسه‌ای در قالب یک جدول قابل ارزیابی است.تبصره «۴» براساس تبصره‌های ماده واحده بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ به موجب تبصره ۴ در بند «ب» دولت مجاز شناخته شده است که مبلغ معادل ۱۴۳.۷۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برداشت و بخشی از منابع حاصله از آن را در جهت بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله و کمک به ساماندهی بافت‌های فرسوده مصرف کند،. نکته مهم این است که نه در تبصره ۴ و نه در تبصره دیگری در خصوص بافت فرسوده در لایحه بودجه سال ۹۸ حکمی پیش‌بینی نشده است در حالی که بافت فرسوده ۱۲۰ هزار هکتار از وسعت شهرهای کشور را تشکیل می‌دهد.

تجهیزات فاز۱۱ مسکن مهر پردیس وارد گمرک شد

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: محموله ای از موتورهای آسانسور و تجهیزات مورد نیاز در ساخت و تکمیل ۳۷ بلوک فاز ۱۱ مسکن مهر این شهر از مرز بازرگان وارد کشور شد.سیدمهدی هدایت اظهارداشت: این تجهیزات و پکیج به اندازه بلوکهای افتتاحی تامین شده است و هر یک از بلوک‌های جدید مسکن مهر که در مبحث زیرساخت و محوطه سازی مشکل نداشته باشد پس از دریافت تجهیرات، قابل سکونت خواهد بود.وی در ادامه با اشاره به زمان تحویل بخشی از واحدهای مسکن مهر در فاز 11 خاطرنشان کرد: بلوک‌های آماده تا آخر اسفند ماه امسال به متقاضیان و مالکان تحویل خواهد شد و پس از تکمیل زون های چهار و پنج در فاز 11 برای افتتاح تکمیل و تحویل این واحدها به سراغ زون‌های دیگر این فاز خواهیم رفت.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: طی دو ماه گذشته 500 نفر از مالکان فاز 11 مسکن مهر پردیس نصبیات(تجهیزات) دریافت کرده اند. وی پیشرفت اجرایی کارها در فاز 11 مسکن مهر پردیس را خوب توصیف و عنوان کرد: پیمانکار ترکیه ای در محل پروژه فاز 11 مستقر است و با توافق صورت گرفته خرید مصالح و محوطه سازی را انجام می‌دهد.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از متقاضیان و مالکان مسکن مهر پردیس خاطر نشان کرد: مردم به ما فرصت دهند؛ همه هم قسم شده ایم تا پروژه مسکن مهر پردیس را در کمترین زمان به انجام برسانیم.مسکن مهر پردیس در قالب فازهای مختلف از سال 89 آغاز و تاکنون حدود 29 هزار واحد تحویل شده است.

تا پایان دی‌ماه فرایند صدور پروانه ساخت و ساز الکترونیکی می‌شود

دراین هفته به گفته عضو شورای شهر تهران؛فرایند صدور پروانه ساخت، تا پایان دی‌ماه الکترونیکی می‌شود و دیگر نیازی به حضور شهروندان نیست.فائزه مومنی؛ بهاره آروین در پاسخ به این سوال که الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمان به کجا رسید،به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:این فرآیند خوشبختانه آغاز شده و اداره کل تشکیلات و بهبود روش ها فرآیند صدور پروانه را (فرآیند واقعی) که متاسفانه مردم را گرفتار می کند، احصا کرده است. دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه فرآیند با بازنگری قوانین اصلاح بشود و دیگری اینکه همان فرآیند گذشته تمام الکترونیکی شود. ما هر دو را در دستورکار قرار دادیم.وی ادامه داد: بنا شد فرآیند موجود را به گونه‌ای الکترونیکی کنیم که ضرورت و نیازی نباشد که شهروند به شهرداری مراجعه کند. ما در شورای شهر نظارت می کنیم که هیچ نوع راهی برای مراجعه حضوری نباشد تا شهروند را برای انجام کار به شهرداری‌ها و دفاتر خدمات بکشاند.آروین اضافه کرد: فرایند تشکیل پروانه بسیار طولانی است اما خوشبختانه در ماه‌های گذشته که عزم جزمی، هم در سازمان فاوا و هم در معاونت معماری و شهرسازی ایجاد شد که این فرآیند الکترونیکی بشود، مرحله تشکیل پرونده، درخواست تخریب، نوسازی و صدور پروانه که قبلا در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شد، تا پایان دی ماه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ما منتظر هستیم که پرداخت هم، الکترونیکی شده و فقط برای بازدید میدانی به شهروند مراجعه شود.

8هزار ایرانی اقدام به خرید ملک در ازمیر ترکیه کردند

درهفته ای که گذشت دولت ترکیه اعلام کرد در ۱۰ ماه اخیر بیش از ۸ هزار ایرانی اقدام به خرید ملک در شهر ازمیر ترکیه کرده‌اند. دولت ترکیه اعلام کرد طی ۱۰ ماه اخیر بیش از ۸ هزار ایرانی اقدام به خرید ملک در شهر ازمیر یکی از شهرهای غرب ترکیه کرده‌اند. روزنامه زمان ترکیه در گزارشی در این رابطه خبر داد بر اساس گزارش اداره آمار ترکیه (TÜİK) شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر در رأس شهرهایی است که مورد توجه شهروندان ایرانی مایل به اقامت در ترکیه هستند، در حالی که به طور مثال شهروندان عراقی مناطق شمالی ترکیه را که مشرف به دریای سیاه است بیشتر برای سکونت خود ترجیح می‌دهند. این روزنامه ترکیه‌ای به نقل از گزارش اداره آمار ترکیه اعلام کرد بعد از عراقی‌ها، ایرانی‌ها بیشترین حجم از خرید املاک را در میان خارجی‌ها در ترکیه به خود اختصاص داده‌اند.ایرانی‌ها در ماه اکتبر گذشته بعد از عراقی‌ها که ۱۴۳۹ ملک را خریده بودند با خرید ۵۵۷ ملک در رده دوم قرار گرفته و کویتی‌ها، آلمانی‌ها و روس‌ها در رده‌های بعدی هستند.

دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد هدفگذاری دارد

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی گفت: اتفاقاتی که در حوزه مسکن رخ داده بیش از آنکه از بازار مسکن متاثر باشد، بازتاب شرایط اقتصادی است و دولت به عنوان سیاست ثابت و برنامه اجرایی تولید مسکن برای جامعه هدف که اقشار متوسط و کم درآمد است، دنبال می کند.به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتفاق جدیدی در بازار مسکن روی نداده، اظهار داشت: ساخت مسکن از توقف و بلاتکلفیی خارج شده و برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی و تکمیل 500 هزار واحد نیمه تمام نیز در همین چارچوب انجام می‌شود و انتظار می رود شتاب بگیرد.وی ادامه داد: زمانی که شرایط عرضه متناسب شود، تقاضا به سمت آن جذب خواهد شد.اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط قطارهای سریع‌السیر و موضوع توقف ارائه خدمات از سوی آنها نیز گفت: طی چند سال گذشته تعرفه این قطارها تغییرنکرده، اما در مقابل هزینه آنها افزایش داشته است.وی افزود: ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌گذاری آنها تصمیم گرفته بود، اما نتوانستند از افزایش قیمت خدمات خود دفاع کنند و در نهایت و وضعیت فعلی رخ داد.اسلامی با اشاره به اینکه خواستار تداوم فعالیت قطارهای سریع السیر شده ایم، گفت: درخواست شد تا آنها سرویس‌های خود را متوقف نکنند.وی با بیان اینکه مسائل را رسیدگی می‌کنیم، اضافه کرد: ارز دولتی تنها برای کالای اساسی اختصاص پیدا می‌کند و برای این دسته از قطارها، ارز نیمایی تعلق می‌گیرد.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این قطارها باید هزینه ها را متناسب با ارز نیمایی تنظیم کنند که این موارد در دست رسیدگی است.

تزریق منابع آبی جدید برای جلوگیری از فرونشست‌های تهران

درهفته ای که گذشت مدیر طرح فاضلاب غرب تهران در شرکت جنرال مکانیک با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت فاضلاب غرب تهران تزریق منابع آبی جدید به سفره‌های زیرزمینی برای جلوگیری از فرونشست‌های احتالی در آینده است گفت: با اتمام این پروژه شبکه فاضلاب برای دو میلیون و 100 هزار نفر تامین می‌شود.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، آریا ناظم در نشست خبری با اشاره به پیشرفت فیزیکی فاضلاب غرب تهران اظهار داشت: طول این فاضلاب 11 کیلومتر است و از 30 متری جی آغاز و تا آزاد راه تهران ساوه ادامه دارد در حال حاضر پنج کیلومتر آن احداث شده است.وی با اشاره به تعدد فرونشست‌ها در تهران گفت: یکی از دلایل افزایش فرونشست در مناطق مختلف تهران بحث کاهش آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات است که منجر به حفره‌های زیرزمینی شده است و یکی از اهداف ساخت این پروژه بحث تزریق ذخائر به قنوات زیرزمینی در سطح تهران است.

مدیر طرح فاضلاب غرب تهران در شرکت جنرال مکانیک اظهار داشت: با احداث این پروژه از کاهش سفره‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کنیم و به تبع آن از فرونشست‌های احتمالی تهران پیشگیری خواهد شد.وی افزود: علاوه بر تقویت سفره‌های زیرزمینی در راستای جلوگیری از فرونشست‌ها، موضوع دیگر تامین آب کشاورزی و پوشش‌دهی فاضلاب غرب تهران است که با احداث این پروژه این اهداف محقق می‌شود.مقام مذکور در بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تونل فاضلاب غرب تهران 20 هزار هکتار را پوشش می‌دهد اظهار داشت: این پروژه تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.ناظم ادامه داد: از سال 95 احداث فاضلاب غرب تهران شروع شده است و در پایان سال آینده با اتمام این طرح فاضلاب دو میلیون و 100 هزار نفر در غرب تهران پوشش داده می‌شود.وی با اشاره به ورود تجهیزات جدید در بحث حفاری تونل فاضلاب گفت: برای اولین بار است که در کشور از حفاری سنتی به سمت حفاری مکانیزه حرکت کرده‌ایم و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بنیاد مستضعفان و شرکت جنرال الکترونیک خریداری شده است.

حل مشکل ۴ هزار متقاضی بدون واحد در مسکن مهر پردیس

دراین هفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی پردیس که تا کنون واحدی برای آن‌ها تخصیص نیافته است گفت: خوشبختانه در حال حاضر از این تعداد برای ۴ هزار نفر از پروژه‌های در حال ساخت فاز ۸ پردیس ظرفیت‌سازی شده است.به گزارش ایلنا، مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تأکید براینکه عملیات اجرایی پروژه‌های پردیس با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی سرعت بیشتری گرفته و تمام بخش‌های متوقف شده فعال شده‌اند، گفت: خوشبختانه با ورود جدی دادستانی به حوزه پروژه‌های راکد و پیمانکاران متخلف، ۵ مورد از ۸ پروژه غیرفعال باقیمانده در پردیس نیز فعال و مجددا کار خود را از سر گرفتند.هدایت با بیان اینکه ۸ پروژه مذکور متعلق به فازهای ۸، ۵ و ۹ بوده‌اند ادامه داد: در حال حاضر ۳ پروژه به صورت غیرفعال باقی مانده است که در حال مذاکره و پیگیری از طریق دادستانی هستیم.این مقام مسئول با اشاره به تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی پردیس که تا کنون واحدی برای آن‌ها تخصیص نیافته است گفت: خوشبختانه در حال حاضر از این تعداد برای ۴ هزار نفر از پروژه‌های در حال ساخت فاز ۸ پردیس ظرفیت‌سازی شده است.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره افزود: قطعا برای هیچ یک از متقاضیان مذکور اجباری وجود ندارد تا برای دریافت واحد به پرند یا هشتگرد مراجعه کنند، بلکه پیشنهاد ما برای این موضوع جهت تسریع در روند تحویل واحد برای افراد بود.به گفته وی درحال حاضر تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد همچنان وضعیتشان مشخص نیست که در حال تعیین تکلیف و حل مشکلات معارض‌دار هستیم تا هرچه سریعتر مسائل مربوط به این بخش نیز برطرف شود.

آغاز صدور کارت اعتباری خرید مصالح برای انبوه سازان

درهفته ای که گذشت یک مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن از تصویب و آغاز صدور کارت اعتباری خرید مصالح ساختمانی برای انبوه سازان خبر داد.به گزارش ایلنا به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمدحسن علمداری با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مسکن اخیرا طرح خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی توسط سازندگان مسکن را به تصویب رساند، گفت: مدل عملیاتی این طرح ظرف چند روز آینده تهیه و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد، اما در حال حاضر مقدمات اجرای این طرح در حال انجام است.وی با بیان اینکه مدیریت‌های شعب بانک عامل بخش مسکن در همه استان‌ها موظف به برگزاری جلسه با انبوه‌سازان و نظرخواهی از آنها درباره کم و کیف اجرای این طرح و درخواست‌ها و انتظارات آنها در رابطه با خرید اعتباری مصالح ساختمانی شده‌اند، گفت: نتایج این جلسات در اختیار اداره امور اعتبارات و دیگر بخش‌های مربوطه در این بانک قرار خواهد گرفت و نسبت به بررسی و جمع‌بندی آنها در روزهای آتی اقدام خواهیم کرد.علمداری با تاکید بر اینکه محدودیتی برای نوع مصالح ساختمانی قابل خرید به شکل اعتباری در این طرح پیش‌بینی نشده است، در عین حال گفت: تاکید بانک این است که مصالح اصلی همچون سیمان و فرآورده‌های فولاد که کاربرد بیشتری در ساخت و ساز دارند و از طرفی در بین انواع مصالح، بیشترین تاثیر را بر قیمت تمام شده مسکن می‌گذارند، در جریان اجرای این طرح در اولویت قرار گیرند.مدیر امور اعتبارات بانک عامل بخش مسکن در ادامه با اشاره به اینکه طرح خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی در تمام شهرهای کشور اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در سال جاری تحت تاثیر جهش قیمت انواع مصالح ساختمانی، تعداد زیادی از کارگاه‌های ساختمانی غیرفعال و برخی پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شد. این در حالی است که طرح خرید اعتباری و غیرنقدی مصالح می‌تواند با کاهش میزان سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های ساختمانی، زمینه‌ساز خروج بازار ساخت و ساز از رکود شود.

شهرنشینی دچار خطر است

دراین هفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز شهرداری‌ها در ساختن پل و ساختمان‌های بلند رقابت می‌کنند و شهرنشینی خطرناک شده است.به گزارش ایسنا، محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست نقد مستندهای معماری و شهرسازی که غروب دیروز ۱۸ دی، همراه با نمایش مستند "مقیاس انسانی"، در باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: وضعیت کشور ما در جریان امروز شهرسازی، نه به وخامت بنگلادش و نه به خوبی کشورهای پیشرفته است. در واقع ما نیز همین تجربه‌ها را تکرار می‌کنیم.وی افزود: طبق آمار هزار و ۲۴۰ شهر داریم و براساس آمار در سال ۹۵، هزار و ۱۴۰ شهر از این تعداد، دارای جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر است. هزار و ۷۰ یا هزار و ۸۰ شهر نیز جمعیتی اغلب زیر ۵۰ هزار نفر دارند. به همین دلیل با طیف گسترده‌ای از شهرهای عمدتا کوچک مواجهیم که الگوی آنها شهرهای بزرگتر است که روند ماشینی شدن را پی گرفته‌اند.دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به رویکرد شهرداری‌ها در توسعه شهری اضافه کرد: امروز شهرداری‌ها در ساختن پل و ساختمان‌های بلند رقابت می‌کنند و شهرنشینی خطرناک شده است.ایزدی گفت: امروز در قلب شهر اصفهان و کنار مجموعه ثبت جهانی میدان نقش جهان خیابان‌کشی می‌کنیم و متاسفانه قصد داریم در شهرهای کوچک خیابان‌های ۵۵ و ۷۵ متری بسازیم. جریان فیلم مقیاس انسانی در کشور ما نیز در حال حرکت است. وی در ادامه توضیح داد: البته در کشور ما رخدادهای خوبی هم وجود دارند. مثلا وقتی در خیابان ۳۰ تیر قدم می‌زنیم، حالمان خوب می‌شود. می‌توان امیدوار بود که هنوز می شود در نقاطی از شهر قدم زد، مردم را دید و تعامل اجتماعی داشت. در شهرهایی مانند رشت و همدان جریان‌های خوبی آغاز شده است.این مقام مسوول با اشاره به ضرورت احساس مسوولیت در قبال زندگی شهری گفت: ما باید عزم جدی داشته باشیم و احساس مسوولیت کنیم تا بتوانیم مسیر جدیدی را آغاز کنیم و به جریان تخریب و سرعت گرفتن شهرنشینی پایان دهیم.

بندر چابهار به زودی فعالیت خود را آغاز می کند

درهفته ای که گذشت وزیر حمل و نقل هند گفت: در مرحله ای هستیم که بندر چابهار به زودی فعالیت کامل خود را آغاز خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، "نیتین گادکاری" پس از دیدار با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران گفت: دیدار خوبی داشتیم، در مرحله ای هستیم که بندر چابهار به زودی فعالیت کامل خود را آغاز خواهد کرد. درباره بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است؛ همچنین مشکلات دیگری نیز وجود دارند اما آن را حل می کنیم. وزیر حمل و نقل هند گفت: دولت هند به بانک ایرانی مجوز داده است شعبه ای طی سه ماه در بمبئی تاسیس شود تا تبادل مالی راحت تری صورت گیرد.وزیر حمل و نقل هند همچنین با اشاره به پیشنهادهای "ظریف" برای آینده گفت: این دیدار خیلی مفید بود و خیلی از موضوع ها را حل خواهد کرد.گادکاری تاکید کرد: مطمئنم در آینده دستاوردهایی خوبی خواهیم داشت و بندر چابهار برای ما مهم است و ما روی این موضوع به طور جدی کار می کنیم.وزیر حمل و نقل هند در پایان گفت: طرف ایرانی مشکلاتی باقی مانده را برطرف خواهد کرد و بندر چابهار فعالیت کامل خود را هر چه زودتر آغاز خواهد کرد.

نخستین شناورهای تفریحی استاندارد ساخت داخل در هرمزگان رونمایی شد

در این هفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از به آب اندازی و موفقیت آمیز بودن آزمایش های دریانوردی نخستین نمونه از شناورهای تفریحی مونوهال(تک بدنه) ساخته شده در این استان خبر داد.به گزارش خبرنگار مهر، اله مراد عفیفی پور پیش ازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای صنعت گردشگری دریایی، نوسازی ناوگان و استانداردسازی قایق های تفریحی اقدام به ارایه تسهیلات بانکی با سود صفر درصد به متقاضیان نموده است تا شناورهایی استاندارد جایگزین قایق های تفریحی معروف به «تشتی» شوند.وی با اشاره به تأکیدات استاندار هرمزگان و مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه، افزود: با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند، به دنبال این هستیم که با جلب مشارکت مردمی در قالب تعاونی ها، شناورهایی ایمن و استاندارد که گواهینامه های لازم از موسسات رده بندی دارند، جایگزین شوند.عفیفی پور تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به سفارش یکی از تعاونی های گردشگری در جزیره قشم، نخستین نمونه قایق تفریحی استاندارد مونوهال(تک بدنه vشکل) با نام «هنگام ۱ » در کارخانه شناورسازی مدکندالو در جزیره قشم به آب اندازی شد و آزمایش های دریانوردی نیز بر روی آن با موفقیت به انجام رسید.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان جزییاتی از مشخصات فنی این شناور گفت: بدنه این قایق تفریحی از جنس فایبرگلاس مونوهال ساخته شده و سامانه رانش آن نیز از نوع شافت و پروانه است.

مدیرعامل رجاء: به خنسی خورده‌ایم؛ دولت توجهی به حمل‌ونقل ریلی مسافری ندارند

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم، گفت:‌با وجود ۴۰۰ مکاتبه با نمایندگان مجلس و دولت وضعیت رجا تغییری نکرده و به خنسی خورده‌ایم.محمد رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این‌که شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء فارغ از مباحث فنی با مشکل مالی مواجه است، اظهار کرد: در سال‌های قبل از واگذاری یعنی از سال 80 تا 88 رجا از سوی دولت یارانه دریافت می‌کرد، حمل‌ونقل ریلی مسافری با توجه به اهمیت آن باید تحت حمایت دولت باشد و مانند اورژانس و هلال احمر در آن سرمایه‌گذاری شود.وی با بیان این‌که یک اتوبوس 40 نفره حدود یک تا 1.5 میلیارد تومان قیمت دارد، افزود: ایجاد همین ظرفیت در حمل‌ونقل ریلی 8 تا 10 میلیارد تومان پول می‌خواهد. به عبارت دیگر نفر سرانه در قطار 10 برابر اتوبوس است و ما نمی‌توانیم 10 برابر کرایه از مردم دریافت کنیم. تنها جایی که می‌تواند این مابه‌التفاوت را جبران کند دولت است.وی ادامه داد: با آن‌که دولت زیرساخت‌های ریلی را با هزینه‌های سنگین (هر کیلومتر 10 تا 15 میلیارد تومان) می‌سازد، اما در بخش بهره‌برداری توجه چندانی صورت نمی‌گیرد.مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با تاکید براین‌که قیمت تمام شده بلیت با نرخ بلیت سازگار نیست، افزود: دولت باید با پرداخت یارانه هزینه‌های سرسام‌آور شرکت‌های ریلی مسافری را جبران کند.رجبی با اشاره به این‌که مشوق‌های زیادی در لایحه‌های بودجه کشور دیده می‌شود اما هیچگاه عملیاتی نشده است، گفت: در بخش حمل ونقل ریلی مترو دولت (سازمان برنامه و بودجه) به ازای هر مسافر 9.8 سنت دلار یارانه پرداخت می‌کند. این در حالی است که میانگین سفر در مترو بیشتر از 5 کیلومتر نیست. اما در سفرهای ریلی حومه‌ای حداقل 100 کیلومتر است.وی با بیان این‌که به دولت پیشنهاد داده‌ایم مُدل مترو را برای ما هم اجرا کند، تاکید کرد: جزئیات مشکلات عدیده شرکت‌ حمل‌ونقل ریلی رجا را در قالب 400 نامه طی 18 ماه اخیر به اطلاع نمایندگان مجلس و دولت رسانده‌ایم،‌اما هنوز اتفاقی در این رابطه نیفتاده و به خنسی خورده‌ایم.وی با اعلام زیان انباشت 1050 میلیارد تومانی رجاء ادامه داد:‌ دولت باید ارز دولتی را در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از جمله رجا قرار دهد، برای تامین چرخ، ترمز، موتور، سیستم‌های کنترلی و... نیازمند ارز 4200 هستیم و با ارز نیما نمی‌توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

وابستگی ۸۵ درصدی ۱۰ کلانشهر ایران به ساخت و ساز

دراین هفته شهردار تهران گفت: وقتی به شهرداری‌ ها کمک نمی‌کنیم و می‌گوییم خودتان درآمد کسب کنید، کار به جایی می‌رسد که الان در ۱۰ کلانشهر اصلی میزان وابستگی مدیریت شهری به ساخت‌وساز بین ۸۰ تا ۸۵ درصد است. پیروز حناچی در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و اعضای هیئت علمی کنفرانس بین‌المللی ترافیک در برج میلاد برگزار شد، شرکت کرد.وی در این نشست گفت: اعتقاد دارم راهکار بسیاری از مشکلات در کشور ما با قدمت و سابقه‌ای که دارد، در ادبیات و فرهنگمان موجود است؛ به عنوان شاهد مثال این شعر از مولوی را می‌آورم که «آب کم جو تشنگی آور به دست، تا بجوشد آب از بالا و پست. »شهردار تهران عنوان کرد: می‌خواهم از زاویه دیگر به موضوع ترافیک نگاه کنم؛ وقتی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی ترافیک به موضوع نگاه می‌کنم، درست است که شرایط الان را با دهه قبل قابل مقایسه نمی‌دانم، اما می‌بینم که مشکلاتمان نیز افزایش پیدا کرده است؛ پس این سوال پیش می‌آید که چرا هنوز موفق نشده‌ایم دو موضوع مرتبط ترافیک و آلودگی را حل کنیم.حناچی گفت: کاری به کشورهای پیشرفته ندارم؛ اگر صرفا به کشورهای جنوب شرقی آسیا نگاه بیاندازیم، می‌بینیم که این کشورها واقعا در این حوزه تاثیرگذار بودند و ما نه تنها نمی‌توانیم بگوییم این مشکل را در تهران حل کرده‌ایم، بلکه شهرهای میانی‌مان نیز به آن گرفتار شده‌اند. مثلا اراک شهری نبود که به آلودگی گرفتار شود، اما الان مشکل آلودگی و ترافیک دارد.شهردار تهران با بیان اینکه مشکل این است که هنوز موضوع را تبدیل به یک خواسته اجتماعی نکرده‌ایم، تصریح کرد: باید کاری کنیم که مردم مطالبه داشته باشند و در حل مشکل نیز مشارکت کنند. ما باید این موضوع را به یک دغدغه اجتماعی تبدیل و سهم هر کسی را نیز در آن مشخص کنیم و موضوع را بخشی نبینیم. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا رشته‌ای به نام «ترافیک پلنینگ» وجود دارد. تئوری‌ای وجود دارد که می‌گوید هر چه مسیر جدید اضافه کنیم، به ترافیک نیز اضافه می‌شود.حناچی ضمن اشاره به آمارهایی که اخیرا درباره سلامت شهروندان تهرانی ارائه کرد، گفت: می‌توانیم صرفا این‌طور مطرح کنیم که مشکل ترافیک داریم، و یا می‌توانیم ارتباطش با سلامت شهروندان و تغییر سبک زندگی را نیز در نظر بگیریم؛ البته که مورد دوم کم‌هزینه‌تر، مهم‌تر و اساسی‌تر است. راه حل ترافیک به تنهایی ایجاد مسیرهای جدید نیست. توسعه حمل‌ونقل عمومی خود این موضوعات را تعقیب می‌کند اما موضوع اصلی این است که اگر ترافیک از منظر سلامت شهروندان تبدیل به یک خواسته اجتماعی شود، مشکلات با هزینه بسیار کمتری حل می‌شود.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar