۰۹:۳۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - 31 January 2019
کد خبر: ۵۲۰۲۴
بسته خبری پنج شنبه های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که مهمترین اخبارحوزه مسکن وراه را دراختیارمخاطبان این حوزه قراردهد.

رونمایی از کمپین «نما، هویت شهر ما» توسط شهردار تهران/ واکنش اسلامی به انتشار خبر بازداشت کارکنان وزارت راه/ جزییات ۲ برنامه دولت برای خانه‌دار کردن ارزان مردمدر این هفته اخباری نظیر برگزاری همایش نما با محوریت مصالح وجزییات اجرایی، رونمایی ازکمپین «نما، هویت شهر ما» توسط شهردارتهران، واکنش اسلامی به انتشارخبربازداشت کارکنان وزارت راه، اعلام جزییات ۲ برنامه دولت برای خانه دار کردن ارزان مردم ، فروش چارتری بلیط هواپیما ممنوع شد، کاهش ۵.۴ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران طی تابستان، معامله خانه ۵۵میلیونی در تهران، بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸و.. جزمهمترین اخبار حوزه مسکن وراه بوده اند که جزییات آنها به شرح ذیل می آید:

برگزاری همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی»

دراین هفته همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی با حضور مسئولان مجموعه مدیریت شهری پایتخت نهم بهمن ماه در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد و تا یازدهم بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد.به گزارش خبرنگار «صما» در این همایش پیروز حناچی، شهردار تهران - عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و رئیس همایش- محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران- محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران - فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.همچنین در این همایش شهرداران مناطق، معاونین شهرسای و معماری مناطق، اعضای کمیته نما شهراری‏های 22 گانه مناطق؛ ؛ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و زیر مجموعه‏ها؛ سازمان نوسازی شهر تهران؛ مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضای آن؛ شورای اسلامی شهر تهران؛ معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری؛ شرکت بازآفرینی شهری؛ شرکت عمران شهرهای جدید؛ تشکل‏های صنفی در حوزه معماری و مهندسی؛ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان؛ جمعی معماران و سازندگان و همچنین تولیدکنندگان و تامین کننده‏های مصالح نما حضور داشتند.اهداف همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی شامل آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مردم برای ایجاد مطالبه گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب بافرهنگ شهرها بوده است.دبیر کل این همایش پیروز حناچی- شهردار تهران، رئیس همایش عبدالرضا گلپایگانی - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، دبیر علمی همایش موسوی شهردار منطقه یک تهران و دبیر همایش سعید ظریف؛ مدیرعامل مجتمع رسانه‏ای ساختمان بوده است.

رونمایی ازکمپین «نما، هویت شهر ما» توسط شهردارتهران

درهفته ای که گذشت درجریان برگزاری همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» شهردار تهران ضمن رونمایی ازکمپین" نما، هویت شهر ما"درعین حال گفت:هم اکنون در کشور ما ضوابط زیادی برای ساختمان سازی وجود دارد که معروف ترین آن ها قاعده 60 به 40 است که در برخی مناطق آن را تبدیل به 80 به 20 یا 90 به 10 کرده ایم که بسیار خطرناک است. یکی از دلایل نشست زمین در برخی از مناطق تهران استفاده حداکثری از مساحت است؛ چرا که سطح زمین پوشیده می شود و روزنه ای برای ورود آب به عمق خاک وجود ندارد و به دلیل جذب نشدن آب به عمق زمین این اتفاق رخ می دهد.شهردار تهران افزود: جالب است بدانید در بررسی هایی که ما انجام دادیم قاعده 60 به 40 پشتوانه علمی و تحقیقاتی دقیقی ندارد و بر مبنای دستور العملی که از سوی یک کارشناس مطرح شده بود، امروز تبدیل به مبنایی در ساخت و سازها شده است. به هر حال ما امروز با شهری مواجیم که ساخته شده و شاید نتوان در آن تغییرات چندانی ایجاد کرد، اما می توانیم در ساختمان های جدیدی که می سازیم نگاه مان را به ساخت و ساز تغییر دهیم.حناچی گفت: برخی از ساختمان ها و معماری های ویژه در شهر می توانند در ایجاد ثروت و جذب گردشگران نقش مهمی ایفا کنند و نمونه هایی از این نوع معماری ها در کشورهای مختلف وجود دارد. حتی برخی معماران مانند «نورمن فاستر» هر جا که ساختمانی بسازد، گردشگران به دیدن آن ساختمان می روند. ما هم باید چنین فضاهایی در شهر ایجاد کنیم و به معماران تراز اول فرصت ایجاد خلاقیت در کشور بدهیم.شهردار تهران ادامه داد: سازه ای مانند پل طبیعت که امروز یکی از نمادهای جدید شهر تهران محسوب می شود در رقابتی سخت بین معماران شکل گرفت. گروه مهندسانی که در مناقصه پل طبیعت شرکت کرده بودند، گروه کوچکی بودند که توانستند با ارائه طرح خود در برابر غول های معماری خودنمایی کنند. حناچی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم آموزش مردم و تحریک خواسته های آنان برای شکل گیری معماری زیبا در شهر تاکید کرد و گفت: امروز مشاهده می کنیم که بسیاری از ساختمان ها در تهران با معماری رومی به وجود می آید.به گفته شهردار تهران این نشان می دهد که مردم چنین معماری را پسندیده اند، واقعیت آن است که معماران سرزمین ما نتوانسته اند روی معماری بومی کشورمان کار کنند. کشور ما عقبه فرهنگی طولانی دارد. به عنوان مثال چرا تخت جمشید در معماری امروز ما جایی ندارد؟ ما باید آستانه دانش و تقاضا در حوزه معماری کشور را بالا ببریم. ما برای سلیقه های مردم کار زیادی نکرده ایم.وی تاکید کرد: باید در مورد فعالیت هایی که تاکنون انجام شده است، آسیب شناسی کنیم. کمیته های نما تشکیل شده است، اما نباید تبدیل به راهروهایی شوند که می توان آن را دور زد یا برگشت.شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود به تغییر پارادایم در مدیریت شهری پرداخت وخاطرنشان کرد: مردم با انتخاب اعضای شورای شهر بر تغییر پارادایم مدیریت شهری تاکید کردند و ما باید این کار را انجام دهیم. مردم قدم اول را برداشتند و این وظیفه ماست که قدم های بعدی را برداریم.

واکنش اسلامی به انتشارخبربازداشت کارکنان وزارت راه

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی درباره انتشار اخباری مبنی بر بازداشت کارکنان وزارت راه و شهرسازی به دلیل تخلف در بحث دریافت قیر گفت: این موضوع صحت ندارد.محمداسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره بازداشت برخی از کارکنان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با دریافت قیر اظهار داشت: تخلف ممکن است در هر حوزه‌ای رخ دهد اما این گونه که مطرح شده نیست.وی افزود: تنها یک کارشناس در یکی از استان‌ها در این حوزه تخلف کرده است که آن هم مطابق قانون مجازات می‌شود.وی تاکید کرد: اساسا این اخباری که اخیرا منتشر شده صحت ندارد.

جزییات ۲ برنامه دولت برای خانه دار کردن ارزان مردم اعلام شد

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید بتوانیم در جهت عمران و آبادانی کشور بیشتر و کارآمدتر از گذشته ایفای نقش کنیم، گفت: دولت ۲ برنامه برای خانه دار کردن ارزان مردم را در دستور کار دارد.محمد اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی زیرساخت های شهری و قطار برقی تهران-پردیس با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تکلیف ویژه ما کارآمدسازی نظام جمهوری اسلامی است و باید بتوانیم در جهت عمران و آبادانی کشور بیشتر و کارآمدتر از گذشته ایفای نقش کنیم.وی ادامه داد: انقلاب اسلامی عزت مردم، عمران سرزمین و تحقق شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.وی با بیان این‌که باید به ارتقای کیفیت زندگی مردم توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: شهرهای جدید باید تمام امکانات را داشته باشد تا مردم بتوانند زندگی آرامی را تجربه کنند. در این راستا به زیرساخت ها، حمل و نقل و کسب و کارهاست.وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که چندین مرحله ساماندهی شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی تهران در دستور کار دولت بوده است،گفت: باید استقرارهای غیرضروری با طرح‌های مشوق دار در محیط‌های مجاز اسکان داده شوند.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بخش تولید مصالح ساختمانی در رکود هستیم و در تلاش برای ایجاد بازار برای تولیدکنندگان این بخش هستیم درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی افزود: امروز در بخش مصالح ساختمانی رکود داریم و کارت اعتباری برای این بوده تا سیستم ها و مشوق هایی را برای کنترل قیمت تمام شده مسکن اجرا کنیم.وی ادامه داد: این طرح برای کاهش قیمت اقشار هدف اجرا می شود، در راهکار دوم نیز زمین هایی را به سازندگان واگذار می کنیم تا فعالیت آنها بازدهی اقتصادی داشته باشد.به گفته وی، تلاش می کنیم با سهولت بیشتری مردم را خانه دار کنیم.

فروش چارتری بلیط هواپیما ممنوع شد

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری خبر داد و گفت: فروش بلیط‌ پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند.محمد اسلامی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های شهر پردیس در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: قیمت بلیط هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست اما ما بر این مسئله تاکید داریم که فروش بلیط چارتری ممنوع است.وی ادامه داد: چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد افزود: در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن 97 بلیط پرواز برنامه‌ای را چارتری فروخته تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.

استاندار تهران: مترو تهران-پردیس با سرعت به بهره‌برداری می‌رسد

درهفته ای که گذشت استاندار تهران با بیان این‌که پروژه مترو تهران-پردیس با سرعت و استاندارد قابل قبولی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اشتغال، کسب و کار و رونق تولید از جمله برنامه‌هایی است که در شهرستان پردیس دنبال می‌کنیم.انوشیروان محسنی بندپی در آیین آغاز عملیات اجرایی عملیات اجرایی توسعه زیرساخت ها و قطار برقی تهران-پردیس، اظهار کرد: در آستانه دهه مبارک فجر هستیم که به برکت امام (ره) سربلندی را برای همه مسلمانان جهان به ارمغان آورده است.وی با اشاره به ساخت قطار برقی تهران-پردیس، زیرساخت‌های 5، 9 و... شهر پردیس، افزود: عواملی از جمله برنامه‌های وزیر راه برای تکمیل مسکن مهر، حضور نمایندگان فعال استان تهران در مجلس و...می‌توانیم این امیدواری را بدهیم که پروژه با سرعت و استاندارد قابل قبولی به بهره‌برداری برسد.وی بیان کرد: اشتغال، کسب و کار و رونق تولید از جمله برنامه‌هایی است که در شهرستان پردیس دنبال می‌کنیم.

ماجرای تماس‌های مشکوک با خانواده شهدای سانچی چیست؟

دراین هفته رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در مورد تماس‌های مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده‌بودن و گروگان گرفته‌شدن خدمه کشتی توضیحاتی ارائه داد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در توضیح مسئله تماس‌های مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و گروگان گرفته‌شدن خدمه کشتی گفت: اولاً؛ هدف گروگانگیری چه‌چیزی می‌تواند باشد؟ دوم اینکه؛ چرا بعد از گذشت یک سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟ سوم اینکه؛ مطابق بررسی‌های دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه کشتی کریستال و حتی جعبه‌های سیاه کشتی‌های اطراف سانحه و جست‌وجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانه‌ای از خروج خدمه کشتی وجود ندارد، پس چگونه ممکن است این خدمه به‌گروگان گرفته شده باشند؟ نکته چهارم این است که؛ چرا اکثر خانواده‌ها که با موضوع شهادت عزیزانشان کنار آمده‌اند این ادعاها را مطرح نمی‌کنند و هیچ تماسی با آنها گرفته نمی‌شود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح می‌شود؟کاپیتان علیرضا نوذری امینی در عین حال بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مسئله را به ارائه نظرات کارشناسی مراجع ذی‌صلاح امنیتی و انتظامی موکول کرده گفت: طبیعی است که با این حجم از شایعاتی که در خصوص سانحه سانچی به‌وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل گروگانگیری نیز باید با لحاظ کردن مسائل و ابعاد فنی و کارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه بررسی شود و اظهار نظر در این خصوص با توجه به مستنداتی که از روزهای وقوع سانحه و 8 روز سوختن کشتی در دمای 900درجه‌ای وجود دارد، انجام پذیرد.وی در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی و توجیهی برای خانواده‌های سانچی هم اضافه کرد: ما از روزهای اول سانحه تا کنون مرتباً جلسات کارشناسی و اطلاع‌رسانی در زمینه پاسخ به سؤالات خانواده‌ها را در دستور کار داشته و داریم. اکثر خانوادها با توجه به توضیحات موجود و ارائه نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات، در این زمینه قانع شدند و فقط چند خانواده حاضر به پذیرش شهادت عزیزانشان نشدند.نوذری اضافه کرد: آخرین جلسه‌ای که داشتیم همین دو ماه پیش بود که در آن همه ارگان‌ها، نهادها، افراد، تیمها، کارشناسان و مسئولین حاضر در سانحه سانچی و روزهای وقوع و غرق شدن سانچی را گرد هم آوردیم و نشست جامعی در این زمینه برگزار کردیم. ما برای این نشست هیچ سقف زمانی قائل نشدیم و طی این جلسه 10ساعته به همه سؤالات و ابهامات خانواده‌های محترم پاسخ گفته شد. در این جلسه صوت جعبه سیاه سانچی نیز به‌درخواست خود خانواده‌ها پخش شد.نوذری در عین حال اعلام کرد: علی‌رغم دعوت گسترده و برگزاری این جلسه کارشناسی به‌صورت جامع، این چند خانواده که ادعای گروگان گرفته‌شدن خدمه سانچی را دارند حاضر به حضور در این نشست و دریافت پاسخ سؤالات و ابهامات خود نشدند.رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش در خصوص موضوع غواصی و تفحص پیکر شهدا نیز تصریح کرد: ببینید ما از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه، به تمام شرکت‌های معتبر دنیا اعلام کردیم که هر شرکتی که می‌تواند بحث غواصی و تفحص را انجام دهد ما بدون هیچ محدودیتی در هزینه با آنها قرارداد خواهیم بست. با مجرب‌ترین تیم‌های داخلی و بین المللی قرارداد بستیم و کارشناسان سابق شرکت اسمیت به‌عنوان بهترین شرکت امداد و نجات دریایی دنیا را به‌استخدام خود در آوردیم.

نوذری در پایان اشاره کرد: تیم‌های مجرب کارشناسی داخلی و بین المللی به ما اعلام کردند که طبق بررسی کلیه تصاویر دریافتی و با لحاظ تمام شرایط و جوانب حادثه و مدت 8 روزی که سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از 900 درجه سانتی‌گراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، نمی‌توان به یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدا امیدوار بود، به‌عبارت دیگر در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.

۶۰۰۰ مسکن مهر هشتگرد معطل آب و برق

درهفته ای که گذشت در حالی ۶۰۰۰ واحد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ساخته شده اما به دلیل کم‌کاری دستگاه‌های خدمات رسان وزارت نیرو این تعداد واحد قابل واگذاری به متقاضیان نیستند.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هشتگرد یکی از شهرهای جدید کشور است که در قالب طرح مهر حدود 50 هزار واحد در آن جانمایی شد. تا چند ماه پیش یکی از معضلات این طرح، وجود حدود 10 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بود که البته امسال با راهکارهایی از جمله واگذاری به نهادهای حمایتی، سازندگان و... تمام این واحدها تعیین تکلیف شده است.یکی از مشکلات همیشگی پروژه‌های مسکن مهر هشتگرد، عدم همراهی مناسب دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب و برق بوده است. در حال حاضر کار ساخت حدود 6000 واحد مسکن مهر در این شهر به اتمام رسیده، اما به دلیل نبود انشعابات آب، برق یا فاضلاب قابل واگذاری به متقاضیان نیستند.شرکت‌های آبفا و توزیع برق به‌عنوان زیرمجموعه های وزارت نیرو به دلایلی که کمبود منابع مالی همواره یکی از آنها بوده، نتوانسته‌اند وظایف خود را به‌خوبی در سایت‌های مسکن مهر سراسر کشور به‌خصوص چند شهر اطراف تهران انجام دهند. مسئله‌ای که برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های عمران شهرهای جدید را در تکمیل، تحویل و مختومه کردن پروژه‌های مسکن مهر دچار اختلالات اساسی کرده است. این وزارتخانه به تازگی 2 پیمانکار را برای تامین انشعاب واحدهای مسکن مهر به کار گمارده، در حالی که حجم کارهای باقیمانده حداقل 20 پیمانکار را می‌طلبد.محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سه ماه و سه روزی که سکان هدایت وزارت راه را بر عهده گرفته، همواره بر اتمام طرح مسکن مهر (به استثنا واحدهای فاقد معارض) تا پایان سال آینده تاکید کرده است، اما به نظر می‌رسد به دلیل کم‌کاری وزارت نیرو چندان نمی‌توان به تحقق این وعده وزارت راه و دولت امیدوار بود.

وزیر راه: اجازه نمی‌دهیم "دیگران" در انتصاب‌ها دخالت کنند

دراین هفته در حالی در دوره ۵ ساله وزیر مستعفی، افراد خارج از وزارت راه و شهرسازی در انتصاب مدیران و معاونان این وزارتخانه دخالت مستقیم داشته‌اند که وزیر راه گفت:‌ نمی‌پذیریم افراد توسط دیگران برای مسئولیت‌های این وزارتخانه معرفی شوند.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی با بیان این‌که نباید هیچ ملاحظه‌ای نباید با فاسد داشت، اظهار کرد: نباید بگذاریم در انتصابات و برخورداری‌ها تبعیضی رواج یابد و شایسته‌سالاری باید محقق شود، چراکه این عمل را ما در وزارتخانه با شروع به کار کمیسیون انتصابات آغاز کرده‌ایم و بدون تصویب این کمیسیون هیچ انتصابی را انجام نمی‌دهیم. کارکرد کمیسیون مربوطه بر اساس یک ضابطه شکل‌گرفته و آن شایسته‌سالاری و دوری از فساد است.وی با بیان اینکه فساد دو نوع است یا مالی یا ضعف مدیریتی، افزود: نمی‌پذیریم افراد توسط دیگران برای مسئولیت‌های این وزارتخانه معرفی شوند. باید به شیوه‌ای مدیریت کرد تا رشد سلسله مراتبی نیروها محقق شده و انگیزه افراد شایسته برای خدمت به مردم افزایش یابد زیرا اگر انگیزه خدمتی نزول کند مشکلات افزایش می‌یابد.وی با اشاره به این‌که همیشه این وزارتخانه با تجمع‌هایی مواجه است که ناشی از عدم کارایی‌های سیستمی است، یادآور شد: در گذشته مسئولان قبلی با روش‌های نامناسبی با تجمعات به‌حق مردم برخورد می‌کردند. آنها با ناسزاگویی و بی‌توجهی و بی‌محلی به این تجمعات پاسخ می‌دادند که این امر در این دوره پذیرفته نیست و به دنبال آن هستیم که مسکن مهر فعال شده و کار مردم هرچه سریع‌تر رفع‌و رجوع شود.وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که در بحث کامیون داران نیز همین غفلت از رسیدگی و پاسخ گوئی باعث آن مشکلات شد، افزود: نباید ما اجازه دهیم این مشکلات دوباره تکرار شوند و مهم‌ترین نکته‌ای که در حوزه سرمایه انسانی و مقبولیت عمومی وجود دارد مسئله پیش‌بینی و پیشگیری است که این دو مسئله مهم از کانال حراست پیگیری می‌شوند.به گزارش تسنیم، در حالی وزیر راه و شهرسازی بر شایسته‌سالاری برای انتصاب مدیران وزارت راه تاکید و می‌گوید دخالت "دیگران" در انتصاب‌ها قابل پذیرش نیست که هم‌اکنون تعدادی از معاونان وزیر راه در دوره وزیر مستعفی و با دخالت افراد خارج از وزارتخانه منصوب شده‌اند. در واقع حکم برخی مدیران و معاونان بابت چشم‌پوشی از برخی اتفاقات در وزارت راه، امضا شده که لازم است محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هر چه سریع‌تر به این موضوع ورود پیدا کند. شاید لازم باشد کمیته‌ای برای عزل مدیران و معاونان سفارشی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود.

کاهش ۵.۴ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران طی تابستان

درهفته ای که گذشت بر اساس آمار مرکز آمار ایران در تابستان امسال صدور پروانه‌های ساختمان در مقایسه با بهار ۹۷ بالغ بر ۵.۴ درصد کاهش یافته است.مطابق آمار رسمی در تابستان امسال تعداد 2136 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته (بهار 97) حدود 5.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تابستان 96) حدود 9.7 درصد افزایش داشته است. این تعداد پروانه حدود 8.1 درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد.از کل پروانه‌های صادر شده 6 پروانه (2/. درصد) مربوط به افزایش بنا و 2890 پروانه (99.8 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 5.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9.8 درصد افزایش داشته است .مجموع مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در تابستان امسال حدود 3882 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 9.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9.6درصد افزایش داشته است.حدود 22.2 درصد از مجموع کل زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان حدود 1343 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود 1250 مترمربع بوده است.تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در تابستان امسال 21047 واحد بوده که نسبت به بهار 97 بالع بر 7.1 درصد و در مقایسه با تابستان پارسال حدود 12.1 درصد رشد داشته است.این تعداد واحد مسکونی 22.2 درصد از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده توسط شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان 7.3 واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی نیز 7.3 واحد بوده است.مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان حدود 850 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته 1.7درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان 294 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود 280 مترمربع بوده است.

۸ هزار واحد صنعتی پردیس باید ساماندهی شود

دراین هفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس در مراسم آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های پردیس با بیان اینکه 8 هزا واحد صنعتی در شهرستان پردیس باید ساماندهی شود، گفت: امیدواریم مشکل چند هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر پردیس زودتر مرتفع شود.به گزارش خبرگزاری فارس ، محمد رضا عارف امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های پردیس با بیان اینکه 8 هزا واحد صنعتی در شهرستان پردیس باید ساماندهی شوند، گفت:امیدواریم مشکل چند هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر پردیس زودتر مرتفع شود.عارف با تاکید بر اینکه مشکل 8 هزار واحد صنعتی در پردیس باید حل و این واحدها ساماندهی شود، افزود: امیدواریم مشکل متقاضیان مسکن مهر که ثبت نام کرده و آورده خود را پرداخت کرده‌اند، هر جه زودتر حل شود.وی ادامه داد:دسترسی از پردیس به تهران بسیار مهم است پس با تکمیل مسکن مهر دسترسی مناسب به کلان شهر تهران حائز اهمیت خواهد بود.

دو‌سوم تسهیلات بافت فرسوده پرداخت نشد

درهفته ای که گذشت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ دوازده هزار و ششصد و هفتاد و پنج میلیارد تومان تسهیلات به بافت‌های فرسوده توسط بانک‌های عامل مصوب شد که هفت هزار و یکصد و هشتاد و شش میلیارد تومان آن تخصیص و چهار هزار و هفتاد و یک میلیارد تومان آن استفاده شد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق گزارش تفریغ بودجه ۹۶ که امروز دیوان محاسبات کل کشور به مجلس ارائه داد‌، از سال 1391 تا 1396 جمعاً مبلغ یک‌هزار و یکصد و هشتاد و دو میلیارد (1.182.000.000.000) تومان اعتبار جهت نوسازی بافت‌های فرسوده برای وزارت راه و شهرسازی مصوب شده است که از این مقدار پانصد و هفده میلیارد (517.000.000.000) تومان ‌معادل 44 درصد‌ تخصیص داده شده است. همچنین در سنوات مذکور، تسهیلات به بافت‌های فرسوده توسط بانک‌های عامل مبلغ دوازده هزار و ششصد و هفتاد و پنج میلیارد (12.675.000.000.000) تومان مصوب شده است که مبلغ هفت هزار و یکصد و هشتاد و شش میلیارد (7.716.000.000.000) تومان آن تخصیص و مبلغ چهار هزار و هفتاد و یک میلیارد (4.071.000.000.000) تومان آن استفاده و منجر به انعقاد قرارداد شده است. همچنین با لحاظ تعداد واحد، سهمیه مصوب برای تعداد چهارصد و پنجاه هزار و یکصد و دو ‌(450 هزار و 102) واحد بوده است که از این مقدار، تعداد یکصد و هفتاد و نه هزار و چهار (179 هزار و 4) واحد معرفی شد‌ که در نهایت‌ تعداد یک‌صد و سی و شش هزار و چهارصد و نود و پنج (136‌ هزار و 495) واحد (معادل 30 درصد) منجر به انعقاد قرارداد شده است.

معامله خانه ۵۵میلیونی در تهران

دراین هفته بررسی قیمت روز مسکن در تهران حاکی از آن است که یک واحد ۱۰۳ متری در اختیاریه به قیمت ۱.۳ میلیارد تومان و آپارتمان ۵۰ متری در کرمان به قیمت ۴۱۲ میلیون تومان معامله شده است.به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در اختیاریه یک واحد 103 متری با عمر 25 سال به قیمت یک میلیارد و 340 میلیون تومان فروخته شده است. هر مترمربع از این واحد مسکونی حدود 13 میلیون تومان در زمان امضای قرارداد قیمت داشته است.یک واحد مسکونی 83 متری که دو سال از ساخت آن می‌گذرد واقع در ازگل به قیمت 765 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 9 میلیون و 233 هزار تومان)، آپارتمان 81 مترمربعی واقع در شهرک ولیعصر با عمر یک سال به قیمت 930 میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود 11 میلیون و 530 هزار تومان، واحد مسکونی 76 متری 17 ساله در آپادانا به قیمت 760 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 10 میلیون تومان) و واحد 98 متری 43 ساله در فاطمی به قیمت 545 میلیون تومان (هر مترمبع حدود 5 میلیون و 569 هزار تومان) معامله شده است.همچنین یک واحد 66 متر با عمر 2 سال در منطقه 16 به قیمت 390 میلیون تومان، آپارتمان 89 متری نوساز در ارامنه جنوبی 640 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 7 میلیون و 211 هزار تومان) و واحد 50 متری 17 ساله در تهرانپارس به قیمت 449 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 9 میلیون و 68 هزار تومان) فروخته شده است.در استاد معین یک واحد 61 متری با عمر سه سال به قیمت 539 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 8 میلیون و 865 هزار تومان) معامله شده است. در کرمان نیز یک واحد 50 متری 2 سال ساخت به قیمت 412 میلیون تومان (هرمترمبع حدود 8 میلیون و 240 هزار تومان) در سامانه کد رهگیری ثبت معامله شده است.یک واحد مسکونی 54 متری 7 ساله در منطقه 19 به قیمت 55 میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود یک میلیون و 18 هزار تومان معامله شده است.

راهکارهای رییس شورای شهر برای خروج تهران از بحران

درهفته ای که گذشت رئیس شورای شهر تهران گفت: پیگیری ۲۰ درصد از احکام ماده ۱۰۰ می تواند درآمد چند هزار میلیاردی برای شهر تهران ایجاد می کند و بحران نقدینگی را حل می کند. محسن هاشمی در جلسه هم اندیشی شورا با شهردار و معاونان با بیان این که تاثیر حرکات نمادین کوتاه است و در فعالیتهای عینی دچار چالش جدی هستیم، گفت: اگر واقع گرایانه نگاه کنیم حدود دوسال به صورت مفید تا انتخابات شورای ششم فرصت داریم. در ۱۸ ماه سپری شده، سه دوره تغییرات و بی ثباتی شش ماهه شاهد بودیم که کوتاه شدن زمان مدیریتها اجازه شناخت عمیق، برنامه ریزی و اجرا به مدیران نمی دهد و اولین نکته من این است که در دوسال آینده ، شاهد ثبات و کمترین جابجایی درسازمان شهرداری باشیم و فقط تحولات در راستای کوچکتر کردن پیکره شهرداری و کاهش تعداد مدیران صورت گیرد نه جابجایی یا افزایش آنها.وی با اشاره به پیشنهاداتی که در جلسه گذشته برای تحول در مدیریت شهری ارائه کرد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه می تواند هوشمندسازی سیستم منابع انسانی و پیمانکاری شهرداری و تامین درآمد پایدار شهر را محور اصلی فعالیت قرار دهد. همچینین کمیسیون سلامت و محیط زیست، تحول در نظام معیوب و فرسوده پسماند و مبارزه با حیوانات موذی را در کنار حفظ، بهبود و توسعه فضای سبز دنبال کند و کمیسیون شهرسازی، پیگیری حقوق از دست رفته شهرداری در تخلفات شود. با تمرکز بر پرونده های بزرگ، منابع مالی قابل توجهی برای شهر ایجاد کند.هاشمی تاکید کرد : براساس مدل پارتو، در ۲۰ درصد پرونده های تخلف می توان درآمدی چند هزار میلیارد تومانی را براساس کمیسیون ماده صد ایجاد کرد که بحران نقدینگی شهر را نیز حل کند، کمیسیون معماری وشهرسازی می تواند در نوسازی بافتهای فرسوده تحول محسوسی ایجاد کند. کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز می تواند سیستم مبارزه با رانت و تخلفات را فعال کرده و به دور از فضای مچگیری و هیاهو، نظم و قانون را در مجموعه شهرداری تقویت و حقوق بیت المال را بازپس بگیرد و یا کمیسیون عمران وحمل ونقل می تواند سامانه کنترل پروژه های عمرانی را جهت شفاف سازی اجرا کند. نقد کردن ظرفیت ۷ میلیون نفری مترو، برقی کردن ۱۷۶ کیلومتر بی آر تی از دیگر موضوعات است.وی اضافه کرد: در کمیسیون فرهنگی – اجتماعی نیز تمرکز بر آسیبهای اجتماعی و ساماندهی وضعیت زننده معتادان متجاهر، کودکان کار، متکدیان و زنان بی سرپرست در کنار صیانت از فرهنگ دینی و ملی، در دوره های گذشته به آن توجه لازم نشده است.هاشمی با بیان این که گفتار درمانی، انتقاد از گذشته و وعده آینده، عمر محدودی دارد و از یک زمان به بعد افکارعمومی انتظار اقدامات عملی و تاثیرات عینی را از مدیریت جدید دارند، گفت: حرکتهای نمادین، شعار و فعالیت تبلیغاتی، فقط می توانند در کوتاه مدت موثر باشند و در دراز مدت اتکا به این فعالیتها، تاثیر منفی در ارزبابی مردم دارد.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در فعالیتهای عینی ما دچار چالش جدی هستیم، اینکه وارد کردن 10 = قطار مترو به کارنامه سه شهردار تبدیل شود نشان از خالی بودن عرصه اجرا دارد چرا که در دوره گذشته، این سطح از اقدامات، انعکاس زیادی در تبلیغات نداشت. اگر نتوانیم با راهنمایی و رانندگی تعامل درستی انجام دهیم نتیجه ای شبیه سرنوشت طرح جدید ترافیک ایجاد می شود که موجب بی نظمی و عدم وصل بخش عمده درآمدهای شهرداری است.

بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸ خبر داد.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی صبح امروز در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طول قطعه یک آزادراه تهران-شمال ۳۳ کیلومتر است و در تمام مسیر این آزادراه سازه‌های مهندسی قابل توجه انجام شده است، گفت: آزادراه تهران- شمال یک پروژه فاخر مهندسی محسوب می‌شود.وی با بیان اینکه هماهنگی یکپارچه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه وجود دارد، اظهار داشت: این پروژه در حال اجرا است تا بهترین امکانات در اختیار مردم قرار بگیرد.اسلامی با بیان اینکه تابستان امسال قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر بار ترافیک می‌رود، ادامه داد: عملیات فنی و نصب تجهیزات در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی این پروژه به شرایط آب و هوایی بستگی دارد اما این پروژه طبق زمانبندی‌های انجام شده در تابستان ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صرفه‌جویی‌های مصرف سوخت و کاهش مدت زمان سفر از قطعه یک آزادراه تهران-شمال نسبت به جاده چالوس اظهار داشت: با اجرای این پروژه، مدت زمان سفر بسیار کوتاه خواهد شد و در نتیجه مصرف سوخت هم کاهش پیدا می‌کند.وی ادامه داد: این پروژه همواره مورد سوال مردم بوده است، ۲۰ سال است که موضوع احداث آزادراه تهران-شمال مطرح است و عوامل گوناگونی در اجرای این پروژه پیش آمد و تحمیل شد.وزیر راه و شهرسازی گفت: تقریباً ۲۰ سال است که ساخت این پروژه مطرح است اما ساخت آن به صورت جدی از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شروع شد و تاکنون قطعه چهار این پروژه به افتتاح رسیده است و قطعه اول هم چیزی حدود ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.اسلامی تاکید کرد: امروز هم که در شرایط برفی در این پروژه حضور داریم، شاهد آن هستیم که هیچ‌یک از جبهه‌های کاری متوقف نشده است و با جدیت در حال انجام است.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه دوم و سوم آزادراه تهران-شملا هم به اجرا می‌رسد و عملیات اجرای قطعه دو آغاز شده است، گفت: موضوع مهم در اجرای این پروژه این است که بیش از نیمی از پروژه به صورت تونل ساخته می‌شود و این هزینه‌های پروژه را افزایش خواهد داد.

هر فردی می‌تواند خریدار آهن قراضه‌های هواپیما باشد

درهفته ای که گذشت معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه اگر قطعات کدها و تاییدیه‌های مورد نظر را نداشته باشند، جزو قطعات هواپیما شناخته نمی‌شوند،‌ گفت:‌ قطعاتی که کد ندارند یا متعلق به هواپیماهای اسقاطی باشند، آهن قراضه محسوب می‌شوند و فاقد ارزش در صنعت هوایی هستند و هر فردی می‌تواند خریدار آن باشد.علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره فروش قطعات هواپیما در بازار آزاد که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از آن منتشر شده است، گفت: اجزای مهم هواپیما براساس تعریفی که وجود دارد به یکدیگر متصل می‌شوند و وقتی که این قطعات در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، هواپیما تشکیل می‌شود بنابراین این قطعات به خودی خود نمی‌توانند جزئی از یک هواپیما باشند تا زمانی که شماره و کدهای مورد نظر ثبتی را نداشته باشند. در نتیجه اگر قطعاتی از این لوازم در هر مکانی دیده شود، مصداق هواپیما را نمی‌توانند داشته باشند.وی ادامه داد: برای اینکه این قطعات به یکدیگر متصل شود تا تعریف هواپیما را داشته‌باشند و معتبر شناخته شوند باید دارای یک شماره باشند، زمانی که این قطعات به یکدیگر متصل می‌شوند یا زمانی که هواپیما مورد تعمیر قرار می‌گیرد، قطعات با این شماره‌ها و کدها معتبر شناخته می‌شوند. اگر قطعات این شماره‌ها را نداشته باشند، جزو قطعات هواپیما شناخته نمی‌شوند.منظری با بیان اینکه قطعاتی که کد ندارند یا متعلق به هواپیماهای اسقاطی باشند، آهن قراضه محسوب می‌شوند و فاقد ارزش در صنعت هوایی هستند، اظهار داشت: حال اینکه در صنعت هواپیمایی این موتوری را که در شبکه های اجتماعی درباره فروش آن صحبت می‌شود،‌ موتور هواپیما نمی‌دانند و یک آهن قراضه بیشتر نیست چراکه دیگرتاییدیه های مورد نظر و کد مورد نظر را ندارد. فقط در اصطلاح عام به آن موتور هواپیما یا قطعه‌ای از هواپیما گفته می‌شود. البته اساسا هم از میزان صحت آن اطمینان نداریم که خبر فروش این قطعه درست است یا خیر. معاون اسبق سازمان هواپیمایی ادامه داد: وقتی هواپیماها از رده خارج می‌شوند و به محض اینکه سند پرواز هواپیمایی باطل می‌شود دیگر آن را هواپیما نمی‌دانیم بلکه آن یک آهن قراضه است. این آهن قراضه می‌تواند هر جایی مورد استفاده قرار بگیرد یا در اطراف فرودگاه تلمبار شوند یا در بازار به فروش برسد.وی تاکید کرد: هر فردی می‌تواند خریدار این آهن قراضه‌ها باشد و سیستم فروش خاصی و یا بورس خاصی برای فروش آهن قراضه‌های به جا مانده از یک هواپیما وجود ندارد. اگر این آهن قراضه‌ها دزدی باشند با قیمت نازلی در بازار به فروش می‌رسند.وی ادامه داد: احتمال این وجود دارد که برخی از این آهن قراضه‌ها سرقتی باشند و از این طریق سر از بازار درآورده باشند. البته بسیاری از مالکان این آهن قراضه‌ها آن را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند یا اینکه به صورت کیلویی به فروش می‌رسانند. فروش این آهن آلات هیچ مقررات خاصی ندارد چراکه دیگر فاقد ارزش شده‌اند و قیمت‌گذاری آن شخصی است و معیار خاصی ندارد.منظری گفت: ‌نگهداری این آهن قراضه‌ها برای مالکان آن هزینه دربردارد بنابراین در بسیاری از کشورها این آهن قراضه‌ها را در بیابان‌ها رها می‌کنند یا اینکه آنها را دفن می‌کنند. البته گاهی مواقع استفاده‌های تزیینی در مراکز تفریحی از بدنه این هواپیماهای از کار افتاده می‌شود که نمونه آن در ایران هم دیده شده است که کاربری رستوران پیدا کرده‌اند.

اعتبارات 30 هزار میلیارد تومانی برای ساخت400 هزار مسکن دولتی و مشارکتی

دراین هفته اعتبارات 30 هزار میلیارد تومانی برای ساخت400 هزار مسکن دولتی و مشارکتی/ منابع مالی 13 هزار میلیارد تومان فراهم شد.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 30 هزار میلیارد تومان برای تولید 400 هزار واحد مسکونی اعتبارات مورد نیاز است، گفت: به صورت خوشبینانه منابع مالی 13 هزار میلیارد تومان از این رقم برآورد شده مورد نیاز، فراهم شده است.امیر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره بودجه بخش مسکن برای سال آینده، اظهار داشت: در بودجه سال آینده عمده اعتبارات در حوزه مسکن به شرکت عمران شهرهای جدید برای پروژه‌های قطارهای حومه‌ای، شرکت بازآفرینی شهری برای انجام وظایف مصوب در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و هویت بخشی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و سازمان مجری ساختمان‌های دولتی که وظیفه احداث ساختمان و تاسیسات دولتی مانند بیمارستان‌ها را بر عهده دارد، در نظر گرفته شده است.وی درباره تامین بودجه تامین مسکن مهر و ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید توضیح داد: بودجه مسکن مهر پیش از این در ردیف‌های متفرقه دیده می‌شد. وزیر راه و شهرسازی با توجه به ظرفیت‌های موجود برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی ارایه را داده که مورد تایید رییس جمهوری هم قرار گرفته است. از این 400 هزار واحد جدید 100 هزار واحد در حوزه بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد. 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به احداث می‌رسد و 200 هزار واحد هم در شهرهای جدید ساخته خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای اجرای پروژه ساخت 400 هزار واحد مسکونی که بخشی از آن با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، ‌30 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.امینی با اشاره به محل تامین 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای اجرای این پروژه اظهار داشت: در تبصره 8 لایحه بودجه سال آینده تقریبا 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم به تصویب برسد که محل آن، مدیریت دارایی‌ها، امکانات و مقدورات وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه است.معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ظرفیت دیگر برای تامین اعتبارات، موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن از محل بازگشت اقساط مسکن مهر است که می‌توان 5 هزار میلیارد تومان از این محل تامین کرد. پیش‌بینی می‌کنیم در سال 98 می‌توان چیزی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان منابع از این محل ایجاد کرد.وی با اشاره به برنامه بانک مسکن مبنی بر استفاده از اقساط مسکن مهر برای تامین منابع صندوق پس انداز یکم گفت: این برنامه بانک مسکن به لحاظ بیزنس بانکی درست است اما زمانی که دولت افزایش سرمایه در یک بانک انجام می‌دهد یعنی توان عملیات یک بانک را برای ارایه تسهیلات بالا می‌برد. بانک باید این امکان را در بازار سرمایه تبدیل به پول کند تا بتواند هزینه‌های مورد نظر را جبران کند.

نوسازی ناوگان هوایی ژاپن با خرید ۳۸ فروند بوئینگ و ایرباس جدید

درهفته ای که گذشت شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپن بعنوان بزرگترین ایرلاین این کشور، به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد ۳۰ فروند هواپیما از بوئینگ و ۱۸ فروند نیز ایرباس سفارش داده و خریداری کند.به گزارش ایسنا، از آنجایی که بازار منطقه شرق آسیا همواره یکی از مهم‌ترین و بزرگترین بازارهای خرید و فروش هواپیما بوده و طبق تازه‌ترین گزارشی که انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) از ترافیک هوایی و حجم مسافرت‌های هوایی در مناطق مختلف جهان داده است ، ترافیک هوایی شرق آسیا و اقیانوسیه در دو دهه آینده به سه برابر میزان کنونی خود خواهد رسید.این برآوردها حاکی از آن است که ایرلاین‌های فعال در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه با توجه به آنکه ترافیک هوایی در دو دهه آینده سه برابر می‌شود، تعداد ۱۴ هزار و ۴۵۰ فروند هواپیما نیاز خواهند داشت که این رقم می‌تواند درآمد هنگفت و عظیمی را برای غول‌های هواپیماسازی در جهان به ارمغان بیاورد.حالا بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رویترز، شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپن که به اختصار آنا ( ANA) نامیده می‌شود، تصمیم گرفته است که به منظور نوسازی ناوگان هوایی خود ، ۳۸ فروند هواپیمای جدید را به ارزش ۴.۳۳ میلیارد دلار از غول‌های هواپیماسازی جهان یعنی شرکت‌های بوئینگ آمریکایی و ایرباس اروپایی سفارش داده و خریداری کند.این ایرلاین ژاپنی هم زمان با اعلام رشد ۱۱ درصدی در درآمدزایی خود، همچنین خاطرنشان کرده است که قصد دارد با سرمایه گذاری ۹۵ میلیون دلاری و خرید ۹.۵ درصد از سهام یک ایرلاین فیلیپینی، قدرت و درآمدزایی خود را در منطقه شرق آسیا افزایش دهد و بدین ترتیب به موفقیت و دستاوردهای بیشتری دست یابد.طبق این گزارش‌های منتشر شده، شرکت هواپیمایی آنا ژاپن با اختصاص ۲.۳ میلیارد دلار، ۲۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ماکس و ۱.۹۹ میلیارد دلار، ۱۸ فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰ neo سفارش داده و خریداری کرده است. این ایرلاین همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ۱۰ فروند هواپیمای غول پیکر و پهن پیکر بوئینگ ۷۳۷ ماکس دیگر را از شرکت بوئینگ سفارش دهد و بدین ترتیب تعداد سفارشات خود را به عدد ۳۸ فروند جت برساند.بدون شک، این رقم بالای سفارشات در خرید هواپیما موجب خواهد شد که شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ نیز در رقم خرید با این ایرلاین ژاپنی راه آمده و تخفیف‌های قابل توجهی را به آن بدهند.شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپن که به اختصار آنا ( ANA) نامیده می‌شود، بزرگترین و مهم‌ترین ایرلاین این کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۹۵۲ میلادی تاکنون به مقاصد بین‌المللی متعددی در جهان سفر کرده و سالانه میلیون‌ها نفر مسافر را از کشورهای مختلف جابجا می‌کند. این ایرلاین همچنین نخستین خط هوایی بود که پیشرفته‌ترین هواپیمای شرکت بوئینگ یعنی مدل ۷۸۷ را خریداری کرد و در خطوط هوایی خود به کار گرفت.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar