۰۹:۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 06 February 2019
کد خبر: ۵۲۰۷۷
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با «صما»
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه عمرانی سال 98 به هیچ‌وجه برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی کفایت نمی‌کند، گفت: متاسفانه میزان بودجه عمرانی ما حدود 62 هزار میلیارد تومان است که این رقم شاید معادل با یک‌دهم هزینه مورد نیاز برای اتمام کل پروژه‌هایی است که اکنون توسط دولت در دست اجرا است.
دولت حاضر نیست دست از سر پروژه‌های نیمه‌تمام بردارد/ لزوم عملکرد واقع‌بینانه در اخذ مالیات از بخش تولیدسیدکمال الدین شهریاری در گفت و گو با «صما» با اشاره به انتقادات اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از ناهمخوانی بودجه عمرانی با اهداف دولت، تصریح کرد: به این معنی که با این تناسب، عمر متوسط اجرای طرح‌ها ده سال خواهد بود و این نشان می‌دهد که پروژه‌های عمرانی به این زودی‌ها به اتمام نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه عدم تخصیص بودجه مورد نیاز باعث شده که بسیاری از پروژه‌های عمرانی به صورت نیمه‌تعطیل دربیاید، افزود: در بودجه 98 62 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در نظر گرفته‌اند که تقریبا برابر با بودجه عمرانی سال 97 است و رشدی نکرده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه امسال چه میزان از بودجه عمرانی پیش بینی شده محقق شد، گفت: تاکنون شاید حدود 50 درصد بودجه عمرانی محقق شده است و در این بخش بیشتر به سمت اسناد خزانه رفتند و به صورت نقدی مبلغ زیادی ارائه نشد.

در تنظیم بودجه از پیش‌بینی‌های بلندپروازانه خودداری شود

شهریاری در پاسخ به اینکه چرا اغلب از بودجه های عمرانی برای سایر هزینه‌های دولتی استفاده می شود و بودجه عمرانی به سایر بخش ها اختصاص پیدا می کند، گفت: معمولا هزینه‌های دولت دو بخش بسیار عمده دارد که شامل هزینه‌های جاری و دیگری بودجه عمرانی است. هزینه‌های جاری مثل حقوق و دستمزد شامل هزینه‌هایی هستند که به هیچ‌وجه قابل چشم‌پوشی نیستند و نمی‌شود از آنها صرفنظر کرد و هر ماه باید این پرداخت‌ها انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به همین دلیل درصورت عدم پیش‌بینی و عدم تخصیص بودجه و منابع درآمدی کافی به این بخش ها، مسلما دولت برای اینکه در هزینه جاری خود نماند، باید از هزینه‌های عمرانی خود بزند و متاسفانه این قضیه‌ سال‌هاست که در بخش بودجه اتفاق می‌افتد.

شهریاری درباره آسیب های اختصاص بودجه عمرانی به سایر بخش‌ها گفت: وقتی که منابع به صورت واقعی پیش‌بینی نشود، بنابراین دولت در تامین هزینه‌های خود با کسری بودجه مواجه می‌شود. در چنین شرایطی به ناچار دست به برداشت از بودجه عمرانی می زند و آن را کم می‌کند و درواقع به نفع بودجه‌های جاری از بودجه عمرانی برداشت می‌کند.

وی درخصوص راه حل این موضوع گفت: لازمه آن این است که در تنظیم بودجه و پیش‌بینی منابع، از پیش‌بینی‌های غیرواقع‌بینانه و بلندپروازانه خودداری شود و بودجه و منابع را به صورت واقعی ببینند. به گونه‌ای که تحقق آنها 100 درصد اتفاق بیفتد. به طور مثال در بخش فروش نفت، چه به لحاظ تعداد بشکه نفت و چه به لحاظ قیمت جهانی نفت، باید در حدی ببینند که حتما محقق شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به منابع حاصل از دریافت مالیات ها تشریح کرد: به طور نمونه در سال‌های اخیر که ما با رکود در بخش‌های تولیدی مواجهیم، دولت حتما باید در منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی مقداری واقع‌بینانه‌تر عمل کند. اگر دولت بر این اساس عمل کند و در منابع خود دچار کسری نشود، در آن صورت می‌تواند هزینه‌هایی را که پیش‌بینی کرده‌، محقق کنند و با کسری بودجه مواجه نشود که درنهایت مجبور نشود به برداشت از بودجه عمرانی متوسل شود.

عملکرد چشمگیری از دولت در اجرای تبصره 19 سراغ نداریم

این نماینده مجلس همچنین درخصوص تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام که از شروع برخی از آنها حتی چندین دهه می گذرد، گفت: طی چند سال اخیر تبصره‌ای تحت عنوان تبصره 19 در بودجه پیش‌بینی می‌شود که در برنامه ششم هم این ماده دیده شد.

به گفته وی، بر اساس تبصره 19 مقرر شد که بعضی از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام انتقاعی را که بازگشت سرمایه دارند، به بخش خصوصی واگذار کنند و یا با مشارکت دولت با بخش خصوصی به این صورت که بخش خصوصی سرمایه خود را درگیر این پروژه‌ها و طرح‌ها کند و درواقع این پروژه‌ها را از دولت خریداری کرده و به اتمام برساند و درنهایت بهره‌برداری کند.

وی با بیان اینکه پروژه هایی از قبیل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، ریل‌های راه‌آهن، نیروگاه‌ها، سدها و نوعی از پروژه‌ها هستند که بعد از اتمام می‌توانند درآمدزا باشند، گفت: به طور مثال بعد از اتمام ساخت یک بزرگراه یا آزادراه، می‌توانند برای آن عوارض در نظر بگیرند و از محل دریافت عوارض، هزینه ساخت آن را جبران کنند.

شهریاری ادامه داد: به همین دلیل در تبصره 19 این پیش‌بینی انجام شد تا از بار دولت در بخش پروژه های عمرانی نیمه تمام کم شود و اجرای آنها و تامین هزینه‌های عمرانی به دوش بخش خصوصی بیفتد، ولی متاسفانه در این دو سال اخیر که تبصره 19 فعال شده، ما عملکرد روشن و چشمگیری از دولت در این رابطه سراغ نداریم و ظاهرا دولت حاضر نیست که به این راحتی دست از سر این پروژه‌های نیمه‌تمام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar