۱۲:۳۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - 07 February 2019
کد خبر: ۵۲۰۹۲
​مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به ثمرات بسیار و غیرقابل انکار انقلاب اسلامی برای ایران، به تشریح برخی از اقدامات، عملکرد و دستاوردهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی طی 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش «صما»ابراهیم نصری شاخص ترین اقدام انجام شده در حوزه حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی را افزایش ترانزیت و احداث، بازسازی و تجهیز پایانه های مرزی برشمرد و گفت: پایانه های مرزی باجگیران، سرخس، لطف آباد و دوغارون به طور کامل بازسازی شده اند و تجهیزاتشان کامل شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات شاخص انجام شده در این حوزه پس از پیروزی انقلاب را پیشرفت در عرصه فناوری اطلاعات دانست و گفت: هم اکنون بیش از 95درصد فعالیت های ما از قبیل صدور بارنامه، صورت وضعیت، پروانه تردد ،کارت هوشمند و سلامت راننده و معاینه فنی ناوگان و... با به کارگیری دانش فناوری اطلاعات انجام می شود و این روند سبب شده است تا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی از جمله دستگاه های پیشرو در این عرصه در کشور باشد.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: با توجه به این که استان خراسان بزرگ در سال 1383 مشمول تقسیمات کشور شد و از طرفی نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کنونی، در گذر زمان فراز و نشیب هایی در حوزه تحت مدیریت خود داشته، اکثر شاخص های عملکردی و پیشرفت های صورت گرفته به حوالی سال 1374 و بازه 23سال اخیر بر می گردد.

 نصری در ادامه به تشریح این عملکرد پرداخت و گفت: در حوزه زیر ساخت در سال 83 در استان حدود 40 کیلومتر آزادراه وجود داشته که اکنون این میزان به 111کیلومتر رسیده است و نشان از رشد 178درصدی دارد. همچنین طول بزرگراه های استان از 199 کیلومتر به هزار و 150 کیلومتر رسیده و 478درصد رشد داشته و راه های اصلی نیز دو هزار و 181 کیلومتر بوده که اکنون هزار و 89 کیلومتر شده است و 41درصد کاهش داشته که این کاهش نشان از تبدیل بخشی از این مسیرها به بزرگراه و آزادراه و ارتقای آن ها دارد.

وی در ادامه به بررسی حوزه تاسیسات جاده ای خراسان رضوی پرداخت و گفت: در سال 83 تنها 5 باب مجتمع خدمات رفاهی در خراسان رضوی وجود داشته که این آمار در پایان سال گذشته با رشد 6 برابری به 35 باب رسیده، ضمن این که 16 باب مجتمع خدماتی دیگر در حال احداث یا پیگیری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی صحبت های خود را با مقایسه آمار و ارقام در حوزه کالا و مسافر ادامه داد و گفت: سال 83 در استان 17 میلیون و 530 مسافر با ناوگان حمل و نقل جاده ای تردد کردند که این آمار در سال 96 به 19 میلیون و 135 هزار نفر رسیده و رشد 9درصدی داشته، هر چند این رشد نسبت به عملکرد ما کم بوده است، ما خرسندیم که دلیل آن افزایش امکانات حمل و نقل در کشور و افزایش رفاه زندگی مردم بوده است، چرا که در این سال ها شاهد افزایش ناوگان ریلی و همچنین افزایش ضریب نفوذ خودروی شخصی در خانوارهای ایرانی بودیم، به طوری که در شش ماه ابتدایی سال 97 حدود 82 درصد تردد در استان، با خودروهای شخصی انجام شده است.

وی افزود: همچنین ناوگان مسافری استان در سال 83، تعداد چهار هزار و 835 دستگاه بوده است و در سال 96 با افزایش 11درصدی به تعداد پنج هزار و 373 دستگاه رسیده است.
مهندس نصری درباره حوزه حمل و نقل کالا نیز گفت: در سال 83 میزان باری که با صدور بارنامه در استان جابه جا شد، حدود 13 میلیون تن بود که در سال 96 به 30 میلیون تن رسیده و رشد 120درصدی داشته ، بخش اعظم این رشد نشأت گرفته از پیشرفت و گسترش صنعت در استان به ویژه حوزه کانی ها و چرخه صنعتی فولاد و کشاورزی بوده است.

وی افزود: البته این میزان کالای واقعی حمل شده در استان نیست، چرا که حدود 40درصد کالاها بدون دریافت بارنامه در استان حمل و نقل می شود که با این احتساب، میزان کالای واقعی که در استان جابه جا می شود، حدود 42 میلیون تن خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با بیان این که هم اکنون 268شرکت حمل و نقل کالا و 133شرکت حمل و نقل مسافر در استان فعال هستند، افزود: در سال 92 تعداد ناوگان باری فعال در استان 24 هزار و 800 دستگاه بوده که این آمار تنها در فاصله 4 سال به 28 هزار و 500 دستگاه رسیده و رشد 15درصدی داشته است.

وی افزود: در حوزه صادرات طی این 23 سال 109درصد افزایش داشتیم و از 620هزار تن به رقم یک میلیون و 300هزار تن رسیده ایم، ترانزیت خروجی ما با 50درصد رشد به دومیلیون و 116هزار تن رسیده است و در حوزه ترانزیت ورودی نیز شاهد رشد 110درصدی بودیم که آمار نشان از ورود 819هزار تن کالای ترانزیت به کشور دارد.

خراسان رضوی، رتبه نخست کشور در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل روستایی
مهندس نصری با تاکید بر این که مهم ترین رکن حمل و نقل جاده ای ناوگان آن است، گفت: متوسط سن ناوگان استان از آمار کشور پایین تر است و ما رتبه نخست کشور را در زمینه نوسازی ناوگان روستایی داریم.
وی افزود: میانگین عمر کامیون های استان با 17 سال، یک سال از میانگین عمر کشور جوان تر است و این آمار در حالی است که روند نوسازی ناوگان طی سال های اخیر با روند کندتری پیش می رود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی درباره حوزه ایمنی جاده ها نیز گفت: در این زمینه ما در سال 83 تنها 11 باب پاسگاه پلیس راه در جاده های استان داشتیم که این آمار تا پایان امسال به 24 پاسگاه پلیس راه در استان می رسد. همچنین از دیگر اقداماتی که در حوزه ایمنی انجام داده ایم، می توان به ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه ها اشاره کرد، فعالیتی که 185درصد رشد داشته و تقریبا از سال 83 شروع شده و در گذشته چنین کاری نبوده است.

نصری با بیان این که همه دوربین های نظارتی و سرعت سنج از نیمه اول دهه 80 به جاده های استان آمد و تا قبل از آن از این امکانات بی بهره بودیم، افزود: در سطح جاده های استان دو نوع دوربین نصب شده که نوع اول آن ها دوربین های نظارتی است که در ارتفاع بالا نصب می شود، 43 دوربین از این دست در استان فعال هستند و نظارت ترافیکی بر جاده ها به واسطه آن ها انجام می شود. از دوربین های دیگر برای ثبت تخلف استفاده می شود و سرعت را کنترل می کند که در این زمینه نیز 142 سامانه کنترل سرعت وجود دارد و در هر کدام از این سامانه ها چند دوربین به کار گرفته شده است.

وی افزود: دستگاه های تردد شمار نیز از دیگر ابزار کنترلی ما هستند که 118 محور استان تحت پوشش این دستگاه ها قرار دارند و آمار تردد را به ما می دهند و برای تعیین سطح سرویس جاده ها و طرح های توسعه ای از آن ها استفاده می کنیم. علاوه بر این تردد شمارها، فعالیت جدیدی در دست اجراست و آن هم استفاده از تردد شمار تصویری است که ما برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت دانش بنیان استانی در کنار گذر شمالی مشهد آن را اجرایی کردیم و مورد استقبال سازمان نیز قرار گرفته است. در این نوع از تردد شمارها، علاوه بر تردد شماری، تصویر هر خودروی عبوری نیز ثبت و ضبط می شود.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به وجود 147 نقطه پرتصادف در جاده های استان، افزود: این موارد به مرور و با توجه به اعتبارات واصله رفع می شوند، اما تا زمان رفع آن ها، ما برای آشکارسازی مستمر این نقاط و هشدار به رانندگان اقدام می کنیم و علاوه بر آن تعداد 9 نقطه اصلاح کامل شده و 16 نقطه دیگر در دست اقدام است.

نصری همچنین به یکی دیگر از کارهای منحصر به فردی که در حوزه استحفاظی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، مطالعات احداث اولین دهکده لجستیک در شهرستان مشهد آغاز شده است، امیدواریم بتوانیم در کنار پایانه بار مشهد این دهکده را که نخستین از نوع خود در کشور است، احداث کنیم.

برچسب ها حمل و نقل ، راهداری ، مشهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar