۱۱:۵۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - 14 February 2019
کد خبر: ۵۲۱۳۱
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری«صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبارحوزه مسکن و راه را در اختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
اعلام نظر مجلس درباره ریاست فرج الله رجبی/ اصلاح تصمیم جنجالی وزیر سابق راه/ وعده اسلامی درباره پرهیز از شوآف در حوزه مسکندر این هفته انتشار اخباری نظیر اظهارنظر اسلامی درباره صرف نکردن بودجه بافت‌های فرسوده برای کارهای نمایشی، حمله رییس کمیسیون عمران مجلس به طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی و اظهار نظر او درباره ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی، اصلاح تصمیم جنجالی آخوندی، وعده وزیرراه درباره ورود تعدادی هواپیمای جدید به کشور و ... مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

اسلامی:یک قِران هم صرف شوآف نمی کنیم

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجازه نمی دهیم یک قران از اعتبارات بافت فرسوده صرف کارهای نمایشی شود گفت: قیمت تمام شده مسکن را از طریق اعطای مشوق‌هایی برای جامعه هدف و اقشار متوسط و کم درآمد کاهش می‌دهیم.محمد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: امروز تمام دغدغه دولت، تمهیداتی برای تسهیل زندگی مردم بود و مهمترین برنامه، تحرک در بخش تولید مسکن است.اسلامی با بیان اینکه برای رونق در ساخت و ساز، زمین را در اختیار سازندگان قرار دادیم ادامه داد: در سراسر کشور طرح‌هایی را با بخش خصوصی در بافت‌های فرسوده شهرهای جدید آغاز کردیم و مهمترین اقدام تعیین تکلیف مسکن مهر، بدون مشکلات حقوقی بود.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هزینه مسکن متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، گفت: سهم ما این است تا تولید را فعال کنیم و این کار را خواهیم کرد، سال ۹۸ سال پر تحرک در بخش ساخت و ساز خواهد بود.اسلامی در باره تصادفات در جاده‌ها و اتوبان‌ها گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد بی مبالاتی‌هایی از سوی برخی افراد بودیم که منجر به داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها شد، اما از مردم انتظار داریم باتوجه به اینکه نزدیک عید هستیم حداکثر و حداقل سرعت را در اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها رعایت کنند.وی ادامه داد: اولویت وزارت راه اقداماتی برای تعیین نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور است به طوری که در گذشته هم این اقدامات را انجام دادیم و برای افزایش ضریب ایمنی راه‌ها بعد از انقلاب بیش از ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شد و در اواخر فروردین ۷۰۰ کیلومتر راه جدید افتتاح خواهیم کرد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ اقدام را برای ایمنی راه‌ها انجام خواهیم داد، تصریح کرد: اولین کار ایمن سازی معبر، ساماندهی تقاطع هاست ودومین اقدام نصب دو هزار دوربین پلاک خوان در جاده هاست تا به انضباط ترافیکی کمک شود. سومین اقدام این است که امکاناتی را برای توقف و استراحت رانندگان در جاده‌ها ایجاد خواهیم کرد که امیدواریم با جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری زودتر به مرحله اجرا برسد تا مردم سفر ایمنی داشته باشند.

نظررییس کمیسیون عمران مجلس درباره ریاست رجبی

درهفته ای که گذشت رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 600 هزار میلیاردتومان پروژه نیمه تمام عمرانی وجود دارد و دولت هم برنامه‌ای برای ساماندهی این میزان پروژه در برنامه بودجه سال آینده ارایه نکرده است، گفت: آن قدر سنگ اندازی و مانع تراشی می‌کنند تا بخش خصوصی قید ورود به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را می‌زند و جرات نمی‌کند که وارد اجرای این پروژه‌ها شود.محمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای تعیین تکلیف ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: فعلا شورای مرکزی با مدیریت آقای رجبی اداره می‌شود و همان روال قبل ادامه خواهد داشت و زودتر از موعد، انتخاباتی برای تعیین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار نخواهد شد.وی همچنین درباره اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی در بازار مسکن، گفت: هدف از اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی این است که مصالح ارزان‌تر به دست تولیدکنندگان مسکن برسد که در این پروسه قیمت نهایی مسکن هم کاهش پیدا کند.رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: به نظر بنده اجرای این طرح بسیار سخت است. ضمانت اجرایی ندارد و معتقدم از آن دسته از برنامه‌های ایده آلی خواهد بود که نتیجه موثری هم در بازار نخواهد داشت.رضایی همچنین درباره میزان پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در کشور اظهار داشت: برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی هیچ راهکاری جز واگذاری آنها به بخش خصوصی با ارایه تسهیلات و مشوق‌ها نداریم. متاسفانه مدیران دولتی به این پروژه‌ها چسبیده‌اند و حاضر به واگذاری آنها به بخش خصوصی نیستند.وی ادامه داد: سیاست مجلس این است که واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی را به دولت تکلیف کند نه اینکه تنها به توصیه در این باره به مسئولان اکتفا کنیم.رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مسئولان حاضر به ارایه اطلاعات درباره پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی نیستند، اظهار داشت: همین عدم ارایه اطلاعات باعث شده که بخش خصوصی هم آگاهی از وضعیت پروژه‌ها نداشته باشد و از ورود به آن استقبال نکند.وی با تاکید بر اینکه آنقدر سنگ اندازی و مانع تراشی می‌کنند تا بخش خصوصی قید ورود به پروژه‌های عمرانی را می‌زند، ادامه داد: به بخش خصوصی اعتمادی وجود ندارد و به دلیل مشکلات متعددی که ایجاد شده بخش خصوصی هم جرات نمی‌کند که وارد اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی شود.رضایی تاکید کرد: در حال حاضر 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی وجود دارد و دولت هم در بودجه سال آینده هیچ برنامه جدیدی برای ساماندهی این میزان پروژه نیمه تمام عمرانی ارایه نکرده است.

اصلاح تصمیم جنجالی آخوندی

دراین هفته در حالی در دوره وزارت عباس آخوندی ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به راه‌آهن به‌عنوان یک شرکت بهره‌بردار واگذار شده بود که وزیر راه و شهرسازی از بازگشت ساخت این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خبر داد.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح باند دوم نیک‌آباد-حسن‌آباد، هرند-کوهپایه و روکش آسفالت ورزنه-حسن‌آباد واقع در شرق استان اصفهان اظهار کرد: امروز در حالی چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم که دشمنان ایران اسلامی یک جنگ اقتصادی با هدف وجود نداشتن جمهوری اسلامی به پا کرده‌اند. البته این قبیل اقدامات از روز اول پیروزی انقلاب با اشکال مختلف و با هدف تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و انقلاب اعمال شده است، اما این اقدامات همواره با عنایت خاصه خداوند، جانفشانی‌های مردم و رهبری امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ناکام مانده‌اند.وی افزود: به شکرانه موفقیت‌های پیاپی طی 40 سال گذشته و میثاق مجدد با شهدا، باید در آغاز 40 ساله دوم انقلاب متفاوت‌تر از 40 سال اول کار شود و بحث مهم خلوص نیت، وحدت و یکپارچگی است. در شرایطی هستیم که استقلال مهم‌ترین خواست مردم تامین شده و امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از نظر استقلال در جهان مثال ندارد.اسلامی با اشاره به تغییر شیوه‌های تحریم علیه نظام در شرایط کنونی گفت: در تحریم‌های جدید، پیگیری آنها با هدف جلوگیری از تحقق اهداف دولت و کشور انجام می‌شود.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نفوذ آمریکا در تصمیمات کشورهای مختلف جهان از طریق سفارتخانه‌های خود در آن کشورها یادآور شد: باتوجه به استقلال موجود در کشور خود درمی‌یابیم که مرز بین عزت و ذلت در همین نقطه است که به برکت خون شهدا حاصل شده و ما نیز در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آوریم.اسلامی با بیان اینکه رشد و پیشرفت نیازها را متفاوت می‌کند تصریح کرد: در دهه گذشته بودجه عمرانی کشور صرف مسائل شبه جاری مانند یارانه پرداختی شده و در مقابل اعتبارات و بودجه جاده‌ها و زیربناها با استفاده از منابع گوناگون و متفاوت تامین می‌شد. در شرایط کنونی باید نیازهای مردم اولویت‌بندی و به آن‌ها پرداخته شود و در همین شرایط دشوار باتوجه به برنامه‌محوری نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام خواهد شد.وزیر راه وشهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت ناهمواری راه‌های کشور اظهار کرد: از طریق سامانه PMS تمامی راه‌ها شامل راه‌های اصلی، فرعی و روستایی اسکن و سندسازی شده‌اند. در قالب برنامه در راستای بهسازی و ترمیم در دست اجرا قرار خواهدگرفت.اسلامی از پیگیری بند (و) تبصره 5 قانون برای تهاتر مطالبات و بدهی پیمانکاران حوزه راهسازی خبر داد و افزود: 3300 نقطه پر تصادف شناسایی شده و 1700 نقطه در اولویت قرار دارد و باتوجه به درخواست اعتبار 3000 میلیارد تومانی به دنبال اقدام جدی برای رفع این نقاط در سال 98 هستیم.وی با اشاره به مشکلات مربوط به تخصیص قیر برای روسازی راه‌ها به ویژه باندهای دوم، گفت: متاسفانه در نیمه اول امسال قیر تخصیص نیافت اما یک ماه گذشته قیر از حالت بحران خارج شده و به طور مستمر در حال تخصیص است، تاکید ما اجرای روسازی صحیح و درست باتوجه به وضعیت آب و هوا و ماندگاری پوشش جاده‌ها است.وزیر راه وشهرسازی در خصوص مشکلات فرودگاه اصفهان نیز بیان داشت: از نظر وزارت راه و شهرسازی 435 هکتار مربوطه باید مورد کارشناسی و رفع و رجوع قرار گیرد اما در ادامه کار توسعه باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.اسلامی همچنین با اشاره به درخواست‌های نمایندگان مجلس برای تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، یادآور شد: حدود 15 روز قبل در جلسه‌ هیئت دولت این مسئله مطرح شد تا همه پروژه‌هایی که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شرکت راه‌آهن واگذار شده بود، دوباره به شرکت ساخت برگردد، معتقدیم شرکت راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار مطرح است و اساس تاسیس شرکت ساخت و توسعه نیز برای ساخت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی حمل ونقل بوده است.به گزارش تسنیم، در دوره حضور پورسیدآقایی مدیرعامل وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با حمایت بی چون و چرای وزیر راه و شهرسازی چند پروژه ساخت خطوط راه‌آهن از جمله خط‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شرکت راه‌آهن واگذار شد.

تحرک در تولید مسکن مهم‌ترین اولویت سال۹۸ است

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی گفت: تحرک در تولید مسکن و ساخت و ساز توسط بخش خصوصی یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه در سال ۹۸ است.«محمد اسلامی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بزرگترین دغدغه ما در هیات دولت، تامین مسکن مورد نیاز مردم است و امیدواریم با توجه به واگذاری زمین، مجوز ساخت به همراه تسهیلات مالی به خصوص در بافت های فرسوده شهری، شهرهای جدید و شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت، ساخت و ساز در کشور تحرک بیشتری پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی به لزوم کاهش سوانح رانندگی در راه های کشور اشاره کرد و اظهار داشت: به تدریج به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و از مردم و رانندگان درخواست داریم به خصوص در روزهایی که تردد در راه‌های کشور بیشتر می شود با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا شاهد کاهش سوانح رانندگی در راه های کشور باشیم. اسلامی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد وقوع برخی سوانح رانندگی به خصوص در آزادراه های کشور بوده ایم، گفت: متأسفانه برخی از رانندگان به علت رفتارهای نامناسب و سرعت غیرمجاز، حادثه آفرین شده و بسیاری از خانواده ها به علت وقوع این حوادث داغدار شده اند. وی اضافه کرد: برای رفع نقاط حادثه خیز در راه های کشور تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده و بر این اساس20 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه با هدف ارتقا ضریب ایمنی در راه های کشور ساخته شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم اواخر فروردین سال 98 نیز 700 کیلومتر راه جدید در کشور به بهره برداری برسد، افزود: برای کاهش سوانح رانندگی همزمان سه برنامه مهم در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.وی ادامه داد: اصلاح نقاط حادثه خیز، تعریض برخی از محورها و معابر، ساماندهی تقاطع‌های ایمن و نصب 2 هزار دستگاه دوربین کنترل سرعت در راه های کشور از مهمترین اقدامات برای کاهش سوانح رانندگی و ارتقای ایمنی در راه هاست. اسلامی افزود: از سوی دیگر افزایش استراحتگاه های رانندگان و مجتمع های رفاهی یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی است تا مردم بتوانند سفرهای ایمنی را در راه های کشور تجربه کنند. وی درباره الکترونیکی شدن دریافت عوارض عبور از آزادراه های کشور، اظهار داشت: طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه های کشور آماده شده است و امیدواریم تا 2 هفته آینده طرح آزمایشی آن در یکی از آزادراه ها اجرا شود و سپس به تدریج بتوانیم با گسترش این طرح در همه آزادراه‌ها عبور رانندگان بدون معطلی و به سهولت انجام شود. وزیر راه و شهرسازی بر اصلاح نظام حمل و نقل هوایی کشور تاکید کرد و گفت: عمده پروازهای کشور در فرودگاه مهرآباد متمرکز است که باید به 6 فرودگاه دیگر منتقل شود.اسلامی با اشاره به ساخت 400 هزار واحد مسکونی در کشور یادآورشد: این واحدهای مسکونی هم اکنون توسط مردم و بخش خصوصی در دست ساخت است.

تاخیر در افتتاح ترمینال سلام

دراین هفته در حالی قرار بود ترمینال سلام همزمان با دهه مبارک فجر امسال افتتاح شود که سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان این‌که در حال برطرف کردن ایرادات جزئی هستیم، توپ عدم محقق شدن وعده افتتاح را به زمین "مقامات کشوری" انداخته است.علی رستمی با بیان این‌که ترمینال سلام تقریبا آماده بهره‌برداری است و اکنون در حال انجام ریزه‌کاری‌ها و چیدمان مبلمان در این ترمینال هستیم، اظهار کرد:‌ می‌توان گفت این ترمینال در حال چک نهایی و برطرف کردن ایرادات جزئی است که ممکن است در فرآیند ساخت رخ داده باشد.وی درباره زمان افتتاح ترمینال سلام، افزود: این ترمینال از نظر ما برای افتتاح آماده است، اما افتتاح آن باید از سوی مقامات کشوری صورت بگیرد، بنابراین زمان این اتفاق از سوی آن ها مشخص می‌شود.سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال پرواز به ترمینال سلام، تصریح کرد: در ابتدا با تعدادی کمی پرواز مثلا روزانه 10 پرواز بهره‌برداری از ترمینال آغاز خواهد شد و به تدریج، به صورت ماهانه پروازهای ترمینال افزایش می‌یابد.رستمی ابراز امیدواری کرد با توجه به خدمات هوشمند و الکترونیک که برای راحتی و ارائه تسهیلات بیشتر به مسافران طراحی و ایجاد شده، مسافران بتوانند تفاوت را در این ترمینال احساس کنند.طبق اعلام رستمی قرار بود ترمنیال سلام همزمان با دهه مبارک فجر به بهبه‌برداری برسد. وی 28 دیماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر این‌که مقدمات افتتاح ترمینال سلام فراهم شده است، گفته بود: این پروژه همزمان با دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.از سوی دیگر هنوز برخی از تجهیزات مورد نیاز و اساسی راه‌اندازی ترمینال سلام خریداری نشده که می‌توان به درب‌های ضد حریق این پروژه اشاره کرد. اصرار بر خرید تجهیزات خارجی برای این پروژه به یکی از موانع تکمیل و بهره‌برداری آن طی ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

وعده سازمان هواپیمایی کشوری؛ نرخ بلیت هواپیما در نوروز ۹۸ تغییر نمیکند

درهفته ای که گذشت رضا جعفرزاده با اعلام این‌که نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز تغییری نخواهد کرد، گفت: محاسبات شرکت های هواپیمایی برای ارائه بلیت هواپیما همان محاسبات قبلی است و محاسبات مذکور تغییر نکرده است. بر اساس توافق شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما بر اساس هزینه تمام شده یک ساعت صندلی پرواز محاسبه می‌شود و فهرست مسیرهای مختلف و محاسبات انجام شده بر روی سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل دسترس است.وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار ندارد، افزود: مبنای قیمت بلیت هواپیما نرخی است که شرکت های هواپیمایی روی پرتال خود اعلام می‌کنند و هرگونه فروش بلیت هواپیما خارج از این چارچوب از نظر سازمان هواپیمایی کشوری تخلف محسوب می‌شود و مکانیزم‌های مقابله با این تخلف نیز دیده شده است.وی بیان کرد: دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری قطعا نسبت به عدم رعایت الزامات سازمان هواپیمایی کشوری، چه در خصوص پروازهای چارتری و چه در خصوص نرخ بلیت هواپیما واکنش نشان خواهد داد و با این تخلفات برخورد خواهد شد.

مدیرعامل عمران هشتگرد منصوب شد

دراین هفته سرانجام پس از حدود ۲ ماه بلاتکلیفی طی حکمی از سوی معاون وزیر راه داوود صفدری به عنوان مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد منصوب شد. مدیرعامل جدید وعده افتتاح مترو هشتگرد را در تابستان آینده داده، یعنی حدود ۶ ماه تاخیر نسبت به وعده افتتاح در پایان سال جاری.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حکم حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برای داوود صفدری آمده است؛ بنا به پیشنهاد هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد و تصویب مجمع عمومی به موجب این حکم به سمت مدیرعامل شرکت مذکور منصوب می‌شوید.امید است با استعانت از خداوند منان و بهره‌گیری از توان اجرایی و کارشناسی همکاران در پیشبرد امور محوله موفق و مؤید باشید.اواسط آذرماه امسال مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد در حکمی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان مدیرعامل شرکت عمران پردیس منصوب شد. از آن تاریخ تا امروز شرکت عمران هشتگرد در بلاتکلیفی قرار داشت. با رفتن هدایت تقریبا تمام برنامه های هشتگرد برای توسعه و جذب سرمایه متوقف شد. این شرکت طی چند روز آینده همایش سرمایه گذاری را برگزاری خواهد کرد. به نظر می رسد مدیرعامل تازه وارد که پیش از این در شرکت عمران شهرهای جدید و در سمت مدیرکل پیمان و مشارکت با چالش های بزرگی در شهر هشتگرد از جمله در بحث مترو مواجه خواهد بود.وی در مراسم معارفه خود توسعه کیفیت زندگی شهروندان تغییر استراتژی در جمعیت پذیری از جمله ایجاد، توسعه فضاهای مناسب شهری و برنامه زمانبندی افتتاح مترو در سه ماهه دوم سال 98 را از اولویت‌های کاری خود اعلام کرد. قرار بود این پروژه پایان امسال به اتمام برسد که با مشکلات شدید مالی مواجه است.یکی از نقاط ضعف شرکت عمران هشتگرد مربوط به اطلاع رسانی این مجموعه است که در زمان حضور هدایت نیز منجر به بروز مسائلی شده بود. امروز نیز مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت عمران هشتگرد در غیاب اصحاب رسانه برگزار شد.

ورود بنیاد مستضعفان به احیای بافت فرسوده

درهفته ای که گذشت مقام مسئول بنیاد مستضعفان با تشریح فعالیت‌های ۴۰ ساله بنیاد مستضعفان در حوزه ساخت و ساز مسکن، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان همگام با سیاست های إبلاغی از سوی وزارت راه وارد حوزه بهسازی و بازسازی بافت فرسوده شده است.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی کمیلی در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به تببین نقش این نهاد انقلابی در صنعت ساخت و ساز و عوامل تاثیر گذار در صنعت پرداخت و اظهار کرد: در دوره جدید مدیریتی فعالیت های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان با اجرای پروژه های منحصر به فردی مانند طرح آبادانی و پیشرفت منطقه ای که اخیرا دامنه اجرای طرح بعد از قلعه گنج به نه منطقه دیگر افزایش یافته ، پرداخت وام های کم بهره و یارانه ای برای کار آفرینی و اشتغالزایی در روستا ها ، حمایت از مادران کم برخودار باردار و شیرده درمناطق محروم کشور ، تامین مسکن خانواد ه های دارای بیش از دو معلول و ....... بیش از گذشته در حوزه ایجاد معیشت پایدار و رسیدگی به مستضعفان تلاش می کند.وی با یادآوری این‌که این نهاد انقلابی بدون برخوداری از بودجه دولتی ضمن مدیریت بهره ور و استفاده بهینه منابع در شرکت های اقتصادی وابسته هزینه پروژه های محرومیت زدایی و طرح های حمایتی اجرایی خود را تامین می کند، تصریح کرد: یکی از رشته فعالیت های اقتصادی فعال که پشتیبان بخشی از فعالیت های محرومیت زدایی و آبادانی و پیشرفت مناطق کم برخوردار کشور در بنیاد است ، سرمایه گذاری بهره ور در تولید مسکن و صنعت ساخت و ساز می باشد که جزو ماموریت های عمده شرکت های نه گانه هلدینگ عمران و مسکن بنیاد مستضعفان با رعایت اصول موضوعه ابلاغی بنیاد محسوب شده و با شدت بیش از پیش در حال اجراست.وی یادآور شد: شرکت های فعال بنیاد مستضعفان در این حوزه هر یک دارای سوابق درخشان و کم نظیری هستند به طوری که این گروه از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان افتخار آن را داشته اند تا برخی ازپروزه های تاثیر گذار ملی و تولیدات مطرح صنعت ساخت و ساز در سطح کشور را به عنوان برند این رشته فعالیت به نام خود ثبت کنند .مدیر عامل شرکت عمران و مسکن ایران بیان کرد: انتقال تکنولوژی GFRC و GRG یا همان نمای پیش ساخته به داخل کشور و بومی سازی آن، احداث تصفیه خانه مدرن در شهرک صنعتی کاوه با به کارگیری آخرین تکنولوژی روز دنیا ، تکمیل چرخه تولید واحد های مسکونی و تجاری و اداری با احیای کارخانه "ایران چوب "، طراحی و اجرای اولین باشگاه ساحلی ویژه بانوان با استاندارد های بین المللی، طراحی و ساخت پروژه های مالکیت زمانی در شهر های هدف توریستی کشور ، طراحی و ساخت مسکن حداقلی با تمامی امکانات و بهترین کیفیت به منظور استفاده حداکثری از سطح زیربنا، همکاری و مشارکت در بهسازی و بازسازی بافت فرسوده همگام با سیاست های إبلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی، طراحی و ساخت بیش از ١٤ میلیون متر مربع ساختمان در أکثر استانهای کشور و سرمایه گذاری طراحی و ساخت و اجرای دو خط تله کابین و یک خط سورتمه در شهرک توریستی نمک آبرود از جمله برخی فعالیت‌های چها سال اخیر بنیاد مستضعفان بوده است.وی تاکید کرد: هر چند که شرکت های وابسته به هلدینگ عمران و مسکن ایران در بنیاد مستضعفان افتخار آن را دارند که بر اساس قوانین کسب و کار کشور اداره و مدیریت بهینه برند شرکت ها و منابع در اختیار خود را با هدف پشتیبانی بخشی از فعالیت های محرومیت زدایی نهاد انقلابی بنیاد مستضعفان در سراسر کشور را بر عهده بگیرند ولی واقعیت این است که بر خلاف همه شرکت های فعال این صنعت علاوه بر قوانین مصوب کشور اصول موضوعه رسالت های بنیاد نیز خط و مشی خاصی را برای شرکت های بنیاد ترسیم می کند.

مدیرعامل بانک مسکن: پولی برای پرداخت وام به بازنشستگان نداریم

دراین هفته مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این‌که پولی برای پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان نداریم و "راه‌های تامین مالی مسکن را محدود نمی‌کنیم" گفت: به فرض این‌که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس رای بیاورد، باید محل تامین منابع این برنامه تغییر کند.بوالقاسم رحیمی‌انارکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش تسنیم درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 مبنی بر تکلیف بانک‌ مسکن به پرداخت 40 هزار فقره وام مسکن به بازنشستگان، اظهار کرد:‌ اصلا در جریان این موضوع نیستیم و مذاکره‌ای با بانک مسکن در رابطه با پرداخت وام به بازنشستگان انجام نشده است.وی ادامه داد: بانک مسکن در حال حاضر منابع اقساط وصولی مسکن مهر را برای صندوق یکم استفاده می‌کندکه تا سال 1401 این مصرف پیش بینی شده است. بنابراین از محل بازگشت منابع اقساط مسکن مهر، منابعی را در اختیار نداریم که بابت وام بازنشستگان اختصاص دهیم.وی تصریح کرد:‌ به فرض این‌که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس رای بیاورد، باید محل تامین منابع این برنامه تغییر کند.مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد:‌ باید این مسئله بررسی شود و از قبل با ما هماهنگی‌هایی انجام تا مشخص می‌شد از چه محلی قابلیت استفاده دارد. به هر حال بانک مسکن می‌خواهد به بازنشستگان کمک کند، اما منابع در نظر گرفته شده را از قبل برای مصرف آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.رحیمی‌ انارکی در عین حال با بیان این‌که این کار باید به بعد از سال 1401 موکول شود درباره تمدید پرداخت وام 20 میلیون تومانی جعاله (تعمیر مسکن) در سال آینده اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این رابطه اواخر اسفند اتخاذ می‌شود، تا جاییکه امکان داشته باشد سعی می‌کنیم راه‌های تامین مالی مسکن را محدود نکنیم.وی گفت:‌ از این رو باید دید در مجموع سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال 98 تکلیف چه خواهد شد.وی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره کاهش نرخ سود اوراق حق تقدم مسکن افزود: برای بافت‌های فرسوده سود این وام را به 16.5 درصد کاهش دادیم؛ با توجه به این که تغییری در بحث نرخ‌های سود نیفتاده است،‌تا الان امکان این کار فراهم نشده تا سود تسهیلات را بیشتر کاهش دهیم. منتظر می‌مانیم تا نرخ‌های سود کاهش یابد.وی با اشاره به درخواست بانک مسکن به شورای پول و اعتبار برای افزایش 20 میلیون تومانی سقف وام مسکن (اوراق حق تقدم)، اظهار کرد: به دلیل این‌که نرخ سود به نقطه تعادل خودش نرسیده، احتمالا درباره این درخواست تصمیم‌گیری نمی‌شود.

بازگشت ۴۵۰ میلیارد تومان آورده مردم به پروژه‌های مسکن مهر

درهفته ای که گذشت مدیرعامل عمران پردیس با اشاره به این‌که مجمع عمران شهرهای جدید مصوبه ۴۵۰ میلیارد تومان آورده صرف شده متقاضیان در زیرساخت‌های مسکن مهر را تصویب کرده و این موضوع در دستور کار دولت است،‌ گفت: تا خردادماه ۹۸ به ۱۰ هزار متقاضی تخصیص واحد انجام می‌شود.مهدی هدایت ، اظهار کرد: بنا به دلایلی نتوانسته بودیم به حدود 10 هزار متقاضی مسکن مهر پردیس، واحد تخصیص دهیم. با برنامه‌ریزی‌های خوب، همکاری بانک مسکن و نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی توانستیم در محدوده شهر پردیس (فارهای مسکن مهر) و پروژه‌های متوقف شده ظرفیت‌سازی کنیم.وی ادامه داد: تا اواخر خردادماه سال آینده به 10 هزار متقاضی تخصیص واحد انجام می‌شود، در حالی نیز به صورت روزانه از این متقاضیان برای تخصیص واحد دعوت به عمل می‌آید.وی همچنین با بیان این‌که مصوبه مجمع شرکت عمران شهرهای جدید برای بازگشت آورده صرف شده متقاضیان در زیرساخت‌ها اخذ شده است، گفت:‌ این موضوع هم‌اکنون در مرحله اخذ مصوبه در دولت است که حدود 450 میلیارد تومان است و از محل منابع داخلی شرکت عمران پردیس تامین خواهد شد.

۸۱ درصد بدهی بانک‌های دولتی مربوط به بانک عامل حوزه مسکن است

دراین هفته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی پرداخته است.به گزارش ایلنا، در بخشی از این گزارش منابع و سازوکارهای افزایش سرمایه بانک‌‌‌ها مشخص شده است. بر اساس این گزارش به طور کلی منابع افزایش سرمایه بانک‌‌‌ها از محل بدهی بانک‌‌‌های دولتی به بانک مرکزی (از محل اصل و سود خطوط اعتباری و اضافه برداشت‌‌‌ها) و اوراق اسلامی انتشار یافته از سوی دولت، می‌‌تواند تأمین شود.بر اساس این گزارش مرکز پژوهش‌‌های مجلس، در روش اول ابتدا بدهی بانک‌‌‌های دولتی به بانک مرکزی به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل می‌‌شود. سپس در ترازنامه بانک نیز بدهی به بانک مرکزی، به عنوان بدهی به دولت تبدیل و سپس از این محل افزایش سرمایه اتفاق می‌‌افتد.جمع مانده بدهی بانک‌‌های دولتی به بانک مرکزی در پایان مهرماه ۱۳۹۷ به میزان ۵۰.۷ هزار میلیارد تومان بوده است که از این مقدار حدودا ۴۱ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی بابت خطوط اعتباری مسکن مهر است.لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیشنهاد افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن به میزان پنج هزار میلیارد تومان از محل بدهی این بانک به بانک مرکزی را پیشنهاد کرده است.گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس معتقد است که در صورت این افزایش سرمایه و پس از تنفیذ نسبت کفایت سرمایه بانک عامل بخش مسکن به ۱۷ درصد خواهد رسید که بسیار بیشتر از استاندارد هشت درصد بانک مرکزی است و به همین دلیل خواهد توانست تسهیلات بیشتری اعطا کند و در واقع دارایی‌‌‌های موزون به ریسک خود را افزایش دهد.بنابراین اختصاص این مبلغ به بانک عامل بخش مسکن خواهد توانست دست این بانک دولتی را در اعطای تسهیلات مسکن بازتر کرده و از آنجایی که ضریب ریسک تسهیلات مسکن ۵۰ درصد است، افزایش سرمایه بانک مذکور توانایی اهرم شدن بیشتری در مقایسه با سایر بانک‌‌ها دارد.برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌‌‌ها این پیشنهاد برای سایر بانک‌‌‌های دولتی نیز قابل تعمیم است؛ یعنی تمامی مانده بدهی بانک‌‌های دولتی غیر از بانک عامل بخش مسکن، به بانک مرکزی بابت اصل، سود و وجه التزام خطوط اعتباری و اضافه برداشت‌‌ها در پایان سال ۱۳۹۷ و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان، خواهد توانست به عنوان یکی از منابع پیشنهادی افزایش سرمایه بانک‌‌های دولتی قرار گیرد.در سازوکار دوم، افزایش سرمایه بانک‌‌های دولتی از محل انتشار اوراق دولتی (واگذاری اوراق به بانک های دولتی) صورت می‌‌گیرد. در این سازوکار اوراق دولتی به بانک‌‌ها واگذار شده و افزایش سرمایه بانک‌‌ها از محل این اوراق اتفاق می‌‌افتد. این اوراق به عنوان یک دارایی نقد و درآمدزای بانک بوده و از آنجایی که ضریب ریسک پایینی به میزان ۲۰ درصد دارد، نسبت کفایت سرمایه بانک‌‌ها را بهبود می‌‌بخشد.

یک‌سوم واحدهای مسکن مهر، تعاونی‌سازند

درهفته ای که گذشت مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تعامل این وزارت با بانک عامل بخش مسکن، برای اجرایی شدن مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر، به ۴۰ میلیون تومان خبر داد.به گزارش ایلنا، محسن رستمی مال خلیفه، درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف پروژه های مسکن مهر ساخته شده توسط تعاونی‌ها گفت: از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور، ۸۴۲ هزار و ۸۱۹ واحد در قالب تعاونی ها ساخته شده است که یک سوم از کل پروژه‌های مسکن مهر را شامل می‌شود.وی با بیان اینکه تاکنون ۷۳۱ هزار واحد مسکن مهر ساخته شده در قالب تعاونی ها، به متقاضیان واگذار شده است، اظهار داشت: حدود ۱۱۳ هزار واحد نیز، هنوز به متقاضیان واگذار نشده است که باید تعیین تکلیف شوند.مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پیشرفت پروژه های باقی مانده مسکن مهری که در قالب تعاونی ها ساخته شده اند، از ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.رستمی مال خلیفه درباره زمان تعیین تکلیف پروژه های باقی مانده تعاونی های مسکن مهر تصریح کرد: برخی از پروژه ها دارای مشکلات حقوقی هستند که باید این مشکلات برطرف شوند که حدود ۵۰ هزار واحد را شامل می شود؛ همچنین تعدادی از واحدها به دلیل سهم آورده پایین متقاضیان هنوز تکمیل نشده اند.وی ادامه داد: بعضی از واحدهای دارای مشکل حقوقی، به مراجع قضایی معرفی شدند که بخشی از آنها، ناشی از اختلافات اعضا با یکدیگر و بخشی ناشی از اختلاف با پیمانکاران است.این مقام مسئول افزود: وزارت تعاون متولی سه رکن اصلی بازرس، مجمع و هیأت مدیره تعاونی های مسکن مهر است و رسیدگی به مشکلات مالی این تعاونی‌ها با وزارت تعاون نیست؛ بلکه مشکلات حقوقی و مالی تعاونی های مسکن مهر باید در مراجع قضایی رسیدگی شود.مدیرکل تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه پیگیری ها برای رفع مشکلات حقوقی تعاونی های مسکن مهر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: البته برخی از واحدها به دلیل سهم پایین آورده متقاضیان بلاتکلیف مانده که مردم نیز باید در این زمینه مشارکت کنند.رستمی مال خلیفه اضافه کرد: در این زمینه اقدامات لازم در حال پیگیری است؛ به نحوی که یکی از این اقدامات، اجرای مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان است که در این زمینه، مرتب با مسئولان بانک عامل بخش مسکن در تعامل هستیم تا دریافت متمم تسهیلات برای پروژه های مسکن، هر چه زودتر به نتیجه برسد و متقاضیان بتوانند از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی نیز استفاده کنند.

تعدادی هواپیمای جدید وارد کشور می‌شود

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال خرید تعدادی هواپیما هستیم که هواپیماهای خوبی هستند و وارد آسمان کشور می‌شوند.محمد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر در مورد راه حل رفع مشکلات و برخی رانت هایی که در توزیع قیر ایجاد شده، اظهار داشت: ما باید اجازه دهیم توزیع قیر به حالت عادی برگردد؛ این همه مصالح ساختمانی داریم قیر هم یکی از آنها؛ همانگونه که بقیه مصالح تأمین می شود، قیر را هم تأمین کنند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا با خارج شدن قیر از بورس کالا موافق هستید؟ گفت: من وارد این موضوع نمی شوم. بحث من این است که اجازه بدهیم توزیع قیر عادی شود. به این صورت که مستقیما از پالایشگاه خریداری کرده و به مصرف برسانند. ما وضع موجود را نمی پسندیم.وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع افتتاح کانال مالی ویژه حمل و نقل هوایی برای خرید هواپیما که چندی پیش از سوی مدیرعامل ایران ایر اعلام شد، تصریح کرد: در حال خرید و ابتیاع تعدادی هواپیما هستیم.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا هواپیماهای در حال ورود به کشور، دست دوم هستند؟ گفت: نو و دست دوم ندارد؛ هواپیماهای خیلی خوبی هستند.

اجرای طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه‌های بین شهری از دو هفته آینده

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی از آغاز اجرای آزمایشی طرح حذف ایستگاه‌های عوارض و الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در آزادراه‌های بین شهری طی یکی دو هفته آینده خبر داد.به گزارش ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اجرای طرح حذف ایستگاه‌های عوارض و الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در آزادراه‌های بین شهری با بیان اینکه اجرای این طرح از یکی دو هفته آینده آغاز می‌شود، اظهار کرد: این طرح تقریباً آماده است و ما به دنبال اجرای آزمایشی این طرح هستیم باید بتوانیم با اجرای این طرح، راندمان، ایمنی و سرعت را به‌صورت مطمئن افزایش دهیم.وی درباره جزئیات نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها گفت: در حال حاضر سیستمی که برای پرداخت الکترونیک وجود دارد از طریق شناسایی برچسبی است که از سوی بانک مسکن به متقاضیان ارائه شده است اما آنچه که برای اجرای طرح پرداخت الکترونیک عوارض در تمام آزادراه‌ها طراحی شده یک سیستم پلاک خوان است. برای اجرای این طرح باید حساب بانکی صاحب خودرو به شماره پلاک او متصل شود که در حال حاضر در حال انجام اقدامات اولیه در این زمینه هستیم.وزیر راه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عوارض عبور از آزادراه‌های بین شهری در سال ۹۸ افزایش می‌یابد، با تاکید بر اینکه این افزایش تابع قراردادهای سرمایه گذاری است خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادها، وظیفه سرمایه گذاری که آزادراهی در اختیار دارد، آن است که همواره به وضعیت روکش آسفالت و ایمنی این جاده‌ها توجه و موارد لازم را انجام دهد. امروز اگر آزادراهی وجود داشته باشد که سرمایه گذار آن وظایفش را در این زمینه انجام نداده باشد یک استثنا است و چنانکه ما در وزارت راه در جریان چنین موضوعی قرار بگیریم، حتماً با متخلف برخورد می‌کنیم.اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برنامه‌های وزارت مسکن برای پاسخگویی به مطالبات مردم در حوزه مسکن اظهار کرد: مهمترین برنامه ما در بخش مسکن تحرک بخشیدن به تولید مسکن است. در حال حاضر ما پروژه‌هایی را که می‌توانستیم از طریق بخش خصوصی در سراسر کشور اجرا کنیم، در دستور کار قرار داده‌ایم و مجوز لازم و زمین مورد نیاز برای آغاز این پروژه‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم. همچنین تسهیلات مالی برای این بخش فراهم خواهیم کرد.وی افزود: اجرای این پروژه‌ها آغاز شده است. همچنین مهمترین توقف‌ها در حوزه مسکن در بخش مسکن مهر بود که وضعیت واحدهایی که با مشکلات حقوقی مواجه بودند تعیین تکلیف شده و این واحدها اجرای ادامه کار خود را آغاز کرده‌اند.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امیدوارم سال ۹۸ سال پر تحرکی در ساخت و ساز برای جامعه هدف باشد و ما بتوانیم با مشوق‌هایی که در نظر گرفته‌ایم قیمت تمام شده این بخش را کنترل کنیم.اسلامی در پایان درباره وظایف وزارت راه و شهرسازی در کاهش سهم هزینه مسکن در سبد خانوار خاطرنشان کرد: سهم ما در این سبد، فعال کردن تولید در بخش مسکن است که این کار را انجام خواهیم داد.

احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای کپرنشینان جنوب کرمان

دراین هفته سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد و بنیاد مسکن با امضای تفاهم نامه‌ای، مقرر کردند ظرف مدت یک سال ۱۰ هزار واحدمسکونی برای خانوار‌های ضعیف در مناطق روستایی کرمان ساخته شود. سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه‌ای امضا کردند که براساس آن مقرر شد ظرف مدت یک سال ۱۰ هزار واحد مسکونی برای خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد و خانواده‌های فاقد سرپناه مناسب در مناطق روستایی استان کرمان، ساخته شود.متوسط مساحت هر واحد مسکونی ۵۰ مترمربع خواهد بود که برای هر متر نیاز به یک میلیون تومان است؛ بنابراین در مجموع برای ۱۰ هزار واحد مسکونی ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.۵۰ درصد منابع مالی (۲۵۰ میلیارد تومان) از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۵ درصد (۱۲۵ میلیارد تومان) از محل آورده بنیاد مسکن و ۲۵ درصد (۱۲۵ میلیارد تومان) از محل آورده کمیته امداد تامین خواهد شد.بر این اساس؛ دستورالعملی برای اجرایی سازی این تفاهم نامه بین ۳ طرف طی هفته جاری تهیه خواهد شد تا جزییات، شناسایی افراد، نقشه‌های تیپ، اخذ مجوزها، تعیین زمین بلامعاوض برای متقاضیان فاقد زمین مشخص شو.

تمدید وام ۲۰ میلیونی جعاله تا پایان سال مشخص می‌شود

درهفته ای که گذشت رحیمی‌انارکی گفت: هنوز تصمیمی درباره تمدید تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی وام جعاله برای سال آینده گرفته نشده و تصمیم‌گیری در اینباره اواخر اسفند اتخاذ می‌شود.تمدید وام ۲۰ میلیونی جعاله تا پایان سال مشخص ابوالحسن رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مبنی بر تکلیف بانک مسکن به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام مسکن به بازنشستگان، اظهار کرد: اصلا در جریان این موضوع نیستیم و مذاکره‌ای با بانک مسکن درخصوص پرداخت وام به بازنشستگان انجام نشده است.رحیمی‌انارکی با بیان اینکه بانک مسکن هم اکنون منابع اقساط وصولی مسکن مهر را برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده می‌کند، گفت:‌ تا سال ۱۴۰۱ منابع مصرفی اقساط وصولی مسکن مهر پیش‌بینی شده است و ما منابع مالی از محل بازگشت این اقساط در اختیار نداریم که بابت وام بازنشستگان اختصاص دهیم.وی گفت: در صورتیکه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس رأی بیاورد، باید محل تأمین منابع تغییر کند و منابع دیگری برای این تسهیلات در نظر گرفته شود.مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: بانک مسکن تمایل دارد به بازنشستگان تسهیلاتی ارائه کند، اما منابع در نظر گرفته شده را از قبل برای مصرف آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.رحیمی‌انارکی درباره تمدید تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی وام جعاله (تعمیر مسکن) در سال ۹۸، گفت: هنوز تصمیمی برای این طرح گرفته نشده و تصمیم‌گیری در اینباره اواخر اسفند اتخاذ می‌شود، اما بانک مسکن تا جایی امکان داشته باشد، راه‌های تأمین مالی مسکن را محدود نمی‌کند و تمدید این وام جزء سیاست‌های اعتباری سال ۹۸ است که تا ماه آینده مشخص می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که آیا سود اوراق حق تقدم مسکن به ۱۶ ونیم درصد کاهش می‌یابد یا خیر، گفت: برای بافت‌های فرسوده سود اوراق را به ۱۶ ونیم درصد کاهش دادیم، اما با توجه به تغییری که در نرخ‌ سودها رخ نداده، امکان کاهش نرخ سود فراهم نشده تا سود تسهیلات را بیشتر کاهش دهیم.مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: با توجه به قیمت تمام شده منابع باید منتظر اتفاقات آینده در این حوزه باشیم.رحیمی‌انارکی درباره افزایش تسهیلات مسکن از ۶۰ میلیون به ۸۰ میلیون، گفت:‌ با توجه به درخواست افزایش تسهیلات این طرح همچنان ملغی است و به دلیل وضعیت نرخ سودها هنوز تصمیم‌گیر در این حوزه امکان‌پذیر نیست.وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر روند پرداخت تسهیلات مسکن در ماه‌های گذشته گفت: روند پرداخت تسهیلات بانک مسکن علی‌رغم نوساناتی که در حوزه مسکن بوده نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تعداد واحدهایی که تسهیلات خرید مسکن را دریافت کرده‌اند، روند رو به رشدی داشته است.

تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری مستلزم تدوین سازو کار مناسب

دراین هفته اولین نشست هم اندیشی سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با جامعه حرفه‌ای شهرسازان و معماران، با حضور اعضای هیات مدیره این شرکت برگزار شد.در این نشست پژمان با بیان اینکه، پرداختن به مساله بافت فرسوده با همه تنوع عناوین مربوط به دهه هفتاد است، گفت: تمام بخش‌ها از دولت، نهاد‌های عمومی و مجموعه حاکمیت گرفته تا مردم و جامعه حرفه‌ای باید در موضوع بافت‌ها به شکل حداکثری نقش داشته باشند در غیر این صورت قطع به یقین توفیقی به دست نخواهد آمد.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از زمانیکه بافت‌های فرسوده موضوعیت پیدا کرد توجه به این بافت‌ها در برنامه‌های پنجساله توسعه کشور انعکاس یافت و در قوانین بودجه و قوانین خاص به این موضوعات پرداخته شد، اما در حال حاضر با ارزیابی عملکرد خود متوجه می‌شویم توفیق زیادی به دست نیاورده ایم.وی با تاکید بر اینکه باید علت عدم توفیق در دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه بررسی شود، گفت: قرار بود سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده در طول اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم احیا شود و در این بازه زمانی احیا این بافت‌ها پایان یابد، اما حالا که برنامه ششم در حال اجراست می‌بینیم که اقدامات متناسب با وضعیت کشور نبوده است.پژمان اظهار کرد: چالش اساسی در درجه اول این است که موضوع را به درستی نشناخته و دقیق با آن برخورد نکرده ایم. همچنین از حضور جامعه حرفه‌ای مهندسان مشاور هم به اندازه کافی بهره نبرده ایم.وی ادامه داد: چالش دیگر که در درجه دوم اهمیت قرار دارد این است که همه بخش‌های حاکمیت نسبت به موضوع بافت‌های فرسوده به یک میزان حساسیت پیدا نکرده اند. وفاق ملی یک ضرورت جدی است که به احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کمک شایانی خواهد کرد. نکته دیگر هم این است که برای احیای این بافت‌ها سازوکار درستی تدوین نشده، سازماندهی درخوری هم شکل نگرفته است.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری مستلزم تهیه و تدوین ساز و کار و سازماندهی مناسب است تا این موضوع که به دغدغه ملی تبدیل شده، ساماندهی شود.پژمان با اشاره به وجود قوانین متعدد برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در دولت و مجلس آمادگی کامل وجود دارد تا برای اجرای بهتر برنامه الزامات قانونی لازم را مهیا کنند. باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد، زیرا آسیب‌ها در حال تشدید شدن است.معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در خصوص برنامه بازآفرینی شهری، گفت: تجربه نشان داده که توجه به ظرفیت‌های مردم و نخبگان معجزات فراوانی در پی دارد، اما متاسفانه از این ظرفیت‌های بزرگ در کشور غفلت می‌کنیم.

خروجی برای دسترسی به اراضی در آزاد راه تهران شمال نداده ایم

درهفته ای که گذشت علی توکلی عضو هیئت مدیره شرکت آزاد راه تهران شمال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۹ رشته تونل کوچک و بزرگ در آزادراه تهران – شمال وجود دارد، گفت: ساخت این تونل‌ها به گونه‌ای است که تمامی آن‌ها از ایمنی و امنیت بالایی برخوردار است.وی با اشاره به اینکه تونل تالون در منطقه یک آزادراه تهران – شمال بزرگترین تونل بزرگ ایران است، گفت: طول این تونل ۴ هزار و ۹۵۰ متر است که استان تهران را به استان البرز متصل می‌کند و اولین تونل ۳ دهنه در ایران محسوب می‌شود.توکلی درباره ویژگی‌های این تونل گفت: این تونل به گونه‌ای ساخته شده که دارای ۲ مسیر رفت و برگشت است و یک ورودی کندرو به این تونل اضافه شده تا در زمان و مواقع بحرانی مسافران بتوانند از این تونل کندرو جهت افزایش ایمنی استفاده کنند و در این مسیر تمامی سرویس‌های لازم برای آسایش مسافران در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به اینکه به لحاظ فنی و عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا ۴ ماه آینده به اتمام می‌رسد، گفت: در صورتی که منابع مالی لازم تأمین شود و تجهیزات مورد نیاز را برای اتمام این پروژه تهیه شود امیدواریم تا ۴ ماه آینده ساخت این پروژه به اتمام برسد.توکلی توضیح داد: آورده بنیاد مستضعفان و دولت در این پروژه به صورت مساوی است و تاکنون ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در کلیه مناطق یک، ۲، ۳ و ۴ به صورت مساوی دولت و بنیاد مستضعفان هزینه کرده‌اند.وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران – شمال به ۹۳ درصد رسیده و ۷ درصد باقیمانده مربوط به بخش‌های تأسیسات مکانیکی و برقی است که همزمان با افزایش قیمت دلار خرید تجهیزات با افزایش قیمت مواجه شده و همین موضوع برای این بخش مشکل‌ساز شده است.توکلی با بیان اینکه مجموع طول تونل‌های این مسیر ۳۲ کیلومتر است، گفت: در طول این مسیر آبشار‌هایی وجود داشته است که مجبور شدیم با استفاده از سازه تونل‌ها و یا پل‌ها را احداث کنیم. عضو هیات مدیره شرکت آزاد راه تهران- شمال باید سرمایه‌گذاری آن با سود ۲۲ درصد برگردد، بنابراین همان گونه که عنوان شد ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری از محل عوارض و ۶۰ درصد هم از محل اراضی که دولت به بنیاد می‌دهد، برمی‌گردد.عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه هم‌اکنون برخی قطعات اراضی که قرار است دولت به بنیاد بدهد مشخص شده است، ادامه داد: هر منطقه آزادراه را که تمام کنیم و سرمایه‌گذاری ما در آن تثبیت شود، ۶۰ درصد این سرمایه‌گذاری، دولت به بنیاد زمین می‌دهد.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سید عباس ذاکری
|
Poland
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
0
بسمه تعالی
حمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای تعیین تکلیف ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: فعلا شورای مرکزی با مدیریت آقای رجبی اداره می‌شود و همان روال قبل ادامه خواهد داشت و زودتر از موعد، انتخاباتی برای تعیین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار نخواهد شد.
وقتی که این خبر را خواندم در دانسته های خود شک کرده برگشتم و چندین بار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان همچنین آئین نامه اجرائی آنرا بازخوانی کردم . در هیچ کجای قانون و آئین نامه اجرائی آن چنین جایگاهی برای کمیسیون عمران که بخواهد در مورد واضحات مسلّم ورود پیدا کند ندیدم . ضمناً نکته مبهمی هم در خصوص غیر قانونی بودن حضور آقای مهندس رجبی در پست ریاست شورای مرکزی و هیأم دیره آن و نیز عضویت در هیأت مدیره سازمان استان وجود ندارد و اگر هم باشد طبق ماده 123 آئین نامه اجرائی قانون ، از وظایف و حقوق وزیر مسکن و شهرسازی ( راه و شهرسازی ) است که در صورت ابهام و سکوت اعلام نظر نماید .
و اگر درخواست تحقیق و تفحص از کمیسیون عمران شده باشد کمیسیون مربوطه بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین اجرائی نامه مربوطه می تواند کار بررسی و تحقق را انجام دهد . لذا در هر دو حالت تصمیم و اعلام نظر خارج از قانون درست نبوده و بدعت گذاری نادرستی برای دیگر مسائل می شود . امید است که مسئولین امر تحت هیچ شرایطی قانون را فدای مصلحت اندیشی ننمایند. والسلام
سید عباس ذاکری
|
United Kingdom
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
بسمه تعالی
حمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای تعیین تکلیف ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: فعلا شورای مرکزی با مدیریت آقای رجبی اداره می‌شود و همان روال قبل ادامه خواهد داشت و زودتر از موعد، انتخاباتی برای تعیین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار نخواهد شد.
وقتی که این خبر را خواندم در دانسته های خود شک کرده برگشتم و چندین بار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان همچنین آئین نامه اجرائی آنرا بازخوانی کردم . در هیچ کجای قانون و آئین نامه اجرائی آن چنین جایگاهی برای کمیسیون عمران که بخواهد در مورد واضحات مسلّم ورود پیدا کند ندیدم . ضمناً نکته مبهمی هم در خصوص غیر قانونی بودن حضور آقای مهندس رجبی در پست ریاست شورای مرکزی و هیأم دیره آن و نیز عضویت در هیأت مدیره سازمان استان وجود ندارد و اگر هم باشد طبق ماده 123 آئین نامه اجرائی قانون ، از وظایف و حقوق وزیر مسکن و شهرسازی ( راه و شهرسازی ) است که در صورت ابهام و سکوت اعلام نظر نماید .
و اگر درخواست تحقیق و تفحص از کمیسیون عمران شده باشد کمیسیون مربوطه بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین اجرائی نامه مربوطه می تواند کار بررسی و تحقیق را انجام دهد . لذا در هر دو حالت تصمیم و اعلام نظر خارج از قانون درست نبوده و بدعت گذاری نادرستی برای دیگر مسائل می شود . امید است که مسئولین امر تحت هیچ شرایطی قانون را فدای مصلحت اندیشی ننمایند. والسلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar