۰۹:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - 24 February 2019
کد خبر: ۵۲۲۲۰
رئیس کمیسیون عمران مجلس هشدار داد:
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از میزان تخصیص اعتبارات به حمل و نقل جاده ای کشور هشدار داد: حمل و نقل و راه‌ها در سال آینده با وضعیت سخت مالی روبه روست چراکه متاسفانه در بودجه 98 ضعیف عمل کرده‌ایم و نه توانسته‌ایم از ظرفیت فاینانس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و نه اعتبارات درستی به آن تخصیص دادیم.
حمل‌ونقل در سال آینده با بحران مالی رو به روست/ نه اعتبارات درستی داریم و نه از فاینانس استفاده می‌کنیم
به گزارش «صما» با نگاهی به جزئیات لایحه بودجه سال آینده متوجه میشویم که اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از کاهش حدود 17 درصدی نسبت به لایحه بودجه سال گذشته حکایت دارد.

بر این اساس، بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لایحه سال آینده، 1692 میلیارد و 454 میلیون تومان است که نسبت به لایحه بودجه سال 97، 2 هزار و 40 میلیارد تومان کاهش یافته است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان مهم‌ترین آسیبی که از بی‌توجهی و تخصیص نیافتن مناسب و متناسب اعتبارات حوزه راهداری، متوجه کشور می‌شود را می‌توان افزایش میزان تصادفات جاده‌ای دانست.

تحمیل هزینه‌های مضاعف به واسطه نداشتن بودجه لازم و کافی برای ایجاد مسیرها، بهسازی راه‌ها و ابنیه، تامین و نگهدرای تجهیزات ضروری راهداری و انجام امور زیرساختی نیز که دیگر جای خود دارند و بعد دیگری است که با کاهش بودجه، دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

به گزارش «صما» در این راستا با «محمدرضا رضایی کوچی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با محوریت نگرانی‌ها از کاهش بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لایحه بودجه سال 98، به گفتگو نشستیم.

شما به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره کاهش بودجه سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای و مشکلاتی که به دنبال خواهد داشت، چه برآوردی دارید؟

بیش از 3 هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که هر سال باعث بروز تصادفات می‌شوند. آمار تصادفات ایران که تا سال گذشته رو به کاهش بود، دوباره از امسال شروع به افزایش می‌کند. طبیعی است که با افزایش جمعیت و زیاد شدن وسایل نقلیه باید هم راه‌های جدید احداث کنیم و هم اینکه کیفیت نگهداری راه‌های موجود را ارتقا بدهیم.

با توجه به وجود این مقدار نقاط حادثه‌خیز در کشور و همچنین کیفیت کنونی جاده‌های ایران، اگر به حوزه راهداری توجه نکنیم، بی‌ شک راه‌های موجود که سرمایه ارزشمند کشور به شمار می‌روند، تخریب شده و از بین خواهند رفت. همچنین اگر اقدام به رفع خطر نکنیم، این جاده‌ها باز هم می‌توانند برای کشور و مردم حادثه بیافرینند.

در این شرایط باید اعتبارات حوزه راهداری را افزایش بدهیم و برای نگهداری از جاده‌ها کمک کنیم. چرا که هم‌اکنون واقعا کیفیت جاده‌های ایران از نظر عمر، به سمت تخریب می‌رود و اگر نگهداری ابنیه نداشته باشیم، سرمایه‌های کشور در حوزه جاده­ای از بین خواهند رفت. فکر می‌کنم که با کاهش اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بی شک شاهد تضعیف وضعیت جاده‌ها به دلیل بی‌توجهی به نقاط حادثه‌خیز و در نهایت افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان خواهیم بود.

چرا دولت به طور کلی برای حوزه حمل و نقل و راهداری و به طور خاص بحث حمل و نقل ریلی اولویت قایل نبوده است؟

ما در بودجه 98 در حوزه حمل و نقل ضعیف هستیم و ضعیف هم عمل کرده‌ایم. به نظر می‌آید نه توانسته‌ایم از ظرفیت فاینانس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و نه اینکه اعتبارات درستی داریم. به نظرم بی شک ما با این شرایط، وضعیت سخت‌تری را باید در سال آینده برای حوزه حمل و نقل و راه‌ها ‌داشته باشیم.

چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه راهداری استفاده کرد؟ و چه موانعی برای تحقق این امر وجود دارد؟

می‌توان از فاینانس یا سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، مربوط به چگونگی ضمانت سرمایه‌گذاری است. بر اساس روندی که وجود دارد، برای سرمایه‌گذار داخلی سازمان برنامه و بودجه و برای فاینانس خارجی بانک مرکزی ضمانت می‌کند. بانک مرکزی بسته به منابع مالی که دارد و جای قدرتمندی است، برای سرمایه‌گذار خارجی تعهد بدهد یعنی در قانون برای فاینانس ضمانت‌نامه قوی‌تری آورده‌ایم که این اشتباه است. در مقابل برای ضمانت سرمایه‌گذار داخلی، سازمان برنامه بودجه وارد عمل می‌شود. این رویکرد، تعارضی ایجاد می‌کند و نگاه ضعیفی به بخش خصوصی داخل کشور است. به نظرم نه تنها اصلا نتواسته‌ایم اعتمادسازی کنیم بلکه موفق نشده‌ایم که زمینه‌های ورود بخش خصوصی را نیز فراهم کنیم.

هرچند که دولت را در بودجه 98 برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی مکلف کرده‌ایم، اما باید این نهادینه شود و برای دستگاه‌های دولتی جا افتد. همچنین باید بسترسازی‌های لازم را انجام بدهیم و مشوق‌های خوبی برای حضور بخش خصوصی در حوزه پروژه‌های عمرانی تعریف کنیم. متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم این کارها را انجام بدهیم.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar