۱۲:۳۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - 26 February 2019
کد خبر: ۵۲۲۵۵
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان در گفت‌وگو با «جشنواره چهره سال»:
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان معتقد است راهداری زمستانی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که نقش بسزایی در عملکرد این اداره کل دارد. درواقع بیشترین اخبار و انتقادات رسانه‌ها نیز نسبت به وضعیت راه‌ها در ایام راهداری زمستانی صورت می‌گیرد.
زمستانی آرام دستاورد راهداری لرستان برای شهروندان

به گفته با عباس شرفی هدف از طرح راهداری زمستانی، باز نگه‌داشتن راه‌ها، تسهیل در تردد وسایل نقلیه و ایمنی تردد است. درواقع با تغییر شرایط آب و هوایی و ریزش نزولات جوی، مدیریت جاده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شود.

به عقیده مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان هدف از راهداری زمستانی مدیریت جاده به تمام معناست و در این ایام تمام امکانات و نیروی انسانی اداره کل اعم از ستادی، راهداران و ... برای جلوگیری از اخلال در تردد مردم بکار گرفته می‌شود.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی «جشنواره چهره سال 97 راه و ساختمان» با عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان است.

برای تردد ایمن در جاده‌های استان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

تردد ایمن همواره به‌عنوان دغدغه اصلی و هدف نهایی تمام برنامه‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح است. درواقع خروجی همه اقدامات و عملکردها در بحث راهداری و حمل‌ونقل، در صورتی قابل‌قبول خواهد بود که ایمنی کاربران جاده را به همراه داشته باشد. مبنای کار ما بر این است که حتی یک نفر فوتی یا نقص عضو در سال هم خساراتی جبران‌ناپذیر بر فرد، خانواده و اجتماع دارد و مسیر زندگی چندین خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال تصور کنید در یک سانحه تصادف، یک مرد جوان متأهل و دارای فرزند فوت کند، شاید در ابتدا این‌گونه به نظر برسد که فقط یک نفر تلف‌شده است، اما این‌طور نیست؛ پدر و مادر و خانواده این فرد، همسر، فرزند، خانواده همسر، مقصر تصادف و خانواده وی، افرادی که تحت مدیریت این فرد به ارتزاق روزی پرداخته‌اند، حتی سازمان یا شرکت محل خدمت وی هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی بابت تلف شدن او متحمل می‌شوند پس خدمت در این راه، نیازمند دقت و جدیت است و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در این رابطه می‌تواند جامعه‌ای را به چالش بکشد.

ازاین‌رو سعی شده است با پایش وضعیت تمام محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان لرستان، احصاء نقاط ضعف و قوت، شناسایی نقاط پر تصادف بحرانی، اولویت‌ها مشخص و بر این مبنا برنامه‌‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت گیرد. در این راستا علیرغم وضعیت خاص و استراتژیک محورهای مواصلاتی استان و تردد بالای وسایل نقلیه، محدودیت‌های اعتباری و زمانی و شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه لرستان، اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به احداث سیستم‌های روشنایی جاده‌های استان در طول 14 کیلومتر، نصب 2 عدد برج نوری، اجرای روکش آسفالت به میزان 50 کیلومتر، ساماندهی ورودی شهرها به دلیل اینکه معمولاً سهم زیادی از تصادفات در کیلومترهای ابتدایی شهرها رخ می‌دهد، ساماندهی جاده‌های گردشگری، اجرای عملیات پاک‌سازی حریم در سطح 200 کیلومتر و ریزش برداری محورهای مختلف به میزان 5000 مترمکعب، ایمن‌سازی محورها شامل: یک هزار و 150 کیلومتر خط‌کشی، نصب و به‌روزرسانی 5 کیلومتر گاردریل، نصب و تعمیر 4 کیلومتر نیوجرسی، شانه سازی راه به طول 250 کیلومتر، اصلاح شیب شیروانی در طول 150 کیلومتر، نصب تابلوها و علائم ایمنی به تعداد 29 هزار و 500 عدد، به‌روزرسانی و افزایش تعداد دوربین‌های نظارت تصویری به 42 دستگاه و ارتقاء سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در تعامل با پلیس، برخورد با متجاوزان به حریم راه و ... اشاره کرد.

علاوه بر این نمودارهای تحلیلی تصادفات در مقایسه با ماه‌ها و سنوات قبل تهیه و ضمن ارائه در کارگروه ایمنی و کاهش سوانح رانندگی استان بیان و با نظر مدیریت ارشد استان، طرح‌ها و دستورالعمل‌های جدید به تصویب می‌رسد.

همچنین برای تحقق اهداف و برنامه‌های یادشده، جلسات شورای اداری به‌صورت ماهیانه با حضور مدیرکل، معاونان، مدیران ستادی و شهرستان‌ها برگزار و عملکرد هر واحد در قالب فایل پاورپوینت ارائه می‌گردد سپس هر یک از کارشناسان مربوطه تحلیل‌های خود از نقاط قوت و ضعف و ضرورت‌های هر مسیر را ارائه و درنهایت تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

ازنظر آموزش نکات ایمنی به‌ویژه در جامعه هدف مدارس حاشیه راه‌ها و راکبین موتورسیکلت اقداماتی در طول سال انجام می‌شود که در حال حاضر ایمن‌سازی 12 مدرسه ایمن‌سازی فیزیکی شده و مابقی نیز در حال انجام است یک مورد همایش ایمنی راکبین موتورسیکلت در شهرستان چگنی با توزیع رایگان کلاه ایمنی برگزارشده است.

آموزش‌های ایمنی برای رانندگان حمل‌ونقل کالا با عنوان حمل مواد خطرناک به تعداد 96 نفر ساعت و آموزش قوانین به رانندگان کالا و مسافر به تعداد 480 نفر ساعت برگزارشده است.

هدف از طرح راهداری زمستانی چیست و چه اقداماتی انجام‌شده است؟

راهداری زمستانی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که نقش بسزایی در عملکرد این اداره کل دارد. درواقع بیشترین اخبار و انتقادات رسانه‌ها نیز نسبت به وضعیت راه‌ها در ایام راهداری زمستانی صورت می‌گیرد. هدف از طرح راهداری زمستانی، باز نگه‌داشتن راه‌ها، تسهیل در تردد وسایل نقلیه و ایمنی تردد است. درواقع با تغییر شرایط آب و هوایی و ریزش نزولات جوی، مدیریت جاده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شود. هدف از راهداری زمستانی مدیریت جاده به تمام معناست و در این ایام تمام امکانات و نیروی انسانی اداره کل اعم از ستادی، راهداران و ... برای جلوگیری از اخلال در تردد مردم بکار گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال امسال با توجه به وقوع بارش‌های مکرر و سیلاب یکی از محورهای مهم استان (محور پلدختر-خرم آباد) بارها و بارها ریزش کرد و تمام امکانات شهرستان مذکور و اداره کل برای بازگشایی این محور بسیج شد و گاها در یک شبانه‌روز راهداران مجبور به بازگشایی چندباره یک نقطه بودند اما درعین‌حال کوچک‌ترین خللی در تردد ایجاد نشد.

بارش برف نیز با مشکلات خود همراه بوده است و روزانه عملیات برف‌روبی صورت گرفته است خوشبختانه محورهای اصلی استان حتی یک‌بار هم مسدود نشده، راهداران با تمام وجود شب را در جاده به صبح می‌رسانند و در دمای زیر صفر درجه برای بستن زنجیر چرخ و خدمت‌رسانی به مردم از هم سبقت می‌گیرند. این در حالی است که برف‌روبی و بازگشایی برخی محورهای روستایی به‌ویژه در شهرستان الیگودرز کار راهداران را مضاعف نموده است. بااین‌حال با عشق به تلاش خستگی‌ناپذیر خود ادامه می‌دهند و تصاویر خدمات آن‌ها توسط مردم در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود به‌گونه‌ای که بارها در تماس تلفنی، ارسال پیامک، فضای مجازی، مصاحبه‌های تلویزیونی و یا به‌صورت حضوری مراتب قدردانی خود ابراز داشته‌اند.

از ابتدای فصل راهداری زمستانی 16 هزار و 298 کیلومتر باند برف‌روبی، ریزش برداری 330 مقطع، نمک‌پاشی به میزان 10 هزار و 651 تن و پنج هزار و 10 نفر ساعت کشیک و گشت زنی در استان صورت گرفته است.

برای کاهش تصادفات جاده‌ای چه راهکارهایی را می‌توان انجام داد و نقش سازمان و نقش مردم در این زمینه چیست؟

مردم نقش اصلی را در کاهش تصادفات جاده‌ای دارند چراکه عامل اصلی در تصادفات انسان است. خوشبختانه کشور ما ملت فهیمی دارد که همیشه و در همه‌جا همراه مسئولان بوده و هستند. این مردم بافرهنگ و تمدن منحصربه‌فرد بشری که زیر سایه پرچم اسلام دین تعادل تربیت‌شده و پرورش‌یافته‌اند نیاز به آموزش دارند. تجربه ثابت کرده است هر جا مردم مشارکت داشته‌اند کمر مشکلات بلافاصله شکسته است. مردم علاوه بر رعایت نکات ایمنی که یک تکلیف انسانی و الهی محسوب می‌شود نیاز است در نگهداری از تجهیزات جاده به مسئولان کمک کنند. گاها افراد سودجو اقدام به سرقت و تخریب تجهیزات ایمنی می‌کنند و این علاوه بر خسارت مادی، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و مردم می‌توانند مانع این حرکات شوند و خاطیان را معرفی کنند.

فراموش نکنیم ما تجربه‌های موفقی از مشارکت مردم‌داریم همیار پلیس طرح گسترده‌ای که فرهنگ کمربند ایمنی را حاکم ساخت نتیجه یک پویش مردمی بود آن‌ها در سطح جامعه کودک و نوجوان.

ما باید به سمت آموزش خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان برویم تا بجای تنبیه و جریمه که نقش بازدارندگی چندانی هم ندارد فرهنگ ایمنی را در کشورمان نهادینه کنیم.

خیران ما هم می‌توانند به عرصه تعریض، بهسازی و ایمنی جاده‌ها کمک کنند. انفاق فقط به چند حوزه محدود خلاصه نمی‌شود گاهی برداشتن یک نقطه پر تصادف جان هزاران انسان را حفظ می‌کند که به تعبیر خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده نجات جان یک انسان برابر نجات جان همه انسان‌هاست.امیدوارم خداوند ما را در خدمت به مردم یاری نماید و روزی را ببینیم که آمار تلفات جاده ای به صفر برسد.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژههای برتر در پنج گروه سازمان‌های نظام‌مهندسی، شهرداران، شهرداران 22 گانه تهران و پروژه‌های شاخص بازآفرینی شهری ایران و بخش خصوصی برگزار میشود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar