۱۰:۴۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - 28 February 2019
کد خبر: ۵۲۲۹۰
شهردار شیراز در گفت‌وگو با «چهره سال 97» عنوان کرد:
شهردار شیراز با اشاره به ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به چرخه حمل‌ونقل عمومی شیراز گفت: باافتخار اعلام می‌کنم که با ورود این اتوبوس‌ها، ۲۰ درصد از کل ناوگان اتوبوس‌رانی این کلان‌شهر نوسازی شد. درصورتی‌که امکان انتشار اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری فراهم شود، طی سه سال آینده این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش «صما» به نقل از «دبیرخانه چهره سال 97» حيدر اسکندر پور گفت: مجموعه مدیریت شهری شیراز رویکرد انسان‌محوری را در پیش‌گرفته و توسعه خطوط مترو و گسترش استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک از نمودهای عملی گام برداشتن بر اساس این رویکرد است.

بهبود حمل‌ونقل و ایجاد درآمد پایدار از اولویت‌های شهرداری شیراز

وی کلان‌شهر شیراز را هم‌ردیف تهران و مشهد ازجمله شهرهای پیشتاز درزمینهٔ گسترش و تکمیل خطوط مترو عنوان کرد و گفت: ضروری است عملیات اجرایی خطوط مترو تسریع یابد و ازاین‌رو مقررشده است که در دهه مبارک فجر ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین (ع) افتتاح و خط دو مترو نیز ظرف سه الی چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین کلنگ آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو (از پل معالی آباد به سمت شهرک گلستان) نیز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب به زمین زده می‌شود.

شهردار شیراز بابیان اینکه طبق قانون تعریف خطوط جدید مترو در شهرها ممنوع است، اعلام کرد: به‌منظور اختصاص بودجه برای اجرای خط ۳ متروی شیراز، آن را در لایحه بودجه ۹۸ به‌عنوان ادامه خط یک لحاظ کرده‌ایم.

اسکندر پور درباره فروش اوراق مشارکت شهرداری برای خط دو مترو نیز گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خط دو مترو پیش‌بینی‌شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درصدد هستیم بلافاصله بعد از حفاری تونل، عملیات ریل‌گذاری و نصب تجهیزات ایستگاه‌ها را انجام دهیم و بهره‌برداری از خط دو را در فاصله زمانی پیش‌بینی‌شده آغاز کنیم.

تشریح رویکردهای حوزه حمل‌ونقل در برنامه پنج‌ساله شهرداری شیراز

اسکندر پور در تشریح رویکردهای حوزه حمل‌ونقل در برنامه پنج‌ساله شهرداری شیراز عنوان کرد: با توجه به شعار انسان‌محوری مجموعه مدیریت شهری درصدد گسترش فضای حرکت و تردد روان شهروندان در شهر هستیم ازاین‌رو توسعه حمل‌ونقل عمومی، خطوط مترو، خطوط BRT، تراموا و خطوط ویژه دوچرخه‌سواری در دستور کار قرارگرفته است.

اسکندر پور در ادامه افزود: پیگیری و انعقاد قرارداد اجرای تراموا در سیستم حمل‌ونقل نوین به‌عنوان سیستم حمل‌ونقل پاک، اجرای ۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و بهره‌برداری ۲۲ کیلومتر از این مسیر به مناسبت دهه فجر، بازنگری خطوط اتوبوس‌رانی، توسعه سامانه هوشمند کنترل ترافیک و مدیریت مکانیزه حمل‌ونقل (BMS)، توسعه سیستم‌های ثبت تخلفات با رویکرد کاهش تخلفات، پیگیری و تکمیل طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک تا پایان سال، انجام مطالعات ترافیکی و اجرای برنامه‌های آموزش فرهنگ شهروندی ازجمله اقدامات این معاونت است. اصلاح نقاط حادثه‌خیز با همکاری پلیس راهور در راستای افزایش ایمنی، توسعه و تکمیل تابلوهای هدایت‌کننده مسیر در دستور کار قرارگرفته است.

وی گفت: در حال حاضر یک هزار دستگاه اتوبوس به سیستم مدیریت مکانیزه مجهز هستند و در 300 اتوبوس نمایشگر و تجهیزات تکمیلی طرح مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوس‌رانی نصب‌شده است.

اسکندر پور در ادامه گفت: طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلان‌شهر ازجمله شیراز چند وقت پیش با حضور وزیر نفت بین شرکت بهینه‌سازی سوخت و شهرداری‌های این کلان‌شهرها امضا شد.

وی گفت: این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌. جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود.

شهردار شیراز در ادامه افزود: بر پایه این طرح، 2 هزار دستگاه واگن جدید در تهران و یک هزار دستگاه در کلان‌شهرها تا سال 1400 به ناوگان مترو تهران و کلان‌شهرها می‌پیوندد.

وی گفت: در طول یک سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی و دو هزار تاکسی فرسوده اسقاط و از رده خارج‌شده است.

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای کاهش آلودگی هوا

شهردار شیراز با تأکید بر اینکه هدف نهایی شهرداری تأمین رفاه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان است، گفت: انجام اقدامات هرچند جزئی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک چون به‌صورت مستقیم باروح و روان شهروندان سروکار دارد، می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی بر میزان رضایت آن‌ها بگذارد.

اسکندر پور با اشاره به اینکه امروز در کلان‌شهرها با مشکل پیچیده‌ای به نام ترافیک روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: تجارب گذشته نشان می‌دهد که رفع مشکل ترافیک به ترکیبی از راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز دارد.

شهردار شیراز با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش فرهنگ ترافیک به شهروندان در سنین مختلف، گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بیش از انجام اقدامات سخت‌افزاری همچون ساخت تقاطعات و تعریض معابر نیازمند اقدامات نرم‌افزاری در حوزه هوشمند سازی ترافیک و توسعه فرهنگ شهروندی هستیم.

اسکندر پور گفت: نگاه سنتی در حوزه حمل‌ونقل باید به پایان برسد، حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین الزامات زندگی شهروندی و ضامن ارتقای کیفیت زندگی شهری است ازاین‌رو باید با فراهم کردن دانش و فناوری روز و تزریق نگاه نو این حوزه را متحول و دغدغه شهروندان را رفع کرد.

وی بابیان اینکه هوشمند سازی ترافیک هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی دارد، افزود: ساخت پل و تقاطع مشکل شهر را به‌طور موقت رفع می‌کند، بنابراین باید در کنار انجام اقدامات سخت‌افزاری به سمت مدیریت هوشمند ترافیک برویم. تغییرات نرم‌افزاری و هوشمند سازی ترافیک اثرات مثبت و فوری بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد و منجر به افزایش رضایتمندی و تسهیل و تسریع تردد آن‌ها در سطح شهر شیراز می‌شود.

اسکندر پور گفت: در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تلفات سوانح ترافیکی درون‌شهری ۲۳ درصد کاهش‌یافته است و هدف بلندمدت ما رسیدن به سالی بدون تلفات سوانح ترافیکی است‌.

وی با اشاره به بهره‌برداری از مسیرهای دوچرخه‌سواری در محدوده مرکزی شیراز اضافه کرد: طبق نظر کارشناسان و بر اساس الگوهای جهانی خطوط ویژه دوچرخه‌سواری باید در مرکز شهر ایجاد شوند. ازاین‌رو درصدد هستیم با تکمیل این خطوط، ایجاد ایستگاه‌های کرایه دوچرخه، ارائه اپلیکیشن دوچرخه‌سواری و فرهنگ‌سازی؛ دوچرخه‌سواری را از یک وسیله ورزشی – تفریحی به یک مد حمل‌ونقل تبدیل کنیم.

شهردار شیراز گفت: طبق آمار در سال 1342 سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری 35 درصد بوده است که این میزان هم‌اکنون به یک‌دهم درصد کاهش‌یافته لذا ضروری است با برنامه‌ریزی و گسترش خطوط ویژه دوچرخه‌سواری، سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری را افزایش دهیم.

درآمد پایدار امر مهم برای شهرداری‌ها

وی همچنین در ادامه در خصوص اهمیت درآمد پایدار گفت: کاهش درآمدهای ناشی از صدور پروانه ساختمانی، افزایش ناگهانی قیمت ارز و عدم دریافت تسهیلات بانکی؛ شهرداری شیراز را با شرایط سخت مالی روبرو کرد و در این شرایط با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده از حداکثر توان نیروهای مجموعه مدیریت شهری اقدام به تکمیل پروژه‌های بزرگ شهری کردیم.

وی خودکفایی شهرداری‌ها در کسب درآمد و درآمدزایی از طریق شهر را عامل خسارت جبران‌ناپذیری به شهرها و علی‌الخصوص کلان‌شهرهای تهران و شیراز دانست و افزود: انتقادات به نحوه شهرسازی، تراکم فروشی، تخریب باغات، مشکلات ترافیکی و ... ناشی از تغییر نگرش به شهرداری‌ها از دهه ۶۰ و لزوم کسب درآمد توسط این نهاد است.

اسکندر پور ادامه داد: با نگاهی به نقشه‌های دهه‌های مختلف شهرها و مقایسه آن‌ها می‌توان دریافت که تفکر کسب درآمد از طریق شهر چه خسارتی به آن زده است و طی سال‌ها مجموعه مدیریت شهری را وادار به تغییر کاربری، تغییر و فروش ضابطه کرده است.

وی راه‌حل برون‌رفت از این شرایط و نجات شیراز و سایر کلان‌شهرها از تخریب و دخالت بیشتر را تعریف درآمد پایدار در بودجه عمومی کشور برای شهرداری‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در شهرها دانست و افزود: هم‌اکنون لایحه اختصاص عوارض به شهرداری‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موردبحث و بررسی است که در صورت تصویب ۵۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از محل درآمدهای پایدار کسب خواهد شد.

نوسازی بافت فرسوده امری مهم و جدی

شهردار شیراز با اعلام اینکه شهرداری آمادگی لازم برای احیای بافت فرسوده شیراز را دارد، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شهرداری شیراز در آینده به‌عنوان مجموعه‌ای پیشگام در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری شناخته خواهد شد.

وی از استقرار 16 دفتر تسهیل گری در پهنه بافت فرسوده شیراز خبر داد و گفت: ازجمله فعالیت‌های این دفاتر می‌توان به تجمیع 30 پلاک در محدوده بافت فرسوده هفت‌تنان و صدور یک پروانه و پلاک برای آن‌ها اشاره کرد.

شهردار شیراز گفت: برای افرادی که در بافت فرسوده شیراز سرمایه‌گذاری کنند فرش قرمز پهن می‌کنیم. در شهر شیراز ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۳۶۰ هکتار آن بافت تاریخی فرهنگی است؛ در حال حاضر عمده بناهای بافت تاریخی و فرسوده شیراز به دلیل عدم برخورداری از امکانات لازم و متناسب بازندگی شهری خالی از سکنه شده که این موضوع مشکلاتی را برای بافت ایجاد کرده است. ازاین‌رو لازم است با برنامه‌ریزی‌های اصولی تدابیری برای ساماندهی این‌گونه بافت‌های شهری اندیشید.

وی با اشاره به اینکه احیای بافت فرسوده شیراز منجر به بهبود محیط شهری، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و تأمین مسکن مناسب جهت ساکنان بافت‌ها می‌شود، خاطرنشان ساخت: طرح ملی بازآفرینی شهری تلاش دارد بافت‌های فرسوده را احیا کند و مهم‌ترین مزیتش این است که تولید مسکن در درون شهرها اتفاق می‌افتد.

اسکندر پور ایجاد خانه‌های محله را ازجمله دیگر اقدامات شهرداری در راستای بهبود وضعیت اجتماعی بافت‌های فرسوده قلمداد و بیان کرد: بازآفرینی فرهنگ محور محلات به‌عنوان یک رویکرد جدید، در رأس اقدامات اجتماعی مدیریت شهری است. خانه‌های محله باهدف جذب مشارکت‌های مردمی و کمک به اجرای برنامه‌های مدیریت محله مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: گشایش و آغاز به کار 5 دفتر تسهیلگری و توسعه اجتماعی در محلات مختلف شیراز ازجمله محله سعدی، بافت تاریخی فرهنگی (بیات، قصاب‌خانه، بین‌الحرمین و...)، محله گلشن، مهدی‌آباد و حجت‌آباد، محله سهل‌آباد، شریف‌آباد و روستاهای تازه الحاق شده همچون ترکان، شرغان، آرد سنبله و...، محله کوزه‌گری و ده پیاله انجام‌گرفته است.

شهردار شیراز بابیان اینکه در محلات ناکارآمد شهری شامل سکونت‌گاه‌های غیررسمی، روستاهای الحاقی به شهر، بافت فرسوده و محلات آسیب‌زا با تعامل بین شهرداری و دولت به دنبال توزیع عادلانه خدمات، ارتقای منزلت اجتماعی، توانمندسازی ساکنان و ... هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق مصوبه هیئت‌وزیران، زیرساخت‌های قانونی برای بازآفرینی پایدار شهری فراهم است و در این راستا شهرداری شیراز محلات هدف را شناسایی کرده و در اولویت اقدامات بازآفرینی به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار داده است. به همین منظور مجموعه‌ای از اقدامات کالبدی، فرهنگی و اجتماعی مانند بهسازی و نوسازی منازل، توسعه خدمات و بهبود فضاهای شهری، ایجاد نهادهای محله‌ای، توانمندسازی ساکنین محلات هدف و ... انجام‌شده است.

شهردار شیراز با تأکید بر اهمیت نقش مشارکت شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد در بازآفرینی پایدار شهری، گفت: دولت، شهرداری، بخش خصوصی و توسعه گران، دستگاه‌های متولی و دخیل در این امر هستند اما شهروندان ساکن این محلات باید در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند چون معتقدیم برنامه و تصمیمی موفق خواهد شد که خواستگاه آن نیازها و نظرات مردم است.

اسکندر پور درنهایت با تأکید دوباره بر لزوم احیای محله محوری در کلان‌شهرها افزود: امروزه در کلان‌شهرها به دلیل تغییرات ساختاری و توسعه‌ای، نظام محله محوری از بین رفته و رویکرد مدیریت شهری شیراز بازآفرینی این نظام است.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژههای برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان برگزار میشود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

انتهای پیام /

کدخبر:0227


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar