۱۱:۵۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - 28 February 2019
کد خبر: ۵۲۲۹۱
شهردار منطقه 9، کاندیدای چهره سال 97:
شهردار منطقه 9 تهران بابیان اینکه بازآفرینی بافت‌های فرسوده، حمل‌ونقل عمومی و اصلاح زیرساخت‌های شهر جزو دغدغه‌های شهروندان منطقه 9 است. گفت: هر سه مسئله مهم هستند، اما هر منطقه‌ای به‌تناسب شرایط حاکمیتی مجموعه خود و با توجه به فضای منطقه، اولویت‌های مخصوص به خود دارد. بافت فرسوده یکی از اولویت‌های منطقه ما در حوزه شهرسازی است و مسئله حمل‌ونقل عمومی اولویت دیگری است که نسبت به شهر تهران داریم.

رویکرد شهرداری در نوسازی چهره قدیمی منطقه 9 تهرانبه گزارش «صما» به نقل از «دبیرخانه دائمی چهره سال» علی مفاخریان، کاندیدای چهره سال 97 بابیان این مطلب تشریح کرد: چون منطقه 9 در دروازه غربی تهران قرارگرفته و پایانه غرب در مجاورت آن و فرودگاه مهرآباد هم داخل منطقه است، نگاه ویژه‌ای را به بحث حمل‌ونقلی می‌طلبد.

مفاخریان گفت: این منطقه با توجه به این موقعیت حمل‌ونقلی، به فرا شهری متصل می‌شود یعنی به سایر نقاط کشور وصل می‌شویم یا از سایر نقاط کشور به این نقطه متصل می‌شوند؛ بنابراین کریدوری هوایی و زمینی است که شبکه مترو می‌تواند مقداری کمک‌کننده باشد. در این زمینه پیشنهاد اتصال مترو فرودگاه تا فرودگاه را به مجموعه مترو داده-ایم که در حال مطالعه روی آن هستند.

وی گفت: بین فرودگاه‌های مهرآباد و امام ارتباط حمل‌ونقلی وجود ندارد که می‌تواند از طریق مترو رو زمینی و زیرزمینی اتفاق افتد. اتصال بین دو فرودگاه باید با مترو ایجاد شود که یکی از پروژه‌هایی است که باید در حوزه زیرساختی به آن توجه کنیم. این مسیر برای مسافرانی که از پرواز داخلی برای انجام پرواز خارجی می‌روند یا برعکس پیش‌بینی‌نشده است و باید با تاکسی بروند و هیچ مسیر حمل‌ونقل عمومی دیگری بین این دو فرودگاه وجود ندارد؛ بنابراین این مسئله یکی از مباحثی است که در حمل-ونقل عمومی باید به آن توجه شود و یکی از اولویت‌های ما به شمار می‌رود.

شهردار منطقه 9 گفت: بافت فرسوده نیز اولویت کاری شهرداری منطقه 9 است زیرا منطقه چهره قدیمی و بافت فرسوده زیادی دارد و 50 درصد املاک ریزدانه و دارای بافت فرسوده هستند.

وی گفت: در این زمینه توانسته‌ایم با صدور پروانه‌های تکمیلی و با کمک دفاتر نوسازی و زیرمجموعه شهرسازی منطقه، رتبه منطقه در نوسازی نقطه فرسوده را یک درجه ارتقا بدهیم؛ در سال‌های گذشته رتبه سوم بودیم و امسال رتبه دوم را به دست آورده‌ایم. در حوزه پروانه‌های تجمعی و تجمیعی در حوزه بافت فرسوده نیز رتبه اول را در بین مناطق داریم که این نشان‌دهنده رویکرد منطقه در حوزه نوسازی بافت فرسوده است.

مفاخریان گفت: اکنون تقریباً هیچ کوچه‌ای در منطقه وجود ندارد که نوسازی در آن انجام‌نشده باشد.

وی گفت: اگر می‌خواستیم این‌ کار را به دولت یا مجموعه قوانین تشخیصی شورا منتهی کنیم و منتظر سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی باشیم، بی‌شک نتیجه امروز را نمی‌گرفتیم. زمینه‌های مشارکتی که در بخش خصوصی ایجادشده است و تسهیلاتی که در مصوبات شورا و حوزه شهرسازی دنبال کرده‌ایم، کمک کرد که بتوانیم بحث پروانه‌های تجمیعی را با کمک دفاتر تسهیلگری در مناطق راه بیندازیم و درنتیجه اکنون نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه ما رتبه یک را داشته باشد.

وی گفت: خیلی از معابر بن‌بست بازشده است و معابری که نیاز به بازنگری داشت در کمیته معابر شورای عالی شهرسازی مطرح و رسیدگی شده‌اند و مصوبات آن را گرفته‌ایم.

مفاخریان ادامه داد: ظرفیت‌هایی مانند فرودگاه مهرآباد، پادگان جی، مراکز نظامی مانند پایگاه یکم شکاری و دانشگاه شهید ستاری به دلیل غالب شدن بافت نظامی در منطقه، هم نقاط قوت و هم تهدید محسوب می‌شوند. بیش از 50 درصد منطقه بافت نظامی دارد و بخشی نیز صنعتی و بخشی هم مسکونی است؛ یعنی شاید منطقه 9 ازنظر جنس کاربری‌ها، یکی از معدود مناطقی است که کاربری‌های مختلف مسکونی، صنعتی، تجاری و نظامی را کنار هم دارد و کمتر منطقه‌ای داریم که چنین پراکندگی داشته باشد. در این فضا از ظرفیت پادگان جی برای عبور از بزرگراه یادگار امام و دسترسی ادامه خیابان استاد معین به خیابان سی متری جی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: با توافقاتی که با مجموعه وزارت دفاع و مجموعه ارتش انجام داده‌ایم، حریم پادگان جی را برای تسهیلات مجموعه و فعالیتهای مهندسی در اختیار گرفته‌ایم و فعالیت‌های عمرانی در آن اتفاق می‌افتد. در سال آینده پروژه استاد معین را تا ضلع جنوب در خیابان سی متری جی و زیرگذر استاد معین تا آزادی را افتتاح خواهیم کرد که یکی از کارهای زیرساختی برای منطقه محسوب می‌شود.

شهردار منطقه 9 ادامه داد: همچنین برندسازی نیز برای اینکه بتوانیم در اقتصاد منطقه تحول ایجاد کنیم، برای ما اهمیت دارد. در این زمینه هم برای حوزه اقتصاد شهری با استفاده از ظرفیت‌های شهرسازی، چند محور برندسازی را در منطقه در نظر گرفته‌ایم؛ یکی از محور استاد معین است که در حوزه برندسازی لوازم‌یدکی و قطعات آسانسور و پله‌های برقی کار می‌کند که کار این برندسازی به اتمام رسیده است و پاساژهای مختلفی در حال شکل‌گیری هستند.

وی گفت: از این ظرفیت منطقه صنعتی توانسته‌ایم استفاده کنیم و تمرکز بدهیم به این بعد از موضوعات موردنیاز صنعت ساختمان که اقتصاد منطقه را نیز تحت تأثیر قرار بدهیم.

مفاخریان ادامه داد: همچنین محور دوم، محور بزرگراه زرند است که فروشگاه‌ها و نمایشگا‌های دائمی لوازم‌خانگی را در برنامه‌ریزی داریم که مشاور در حال مطالعه است که با استفاده از ظرفیت‌های آن محور بتوانیم برندسازی نمایشگاه‌های لوازم‌خانگی در تهران را در این نقطه مستقر کنیم.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، میدان آزادی یکی از نقاط مهم تهران است که باید ازنظر مطالعات ترافیکی و شهرسازی و احیای فضای بازآن برای فعالیت‌هایی که به حوزه‌های اجتماع‌محوری منتهی می‌شود.در اولویت قرار بگیرد. در این موضوعات نیز با گروه‌های مختلف ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، شهرداری تهران و سازمان زیباسازی کار می‌کنیم. همچنین مناطق مجاور را نیز در این زمینه درگیر کرده‌ایم که کار ویژه‌ای بتوانیم در درازمدت در میدان آزادی انجام دهیم.

مفاخریان گفت: مجموعه برج آزادی نیاز به مرمت دارد که دولت باید کمک کند اعتبارات آن‌که از طریق وزارت ارشاد پیشنهادشده تحقق پیدا کند و پس از تصویب بتوانیم بحث مرمت را از طریق سازمان میراث فرهنگی دنبال کنیم.

وی گفت: در حوزه حمل‌ونقلی و زیرگذر و پیاده راه کردن اطراف میدان آزادی برای تبدیل‌شدن به کانون تجمعات مردم نیز مطالعه می‌شود تا اگر دسترسی‌های ترافیکی مؤثری را برای جایگزینی این مسیرها پیدا کردیم، کار را عمیاتی و اجرایی کنیم.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژههای برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان برگزار میشود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

انتهای پیام /

کدخبر:0227


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar