۱۶:۰۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 03 March 2019
کد خبر: ۵۲۳۲۴
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا در گفت‌وگو با «جشنواره چهره سال 97»:
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا معتقد است یکی از ظلم‌هایی که درگذشته به شهر صدرا شده تغییر کاربری‌های متعدد در این شهر بود، گفت: در طرح بازنگری که برای ساخت‌وسازهای صدرا تهیه‌شده به‌هیچ‌عنوان آپارتمان‌سازی را تشویق نکرده‌ایم؛ چراکه از آغاز بنابراین بود که صدرا محل خانه‌های ویلایی برای قشر متوسط به بالای جامعه باشد که با تغییر کاربری‌های غیرقانونی این اتفاق نیفتاد.

اقدامات مهم شهر جدید صدرا برای جذب سرمایه‌گذاربه گفته خلیل حاجی پور یکی از برنامه‌هایی که منجر به هدفمندسازی اقدامات خواهد شد وجود برنامه توسعه راهبردی است از این روز سند توسعه راهبردی شهر صدرا در حال تدوین است و افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و افق 20 ساله برای آن در نظر گرفته‌شده البته تمرکز فعالیت‌ها برافزایش کیفیت در جامعه شهری شهر صدرا است

حاجی پور معتقد است که نباید شرکت عمران شهر جدید صدرا دچار روزمرگی شود بلکه باید به‌عنوان نهاد توسعه‌ای در غیاب دستگاه‌های دولتی دیگر در شهر صدرا نقش کلیدی ایفا کند.

متن زیر ماحصل گفت‌وگو «جشنواره چهره سال 97» با مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا است.

پروژه‌های مشارکتی چقدر در توسعه شهرهای جدید مؤثر هستند؟

مشارکت به‌عنوان اساسی‌ترین عنصر در دستیابی به اهداف توسعه به‌ویژه توسعه شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. يكي از مباحث اصلی در توسعه شهرها و ايجاد زیرساخت‌های آن، حضور بخش خصوصي فعال و سرمایه‌گذاری توسط اين بخش است. به‌عبارت‌دیگر مشاركت بخش خصوصي، به‌عنوان رهيافتي در تأمين منابع پايدار مالي پروژه‌های توسعه شهری است. مدیران شهری به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل کمبود منابع مالی و محدودیت‌های ساختاری، بدون دخالت، مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم، فرآیند آبادانی و توسعه شهر تا حدودی با کندی مواجه خواهد گردید ازاین‌رو، ضرورت مشارکت مؤثر مردم و بخش خصوصی در تحقق پیشرفت و توسعه شهر برای مدیران محرز گردیده است. این نقطه‌نظر در خصوص مدیریت و توسعه شهری در شهرهای جدید به‌ویژه در ساختار شرکت‌های عمران شهرهای جدید نیز قابل‌پیگیری است. عدم تحقق افق‌های جمعیتی شهرهای جدید باعث اختلال در شکل‌گیری نظام عرضه و تقاضا در این شهرها و درنتیجه از بین رفتن نظام پایدار اقتصادی گردیده است. برون‌رفت از این شرایط مستلزم ایجاد محیط شهری مطلوب و باکیفیت است که این امر صرفاً از طریق منابع محدود مالی حاصل از فروش و واگذاری اراضی در اختیار ساختار مدیریتی شهرهای جدید قابل‌دستیابی نیست. وارد شدن بخش خصوصی به‌عنوان یک توسعه گر و شریک مالی مطمئن می‌تواند جریانی جدید از فرآیندهای اقتصادی را در شهرهای جدید پایه‌گذاری کند چراکه الزام این بخش به سرمایه‌گذاری‌های سودآور باعث می‌شود جریان سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری در نظامی از پایین به بالا و از اجتماع به حاکمیت صورت گیرد و تبلیغات، بازاریابی و رقابت ایجادشده توسط این بخش در راستای کسب سود بیشتر، عامل شکل‌گیری زمینه‌های شغلی و اقتصادی پایدار، افزایش ارزش املاک و ایجاد امنیت فکری در سرمایه‌گذاری‌های آتی و توسعه پایدار شهری خواهد بود.

برای جذب سرمایه‌گذاری چه اقداماتی انجام‌شده است؟

اولین اقدام در مسیر جذب سرمایه‌گذار، معرفی و بسترسازی شناخت دقیق از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید است. ازاین‌رو برگزاری و شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه‌های توسعه شهری و پیوند با بخش خصوصی یکی از فعالیت‌های جاری شرکت است. همچنین انعقاد قراردادهای مشارکتی با موضوع احداث مراکز محلات به‌منظور تأمین سرانه‌های خدماتی در سطح محلات شهر و نیز احداث 25 هزار واحد مسکونی در قالب برنامه ششم توسعه از طریق مشارکت در ساخت و مشارکت در محله سازی ازجمله اقدامات و فعالیت‌های شرکت عمران صدرا در این زمینه است؛ اما اصلی‌ترین برنامه بلندمدت و بنیادین شهر جدید صدرا که در سند راهبردی توسعه شهر جدید صدرا (CDS) در ذیل برنامه‌های عملیاتی دارای اولویت به آن پرداخته‌شده است تدوین طرح جامع مدیریت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهر صدرا است. طراحی فرایند مشارکت در پروژه‌های شهری با به‌کارگیری مشارکت عمومی خصوصی (PPP)، تهیه شناسنامه سرمایه‌گذاران و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی ویژه در حوزه‌های مرتبط و کلیدی فعال درزمینهٔ اقتصاد شهری، تأسیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر صدرا، شناسایی و ارائه راهکارهای برون‌رفت از موانع اجرایی، اداری، حقوقی و برنامه‌ریزی پیش روی تحقق‌پذیری مشارکت و جذب سرمایه، اتخاذ سازوکارهای کاهش ریسک محیط اقتصادی سرمایه‌گذاری و ... ازجمله مهم‌ترین اقدامات ذیل برنامه مذکور است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی و توجه به ریل پایه بودن شهر چه تأثیری در جمعیت‌پذیری شهر دارد؟

با توجه به اینکه عموماً شهرهای جدید به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مشکلات سرریز جمعیتی شهر مادر شناخته می‌شوند؛ بنابراین افزایش یکپارچگی، افزایش دسترسی و توسعه حمل‌ونقل همگانی میان شهر مادر و شهرهای جدید نه‌تنها موجب رونق اقتصادی در شهرهای جدید می‌شود بلکه افزایش مطلوبیت و درنتیجه میل به سکونت را نیز در پی خواهد داشت.

یکی از راه‌های افزایش دسترسی برای شهرهای جدید، ایجاد و توسعه خدمات حمل‌ونقل همگانی و به‌خصوص حمل‌ونقل ریلی میان شهر مادر و شهرهای جدید است، افزایش دسترسی به حمل‌ونقل همگانی با توجه به سطح اقتصادی ساکنین شهرهای جدید که عموماً به‌واسطه توان مالی پایین به حومه‌ها نقل‌مکان می‌کنند را می‌توان از مهم‌ترین اقدام‌ها در جهت بهبود کیفیت زندگی در شهرهای جدید برشمرد.

با توجه به وجود کاربری‌هایی با حوزه عملکرد فرا منطقه‌ای و فرا شهری در شهر جدید صدرا؛ همچون: دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، بیمارستان پیوند اعضا، بیمارستان سوانح سوختگی و ...، تقاضای سفر میان شهر شیراز و شهر جدید صدرا یک‌طرفه و تنها به سمت شیراز نیست و لزوم ایجاد و توسعه دسترسی مناسب از شهر شیراز به شهر جدید صدرا را دوچندان می‌کند.

در حال حاضر مطالعات قطار برقی شهر جدید صدرا به مادر شهر شیراز تحت نظر این شرکت در حال مطالعه است و طبق توافق صورت گرفته خط شهر جدید صدرا در امتداد خط 3 قطار شهری شیراز و به‌صورت پیوسته قابل بهره‌برداری خواهد بود. با توجه به طراحی شبکه، مسافران سوار شده از شهر جدید صدرا می‌توانند بدون تغییر خط به مقاصد 1 – ایستگاه راه‌آهن شیراز 2 – پایانه درون‌شهری و برون‌شهری شمال غرب شیراز 3 – ایستگاه میرزای شیرازی دسترسی پیدا کنند. همچنین با یک تغییر خط مسافران صدرا می‌توانند به خط 1 قطار شهری شیراز که از مهم‌ترین مراکز تجاری اداری شهر شیراز عبور می‌کنند دسترسی داشته باشند؛ بنابراین با کاهش فاصله زمانی و بارمانی جابجایی میان شهر شیراز و شهر جدید صدرا، قطعاً افزایش سهولت جابجایی جمعیتی و جمعیت‌پذیری برای شهر جدید را در پی خواهد داشت

در راستای توسعه خدمات اتوبوس‌رانی نیز مطالعات ساماندهی حمل‌ونقل و ترافیک تحت نظر شرکت عمران شهر جدید صدرا در حال مطالعه بوده که طبق شرح خدمات آن، مکان‌یابی ایستگاه‌های اتوبوس و بهینه‌سازی خطوط، ناوگان و ... خروجی مطالعات مذکور خواهند بود که از یک‌سو موجب افزایش سطح دسترسی به ایستگاه‌های قطار برقی خواهد شد و از سوی دیگر خلا دسترسی به مقاصد خارج از سطح خدمات‌رسانی ایستگاه‌های قطار برقی را جبران خواهند کرد.

برای اینکه شهر جدید به شهری پیاده محور تبدیل شود چه فعالیت‌هایی انجام‌شده است؟

طبق مطالعات صورت گرفته، فاکتورهای شکل شهر شامل: تراکم (جمعیت و کاربری‌های غیرمسکونی)، طرح و شاخص‌های دسترسی شبکه معابر، اختلاط کاربری، فاصله تا ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی و فاصله تا مقاصد عمده سفر جز اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کمیت پیاده‌روی به شمار می‌آیند درحالی‌که شاخص‌هایی نظیر راحتی (ایمنی و امنیت)، پاکیزگی و وجود پیاده‌روهای استاندارد، بر کیفیت پیاده‌روی تأثیرگذار هستند.

توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) که غالباً پیرامون ایستگاه‌های مترو طراحی می‌شوند یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها به‌منظور تشویق استفاده از حمل‌ونقل غیر موتوری، کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت جامعه محسوب می‌شوند؛ که اساس این نوع توسعه، تراکم، اختلاط کاربری و توسعه دوستدار محیط است.

در حال حاضر مکان‌یابی ایستگاه قطار برقی شهر جدید صدرا بر اساس قابلیت توسعه حمل‌ونقل عمومی محور به‌صورت مشترک در مطالعات قطار برقی و مطالعات ساماندهی حمل‌ونقل و ترافیک در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی و طراحی‌های صورت گرفته پتانسیل زمین‌های مجاور از این نظر کاملاً موردبررسی قرار می‌گیرند. قابل‌ذکر است که انجام مطالعات TOD نیز به‌صورت مجزا و مفصل در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد.

توجه به توسعه محله محور و مکان گزینی کاربری‌ها با توجه به شعاع عملکرد آن‌ها به‌خصوص وجود کاربری‌های روزانه در فاصله مناسب از پهنه‌های مسکونی امکان و تمایل ساکنان را برای سفرهای پیاده در شهر جدید صدرا افزایش داده است.

از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در جهت افزایش پیاده مداری، می‌توان به مطالعه کریدورهای پیاده و دوچرخه (در مقیاس 1:2000) و همچنین اصلاح هندسی تقاطع‌ها در طرح ساماندهی حمل‌ونقل و ترافیک شهر جدید صدرا اشاره نمود که تنها موجب افزایش سهولت و ایمنی عبور خودروها می‌شود بلکه افزایش ایمنی عبور و حرکت پیاده و دوچرخه را نیز در پی خواهد داشت.

هوشمند سازی چقدر می‌تواند در رشد و توسعه شهر مؤثر باشد و نیازمند چه اقداماتی است؟

با توجه به تعریف، یک شهر هوشمند، شهری است که به‌خوبی در 6 حوزه کلیدی توسعه شهری فعالیت می‌کند، به صورتی که بر اساس ترکیبی «هوشمندانه» از سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های شهروندان، مستقل و آگاهانه ساخته‌شده باشد. حوزه‌های کلیدی توسعه شهری به موارد ذیل قابل‌تفکیک است...

حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محل زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، انرژی هوشمند.

عموماً در یک شهر هوشمند فناوری اطلاعات منطبق با اهداف و سیاست‌های ذیل مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استفاده کارآمدتر از زیرساخت‌های فیزیکی (جاده‌ها، محیط‌زیست و دیگر دارایی‌های فیزیکی) از طریق هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای حمایت از رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قوی و سالم

به‌کارگیری کارآمد از فرآیندهای نوآوری باز و مشارکت الکترونیکی، بهبود هوش جمعی از طریق حاکمیت الکترونیکی و با مشارکت مردم محلی در حکومت و تصمیم‌گیری‌های محلی

یادگیری، انطباق و نوآوری و درنتیجه پاسخگویی مؤثرتر و سریع‌تر به شرایط در حال تغییر با بهبود هوش شهر

در شهرهای جدید با توجه به قابلیت و امکان‌پذیری ساخت و توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها، انجام اقدامات ذیل می‌تواند کارآمدی استفاده از منابع را به‌شدت افزایش دهد:

نظرسنجی از ساکنین در خصوص اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها و نیازسنجی

نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی الکترونیکی

حمل‌ونقل الکتریکی و شبکه‌ای: سبز شدن چراغ‌راهنما در تقاطع‌ها هنگام نزدیک شدن وسایل حمل‌ونقل همگانی،

اطلاع‌رسانی آنلاین در مورد زمان رسیدن اولین وسیله حمل‌ونقل همگانی به ایستگاه

انجام و پیگیری فرآیندهای رسمی و دولتی از طریق گوشی‌های همراه

کنترل و مانیتورینگ مصرف سوخت و انرژی

ارائه خدمات اینترنت وایرلس در فضاهای شهری

ارائه داده‌های شفاف و آنلاین از وضعیت معابر و زیرساخت‌ها

ارائه خدمات آموزشی الکترونیکی رایگان به ساکنین

مدیریت پایگاه دادهای املاک به‌منظور شفاف‌سازی و جلوگیری از بورس بازی

ارائه نقشه‌های مکان‌یاب بر اساس فعالیت‌های اداری، تجاری، درمانی (نزدیک‌ترین خودپرداز)

ایجاد و ارائه تورهای مجازی از مکان‌های موردتوجه ساکنین

ایجاد سامانه هوشمند مرکزی در خصوص اتفاقات میان پلیس راهنمایی و رانندگی، کلانتری، آتش‌نشانی، اورژانس و غیره

مردم چگونه می‌توانند در ایجاد هویت شهر مشارکت داشته باشند؟

یکی از مسائل مهم در برنامه‌ریزی شهری، بحث مشارکت پایدار مردم در بخش‌های مختلف است. نقش مشارکت مردم در توسعه و رابطه متقابل دولت و مردم مشارکت‌کننده باید در هر برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی موردتوجه واقع شود. تأثیر این عامل به نحوی است که بدون مشارکت مردم، توسعه پایدار شهری امکان‌پذیر نیست.

هويت، مقوله‌ای هنجاري است كه بحث در مورد آن مستلزم ارزش‌گذاری و موضع‌گیری هنجاري است. هويت، به معناي احساس تعلق و این‌همانی با محيط در نظر گرفته‌شده است و در معيارهاي چون احساس امنيت، خاطره‌انگیزی، حس تعلق و وابستگي به‌منظور ارزيابي تدوین‌شده است. درواقع هویت یعنی اینکه ما ازنظر شخصی و جمعی کیستیم؟ ازاین‌رو مردم سنگ بنای هویت یک مکان هستند. هویت مقوله‌ای درونی است و از طریق پذیرش جمعی ایجادشده و مانا می‌گردد. این امر انسانی تنها از طریق مشارکت انسان‌ها ساخته می‌شود.

پرواضح است که شهرهاي جديد براي انسان ساخته می‌شوند، ازاین‌رو برنامه‌ریزی در اين شهرها بايد با توجه به سلایق و جغرافياي رفتاري انسان‌ها شكل گيرد زيرا احترام به موجود انساني مهم‌ترین شاخص هويت بخشي به شهر جديد است. ایجاد فضاهای عمومی اجتماع‌پذیر، توجه به تفاوت‌های فرهنگی، اقلیمی و قومی در طرح‌های توسعه شهری، فراهم آوردن زمینه‌های آموزش شهروندی، ایجاد حس غرور به داشته‌های ملی، قومی و فرهنگی، ايجاد انگيزه در شهروندان به مشارکت فعال در شهر، ایجاد فضای اعتمادآفرین در همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ایجاد بسترهای قانونی جهت به عهده گیری مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت مؤثر شهروندان در ساخت شهر و تقویت هویت شهری باشد.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژههای برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام ‌مهندسی ساختمان برگزار میشود.

برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال 97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

انتهای پیام/

کد خبر: 0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar