۱۰:۲۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - 09 March 2019
کد خبر: ۵۲۳۶۹
معاون مهندسی سازمان بنادر در گفت‌وگو با «صما»:
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه توسعه دریایی کشور زمانی شکل می‌گیرد که از اقتصاد نفت پایه کشور به‌سوی اقتصاد دریا پایه حرکت کند گفت: برای رسیدن به این مهم به دو رویکرد شناخت دریا و پدیده‌های دریایی نیاز داریم.

مبنای توسعه حمل و نقل دریایی با دو رویکرد / ضرورت حرکت اقتصاد نفت پایه به‌سمت اقتصاد دریا پایهمحمدرضا الله‌یار در گفت‌وگو با «صما» افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در سال‌های پس از انقلاب به‌ویژه در دو دهه گذشته اندازه‌گیری میدانی و مدل‌سازی‌های ریاضیاتی زیاد در حوزه دریایی داشته و بزرگ‌ترین بانک اطلاعات‌پایه دریایی منطقه در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است.

الله‌یارگفت: دومین رویکرد، نیاز به طرح‌ریزی و مطالعه است اینکه بتوانیم بتوانید با تفکرات مختلف و سرمایه‌گذاری از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم.

وی گفت: در این زمینه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، اعطای ۹۰۰ فقره مجوز احداث سازه‌ها و تأسیسات ساحلی و دریایی، شبیه‌سازی تمام خطوط ساحلی کشور، طراحی و ساخت ۱۱ دستگاه بویه‌های موج نگار ملی، احداث ۱۰ ایستگاه شبکه اندازه‌گیری جزر و مد و تراز سنجی که در جنوب کشور منحصربه‌فرد است، از دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.

الله‌یار بابیان اینکه تجهیزات بندری و دریایی طی ۴۰ سال گذشته رشد خوبی داشته است گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه می‌خواهد از ظرفیت دانشگاهی کشور و مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده کند. البته این روزها هم مراکز دانش‌بنیان عملکرد خوبی داشتند و مراکز دانشگاهی نیز کمک شایانی در این زمینه‌دارند.

الله‌یار با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات بسیار خوبی طی ۴۰ سال گذشته در سازمان بنادر و دریانوردی انجام‌شده است، گفت: طبعاً تعداد بنادر در قبل از انقلاب اسلامی محدود بوده و حجم تبادلات تجاری هم به‌واسطه رشد تجارت جهانی با سال‌های بعد از انقلاب قابل‌مقایسه نیست.

وی گفت: به همین نسبت نیاز توسعه و تجهیز بنادر در سال‌های بعد از انقلاب بیشتر احساس شده است. در بحث مربوط به توسعه تجهیزات، طبق آمار، در حال حاضر ۳۸ دستگاه STS جرثقیل گنتری کرین به‌عنوان ابر سازه‌هایی برای انتقال کانتینر از روی کشتی به بندر در بنادر کشور در حال استفاده است و متناسب با آن ۶۱ دستگاه RTG به‌منظور انتقال و جابجایی کانتینرهای در محدوده بنادر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین بابیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته، ۸ فروند لایروب در ابعاد مختلف به ناوگان لایروبی در کشور اضافه‌شده است. ۳۶افزود: فروند یدک‌کش، ۱۹ فروند شناور راهنمابر، ۲۳ دستگاه جرثقیل موبایل محوطه‌ای، ۴۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی و ۱۸ دستگاه جرثقیل ریلی از دیگر موارد درزمینهٔ توسعه تجهیزات در این سال‌ها بوده است.

وی گفت: تجسس و نجات و ایمنی جان دریانوردان و به‌طور کل مسافران دریایی از مباحثی بوده است که به‌صورت جدی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار داشته است و در این زمینه ۲۵ فروند شناور تجسس و نجات خریداری‌شده و در اختیار بخش دریایی کشور طی این سال‌ها قرارگرفته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادر ادامه ظهار داشت: ۳ سیستم تجهیزات مدیریت ناوبری، ۱۷ دستگاه آنلودر و مکنده غلات و۶ فروند شناور رفع آلودگی از دیگر موارد درزمینهٔ توسعه تجهیزات در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که به سبب جنگ و حوادث در طی این سال‌ها ایجاد شد، موضوع غرق شدن کشتی‌ها و شناورها در آبراه‌های کشور بوده که روند دریانوردی را مختل کرده‌اند که در این زمینه تاکنون ۱۹۵ مغروقه از بستر آبراه ها خارج شده است. همینطور در زمینه مسافری دریایی و توسعه گردشگری دریایی ۶۰ فروند اسکله شناور در شمال و جنوب کشور در این سال ها نصب شده است.

اله یارگفت:در بعد از انقلاب بنادر متعددی توسعه پیدا کرده و برخی دیگر بنادر، نظیر بندر شهید رجایی به طور کلی در سال های بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده که در حال حاضر بزرگترین بندر کشور است. در مدت ۴۰ ساله، سازمان بنادر و دریانوردی ۳۷ کیلومتر اسکله در شمال و جنوب کشور احداث کرده است.

وی افزود: علاوه بر آن در حدود ۹۰۰ هکتار محوطه، بارانداز کالاهای عمومی و کانتینری به همراه تاسیسات زیربنایی ایجاد شده است. از دیگر موارد در حوزه سرمایه گذاری سازمان بنادر در زمینه ساخت و ساز بندری و دریایی در سال های بعد از انقلاب می توان به احداث 1.2 میلیون متر مکعب انبار سرپوشیده در بنادر، ۴۰۰ هزار متر مربع ساختمان اداری، ۲۳۰ کیلومتر خطوط ریلی و راه آهن داخلی بنادر به منظور استفاده از پتانسل ترانزیت ریلی در بنادر، بهره برداری از ۳ هزار هکتار اراضی پشتیبانی بنادر و ۴۹ موج شکن چند منظوره اشاره کرد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال های پس از انقلاب تا کنون ۲۰ بندر تجاری در نقاط مختلف احداث شده است. در واقع در بحث سرمایه گزاری در حوزه زیرساخت های عمرانی بندری رکورد بسیار خوبی به ثبت رسیده است. به حرکت درآمدن موتور محرک اقتصادی کشور مستلزم توسعه بنادر به عنوان دروازه های اقتصادی کشور است که سازمان بنادر چه در حوزه زیرساخت ها و چه در حوزه تجهیزات پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مهندسی سواحل و بنادر را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۳۸ جزیره قابل سکونت و استفاده است. تقریبا قبل از انقلاب اسلامی هیچ بهره برداری و استفاده ای از پتانسل موجود نداشتیم. در برخی از استان ها نظیر استان مازندران در شمال کشور حتی در سال های پس از انقلاب روند تخریبی سواحل وجود داشته است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: یکی از طرح ها و مسئولیت های مهم سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه در ۲۰ سال گذشته بحث تدوین طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور بوده است. با مشارکت ۱۸ ارگان در این طرح، ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در منطقه در این زمینه شناخته می شود.

اله یارهمچنین در نهایت گفت: در این سال ها برای اینکه بتوانیم بنادر و سواحل خود را ایمن تر کنیم، نیاز به اطلاعات عمق سنجی داشتیم که در این زمینه ۶۹۰ هزار هکتار هیدروگرافی انجام شده است. مطالعاتی در زمینه طرح جامع بنادر بازرگانی انجام شده و همچنین در حوزه GIS و اطلاعات مکانی رشد و پیشرفت خوبی داشته ایم.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar