۰۹:۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - 06 April 2019
کد خبر: ۵۲۴۱۰
رییس نظام مهندسی آذربایجان غربی در گفت‌وگو «صما»:
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر وقتی به چهره شهرهای کشور نگاه می کنیم، چه به لحاظ شهرسازی و چه به لحاظ ساختمان ها، می بینیم ماحصل قانونی که امروز داریم، نتیجه چندان مطلوبی نیست.
تغییرات قانون درجهت رقابتی شدن خدمات مهندسی باشد/ لزوم پرهیز از تغییرات ناگهانی در قانون نظام مهندسیرحیم نجاتی اسلاملو در گفت و گو «صما» با بیان اینکه خروجی قانونی که داریم، همین ساخت و سازها و ساختمان هایی است که امروز داریم و برای ما مهندسان راضی کننده نیست. لذا باید تغییراتی در قانون انجام شود و به سمت و سویی حرکت کند که کارهای مهندسی رقابتی شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، با گذشت 23 سال از تصویب قانون نظام مهندسی و به عنوان کسی که از ده سال قبل و از دوره پنجم در بدنه مدیریتی و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی هستم، امروز به این نتیجه رسیدهام که این قانون دیگر جوابگوی نیازهای امروز جامعه ما نیست و به طور قطع باید تغییراتی در آن ایجاد شود.

نجاتی با بیان اینکه کارشناسان امر باید با نیازسنجی و امکان سنجی جامع درخصوص این تغییرات و رفع نقاط ضعف قانون، بررسی های لازم را انجام دهند، گفت: البته از وقتی که این قانون ابلاغ شده، طبیعی است که روی کیفیت ساخت و سازها بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: قبل از تصویب این قانون، در اثر وقوع زلزله منجیل و بم متاسفانه ده ها هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، اما بعد از اینکه در سال 83 مقررات ملی ساختمان ابلاغ و الزامی شد، شاهد بودیم که در زلزله کرمانشاه علیرغم اینکه قدرت زلزله بیشتر از زلزله های قبلی بود و از طرف دیگر، با وجود اینکه واحدهای مسکونی مهر با کیفیت چندان مطلوبی نیز ساخته نشده بودند، اما باز هم تلفات بسیار کاهش یافت.

ساخت و سازهای ناهنجار محصول قانون منسوخ امروز است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برکات سازمان نظام مهندسی در پی اجرای این قانون انکارناپذیر است، گفت: با این حال ما نباید در یک جا توقف کنیم و باید حالت پویا داشته باشیم تا تلفات خود را در اثر حوادثی مثل زلزله بسیار کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.

نجاتی تاکید کرد: بنابراین باید وضعیت را بهینه کنیم؛ چرا که محصول این قانون ساخت و سازهای ناهنجاری است که امروز می بینیم و این در حالی است که قانون نیاز به تغییرات چندان پیچیده ای ندارد.

وی با بیان اینکه دکتر آخوندی به عنوان صاحب نظر این حوزه، لایحه قانون نظام مهندسی را به مجلس ارائه کرد و به تصویب رساند، ادامه داد: تغییراتی که وزیر سابق راه و شهرسازی در سال گذشته شروع کرد، قابل نقد است و آن اینکه وی به دنبال این بود که این تغییرات بسیار سریع و چکشی اتفاق بیفتد.

نجاتی افزود: در حالی که اگر آخوندی ایجاد این تغییرات را با یک شیب ملایم در دستور کار قرار می داد، این امکان فراهم بود که به صورت مرحله به مرحله به نتیجه مطلوب برسد. اما از آنجایی که درصدد اجرای چکشی بخشنامه های ابلاغ شده بود، از سوی سازمان های نظام مهندسی پس زده شد. تا جایی که متاسفانه اجازه ندادند نظرات وی در جامعه کارشناسی شود و این نظرات مورد کج فهمی و دفع قرار گرفت.

این مسئول یاد آور شد: درمجموع باید گفت که هرچند قانون نظام مهندسی تاثیرات بسیار خوبی را بر ارتقای کیفیت ساخت و سازها داشته است، اما امروز برای جامعه مهندسین کشور کافی نیست و اصلاحاتی باید در آن انجام گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی با بیان اینکه این تغییرات باید متناسب با نیازهای میدانی و متناسب با فرهنگ جامعه باشد، خاطرنشان ساخت: باید از تغییرات ناگهانی در قانون پرهیز شود و تغییرات مربوطه باید با یک شیب ملایم و پله به پله ایجاد شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
مهندس ناظری که هیچ قدرت و اختیاری در اعمال قانون در ساخت و ساز ندارد و نمیتواند کار را بخواباند - مهندس ناظری که بیمه بازنشستگی و درمان برای خودش و خانواده اش ندارد - مهندس ناظری که بیمه بیکاری ندارد - مهندس ناظری که تعدادش از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته نمیتواند رقابت سالم کند پس مجبور است به مالک تخفیف بدهد تا کار بگیرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
رقابت سالم مربوط به زمانی است که تعداد مهندسان متناسب با نیاز بازار کار باشد ولی در حال حاضر که اسطبل اسب یا انبار ماشین آلات جهادکشاورزی تبدیل به دانشگاه آزاد مرکز آستانه واحد اراک میشود و شروع به جذب بی رویه دانشجوی معماری میکند و حتی سالن امتحانات و حضور و غیاب ندارد - در چنین موقعی که هر سال ۲ ازمون فرمالیته نظام مهندسی برگزار میشود و افراد با معدل ۱۰ دانشگاه یا مشروطی یا مدرک معادل یا ضمن خدمت وارد سازمان نظام مهندسی میشوند دیگر رقابت سالم معنی ندارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
لطفا قبل از هر تغییری در قانون در ابتدا ضمانت های اجرایی قانون و آیین های فعلی رو مهیا نمایید و الا تغییر قانون روی کاغذ وقتی توسط مسولان مربوطه اجرایی نگردد چه سود؟!!! ضمنا تمرکز رو بزارید بر مسدود نمودن روزنه های ورود افراد فاقد ذیصلاح و حذف ساختار دلال پروری که بلاشک اصلاح این موضوع به خودی خود سبب ارتقا سیستم کیفی و کمی خدمات مهندسی خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
باید گزارش مرحله ای ناظران به شهرداری ، اینترنتی شود تا مالکان از متن گزارش مرحله ای ناظران - آگاه نشوند و ناظران را تحت فشار قرار ندهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
۵۵۰ هزار نفر مهندس برای سیر کردن شکم خود و زن و بچه شان نیاز به کار دارند و در این شرایط رقابت اصلا معنی ندارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
با این اقتصاد ورشکسته و گرانی دلار و تحریم های اقتصادی و رکود ساخت و ساز ، دولت چاره ای ندارد جز اینکه ظرفیت اشتغال مهندسان را کاهش دهد تا هیچ مهندسی بیکار نماند ( در غیراینصورت بیکاری مهندسان باعث نارضایتی و شورش عمومی میشود )- به جای سهمیه ۸۰۰۰ متر کار نظارت برای مهندس ناظر پایه ۳ میتوان حداکثر ۱۰۰۰ متر کار نظارت به هر مهندس ناظر داد - این یعنی توزیع عادلانه فرصت های شغلی بین ناظران - ثانیا کارمندان دولت از دریافت سهمیه نظارت منع شوند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
0
✅ از خرید مهر و ظرفیت اشتغال تا صلاحیت نداشته و تبدیل ظرفیت به پول نقد!!!

❓آیا اطلاع دارید در برخی از استانهای کشور شرکتهای حقوقی صرفا با خرید پروانه اشتغال مهندسان حقیقی در قبال پرداخت مبالغ اندک تاسیس می شوند؟؟؟ و بعد از خرید پروانه هیچ اثری از مهندس حقیقی عضو در ساز و کار اداری و سازمانی این شرکتها مشاهده نمی شود؟؟؟ و تقریبا تمام عواید حاصل از ارائه خدمات که تقریبا تماما صوری هستند مستقیما به سهامداران این قبیل شرکتها که الزامی برای حضورشان به عنوان عضو پشت پروانه این شرکتها وجود ندارد تعلق پیدا می کند؟؟؟

❓آیا می دانید ادعای ذینفعان شرکتهای حقوقی پیرو قراردادهای منعقده ایشان با فروشندگان امتیاز پروانه اشتغال حقیقی در مورد عدم مسئولیت عضو فروشنده پروانه در قبال خدمات قابل ارائه شرکت به هیچ عنوان رافع مسئولیتهای انتظامی، انضباطی، حقوقی و کیفری عضو حقیقی فروشنده پروانه به این شرکتها نیست؟؟؟

❓ آیا می دانید هم اکنون در برخی از استانهای کشور علی رغم الزام این شرکتها برای تفکیک ظرفیت اشتغال در صلاحیت های طراحی و نظارت مطابق صلاحیت پروانه اشتغال اعضای حقیقی پشت پروانه شرکت حقوقی... ظرفیت اشتغال به صورت شناور بدون توجه به صلاحیت طراحی و نظارت اعضای پشت پروانه تعیین و توسط این شرکتها مصرف می شود؟؟؟

✔️ مطمئن هستیم... می دانید!!! در استانهایی که شرکتهای حقوقی به این شکل حضور دارند حجم گسترده ای از کارهای طراحی و نظارت بالاخص کارهای بزرگ متراژ به سمت این شرکتها گسیل می شوند... ساز و کار غیر واقعی در کنار ارائه خدمات صوری امکان ارائه تخفیفات چند ده درصدی روی تعرفه را بیش از پیش برای صاحبان این شرکتها مهیا می سازد...

❓به راستی... در کدام عضو حقیقی ارائه کننده خدمات یارای رقابت با این شرکتها برای ارائه خدمات بر اساس تعرفه قانونی سراغ دارید؟؟؟

✔️ مطمئن هستیم... می دانید!!! تعداد زیادی از شرکتهای حقوقی صرفا روی کاغذ... روی پروانه اشتغال خود دارای چند ده نفر عضو هستند نه تنها هیچ مشارکتی در قبال ارائه خدمات ندارند بلکه مشارکت مالی آنها به مبالغ اندکی که در زمان عقد قرار داد دریافت می کنند محدود می گردد... در نقطه مقابل سهامدارانی هستند که با روابط انشاء الله صادقانه و پاک خود به وفور کار دریافت می کنند و با هزینه ای اندک سود های چند صد میلیون تومانی را به جیب مبارک خود وارد می نمایند...

❓از مسئولیت چه کسی مایه می گذارند؟؟؟
✔️ از مسئولیت عضو حقیقی خود که تصور می کند با فروش پروانه اشتغال و عقد یک قرارداد به ظاهر هوشمندانه از حدود مسئولیت و‌ پاسخگویی در قبال آن فرار کرده!!! زهی خیال باطل!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar