۰۹:۲۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - 13 April 2019
کد خبر: ۵۲۶۴۸
عضو هیئت‌علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد:
عضو هیئت‌علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در زمان مطالعه پروژه‌ها باید فرصت و بودجه کافی به مطالعات ژئوتکنیکی داده شود و از مشاوران دارای صلاحیت ژئوتکنیکی در کنار مشاوران راه استفاده کرد.

چگونه از راه‌های کشورمان محافظت کنیم/ چند پیشنهاد برای کاهش آسیب‌دیدگی بدنه راه‌ها در برابر سیلابفریدون مقدس نژاد بابیان مطلب فوق گفت: رانش‌ها و ریزش‌های اخیر بعد از بارندگی‌ها مؤید این واقعیت است که آن‌طور که بایدوشاید در پروژه‌ها به آزمایش‌های ژئوتکنیکی در زمان مطالعات، پرداخته نمی‌شود چراکه می‌توان خیلی از رانش‌ها را از قبل پیش‌بینی و با تمهیداتی با آن‌ها مقابله کرد.

وی بابیان اینکه در زمان مطالعه پروژه‌ها باید فرصت و بودجه کافی به مطالعات ژئوتکنیکی داده شود و از مشاوران دارای صلاحیت ژئوتکنیکی در کنار مشاوران راه استفاده کرد. گفت: همین امر در مورد مطالعات هیدرولوژی هم مصداق دارد.

وی گفت: فقدان مطالعات دقیق میدانی و عدم تعیین پارامترهای صحیح در فرمول‌ها، عامل مهم در این امر است که گاهی با تعداد کم یا زیاد دهانه پل‌ها روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن حق‌الزحمه کم مشاوران است.

مقدس نژاد گفت: برای انجام تمهیدات لازم به‌منظور کاهش آسیب‌دیدگی ابنیه فنی و بدنه راه در برابر وقوع بلای طبیعی سیلاب باید در گام اول دوره طراحی هر پروژه به مشاوران ابلاغ و مرجعی واحد جهت استعلام میزان بارش‌های منطقه بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی در طی این دوره (سیلاب طرح) معرفی و تعیین شود. در این زمینه می‌توان از ضرایبی منطقی به‌منظور تشدید اطلاعات قدیمی جهت در نظرگیری پدیده‌های مرتبط با climate change استفاده شود. (افزایش ارتفاع کفاب یا داغاب‌های 50 و 100 ساله)

وی گفت: اجبار به انجام مطالعات ژئوتکنیک و نظارت مستمر کارفرما در این مرحله از انجام پروژه مربوط به گام دوم کاهش آسیب‌دیدگی بدنه راه‌ها در برابر سیلاب است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر بابیان اینکه در کنار عوامل بالا باید

بازنگری در تعیین اعضا و شرح وظایف شوراهای فنی ادارات راه و شهرسازی و یا سایر دستگاه‌ها در جهت بررسی دقیق اسناد فنی پروژه‌ها با مشارکت افراد متخصص و صاحب‌نظر صورت بگیرد گفت: کسب تضمین‌های لازم از مشاوران به‌منظور پاسخگو بودن در قبال سهل‌انگاری‌های احتمالی در طراحی‌های صورت گرفته گام چهارم اقدامات برای کاهش آسیب‌ها به راه‌ها است.

مقدس نژاد گفت: اعمال وحدت رویه در مراحل طراحی و تصویب نقشه‌های فنی هر پروژه در سراسر کشور باهدف ارتقای کیفیت پروژه‌ها می‌تواند گام مهم و پنجم حمایت و حفاظت از راه‌ها باشد.

وی درنهایت گفت: آخرین گام برای کاهش آسیب‌دیدگی بدنه راه‌ها در برابر سیلاب مربوط به حذف فشارهای سیاسی در اولویت‌بندی پروژه‌ها و نیز تنگناهای اقتصادی که موجب کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی می‌شوند است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar