۱۱:۴۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 16 April 2019
کد خبر: ۵۲۶۸۹
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پل کاکارضا - در محور خرم آباد - الشتر - یک پل طاقی با پایه های هشت متری بوده، ادامه داد: اشتباه مشاور در طراحی و ساخت این پل در استفاده از مصالح سنگی بوده است و این پل نباید با مصالح سنگی ساخته می شد.
چرا پل دوساله «کاکارضا» تخریب شد؟

«خیرالله خادمی» از دستگیری پیمانکار و مشاور اجرای پل «کاکارضا» خبر داد و گفت: پل کاکارضا در حالی دچار نشست شده که از عمر آن دو سال می گذرد و پل بالادست آن که قدمت 20 ساله دارد سالم مانده است و آسیبی به آن وارد نشده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، استفاده از مصالح سنگی را از مهمترین اشتباه های مشاور در طراحی و ساخت این پل ذکر کرد و گفت: از معایب پل های سنگی این است که وزن پل را بالا می برد و با شسته شدن پاشنه، پل به سرعت نشست پیدا می کند.
وی با بیان اینکه تیم فنی برای بررسی عوامل ریزش و نشست این پل به منطقه اعزام شد، گفت: دو عامل سنگینی پل و آب شستگی زیرپایه ها منجر به ریزش پل کاکارضا شدند و پل بالادست آن هم به دلیل اینکه از بتن ساخته شده بود دچار تخریب و نشست نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گزارش اولیه که برای بنده ارسال شد،آمده است که مشاور جا نمایی درستی برای احداث این پل نداشته است. پایه پل باید زیر آب شستگی قرار می گرفت.
خادمی گفت: به لحاظ فنی در رودخانه ها سطح آب شستگی وجود دارد که تشخیص سطح آب شستگی، تخصص ویژه ای می خواهد، گویا سطح آب شستگی در رودخانه به درستی تشخیص داده نشده و پایه پل کاکارضا روی آبرفت قرار گرفته است.
وی افزود: البته این پل حین سیل تخریب نشده است و دو روز بعد از سیل پایه میانی پل نشست کرده و منجر به ریزش و تخریب پل شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به توضیحات مشاور و شرکت پیمانکاری که مسئول ساخت این پل بوده اند، گفت: ادعای مشاور این است که طراحی پل صحیح بوده و در چند روز اخیر ماشین آلات سنگین از روی پل عبور داده شده و تردد غیر مجاز انجام شده است که می تواند عامل نشست پل باشد که البته ادعای مشاور پذیرفتنی نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشاور این پل خلع ید شده است، گفت: مشاور و پیمانکار این پل از شرکت های کوچک پیمانکاری بوده اند و گزارش اولیه از عوامل نشست و تخریب پل به سازمان برنامه ارسال شده تا برخورد فنی انجام شود.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه قضایی هم وارد شده است و پیمانکار و مشاور دستگیر شدند، تاکید کرد: معتقدم دستگیری این افراد اقدام خوبی است. از لحاظ فنی با مجری یعنی شرکت پیمانکاری و مشاور برخورد خواهیم کد و دستگاه قضایی هم موضوع را بررسی می کند و متنسب با تخلف برخورد می شود. اگر در بررسی ها مشخص شود که کارفرما هم تخلفی داشته به طور قطع برخوردهای لازم با کارفرما هم انجام می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در قراردادها با پیمانکاران و مشاوران موضوع ضمانت کار دیده شده است، گفت: در تمام قراردادها دوره تضمین دو ساله تا پنج ساله آمده است اما اگر در هر مرحله ای از بهره برداری ثابت شود که طراحی اشتباه بوده و همین عامل موجب تخریب یا آسیب شده یا اینکه ثابت شود، مشاور خلاف آیین نامه پروژه ای را طراحی کرده، مشاوران و پیمانکاران مورد مواخذه قرار می گیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به هر حال در جریان نشست پل کاکارضا مشاور و پیمانکار به سازمان برنامه معرفی می شوند و احتمالا رتبه پیمانکاری شرکت پیمانکاری و مشاور لغو خواهد شد.
خادمی افزود: دستگاه های قضایی هم به این پرونده ورود کرده اند اگر تخلف پیمانکار و مشاور ثابت شود، مراحل شکایت از مشاور و پیمانکار انجام می شود تا هزینه اجرای دوباره پل را بپردازند.
وی با اشاره به تخریب چند پل تازه احداث شده دیگر در جریان سیل اخیر اظهار داشت: با وقوع سیل در چند استان حدود حدود 260 پل نیمه بزرگ تخریب شد البته هنوز تعداد دقیق میزان تخریب ها اعلام نشده است و در روزهای آینده اطلاعات دقیق تری به دست می آید.
وی ادامه داد: طول برخی از پل های تخریب شده به 150 متر هم می رسید و هنوز ارزش ریالی میزان خسارت ها برآورد نشده است.
به گزارش ایرنا، دو روز پس از وقوع سیل در استان لرستان پل کاکارضا در محور خرم آباد- الشتر به طول 68 متر و با 5 دهانه 12 متری، فروریخت.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar