۰۹:۴۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 22 April 2019
کد خبر: ۵۲۷۳۹
یک کارشناس در گفت‌وگو با «صما» مطرح کرد:
حمید نجف کارشناس صنعت حمل و نقل گفت: طی مصوبه‌ای از سوی دولت، حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تسویه و به سرمایه این ایرلاین افزوده‌شده است.

بلایی که بر سر هما آمد/ انتقاد از ورود بدون شرط دولت در تسویه بدهی‌های ایران‌ایرنجف بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: هیئت‌وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با افزایش سرمایه دولت در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا سقف 35 هزار میلیارد ریال موافقت کرد.

وی گفت: در این مصوبه آمده است در اجرای بند (ح) تبصره (7) قانون بودجه سال 1397 کل کشور، پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهم عاملیت بانک‌ها، بدهی ارزی شرکت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بابت اصل و سود تسهیلات دریافت شده از حساب ذخیره ارزی بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده آن‌ها برای سال مالی منتهی به 29/12/1396، جمعاً به مبلغ سی‌وپنج هزار میلیارد ریال از طریق افزایش سرمایه دولت در شرکت‌ها تسویه می‌شود.

نجف گفت: همچنین بر اساس بند بعدی این مصوبه ذکرشده ترتیب اعمال افزایش سرمایه طبق نظر مجمع عمومی شرکت‌های یادشده صورت می‌گیرد و مانده مطالبات حساب ذخیره ارزی از این بابت و تا سقف مبلغ فوق تسویه شده محسوب می‌شود.

نجف بابیان اینکه نکته قابل‌تأمل در این مصوبه این است که هما با همان رقم قبلی اعلام‌شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی هم به دلیل احتمال ورشکستگی بالا و زیان نجومی فروش نمی‌رفت. گفت: این فرار روبه‌جلوی دولت تنها به این دلیل صورت می‌گیرد که این شرکت هواپیمایی به دلیل مشکلات گسترده به‌ویژه در بخش بازرگانی، نیروی انسانی مازاد، صندوق بازنشستگی ورشکسته و ساختار فرسوده قادر به بازپرداخت بدهی خود بابت ناوگان جدید خریداری‌شده توسط وزیر اسبق راه و شهرسازی نیست.

وی گفت: ناوگانی که از روز نخست باهدف پرداخت بدهی خود و رونق سایر بخش‌های این شرکت خریداری‌شده بود اکنون در هزینه‌های خود مانده است.

نجف در ادامه افزود: به‌طورکلی از ناوگانی که مسیر آن به‌جای برنامه‌ریزی و ارزیابی اقتصادی با عوامل دیگری، مشخص می‌شود توقعی بیش از این نیست. مسیرهایی که غالباً با 2 مسافر می‌روند و سه مسافربر می‌گردند، هزینه سوخت خود را هم پوشش نمی‌دهد چه رسد به هزینه‌های عملیاتی و ستادی نجومی.

این کارشناس صنعت حمل‌ونقل تأکید کرد: نکته قابل تأسف تر آن است که این شرکت حتی باوجود بخشش این بدهی کلان همچنان با زیان‌های مالی نجومی فراوان روبه‌رو است، زیان‌هایی که از محل بودجه عمومی کشور یعنی همان بیت‌المال تأمین می‌شود.

نجف در ادامه افزود: دولت باید به‌جای پرداخت‌های بی‌حدوحساب و پی‌درپی از محل صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی که متعلق به آحاد مردم است، یک‌بار برای همیشه اقدامات عاجلی را درزمینه اصلاحات مدیریتی و ساختاری این مجموعه زیان‌ده آغاز کند.

وی گفت: این شرکت می‌تواند با اتکا به نیروی انسانی متخصص خود از طریق یک مدیریت صحیح، توجه به بهداشت مالی و اصلاح و ساماندهی امور پس از سال‌ها زیان، حداقل مخارج خود را پوشش دهد و از وابستگی مالی ناشی از سوء مدیریت داخلی خلاص شود.

نجف درنهایت گفت: این‌گونه حمایت‌های مقطعی جز فربگی، سستی، رکود و زیان بیشتر عایدی دیگری برای این شرکت و درنهایت کشور نخواهد داشت، زیان‌هایی که در این شرایط وخیم اقتصادی نهایتاً پشت‌خمیده ملت را خمیده‌تر می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar