۰۹:۴۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 01 May 2019
کد خبر: ۵۲۸۳۵
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «صما»:
نایب رئیس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از واگذاری اختیار تعدیل تعرفه خدمات مهندسی به هیات های چهار نفره استان ها از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: این تعرفه ها هر ساله تاحدودی افزایش می یابد.
تعرفه خدمات مهندسی را شورای مرکزی به استان‌ها ابلاغ کند/ یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی سیاست راهبردی دقیقی نیستسید احسن علوی در گفت‌ و گو با «صما» با اشاره به وجود بیش از 500 هزار نفر مهندس در کشور گفت: علیرغم اینکه تعداد مهندسان در کشور بسیار زیاد شده، اما متناسب با این تعداد مهندسان، برای آنها بازار کار فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه تعیین میزان تعرفه خدمات مهندسی عمدتا به صورت توافقی میان ناظر و مالک انجام می گیرد، تصریح کرد: در برخی موارد حتی افزایش تعرفه ها درخصوص خدمات مهندسی اعمال نمی شود و مهندسان تعرفه های مصوب را دریافت نمی کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بهتر است درخصوص بحث تعرفه خدمات مهندسی از طریق شورای مرکزی تصمیم گیری و تعرفه ها به استان ها ابلاغ شود و این شیوه عملکرد درخصوص میزان تعرفه ها بهتر است و می تواند ساماندهی شده تر باشد، تا اینکه هر استانی به دلخواه خود قیمتی را در خصوص تعرفه خدمات مهندسی تعیین کند.

علوی با بیان اینکه اگر تعیین تعرفه خدمات مهندسی از دستورالعمل شورای مرکزی خارج باشد، نمی تواند مفید باشد، تاکید کرد: برای اینکه این موضوع نظم و انتظام پیدا کند، بهترین راه این است که از طریق شورای مرکزی آن را اعمال و به سازمان نظام مهندسی استان ها ابلاغ کنند.

ضرورت عمیقتر شدن نظارت بر ساخت و سازها

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس اظهار داشت: بحث و بررسی های زیادی در این رابطه انجام گرفته و تقریبا بخش وسیعی از فرآیند اصلاح قانون نظام مهندسی به اتمام رسیده است.

وی ضمن ابراز مخالفت با یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور که در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی مطرح شده است، گفت: یکپارچه شدن نهاد متولی نظارت، طراحی و... نمی تواند اثربخش و راهگشا باشد.

وی گفت: بهتر است این فرآیند با یک سازوکار و ضوابط و مقررات دیگری زیرنظر وزارت راه و شهرسازی باشد و درخصوص آن تسهیل گری شود و فرآیند نظارت بر ساخت و سازها عمیقتر و بهتر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید مهندس ناظر، مهندس محاسب و سازندگان بیشتر بر تعهدات خود پایبند باشند و باید دقت شود که کیفیت ساختمان ها و اطمینان از کارها ارتقا یابد؛ افزود: تغییراتی در این زمینه ها نیاز است، اما اینکه بخواهیم دست به تغییر این ترکیب ها و چارچوب بزنیم، نمی تواند کارآیی خوبی به همراه داشته باشد.

علوی در ادامه سخنان خود افزود: بر این اساس در راستای یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور اما و اگرهایی وجود دارد و تصویب این موضوع به این صورت که نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی یکپارچه شده و از زیر ید قدرت وزارت راه و شهرسازی خارج شود که این امر موافقان و مخالفانی دارد و تاکنون مسکوت مانده است.

نظام مهندسی و نظام فنی و اجرایی باید جایگاه و پایگاه خاص خود را داشته باشند

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر نظام فنی و اجرایی زیر نظر سازمان برنامه و بودجه به کار خود ادامه می دهد و علیرغم اینکه برخی معتقدند که نظام مهندسی و نظام فنی و اجرایی باید در هم ادغام شود، اما به عقیده من هر کدام از این بخش ها باید جایگاه و پایگاه خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ادغام و یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشورنمی تواند کاربرد زیادی داشته باشد و سیاست راهبردی دقیقی در بخش ساخت و ساز نیست.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: بنابراین این دو بخش باید به صورت جدا از هم فعالیت کنند؛ چرا که نمی شود نظام فنی و اجرایی و بخش نظارت را یکپارچه کرد و این دو بخش باید در تضاد باشند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar