۱۱:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019
کد خبر: ۵۲۸۵۱
رئیس مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «صما»:
رئیس مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی مرکز مدیریت بحران در وزارت راه در اواخر سال گذشته گفت: مرکز مدیریت بحران (EOC) در وزارت راه و شهرسازی نقش هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف را بر عهده دارد، این مرکز امسال تکمیل و با امکانات کامل تمام بحران‌ها را در سطح وزارت راه و شهرسازی مدیریت خواهد کرد.

رضا نفیسی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: عملکرد در شرایط بحرانی شامل سه‌گام پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران است که از اولین اقدامات مهم در بخش پیش از بحران اطلاع‌رسانی است که اگر این موضوع به‌خوبی شکل بگیرد خسارت‌های جانی و مالی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

به گفته نفیسی سازمان هواشناسی وظیفه اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد؛ که این اقدام در روزهای نخستین آغاز بارش‌های بهاری از سوی این سازمان انجام گرفته است. به‌طور حتم اگر هشدارهای سازمان هواشناسی نبود خسارت‌ها در استان‌های درگیر، بیشتر از میزان کنونی بود. این سازمان از ۲۳ اسفند در حدود ١٠٠اخطاریه از طریق کانال‌های مختلف نظیر صدا و سیما، پیامک و سامانه‌های اطلاع رسانی ارسال کرده است.

وی بابیان اینکه بخشی از اقدامات پیشگیرانه توجه به مقوله ایمنی است، گفت: ایمنی در حمل و نقل کشور تابع پروتکل جهانی است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ها، مقررات و استاندارهای جهانی برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری از محورها، ابنیه و راه‌های هوایی، ریلی و دریایی وجود دارد که باید تمامی کشورها برای عبور از بحران و حوادث غیرمترقبه از این استانداردها تبعیت کنند؛ و این موارد در بخش‌های مختلف کشور ما اجرایی شده است.

نفیسی گفت: اگرچه ممکن است این استانداردها در کشور ما باکمی تغییرات انجام شود اما ساختار کلی آن تابع استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به اینکه تمامی این اقدامات به‌منظور آمادگی در برابر بحران انجام می‌شود. تأکید کرد: لحاظ آیین‌نامه‌های طراحی و اجرای سازه‌های مرتبط با حمل‌ونقل مطابق با استانداردهای جهانی می‌تواند نقش بالقوه‌ای در کاهش خسارت‌ها در زمان بحران داشته باشد.

به گفته نفیسی در کنار لحاظ نمودن مسايل ایمنی در طراحی، اجرای سازه‌ها وجاده هادر وزارت راه و شهرسازی، همواره اقدامات پیشگیرانه‌ای به‌صورت معمول در محورها و جاده‌ها انجام می‌دهد این اقدامات شامل بازدید از محورها، نگهداری از ابنیه، استقرار اکیپ‌ها در نقاط مختلف، بازرسي زیرساخت‌ها وو ... است.

وی گفت یکی دیگر از اقداماتی که به‌منظور آمادگی در برابر بحران انجام می‌شود مربوط به جایگزینی روش‌های حمل‌ونقل در شرایط اضطراری است به‌عنوان‌مثال اگر جاده‌ای بسته شد، مدهای ریلی و هوایی یا مسیرهای جایگزین می توانند جابجایی مسافران و بار را بر عهده بگیرند.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: گام بعد از پیشگیری، اقدامات مربوط به حین بحران است که وزارت راه و شهرسازی تاکنون در این خصوص اقدامات ارزنده‌ای در بخش‌های آسیب‌دیده داشته است

وی گفت: امسال سال پربارشی داشتیم به‌طوری‌که میزان بارش ۱۵۳ درصد نسبت به سال آبی گذشته افزایش پیداکرده است. طبق اعلام سازمان هواشناسی، سه سامانه بارشی از ٢٦ اسفند تا ١٢ فروردین به کشور واردشده است. این سامانه‌ها در بازه‌های ۲۶ تا ۲۹ اسفند، ۴ تا ۶ فروردین و ۱۱ تا ۱۲ فروردین در کشور فعال بوده‌اند که این بارش‌ها موجب جاری شدن سیل در نقاطی از کشور شده‌اند. این شرایط آب و هوایی باعث شد وزارت راه و شهرسازی اقدامات متعدد در حین بحران داشته باشد.

نفیسی گفت: به‌محض اعلام وضعیت بحرانی، ستادهای مدیریت بحران در سطح استان‌ها و سازمان‌های مربوطه تشکیل و تمام مدیران بحران و کارکنان ملزم به حضور درصحنه شده‌اند و این اتفاق افتاد. به‌طوری‌که بیش از ١٢ هزار نفر از کارکنان راهداری و٩٠٠٠ ماشین‌آلات این سازمان در بخش‌های بحران‌زده حضور داشتند.

وی با اشاره به آماده‌باش سازمان‌های بنادر، راه‌آهن و هواپیمایی کشوری نیز گفت: این سارمان ها با تمام امکانات وارد عمل شده و در زمان انسداد جاده‌ها در سه بخش حمل‌ونقل مسافر، امدادرسانی و کارکو به خدمت رسانی پرداختند.

نفیسی گفت: با توجه به شرایط سیلاب بیشترین لطمه به جاده‌های کشور واردشده است که میزان خسارت‌های آن بعد از فروکش سیلاب قابل محاسبه و بررسی است.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدام  وزارت راه و شهرسازی بعد از اتمام بحران و فروکش سیلاب گفت: به‌طور حتم اقدام وزارت راه و شهرسازی بعد از بحران بهسازی، اصلاح و نوسازی تمامی ابنیه‌ و محورهاي  حمل‌ونقلي است. در این بحران به بخشی از راه‌ها، ابنیه و ماشین‌آلات وزارت راه و شهرسازی خسارت واردشده است. این عدد هرروز تغییر می‌کند و خسارت دقیق بعد از پایان بحران احصا و اعلام خواهد شد.

نفیسی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از شروع بحران، بازبینی ابنیه و مقاوم‌سازی آن‌ها انجام‌شده است، گفت: در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توان کرد این است که در درجه اول جان انسان‌ها را حفظ کرد و سپس تا حد ممکن از خسارت به ابنیه و راه‌ها جلوگیری کرد. به‌عنوان‌مثال در صورت جاری شدن سیلاب در یک محور، ابتدا آن محور مسدود و از تردد در آن جلوگیری می‌شود، سپس با جابجایی مسیر آب و جلوگیری از آب‌گرفتگی، خسارت واردشده به مسیر به حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است. اگر بتوانیم به‌موقع هشدار دهیم، بهتر است تا در زمان بحران مشغول به کار شویم. اکنون نیاز اصلی این است که در برنامه‌ریزی‌ها همیشه حالت‌های بحرانی را در نظر بگیریم. در نگهداری از راه‌ها و ابنیه نیز باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

وی در خصوص این سؤال که آیا تجهیزات وزارت راه و شهرسازي بروز است ؟ گفت وزارت راه و شهرسازی از تمام امكانات خود در اين بحران استفاده كرد.البته در کنار تجهیزات این وزارت‌خانه، در زمان بحران از توانمندی بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم. به‌طور مثال در بحران کنونی بيش از 9 هزار دستگاه و تجهیزات از سوی وزارت خانه و چندین هزار تجهیزات از سوی بخش خصوصی استفاده شد.

وی در خصوص اهمیت آموزش نیز گفت: کارمندان ما در خصوص مقابله با بحران آموزش‌دیده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد این افراد اقدامات مطلوبی در بخش سیلاب داشته‌اند.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar