۱۰:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 09 May 2019
کد خبر: ۵۲۸۷۶
یک کارشناس ارشد‌خط و سازه‌های ریلی‌عنوان کرد:
یک کارشناس ارشد خط و سازه‌های ریلی با بیان اینکه در روزهای اخیر سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور با اجرایی شدن قانون افزایش هزینه (به میزان حداقل 20 درصد)، شاهد افزایش هزینه‌های تاکسی‌های شهری، مترو، اتوبوس و مسافربرهای شخصی بوده است.گفت: تصمیم به افزایش هزینه حمل‌ونقل عمومی، باید بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی باشد که بازه مختلف و متعددی از تورم، افزایش کیفیت در سیستم حمل‌ونقل، میزان درآمد بهره‌برداران و... را شامل می‌شود. حال دقیقاً چه اتفاقی افتاده است که باعث تصمیم‌گیری یک‌باره – به میزان حداقل 20 درصد – در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور شده است؟

رضا موسی‌پور بابیان مطلب فوق افزود: از نکات جالب و جذاب این موضوع، فاصله کم بین تصمیم‌گیری تا اجرا (کمتر از یک روز) بود.تصمیم و اجرای یک روز نشانه قوت نهاد تصمیم‌سازی و نهایت هماهنگی با نهاد اجرایی است که علی‌القاعده جزو نکات مثبت و بدیع در مدیریت عرصه حمل‌ونقل است. منتها سؤال اینجاست چرا زمانی که تصمیم‌گیری درباره منافع بهره‌برداران و نیروی کار کشور است سیستم مدیریتی کشور این‌قدر لنگ می‌زند.

موسی پور گفت: تورم که نباید عامل کلیدی باشد، دولتمردان بر اساس آمار مدام اعلام می‌کنند که تورم کشور تا 18 درصد است! قطعاً برای این ادعا مدارکی دارند. حال اگر دولت آمار تورمی اعلامی‌ خود را قبول دارد، حق اعمال افزایش هزینه به میزان 20 درصد در سیستم حمل‌ونقل عمومی را ندارد.

وی گفت: اگر این افزایش قیمت به دلیل افزایش کیفیت حمل‌ونقل و سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات در این عرصه است باید گفت حقیقتاً سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور (از مترو تا اتوبوس‌های تندرو) جزو خاطرات ماست و نوستالژی دهه قبل است. هیچ تحول خاصی در این عرصه مشاهده نمی‌شود و فقط در هر مقطع با افت کیفی سیستم‌های حمل‌ونقل مواجه هستیم. برای این موضوع نیازی به ارائه مدارک و شواهد نیست، کافی است مسئولان دولتی یک روز با سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور جابه‌جا شوند، قاعدتاً به حدی گواه و شاهد بر این مدعای نگارنده خواهند دید که خودشان تائید کنند.

این کارشناس ارشد خط و سازه‌های ریلی گفت: اگر دلیل سیستم مدیریتی شهری، بر مبنای افزایش درآمدی نیروی کارمند، کارگر و افراد شاغل در کشور است باید به استحضار ایشان رسانیده شود که استعلامی‌ از اداره آمار کشور بر مبنای روند کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش قیمت‌های اقلام اساسی کشور داشته باشند و بر این اساس در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: قاعدتاً شاخص‌های کلان دیگری در این زمینه نباید نقش‌آفرین باشد چراکه سهم یک‌سوم مربوط به هریک دولت، شهرداری، بهره‌برداران مردم دستخوش تغییری کلان نشده است. مگر قرار باشد از سهم‌های پرداختی دولت و شهرداری‌ها کاسته شود و مقدار بیشتری را مردم بپردازند که در این صورت بهتر است صادقانه دلیل این افزایش قیمت ناگهانی اعلام شود.

موسی پور گفت: امروزه که به‌صورت هم‌زمان صحبت از حمل‌ونقل رایگان در کلان‌شهرهای دنیا (برلین، بُن، ‌اسِن، منهایم، پاریس و لندن و...) است، موضوع افزایش قیمت بلیت‌های مترو، اتوبوس، افزایش کرایه تاکسی، بالا رفتن نرخ قطارهای حومه‌ای و... جزو خلاقیت‌های مدیریت حمل‌ونقل شهری در کشور است.

وی گفت: در حال حاضر آلمان به‌عنوان اولین کشور اروپایی که تصمیم به مدیریت ترافیک، کنترل سفرهای درون‌شهری و آلودگی گرفته بود به‌صورت جدی طرح حمل‌ونقل رایگان را در دستور کار خود قرار داده و اتحادیه اروپا در صورت بررسی نتایج مثبت این طرح، احتمالاً آن را به‌صورت پیشنهادی جدی برای مدیریت کلان‌شهرها ارائه خواهد کرد.

این کارشناس ارشد خط و سازه‌های ریلی گفت: همچنین انگلستان به‌صورت مستقل طرح حمل‌ونقل رایگان در شهر لندن را در دستور کار خود قرار داده و اصلاحات ساختاری مرتبط با این موضوع در حال انجام است. کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، اعلام کرده‌اند که با طرح‌هایی شامل محدودیت تردد و اخذ هزینه بابت تردد در مناطق خاص شهر، امکان مدیریت ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راهکار افزایش بازدهی و بالا بردن کیفیت حمل‌ونقل عمومی ‌و به‌صورت هم‌زمان کاهش-و رایگان کردن-آن راهکار موردقبول و مثمر ثمری خواهد بود.

موسی پور گفت: صحبت از افزایش 20 درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی‌ نشان از دست‌یابی کارشناسان حمل‌ونقل کشور به روشی جدید و بدیع در مدیریت حمل‌ونقل است که در محل خود شایسته بحث و تبادل‌نظر خواهد بود؛ اما اگر بنا به مدیریت مصرف سوخت کشور، بالا بردن جذابیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی کلان‌شهرها، کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر و... در اندیشه مسئولان تصمیم گیر وجود دارد، بهترین کار کاهش قیمت‌های حمل‌ونقل عمومی‌ و بالا بردن کیفیت خدمات آن است.

وی درنهایت گفت: در هیچ نقطه دنیا حمل‌ونقل عمومی‌ به‌خودی‌خود سود ده نیست، بلکه در پروسه‌ای مدیریتی با کاهش مصارف جانبی کمک بی‌نظیر و قابل‌توجهی به عرصه اقتصادی کشور می‌کند. این تجربه مشخص و ثبت‌شده دنیاست.

برچسب ها شهر ، حمل و نقل ، قیمت ، تورم
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar