۱۰:۲۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 12 May 2019
کد خبر: ۵۲۸۸۶
«صما» تحلیل می‌کند:
خودکفایی در سیستم حمل‌ونقل ریلی و توسعه‌ی آن می‌تواند مسیری برای بهبود اقتصاد، شرایط زیست‌محیطی و حتی تعاملات با کشورهای همسایه شود.

صما- به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تاریخ 21 اسفند سال 97، مجتبی خدادادی، مدیرکل دفتر امور پیمان‌ها و رسیدگی فنی، از انعقاد قرارداد خرید ریل بین وزارت راه و شهرسازی با شرکت ذوب‌آهن و خودکفایی در تولید ریل در کشور خبر داد و با اشاره به نقش تحریم‌ها در تأمین قطعات و ریل اذعان داشت که با خودکفایی در تولید ریل از پس این مشکلات برآمده‌ایم سیستم حمل‌ونقل ریلی در کشور می‌تواند بازیگری اثرگذار باشد؛ صرفه‌جویی اقتصادی در کشور، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و حتی گسترش تعاملات با کشورهای همسایه می‌تواند جنبه‌هایی از اهمیت این سیستم حمل‌ونقلی را نمایانگر سازد.

به گفته کارشناسان اهمیت بومی‌سازی و تولید ریل در داخل کشور از دو منظر قابل‌بررسی است؛ اول از راهبرد کلان کشور و توجه به این موضوع که صنعت حمل‌ونقل بستر توسعه و پیشرفت هر کشوری است و بدون توسعه این صنعت زیرساختی عملاً توسعه سایر صنایع میسر نخواهد شد. حمل‌ونقل ریلی با توجه به ایمنی بالاتر، اقتصادی بودن، اشغال کمتر زمین برای احداث، مصرف بهینه سوخت، آلودگی کمتر برای محیط‌زیست و … برای همه کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در کشور ما نیز طبق برنامه ششم توسعه، سهم حمل‌ونقل ریلی باید در جابجایی بار ۳۰ و مسافر ۲۰ درصد تا پایان برنامه مذکور برسد. همچنین طبق سند چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴، یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های کشور در توسعه شبکه ریلی، ارزبری بالای تأمین ریل هست که با تولید ریل ملی این نقطه‌ضعف به یک مزیت برای صنعت حمل‌ونقل تبدیل خواهد شد.

از دیدگاه اقتصادی و بر اساس سند چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴، باید ۲۵ هزار کیلومتر خطوط جدید راه‌آهن احداث گردد و برای ایجاد آن نیاز به حدود ۳ میلیون تن ریل است که هزینه واردات این میزان ریل از خارج باقیمت‌های فعلی در حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که البته با عنایت به الزام اجرای برنامه‌های نگهداری و تعمیرات و بازسازی خطوط قدیمی، قطعاً نیاز راه‌آهن کشور به کالای ریل بسیار بالاتر از ۳ میلیون تن و هزینه واردات آن قطعاً بیشتر از ۲٫۵ میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اهمیت بالای جلوگیری از خروج این میزان ارز و مشکلات و محدودیت‌های موجود در ارتباط با تبادلات بانکی بین‌المللی اهمیت تولید این کالا در داخل کشور بسیار بالاست. بر همین اساس، تولید ریل ملی به‌عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود.

در این میان توانمندی در تولید ریل می‌تواند سهمی قابل در کمک به سایر صنایع، جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز از کشور داشته باشد و این موضوع به‌شدت نیازمند حمایت در مقابل واردات است. حمایت علاوه بر کمک به توسعه توانمندی، سایر تولیدکنندگان را نیز برای ورود به این بخش ترغیب می‌کند و دامنه اثرگذاری این صنعت را گسترش خواهد داد. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب تعرفه برای جلوگیری از واردات و جلوگیری از تخصیص ارز دولتی به‌منظور ایجاد رقابت باشد که نیاز به توجه دارد.

به‌هرروی با عزم ملی، ریل ملی در سال گذشته در شرکت ذوب‌آهن تولید شد و تمام خط تولید آن در داخل کشور پیاده شده است تا از سنگ‌آهن به ریل برسد. با تحویل اولین محموله و آزمایش دستگاه گاز زدایی تحت خلأ و آماده بودن محموله دوم، توانمندی تولید ریل در داخل کشور به ظهور و بروز رسید.

نباید فراموش کرد رونق تولید ریل ملی‌ نیازمند ارزش دادن و حمایت از توانمندی بخش تولیدی است تا فرصت مناسب برای توسعه توانمندی و ثبات توانمندی حاصل شود. توانمندی تولید محصولات جدید مانند تولید ریل علاوه بر مقابله با خام فروشی، مانع خروج ارز و تأمین حلقه‌های مفقوده سایر صنایع خواهد شد و نیازمند حمایت در مقابل واردات است.

پیش شرط های تولید ملی

سه مورد از بزرگترین پیش شرط های تولید ملی حمایت دولت، اعتماد ملی و حمایت های بانکی است. اگر دولت و مردم حمایت و اعتماد کافی برای حمایت از تولید ملی ریل داشته باشند می توان انتظار داشت در تولید ملی موفق خواهیم بود اما رمز اولیه این موفقیت در ارائه تسهیلات کم بهره و ممانعت از واردات بی رویه است.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar