۱۳:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 13 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۰۰
در گفتگوی «صما» با شهردار منطقه دو بررسی شد؛
امروزه کلانشهرها با افزایش مداوم جمعیت ثابت و جمعیت سیار و افزایش خرده‌ فرهنگ‌ها و قومیت‌های متعدد روبه‌رو بوده و به موازات آن با نیازهای اجتماعی وابسته به آن مواجه‌اند كه با گسترش و افزایش این وضعیت، نیازها به ‌مراتب بیشتر شده و وظایف سازمان‌های مربوطه نیز سنگین‌تر می‌شود

از طرفی ارائه آموزش‌ها به جامعه توسط شهرداری ضرورت دارد؛ چرا كه در نهایت اثرات منفی ناآگاهی مردم از فرهنگ شهرنشینی و شهروندی و ضررهای آن مستقیماً به شهرداری برمی‌گردد و از طرفی دیگر ضروری است كه شهروندان نیز در مورد نحوه تعامل با حوزه شهری مطالبی را فرا بگیرند تا شهری بهنجار داشته باشند، چرا كه تمامی تعاملات شهری در فضای شهر صورت می‌گیرد و پیامدهای مثبت و منفی به نوعی دامن‌گیر شهروندان نیز می‌شود. اما مقصد اصلی آموزش شهروندی باید مشاركت شهروندان باشد و نهادینه شدن مشاركت در سطح شهر مستلزم ارائه آموزش‌های لازم است. در این رابطه شهرداری منطقه دو اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای شهروندان کرده که فعالیت های انجام شده می تواند برای سایر مناطق شهرداری هم راهگشا باشد.

شهردار منطقه دو در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی حقوق و تکالیف شهروندی به خبرنگار «صما» گفت: امروزه مشکلات عدیده و موضوعاتی از قبیل کاهش کیفیت محیط زیست شهری، افزایش انواع آلودگی ها، کمبود منابع، رشد آسیب های اجتماعی، نابسامانی سیستم های موجود و دیگر عواملی که سبب کاهش کیفیت زیست و رفاه شهری شده ؛ ضرورت ایجاد و گسترش پایگاه ها و مراکز آموزش شهروندی را به عنوان کلید توسعه و بهبود کیفیت زندگی در سطح شهر تهران مطرح می کند.

رسول کشت پور با بیان این مطلب، افزود: برگزاری طرح جامع آموزش های شهروندی و صدور کارت شهروندی در سطح منطقه دو آغاز شد و تلاش کردیم به منظور افزایش اثربخشی آموزه ها و ارتقاء فرهنگ شهروندی؛ آموزش ها به صورت یکپارچه و جامع انجام پذیرد و از آموزش های پراکنده و موازی مباحث شهروندی که توسط ادارات مختلف ستادی (مدیریت پسماند، آموزش های شهروندی، سلامت، حمل و نقل و ترافیک، بحران و ...) صورت می گرفت، جلوگیری شود. 

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه 97، به منظور تدوین طرح آموزش های شهروندی نشست های تخصصی متعددی با اساتید جامعه شناسی برگزار شد، ادامه داد: و در خرداد ماه 97، نشست تخصصی با حضور مشاور اخلاق شهروندی شهردار تهران، رئیس دانشکده آموزش های شهروندی علمی – کاربردی شهرداری تهران، نماینده اداره کل آموزش های شهروندی و نماینده اداره کل مطالعات و برنامه ریزی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر ارائه و ارزیابی طرح آموزش های شهروندی منطقه به منظور کسب نتیجه مطلوب، تعیین دقیق شاخص های شهروند خوب، تعیین شاخص ها و سرفصل های درسی مشخص و جذب جامعه هدف برگزار شد.

شهردار منطقه دو اضافه کرد: در تیر ماه 97، ضمن افتتاح مرکز توسعه آموزش های شهروندی منطقه دو توسط معاون وقت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اولین دوره اخلاق حرفه ای (16 ساعته) ویژه 112 نفر از  شهربان، حریم بان و معبربانان منطقه با 6 سرفصل آموزشی (اخلاق مداری، پاسخ گویی و شهروند مداری، آشنایی با اصول و قوانین و مقررات شهری، مدیریت تنش و کنترل خشم، آموزش حقوقی و گزارش نویسی، اصول و مبانی نظری ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد) برگزار و نهایتا در آبان ماه 97، مرکز توسعه آموزش های شهروندی کودکان در ساختمان مذکور با حضور شهردار وقت تهران، افتتاح و راه اندازی شد.

کشت پور با اشاره به اینکه در اسفند ماه 97، آئین گشایش نخستین دوره جامع آموزش های شهروندی به صورت پایلوت ویژه 20 نفر از شهروندان در سرای محله شریف با حضور مدیر کل وقت آموزش های شهروندی شهرداری تهران و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه دو، برگزار شد، خاطر نشان کرد: به دنبال اجرای موفق طرح پایلوت در سرای محله شریف؛ دوره جامع آموزش های شهروندی (20 ساعته) با هشت سرفصل آموزشی شامل مهارت های مقابله با بحران(4 ساعت)، مدیریت پسماند و محیط زیست (2 ساعت) مهارت های ارتقاء اخلاق مدنی و انضباط ترافیکی(2 ساعت)، آشنایی با حقوق و تکالیف شهروندی(2 ساعت) خود مراقبتی و افزایش سلامت اجتماعی(2 ساعت)، سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی(2 ساعت)، تاریخ اجتماعی تهران(4 ساعت) و هنر های معاصر و زندگی روزمره(2 ساعت) در سرای محلات 21 گانه منطقه دو برای 600 نفر از شهروندان منطقه در اردیبهشت ماه 98 آغاز شد که خرداد ماه به اتمام می رسد.

شهرار منطقه دو اظهار داشت: به منظور هویت بخشی به شهروندان مشارکت جو که دوره مذکور را سپری نموده اند، ضمن شرکت در مراسم نمادین سوگند؛ کارت شهروندی به ایشان اعطا گردد.

وی عنوان کرد: از جمله مزایای کارت شهروندی، می توان به تخفیف در استفاده از امکانات و خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی سطح منطقه اشاره نمود.

کشت پور افزود: برای تهیه این کارت مذاکراتی با نهادهای مختلف انجام شد که در نهایت بنا شد بانک شهر که هم به شهرداری مرتبط است و هم دارای زیرساخت های فناورانه مناسبی است این کار را انجام و با اعتبار بخشی مالی به تقویت آن بپردازد.

وی در پایان گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه دو اجرای این طرح و برگزاری کلاس های آموزشی را در تمام طول سال ادامه خواهد داد و انتظار می رود تا پایان سال 1398، هزاران نفر از شهروندان این منطقه صاحب کارت شهروندی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar