۱۴:۵۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - 22 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۵۶
سید حسین میر شفیعی معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در گفت‌وگو با «صما»:
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در خصوص اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های بزرگ‌راهی کشوردر سال جاری گفت: به‌طورکلی تأمین منابع آزادراه‌ ها به چند شکل ردیف اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بخش های دیگر سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود که متأسفانه بودجه جاری برای تکمیل پروژه‌ها 90 میلیارد تومان از سوی دولت اعتبار سنجی و قانونی شده است که این میزان بسیار رقم ناچیزی است.

سید حسین میر شفیعی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: در صورت تأمین 2 هزار میلیارد تومان در سال جاری از طریق اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر صورت های سرمایه گذاری حدود 4 هزار و 500 میلیارد پروژه آزاد راه، قابل بهره برداری خواهد بود یعنی 300 کیلومتر تا پایان سال 98 ساخته خواهد شد؛ اما مطمئن تأمین این میزان بودجه بسیار سخت است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای کشور در خصوص کلنگ زنی پروژه آزادراه مرند – بازرگان که دیروز توسط وزیر راه و شهرسازی هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهور در ماکو انجام شد گفت: آزادراه مرند – بازرگان دروازه ورود به اروپا بوده و باید ازلحاظ شکل و شمایل و همچنین توسعه‌یافتگی قطعه ارزشمندی باشد. مقررشده این بزرگراه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی احداث شود که این مشارکت به شکل 65 به 35 درصد است و سهم دولت به‌عنوان کارفرما 35 درصد خواهد بود.

وی گفت: طول این پروژه حدود ۷۰ کیلومتر است که قطعه سوم آزادراه مرند تبریز بوده و طول آن ۱۹۰ کیلومتر است. برآورد اولیه پیمانکاری این پروژه ۷۰۰ میلیارد تومان است که درمجموع مبلغ سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای کشور تصریح کرد: این آزاد‌راه علاوه برشاه راه ارتباط با اروپا در بحث کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سیرشده کامیون‌ها و همچنین کاهش آلودگی بسیار مؤثر است.

وی بابیان اینکه این آزاد‌ راه 30 کیلومتر تبریز را به بازرگان نزدیک‌تر می‌کند عنوان کرد: روزانه هزار تریلی از مرز گذر می‌کنند که توسعه این بزرگراه باعث جلوگیری از هدر رفت سوخت خواهد شد.

وی افزود: با این حال با توجه به تورم موجود پیش بینی می شود این پروژه با اعتباری در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تمام شود. در خصوص این پرژه قطعه‌های یک و دو مرند – بازرگان در مرحله انتخاب سرمایه گذار است که آنها برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند و کار در حال انجام است.

به باور میر شفیعی این آزادراهسمبل جاد‌ه‌های کشور خواهد بود و در شش قطعه اجرا می‌شود که دوران ساخت آن سه سال و ۲۰ سال دوره بهره‌برداری آن برای بازگشت سرمایه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این بزرگراه دارای تردد و ترافیک سنگینی باشد.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

برچسب ها آزاد راه ، بزرگراه
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar