۰۹:۳۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - 25 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۶۱
یک کارشناس حمل و نقل عنوان کرد:
یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: برخلاف برخی دیدگاه‌ها که با تأکید بر قرارگیری کشور ایران در منطقه‌ای گرم و خشک، خطر سیلاب را برای کشور جدی تلقی نمی‌کنند، آمارها و نتایج پژوهش‌‌های سرآمد نشان می‌دهد احتمال وقوع سیلاب در مناطق خشک و پر بارش جهان بیشتر است.

پویان ایار بابیان مطلب فوق افزود: نتایج این پژوهش‌‌ها لزوم تغییر نگرش دریکی از مفروضات مهم مهندسی در خصوص پدیده سیلاب را نشان می‌‌دهد؛ بنابراین لازم است به این نکته توجه شود هرچند در کشور خشک‌سالی‌های پی‌درپی اتفاق افتاده است، این مسئله نباید احتمال وقوع سیلاب‌‌های متناوب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی گفت: نتایج پژوهش دیگری نشان می‌دهد که همبستگی مثبت بین پدیده گرمایش جهانی و خطر سیلاب وجود دارد. درواقع با افزایش چهار درجه سانتی‌گرادی دمای کره زمین، کشورهایی که بیش از 70 درصد از جمعیت جهان و تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌‌دهند، بیش از 500 درصد افزایش خطر سیلاب را تجربه خواهند کرد.

این کارشناس حمل‌ونقل ادامه داد: همچنین تغییرات درخطر سیلاب به‌طور غیریکنواخت توزیع‌شده است، به‌طوری‌که کشورهای آسیایی، ایالات‌متحده آمریکا و قاره اروپا بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار می‌‌‌گیرند. همان‌طور که در شکل ملاحظه می‌شود آسیب‌های ناشی از وقوع سیلاب در صورت افزایش چهار درجه سانتی‌گرادی دمای کره زمین برای ایران بیش از 400 درصد خواهد بود که ازنظر ریسک سیلاب، ایران با کشوری مانند ایالات‌متحده آمریکا هم ‌ریسک تلقی می‌شود.

وی گفت: با توجه به مطالب ذکرشده لازم است اثر تغییرات اقلیمی در همه‌ مدهای حمل‌ونقل موردتوجه جدی قرار گیرد. همچنین در طراحی، ساخت، نگهداری و بهره­‌برداری زیرساخت‌‌های حمل‌و‌نقل باید نقش تغییرات اقلیمی پررنگ شود. به‌طوری‌که تاب‌‌آوری زیرساخت‌های کشور متناسب با تغییرات اقلیمی پیشرو در قالب برنامه­‌های مدون افزایش یابد. تدوین یا به­‌روزرسانی ضوابط و مقررات فنی مخصوصاً در رابطه با مسائل هیدرولوژی، هیدرولیک و سیلاب نیز باید مبتنی بر تغییرات اقلیمی انجام گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar