۰۹:۴۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 26 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۶۷
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفت‌وگو با «صما»:
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بابیان اینکه ایران در ساخت شناورهای سنگین تا حدود 35 هزار تن موفق بوده است. گفت: کشتی ایران اراک که در منطقه ایزایکو بندرعباس ساخته‌شده از این نوع بوده و البته موتور و قطعات اصلی آن وارداتی است. هر چند یکی دیگر از مشکلات اصلی ساخت کشتی گمرک و همین قطعات وارداتی است.

مسعود پل مه در گفت‌وگو با «صما» گفت: اگرچه ما بر اساس قانون در منطقه ویژه کشتی‌سازی معاف از همه‌چیز هستیم ولی گمرک به این مسئله توجه چندانی نمی‌کند و زمانی که قطعات وارد می کنیم تابع یک سری عوارض و تعرفه‌های گمرکی خاص آن منطقه قرار می‌گیرد.

وی گفت: قانونا اگر شناور ما می‌خواهد برای عملیات ducking به مفهوم تعمیرات در حوزه خشک یا کنار اسکله بیاید این شناور فاقد حقوق و عوارض بندری است.

پل مه گفت: حقوق و عوارض بندری یعنی اینکه شناور وقتی می‌خواهد به آب‌های سرزمینی ما وارد شود یک سری هزینه‌ها متوجه آن می‌شود. این هزینه‌ها شامل راهنمایی، عبور از دهانه کانال و غیره است تا جایی که به کنار اسکله برسد. در کنار اسکله بر اساس ابعاد، تناژ و عملیاتی که اتفاق می‌افتد هزینه‌ای را باید پرداخت کند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: طبق قانون وقتی این شناور می‌خواهد دریکی از کارخانه‌های کشتی‌سازی ما برود و قصد تعمیر داشته باشد باید معاف از همه عوارض باشد ولی این‌گونه نیست.

وی گفت: در حال حاضر گمرک و عوارض پیش‌بینی‌نشده بلای جان کشتی‌سازی کشور است؛ و رفع‌ورجوع این مشکلات از بدنه کشتی‌سازی عزم جدی می‌خواهد نباید فراموش کرد حوزه دریا به‌واسطه مواهب زیادی که دارد می‌تواند بخش بزرگی از معضل بیکاری کشور را حل کند.

پل مه گفت: چشم‌اندازهایی که برای سال 1404 در نظر گرفته شده با بهبود و توجه به اقتصاد دریا محور تحقق پیدا می کند. اگر کشور ایران را با با ترکیه مقایسه کنیم. می‌بینیم ایران دارای ذخایر نفت و گاز فوق العاده ای است در حالی که ترکیه هیچ کدام ازاین منابع را ندارد ولی تجارتی که الآن ترکیه به واسطه توجه به دریا دارد این کشور را به عنوان محور اصلی توسعه اقتصادی در جهان معرفی کرده است.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar