۰۹:۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - 28 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۷۱
وزارت راه پاسخ دهد:
صما- باتوجه به منابع محدود بودجه و همچنین مجوز تبصره 19 برای مشارکت بخش غیردولتی جهت ساخت محور ریلی چابهار ـ سرخس، برنامه وزارت راه‌وشهرسازی برای جلوگیری از تکرار خلف وعده‌ها، مبنی بر افتتاح این محور ترانزیتی تا پایان سال 1400 چیست؟

طبق لایحه بودجه 98، 37 پروژه ریلی در دست ساخت وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها نیاز به بیش از 83 هزار میلیارد تومان اعتبار است. از طرف دیگر بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که وظیفه ساخت جاده، بزرگ‌راه، آزادراه، بندر، فرودگاه و خطوط ریلی دارد در سال 98 حدود 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ به عبارت دیگر درصورتی که شرکت ساخت تمامی منابع خود را فقط صرف ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور کند، بیش از 20 سال زمان نیاز است تا پروژه‌های ریلی در دست ساخت کنونی تکمیل شوند. با این توضیحات پرواضح است که محدودیت منابع مالی اصلی‌ترین دلیل برای طولانی شدن و افزایش هزینه‌های اجرای پروژه‌های ریلی است.

تسهیل مشارکت بخش غیردولتی با دولت از طریق تبصره 19 قانون بودجه

وجود چندین پروژه با توجیه مالی در بین 37 پروژه در دست ساخت ریلی سبب شد تا مجلس شورای اسلامی تبصره‌ای برای قانون بودجه در نظر بگیرید که بدین طریق ورود بخش غیردولتی به پروژه‌های زیرساختی را تسهیل نماید. در ذیل تبصره 19 قانون بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه‌تمام (با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام) و بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی - خصوصی، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی اقدام و تمام یا بخشی از وظایف و مسؤولیت‌های خود در تأمین کالاها و خدمات در حوزه‌هایی از قبیل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری را در چهارچوب مقررات ذیل به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نماید

معضل تأمین مالی برای پروژه چابهار ـ سرخس

پروژه چابهار ـ سرخس از جمله پروژه‌هایی است که هم در ابعاد ملی توجیه اقتصادی داشته و هم از منظر سرمایه گذار بخش غیردولتی توجیه مالی دارد. ساخت و بهره‌برداری از این پروژه که مجوز تبصره 19 را داراست، سبب خواهد شد تا علاوه بر کسب درآمدهای قابل توجه ترانزیتی برای کشور و صاحب خط، شرط لازم برای پیشرفت اقتصادی در استان‌های محروم شرق کشور، همچون سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی فراهم گردد. این پروژه که قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان در حال حاضر پیشرفت 38 درصدی داشته است طبق برآورد قانون بودجه نیاز به بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل دارد.

وعده اتصال چابهار به شبکه ریلی تا 1400

با توضیحات فوق مسئولین همچنین وعده تکمیل ساخت و بهره‌برداری از این پروژه را تا پایان دولت دوازدهم در سال 1400 می‌دهند. در آخرین مورد رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در اواخر سال 96 وعده تکمیل این پروژه را تا پایان سال 1400 داده بود. لازم به ذکر است پیش از این نیز در فروردین 1393 حسن روحانی در جمع مردم زاهدان گفته بود: ان شاء الله توسعه بندر چابهار جزو برنامه‌های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد همچنین راه‌آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی انجام خواهد شد و شاهد توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.

برنامه وزارت راه برای تأمین مالی این پروژه چیست؟

درنهایت حق این سؤال برای عموم مردم به‌خصوص هم‌وطنان شرق کشور باقی است که باوجود برآورد 110 میلیارد تومانی قانون بودجه 98 (کمتر از 3 درصد کل اعتبار موردنیاز) برنامه وزارت راه‌وشهرسازی برای تأمین باقی اعتبار موردنیاز با استفاده از ظرفیت تبصره 19 برای تکمیل ساخت و بهره‌برداری از این پروژه راهبردی چیست؟ آیا در پایان سال 1400 بازهم مثل پایان دولت یازدهم شاهد خلف وعده مسئولین برای به سرانجام رساندن این پروژه خواهیم بود؟

میثم لاجوردی فعال صنعت راه آهن

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar