۱۰:۲۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - 28 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۷۳
نائب رئیس انجمن بتن سبک اتوکلاوشده در گفت‎وگو با «صما»:
نائب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاوشده با اشاره به مشکلات این صنف در پی اعمال تحریم ها گفت: بزرگترین مشکلی که بعد از تحریم ها با آن رو به رو شدیم، تامین پودر آلومینیوم است.

علیرضا عابدی در گفتوگو با «صما» افزود: پیش از این پودر آلومینیوم در کشور نیز به صورت محدود تولید می شد که البته ویژگی های فیزیکی برای صنعت بلوک سبک را ندارد و شاید در صنایعی مثل صنایع رنگسازی و یا سایر صنایع مورد استفاده قرار بگیرد، اما از ویژگی های موردنیاز برای بلوک سبک به خصوص دانه بندی مخصوص آن برخوردار نیستند.

وی افزود: درنتیجه غالب بر 95 درصد این پودرها وارداتی بود و بالطبع اولین مشکلی که ما با آن برخورد کردیم، همین مسئله بود که باعث شد قیمت پودرهای وارداتی بسیار گران شود. یعنی قیمت آن از 20 میلیون تومان در هر تن به 85 میلیون تومان رسید.

عابدی با بیان اینکه این افزایش قیمت 4.5 برابری بسیار دور از تصور بود، افزود: در این بین ما مجاب بودیم که از پودرهای داخلی استفاده کنیم که متاسفانه کیفیت لازم را ندارند و مشکلات زیادی را برای تولیدکننده ها به وجود آوردند که از معضلات جدی ما است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات در این زمینه گفت: 80 درصد از دستگاه های کارخانجات بتن سبک اتوکلاوشده فعال در ایران را دستگاه های چینی و 20 درصد را آلمانی تشکیل می دهند. در شرایط موجود علیرغم نیاز به یکسری قطعات یدکی برای این دستگاه ها، واردات این قطعات ضمن اینکه بسیار گران شده است؛ در عین حال محدود شده است.

عابدی افزود: به طور مثال قبلا قیمت PLC زیمنس 2.5 میلیون تومان بود که امروز به 30 میلیون تومان افزایش یافته است و به موازات آن سایر قطعات یدکی مثل لیفتراک ساخت کارخانه هیوندای به دلیل تعطیل شدن این کارخانه  دیگر در بازار وجود ندارد و یا قیمت آنها معادل با قیمت خود دستگاه است که توان خرید آنها را نداریم و به همین دلیل دستگاه های ما بلا استفاده مانده است.

کاهش تولید بلوک درپی افت ساختوساز ناشی از تحریمها

این فعال صنعتی با بیان اینکه قیمت برخی از این قطعات از 90 میلیون تومان به 300 میلیون تومان رسیده است، افزود: این مسائل ناشی از تحریم کل صنعت را درگیر کرده است. اما به طور خاص در صنعت ما موجب مسائل مذکور شده و در عین حال به دلیل اینکه تحریم ها منجر به محدودشدن ساخت و سازها در کشور شده است، بنابراین تولید بلوک ما نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مسائل پساتحریم به صورت حلقهای به هم متصل هستند، ادامه داد: علاوه بر مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات، قطعات یدکی مورد نیاز برای ماشین آلات ترابری اعم از لاستیک نیز بسیار گران شده و به همین دلیل دیگر رانندگان راضی نمیشوند که بارهای ما را به نقاط دوردست حمل کنند. ضمن اینکه هزینه حمل ونقل ما نیز دو برابر شده است.

عابدی در ادامه سخنان خود درخصوص راهکارهای پیشنهادی برای بهبود این شرایط از رویکرد مسئولان در این حوزه انتقاد کرد و گفت: مسئله مهم روی کار آمدن مدیران شایسته است. چرا که در حال حاضر اغلب مدیران جزو طیف خاصی هستند که مانند مهره شطرنج با هم جابه جا می شوند؛ بدون اینکه تمرکزی بر حل مشکلات بخش تولید داشته باشند.

وی همچنین درباره میزان نظارت این انجمن بر روند فعالیت شرکت ها جهت تولید محصولات باکیفیت گفت: ما سعی می کنیم که بر این فرآیند نظارت کنیم، اما چون تصمیمات ما ضمانت اجرایی ندارد، تاحدودی از کنترل ما خارج می شود.

عابدی یادآور شد: البته مصرف کنندگان آگاهی کافی را به ویژه در خرید مصالح برای پروژه های بزرگ دارند و وزن، مقاومت، ضریب انتقال صوت و حرارت مصالح را در نظر می گیرند.

وی خاطرنشان کرد:با این حال برخی اجناس نیز که کیفیت پایینتری دارند، وارد بازار می شوند که البته کمتر با اقبال فروش مواجه می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar