۱۵:۳۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - 29 May 2019
کد خبر: ۵۲۹۸۸
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در گفت‌وگو با «صما»:
به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان راهداری لرستان در سیل و مدیریت بحران با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود مطلوب عمل کرد و این مهم در همان روزهای اول وقوع بحران بسیار نمود داشت و موردتوجه مردم و مسئولان قرار گرفت خوشبختانه کار راهداری به‌واسطه تأثیرگذاری آن در ارتباطات ازنظرها دور نمی‌ماند و عملکرد مثبت ما در بازگشایی محورها بارها به تائید مردم، مسئولان استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها رسید و بازتاب گسترده‌ای داشت.

عباس شرفی معتقد است انتقال و نصب 10 پل خرپایی فلزی در حداقل زمان ممکن برای قراری ارتباط روستاها کار کوچکی نیست و از نگاه رسانه دور نماند.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان راهداری لرستان است.

اقدامات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در زمان قبل، حین و بعد از بحران شامل چه مباحثی می‌شود؟

قبل از بحران: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان بنا به شرح وظایف و رسالتی که به‌تبع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های سازمان بر عهده دارد در کنار برنامه‌های روزانه و معمول، بحث مقابله و مدیریت بحران را در دستور کار داشته و دارد.

برگزاری جلسات مدیریت بحران با حضور ادارات ستادی و شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی موردنیاز برای عموم و انسداد مسیرهای با احتمال رانش و سیل‌خیز و... ازجمله اقدامات پیشگیرانه این اداره کل در شرایط قبل از بحران است.

بر این اساس با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان لرستان، در هماهنگی و ارتباط مستمر با استانداری، مدیریت بحران استان و اداره کل هواشناسی به‌محض دریافت اطلاعیه‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی بلافاصله نیروهای راهداری به حالت آماده‌باش درآمده و مدیریت بحران آغاز می‌گردد.

حین بحران: در بحران اخیر نیز علیرغم بی‌سابقه بودن شدت بارش‌ها، راهداری لرستان در آمادگی کامل قرار داشت نیروهای عملیاتی و ستادی این اداره کل که با تمام ظرفیت در طرح نوروزی فعالیت داشتند وارد عملیات مدیریت بحران شدند.

در این راستا بااینکه شدت تخریب سیل بسیار زیاد بود و بسیاری از زیرساخت‌ها و ابنیه فنی راه‌های استان را تخریب نمود خللی در خدمت‌رسانی این اداره کل به وجود نیامد و درحالی‌که در سیل دوازدهم فروردین تقریباً همه راه‌های اصلی و تعداد زیادی از راه‌های روستایی استان مسدود شد با تلاش شبانه‌روزی راهداران، در محورهای خاص که امکان بازگشایی در کوتاه‌مدت وجود نداشت محورهای جایگزین در نظر گرفته شد و تسهیل در تردد مردم و خودروهای امدادی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت.

بعد از بحران: راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان پس از سیل اول که در تاریخ پنجم و ششم فروردین روی داد و خسارات زیادی را به جاده‌ها وارد کرد بلافاصله برآوردهای کارشناسی خود از خسارات را آغاز کرد در جریان این سیل 54 دستگاه پل و ابنیه فنی و 115 کیلومتر از شبکه راه‌های استان آسیب‌دیده بود.

در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در استان برگزار شد ضمن ارائه گزارش خسارات، پیشنهاد برای واریانت جدید محور پل‌دختر مطرح شد.

با وقوع سیل دوم که در دوازدهم فروردین به اوج رسید بیش از هزار و 500 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها و ابنیه فنی راه‌های استان وارد شد.

راهداری لرستان برای جبران این خسارات و برقراری مجدد راه‌های ارتباطی مسدود با تمام توان وارد عمل شد اقدامات مؤثر برای ترمیم و مرمت و بهسازی نقاط آسیب‌پذیر و ... در دستور کار قرار گرفت و علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات تلاش خود را مضاعف نمود و تعدادی از راه‌های اصلی و روستایی را بازگشایی کرد.

اما با حضور مدیریت ارشد سازمان و معاونان ایشان کار راهداری در لرستان و خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده شدت و قوت گرفت که منجر به حضور نیروها و امکانات راهداری 19 استان در لرستان شد و خوشبختانه باهمت مضاعف این عزیزان 90 درصد راه‌های ارتباطی مسدودترمیم و بازگشایی شد و تلاش برای بازگشایی محورهای معدود باقیمانده ادامه دارد.

نقاط ضعف و قوت عملکرد آن اداره کل در خصوص بحران اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در سیل اخیر‌،راهداری تمام ظرفیت خود را در راستای خدمت به مردم بکار گرفت و می‌توان گفت از دستگاه‌های موفق در مدیریت بحران بودیم به‌هرحال حضور فعال مدیران ارشد سازمان به‌خصوص جناب حسن نیا رئیس سازمان و معاونان ایشان به‌ویژه مهندس مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان و مهندس خاوری مدیرکل ابنیه فنی مایه قوت قلب مجموعه و هماهنگ‌کننده نیروها بود که در نوع خود یک نقطه قوت به شمار می‌رود.

بسیج امکانات و نیروهای 19 استان که به‌صورت شبانه‌روزی با تلاش جهادی درصدد هموار کردن مسیر خدمت‌رسانی به مردم برآمدند و جا دارد از این عزیزان قدردانی کنیم.

همچنین تعامل مثبت مجموعه دستگاه‌های استانی به‌ویژه استانداری و ستاد مدیریت بحران بسیار مهم و کارساز بود.

اما ازنظر نقاط ضعف نیز به‌هرحال هیچ دستگاهی بدون نقص نیست کمبود امکانات و عدم تناسب تجهیزات موجود با نیاز استان در این سیل خود را نشان داد که امیدواریم با نگاه مثبت سازمان شاهد توسعه تجهیزات و ارتقاء خدمات در راهداری لرستان باشیم.

 خسارت‌های کنونی بحران را چه قدر ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید تا چه میزان خسارت‌های کنونی بحران قابل پیش‌بینی بود؟

در سیل اخیر بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان خسارت به شبکه راه‌های استان وارد شد تخریب 100 درصدی محور پلدختر- خرم‌آباد، رانش‌های پی‌درپی جاده‌ها، تخریب تعداد قابل‌توجهی از پل‌ها و ابنیه فنی و ... واقعاً انتظار نمی‌رفت اما به‌هرحال به دلیل بی‌سابقه بودن سیل، پیش‌بینی چنین رقمی شاید به ذهن هیچ‌کس خطور نکرده بود اما در شرایط کنونی این اتفاق روی‌داده است و باید همه دست‌به‌دست هم داده در جهت جبران این خسارات تلاش کنیم.

یکی از مشکلات کشور ما مدیریت بحران ازلحاظ نظم و هزینه کرد است به نظر شما این مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد و برای کاهش این بی‌نظمی‌ها چه باید کرد؟

این مشکل، خاص کشور ما نبوده و تقریباً تعداد زیادی از کشورهای درحال‌توسعه با آن مواجه هستند.

ضعف زیرساخت‌ها، عدم تعامل بین بخشی در اجرا و نگهداری از تأسیسات، عدم نظارت دقیق در اجرای پروژه‌های عمرانی، عدم تعریف پروژه‌ها متناسب با شرایط خاص و پیش‌بینی بحران همه و همه دست‌به‌دست هم داده تا از کشور ما کشوری با ضریب ایمنی پایین بسازد اما همه این موارد قابل جبران است فقط مقداری زمان و عزم عمومی می‌خواهد؛ که امیدواریم با تعامل همه عوامل متصدی و نظارت دقیق متولیان محقق گردد.

 چه امتیازی به عملکرد راهداری در خصوص مدیریت بحران می‌دهید؟ و فکر می‌کنید چه‌کارها و اقداماتی را باید انجام می‌دادید؟

راهداری لرستان در سیل و مدیریت بحران با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود مطلوب عمل کرد و این مهم در همان روزهای اول وقوع بحران بسیار نمود داشت و موردتوجه مردم و مسئولان قرار گرفت خوشبختانه کار راهداری به‌واسطه تأثیرگذاری آن در ارتباطات ازنظرها دور نمی‌ماند و عملکرد مثبت ما در بازگشایی محورها بارها به تائید مردم، مسئولان استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها رسید و بازتاب گسترده‌ای داشت. انتقال و نصب 10 پل خرپایی فلزی در حداقل زمان ممکن و به قراری ارتباط روستاها کار کوچکی نیست و از نگاه رسانه دور نماند.

به نظر شما در کشورهای توسعه‌یافته چرا بحران‌های کنونی کشور ما یک حادثه کوچک قلمداد می‌شود؟

همان‌طور که از نام این کشورها پیداست عنوان توسعه‌یافته زمانی به یک کشور اطلاق می‌شود که برنامه‌ریزی بر مبنای جمیع جهات و تمام شرایط صورت گرفته باشد بحث دوراندیشی در تصمیمات و پروژه‌ها از رویکردهای این کشورهاست.

رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان کشور بارها دوراندیشی در پرداختن به مسائل و اجرای پروژه‌ها را گوشزد نموده‌اند ما نیز در کشور خود باید با تعریف یک الگوی درست و بومی نسبت به اصلاح روند برنامه‌ریزی و مطالعات پایه در اجرای پروژه‌ها عمل نموده با دقت بیشتر به مدیریت بحران توجه کنیم.

بخش آموزش در مدیریت بحران چه نقشی دارد؟

آموزش در همه سطوح و حوزه‌ها یک اصل بسیار مهم است از آموزش شهروندان در مقابله با بحران گرفته تا آموزش‌های تخصصی به نیروهای خدمت رسان و مدیران.

به نظر می‌رسد در کشور ما روی این اصل مهم زیاد کار نشده و باید در برنامه‌ریزی‌های آینده این مهم در اولویت قرار گیرد.

مهم‌ترین تجربه شما از بحران‌های اخیر که قابل‌انتقال است، بیان فرمایید؟

در صورت برنامه محوری هماهنگی نیروی انسانی می‌توان با حداقل امکانات کارهای بزرگ را انجام داد به‌طوری‌که در سیل اخیر لرستان در مدت 30 روز در سطح بیش از 1000 کیلومتر از محورهای استان ورقمی بالغ‌بر 100 میلیارد تومان کار انجام شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar