۰۹:۱۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - 12 June 2019
کد خبر: ۵۳۰۰۳
نمایندگان مجلس دهم در گفت‌وگو با «صما» عنوان کرده‌اند:
طبق اطلاعات ارائه‌شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدوداً ۸۳۸۱ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای این وزارتخانه درخواست بودجه ۷۸۳۰ میلیارد تومانی کرده بود که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۶ کاهش ۹ درصدی را نشان می‌داد.

از میان سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری بودجه‌ای ۲۰۰۴ میلیارد تومانی داشت و در سال آینده بودجه‌ای ۱۶۹۲ میلیارد تومانی خواهد داشت که حاکی از کاهش بودجه این سازمان است.

این اتفاق البته برای سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هم اتفاق افتاده است. بااین‌حال وضعیت راه‌ها، افزایش آمار تصادفات و تخریب متعدد سیلاب اخیر و همچنین نوسازی و بازسازی این مسیرها در زمان بعد بحران این انتظار را ایجاد کرده بود که دولت سهم بیش‌تری از بودجه را برای سازمان راهداری اختصاص دهد.

در این میان به گفته بسیاری از نمایندگان عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علی‌رغم کمبود منابع و تجهیزات به‌روز در زمستان 97 و سیلاب 98 بسیار قدرتمندانه بود و به نظر می‌رسد با ارائه بودجه‌های متناسب برای حوزه‌های مختلف راه، می‌توان عملکرد این سازمان را به نقطه ایدئال رساند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با امکانات 30 سال پیش در برابر بحران ایستاده‌ است

نایب رییس کمیسون عمران در خصوص عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بحران سیل و سایر مقاطع می گوید: در چند سال اخیر بودجه ناچیز راهداری ناچیزتر شده و راهداران کشور با کمترین امکانات و با فن‌آوری‌های 30 سال پیش در برابر بحران‌های سنگین ایستاده‌اند.

اگر نقاط ضعفی در خصوص عملکرد سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای در رسانه‌ها بیان می‌شود هرجی بر این سازمان نیست. عنوان کرد: در حال حاضر 90 درصد فشار حمل‌ونقل بر دوش جاده است و متأسفانه عملکرد ما در ارتقای وضعیت ریل به عنوان بازوی اصلی حمل و نقل کشور بسیار نامطلوب بود.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگر عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمان قبل از وقوع بحران شاخص نبود اتفاقات ناگواری برای کشور به وقوع می‌پیوست. گفت: هیچ‌کس منکر عملیات شبانه‌روزی سازمان راهداری در فصل زمستان، فصل پر بارش و حتی در تصادفات زنجیره‌ای نیست؛ اما متأسفانه دست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به دلیل کمبود منابع بسیار کوتاه است.

به طور مثال برای تأمین ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان حداقل مبلغ 3000 میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار نیاز است که این مورد متأسفانه در حد و اندازه توان دولت نیست. چراکه در شرایط فعلی قیمت هر دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مدرن و پیشرفته که در شرایط سیل و بحران توان عملیات داشته باشد بالای دو میلیارد تومان است.

به دلیل عدم درگیری استان کردستان در سیلاب های اخیر این استان به‌عنوان استان معین لرستان بخشی از تجهیزات و ناوگان خود را به استان مذکور ارسال کرد گفت: تاکنون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هر آنچه در چنته داشت دریغ نکرده و باوجود ماشین‌آلات بسیار قدیمی گام‌های خوبی در بهبود شرایط زندگی مردم ایجاد کرد؛ و به طور حتم عملکرد این سازمان توانست میزان خسارت‌ها را به حداقل برساند.

علوی معتقداست: متأسفانه در دوران بعد از انقلاب با وجود گستردگی راه‌ها و جمعیت کشور منابع مالی راهداری بسیار ناچیز بوده و تخصیص اعتبارات ناکافی بوده است گفت: در حال حاضر این سازمان با کمبود قیر، سوخت و لوازم‌یدکی روبرو است. واگرچه بودجه سازمان راهداری در سال 98 رقم بدی نیست اما مطمئن به دلیل مشکلات عدیده کشور این رقم نیز همچون سال‌های قبل به این سازمان تخصیص نخواهد یافت؛ اما امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

با چه زبانی باید گفت بودجه راهداری برای این حجم از حمل‌ونقل کافی نیست و بدون تردید اگر کم و کاستی در عملکرد این سازمان دیده می‌شود به دلیل عدم توانایی مدیران یا کارکنان نیست چراکه تمامی ناوگان این سازمان ازلحاظ آموزش، عملکرد و تعهد در رتبه قابل قبولی قرار دارند.

این نماینده مجلس بودجه لازم برای نگهداری راه‌ها را سالانه 8 هزار میلیارد تومان مطرح کرد و افزود: کل اعتبارات راهداری کمتر از نصف این میزان است و از سوی دیگر تخصیص اعتبارات بسیار کمتر از این هزینه است که متأسفانه به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازها به‌ویژه در حوزه ارتقای ایمنی راه‌ها نیست.

متأسفانه نحوه تخصیص اعتبارات مرتبط با ایمنی راه‌ها بیانگر آن است که در سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین خزانه کشور اهمیت اقدامات راهداری و ایمن‌سازی راه‌ها موردتوجه کافی قرار نگرفته است. اگر هم موردتوجه قرارگرفته همتی برای تخصیص این بودجه‌ها وجود ندارد.

بنابراین ضروری است تصمیم گیران بودجه کشور از پرداخت بودجه به برخی از پروژه‌های کلان و پرهزینه بگذرند و اعتبارات لازم را به پروژه‌هایی که حافظ سلامت مردم هستند تخصیص دهند.

اکثر نمایندگان به‌خصوص حوزه استان‌های آسیب دیده از عملکرد سازمان راهداری کشور راضی و از اقدامات اولیه‌ای و قبل از بحران که در مناطق صعب‌العبور، پر بارش و خسارت‌دیده از سیلاب انجام‌شده بود، ابراز رضایت دارند.

دولت‌ها نباید نگاه سطحی و مقطعی به سازمان راهداری داشته باشد

در همین راستا شهرام كوسه غراوي نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس بابیان اینکه عملکرد راهداری در استان‌ها دارای سه وجه قبل، حین و بعد از بحران است گفت: در بازدیدهایی که قبل از زمستان 97 و بحران سیلاب سال 98 از حوزه انتخابی خود داشتیم به‌وضوح مشاهده کردم علی‌رغم کمبود منابع راهداری تمام نقاط حادثه خیر معبرهای ماصلاتی را اصلاح شده بود...

اما بعد بحران سیلاب ماه گذشته، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با مدیریت صحیح توانست بحران بزرگ را به یک حادثه تبدیل کند.

علاوه بر منابع مالی، تجهیزات و ناوگان ماهر در هر بخش، مدیریت صحیح نقطه ابتدایی هر بحران است بنابراین زمانی که مدیریت صحیح ایجاد شود منابع، تجهیزات و نیروی انسانی همانند جورچین در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرند.

بخشی از خسارت‌های کنونی در بخش جاده مربوط به کوچک شماری فعالیت و اهمیت سازمان راهداری و نبود منابع کافی است. هیچ‌کس منکر عملکرد سدها و پل‌ها در کاهش خسارت‌ها و مدیریت سیلاب‌ها نیست و بدون تردید اگر اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای عملیات اجرایی سدهای نرماب چهل چای مینودشت و چایلی مراوه تپه به‌موقع تخصیص داده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، بخش قابل‌توجهی از سیلاب اخیر کنترل و از خسارت بیشتر جلوگیری می‌شد.

لازم است دستگاه‌های اجرایی با نگاه بلندمدت، کیفیت لازم، جانمایی مناسب و با بهره‌گیری از تجربیات، برای بازسازی واحدهای مسکونی، پروژه‌های عمرانی راه‌ها، پل‌ها و تأسیسات زیربنایی اقدام نمایند؛ و در خصوص ارائه بودجه به راه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین بخش‌های حق‌وحقوق شهروندی و نماد توسعه کوتاهی نکنند.

وی در ادامه در خصوص محرومیت‌های شرق استان گلستان در بخش راه و جاده گفت: اگرچه این منطقه نقطه استراتژیک زراعی و دامی است اما در خصوص راه و جاده‌ها با محرومیت‌های شدیدی روبرو است.

این نماینده مجلس درنهایت گفت: تمامی این مباحث نقش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را به‌وضوح نشان می‌دهد بنابراین امیدوارم هیچ دولتی نگاه سطحی و مقطعی به این سازمان نداشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar