۱۴:۰۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 11 June 2019
کد خبر: ۵۳۰۶۱
دبیر همایش «جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت‎وساز شهری» درگفتگو با «صما»:
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از اینکه در حال حاضر هیچ مرجع و کدی در مقررات ملی ساختمان در حوزه مهندسی ترافیک وجود ندارد، گفت: باید یک استاندارد در حوزه ترافیک ملاک عمل سازمان ها و ارگان های ذیربط باشد، در حالی که چنین استانداردی وجود ندارد.

کامبیز رضوی در گفتگو با «صما» با بیان این مطلب افزود: بر این اساس در همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری ضمن حضور مسئولانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نظر داریم که روی این مسئله تاکید کنیم.

دبیر کمیته اجرایی چهارهمین همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری ادامه داد: مبحث «الزامات ترافیکی ساختمان» به عنوان مبحث 23 ام مقررات ملی ساختمان از سال 94 توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تهیه و تاییدیه آن از شورای تدوین مقررات گرفته شده و در سال 95 نیز رونمایی از آن انجام شده است.

وی افزود: از سال 95 ما پیگیری می کنیم که در شورای تدوین مقررات ملی، این مبحث مصوب و ابلاغ شود که هنوز موفق به این کار نشده ایم. در این همایش در نظر داریم که مسئولان حاضر ابلاغ آن را تسریع ببشخند و این مبحث به عنوان یک الزام قانونی برای شهرداری ها و مراجعی که نیازمند این کد هستند، هرچه سریعنر ابلاغ و اجرایی شود.

رضوی یادآور شد: درخصوص مبحث دوم نیز یکی از مشکلات اصلی ما در سطح شهر و در پروژه های ساختمانی که مربوط به سازمان نظام مهندسی است، این است که در هر گونه عملیات اجرایی، قسمتی از معبر و پیاده رو را بدون طراحی ایمنی و علائم گذاری های استاندارد، می بندند.

وی ادامه داد: در حفاری های مختلفی که در سطح معابر انجام می شود، بدون لحاظ استانداردهای مربوطه این کار انجام می‌شود. در این مبحث یکی از اصول مهم، بحث ایمن سازی در حین عملیات اجرایی است و اگر این مبحث مهم ابلاغ شود، متخصصان می توانند با استفاده از این کد و مرجع نسبت به طراحی اقدام کنند.

رضوی افزود: به این ترتیب می توانیم وضعیت مناسبی را در عملیات اجرایی و پروژه های ساختمانی که عارضه ای را در شهرها ایجاد می کنند داشته باشیم و شاهد کمترین حوادث و تلفات باشیم.

عضو گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی کشور همچنین در پاسخ به اینکه در طرح های شهرسازی چقدر به بحث ترافیک اهمیت داده می شود، گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه های ما و مجموعه مدیریت شهری و شهرداری ها این است که به این پیوست ها استناد نمی شود و اصلا از اسناد لازم برای صدور پروانه نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس یکی از اصولی که به طور کامل در اینجا پیش بینی کرده ایم و باید در طراحی های مختلف لحاظ شود، بحث اثرسنجی ترافیک است.

رضوی تشریح کرد: یعنی در طراحی ساختمان و یا المان‌های جذب سفر مانند مال‌های بزرگ، باید از متخصصان ترافیک دارای صلاحیت و یا کسانی که از سازمان نظام مهندسی پروانه اشتغال به کار گرفته‌اند، استفاده شود و این استانداردها در حوزه‌های طراحی و صدور جواز لازم‌‌الاجرا باشند تا کمترین عارضه را روی ساختمان‌های بلندمرتبه و پر جذب از لحاظ تعداد سفر بر روی معابر بگذارند.

به گفته این کارشناس ترافیک، از آنجایی که در حال حاضر کد و استاندارد ترافیک وجود ندارد، شهرداری‌ها الزامی به رعایت و اجرای اصول ترافیک ندارند. بنابراین تهیه و تدوین این مبحث باید جزو خواسته‌های شهرداری باشد و به عنوان ملاک عمل قرار گیرد که پیوست‌های ترافیک را براساس کدها و استانداردهای ترافیک چک کنند تا مشخص شود که آیا طراحی آن براساس اصول مهندسی انجام شده است یا چنین نیست.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چهارهمین همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری گفت: دو محور اصلی این همایش الزام به استفاده از ضوابط و استانداردهای ترافیک و همچنین ایمن سازی و استفاده از متخصصان رشته ترافیک در طراحی پلان‌های ایمنی و حین عملیات اجرایی است.

به گزارش «صما» چهارهمین همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری در تاریخ 22 خرداد از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ساعت 8:00 الی 16:00 در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی رايزن واقع در نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره‌۲۱۰ برگزار می‌شود.


لزوم تسریع در تصویب مبحث الزامات ترافیکی ساختمان/ درطراحی شهری به پیوست‌های ترافیک استناد نمی‌شود

انتهای پیام/

کد خبر: 0224


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar