۱۳:۲۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 15 June 2019
کد خبر: ۵۳۰۸۰
یک کارشناس دفتر نگهداری ابنیه فنی راه در گفت‌وگو با «صما»:
به گفته یک کارشناس دفتر نگهداری ابنیه فنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیلاب امسال به‌وضوح نشان داد سازه‌های ابنیه راه‌های کشور از نبود دو موضوع مطالعات و لحاظ مباحث هیدرولیکی و جانمایی بسیار آسیب‌پذیر است

سعید مشیرآبادی معتقد است بنابراین باید در مقوله طراحی و اجرای پل‌ها موضوعات مهم مانند مسائل ژئوتکنیک، هیدرولیک و پارامترهای عملکردی پل‌ها را در نظر داشت.

متن زیر ماحصل گفت گوی ما با سعید مشیرآبادی کارشناس دفتر نگهداری ابنیه فنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

با توجه به اینکه پل‌ها به‌عنوان یکی از المان‌های حیاتی ارتباطی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان‌ها مطرح هستند نگهداری این ابنیه به‌عنوان یکی از المان‌های اصلی شریان‌ها ارتباطی در تمامی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کشور ما نیز با توجه به اهمیت موضوع پل‌های ارتباطی نگهداری فنی پل‌ها موردتوجه مسئولان بوده و برای نگه داشت آن هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند. به همین منظور تصمیمات مدیریتی خاصی نیز برای نگهداشت این ابنیه لحاظ می‌شود.

دراین‌بین گاهی این سازه‌ها در مواقع بحرانی و سیلاب دچار مسائلی می‌شوند که از قبل قابل پیش‌بینی نبوده درحالی‌که ممکن است اجرای آن‌ها کاملاً منطبق بر آیین‌نامه‌ها، شرایط و ضوابط فنی باشد؛ بنابراین همواره در مقوله طراحی و اجرای این سازه‌ها لحاظ کردن موضوعات مهم مانند مسائل ژئوتکنیک، هیدرولیک و پارامترهای عملکردی پل‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

سیلاب امسال به‌وضوح نشان داد سازه‌های ابنیه راه‌های کشور از نبود دو موضوع مطالعات و لحاظ مباحث هیدرولیکی و جانمایی بسیار آسیب‌پذیر است.

مشیرآبادی معتقد است بنابراین برای طراحی پل‌ها باید مباحث هیدرولیکی یعنی دوره بازگشت ۵۰ ساله سیلاب بر اساس مطالعات آماری مدنظر گرفته شود سیلاب امسال نشان داد برخی از پل‌ها ما فاقد مطالعات و لحاظ مباحث هیدرولیکی در بخش طراحی و اجرا بوده‌اند بنابراین توانایی این پل‌ها تحت شعاع سیلاب قرار گرفت و نتوانست پاسخ گوی گذردهی این حجم از سیلاب باشد

با اطمینان می‌توان گفت عدم لحاظ ما بحث هیدرولیکی ارتباطی با پل‌های قدیمی و جدید نداشته و در تمامی دنیا نیز این مورد قابل رخداد است؛ اما موضوعی که در این میان قابل تفکر است پیشرفت علم مهندسی کنونی با دوران گذشته است. علم مهندسی در ساخت ابنیه‌ی راه هرروز در حال رشد، توسعه، تکامل و بهتر شدن است؛ و هرروزه طراحی مهندسان به طراحی‌های شرایط واقعی نزدیک‌تر می‌شود. در کنار پیشرفت‌های طراحی و مهندسی تمامی تجهیزات ساخت نیز درحال‌توسعه است.

اما چنانچه ذکر شد یکی دیگر از نقاط ضعیف عملکرد پل‌های کشور در سیلاب اخیر مربوط به‌جا نمایی صحیح بود متأسفانه به نظر می‌رسد برخی از پل در جا و مکان مناسبی قرار نگرفتند.

این در حالی است که باید در بیشتر مواقع با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه نکاتی برای طراحی پل‌ها در نظر گرفته شود چراکه ممکن است عدم لحاظ این موضوع مهم در برخی از مواقع بر عملکرد تأثیرگذار بوده و باعث کاهش تاب‌آوری پل‌ها شود.

بنابراین تجربه‌ای که از سیلاب امسال می‌توان داشت این است که به بحث هیدرولیکی، بحث‌های مربوط به هیدرولوژی و توپوگرافی منطقه باید بیشتر از گذشته توجه داشت و سعی شود بر روی حوزه هیدرولوژی به‌صورت دقیق مدل‌سازی و مطالعه دقیق انجام گیرد.

اما زمانی که پل‌ها آسیب دید چاره چیست؟ در این مورد باید از پل‌های موقت بهره برد پل‌های موقت با توجه به اضطرار منطقه و شرایط پیش‌آمده احداث می‌شوند و معمولاً جز پل‌های سریع الاحداث هستند پل‌های موقت بر مبنای فلسفه‌ای که برای طراحی، ضوابط آن‌ها در نظر گرفته می‌شود دارای محدودیت‌هایی هستند. به‌طور مثال اعمال محدودیت باریکی از شاخص‌های است که در الاحداث پل‌ها سرعتی لحاظ می‌شود. پل‌های موقت چنانچه از اسم آن‌ها برمی‌آید به‌صورت موقت بوده و برای دائمی شدن آن‌ها باید تمهیداتی در پل‌های مذکور در نظر گرفته شود

به‌طور مثال پل گاومیشان جز پل‌های قدیمی بوده و ضوابط طراحی آن مربوط به همان دوران است اما ازآنجایی‌که این پل برای این میزان دبی طراحی نشده بود دچار مشکل شد. اگرچه به لحاظ نگهداری در سنوات گذشته اقداماتی برای این پل انجام‌شده بود هر و ازلحاظ سازه‌ای هیچ مشکل خاصی نداشت؛ اما تنها مشکل این پل به لحاظ گذردهی آب بود که نتوانست تاب‌آوری مناسبی برای این حجم از دبی سیلاب داشته باشد؛ و ازآنجایی‌که این پل مسیر ارتباطی دو استان ایلام و لرستان است سازمان راهداری حمل‌ونقل استان ایلام و ستاد مدیریت بحران به جد به دنبال نصب ‌پل موقت بود که این پل در اسرع وقت با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های اجرای این سازمان صورت گرفت. طراحی و اجرای و بحث‌های مرتبط با مقاومت این پل با توجه به دهنه 90 متری آن توسط ستاد مدیریت بحران به‌دقت بررسی می‌شود.

برچسب ها حمل و نقل ، ابنیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar