۰۹:۴۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 26 June 2019
کد خبر: ۵۳۱۶۰
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با «صما»:
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل کشور در دو فاز و با زمان‌بندی دوساله برنامه‌ریزی‌شده و فاز اول آن در ۹ ماه با مشارکت هفت دانشگاه معتبر کشور انجام شده است، اظهار داشت: در مطالعات قبلی طرح جامع حمل‌و‌نقل کشور که از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و با مشارکت شرکت مشاور خارجی «EGIS» انجام شد

نیز مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل در مدت شش سال و تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت که متاسفانه در انتها نیز به دلیل اختلافات به‌وجود آمده بین کارفرما و مشاور طرح مطالعات نیمه کاره رها شد.شهرام آدم‌نژاد بابیان مطلب فوق در خصوص فاز اول این طرح به «صما» گفت: فاز اول طرح جامع حمل‌و‌نقل به ساخت مدل‌‌های پیش‌بینی تقاضای سفر در شیوه‌های مختلف حمل‌و‌نقل اختصاص داشت که مطالعات آن از تابستان ۹۷ آغاز و طبق برنامه زمانبندی در انتهای سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح جامع حمل‌و‌نقل به طراحی شبکه بهینه حمل‌و‌نقل کشور و زیرساخت‌های مورد نیاز آن در هر شیوه و مود حمل‌و‌نقل تا افق ۱۴۰۴ اختصاص دارد گفت: مطالعات این فاز از ابتدای تابستان ۹۸ آغاز می شود و تا انتهای سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در فاز اول مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل مدل‌های پیش‌بینی تقاضای سفر برای تمامی شقوق و شیوه‌های حمل‌و‌نقل و در بر دارنده همه تبادلات بار و مسافر از هر نقطه کشور به سایر نقاط طراحی شده و هم اکنون برای اولین بار در کشور یک مدل جامع برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شامل مدل‌های تولید، جذب، توزیع، تفکیک سفر برای تحلیل سفرهای مسافری و تبادلات باری بین ۴۱۸ شهرستان کشور ایجاد شده است

وی گفت: با استفاده از این مدل می توان هر بخش از شبکه حمل‌و‌نقل را به دقت تحلیل و پیش بینی کرد؛ زیرساخت‌های موجود در سال‌های آتی با چه میزان تقاضا مواجه خواهند شد و ظرفیت‌های موجود تا چه افقی پاسخگوی نیازها خواهند بود و برای جلوگیری از کاهش سطح سرویس برنامه‌های توسعه آنها از چه مقطع زمانی باید آغاز شود.

وی با بیان اینکه تمامی مدل‌های پیش‌بینی تقاضای ساخته شده در فاز اول مطالعات طرح جامع در یک سامانه نرم‌افزاری به نام سامت تجمیع شده است گفت: کلیه اطلاعات شبکه موجود حمل‌و‌نقل شامل شبکه راه‌ها، شبکه و ایستگاه‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور نیز در این سامانه نرم‌افزاری وارد شده است و با استفاده از قابلیت‌های پیش‌بینی شده در زیرساخت‌ این سامانه نرم‌افزاری هم‌اکنون یک سامانه ملی برای تحلیل و برنامه‌ریزی جامع حمل‌و‌نقل در کشور در اختیار و آماده بهره‌برداری است.

آدم‌نژاد افزود: از این‌پس کلیه برنامه‌های توسعه زیرساختی در بخش حمل‌و‌نقل باید پس از ارزیابی و تحلیل برای سپری کردن مراحل بعدی شامل تخصیص بودجه، مطالعات تفصیلی و طراحی و ... در این سامانه ملی معرفی شوند که در این زمینه مذاکرات و برنامه‌ریزی‌های خوبی با سازمان برنامه و بودجه کشور داشته‌ایم.

آدم ن‍‍ژاد با بیان اینکه مجموع مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور در مدت زمان دو سال برنامه‌ریزی شده و هم اکنون طبق برنامه زمانبندی پیش می‌رود، انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل در چنین مدت زمان محدودی را بی نظیر و ثبت یک رکورد در کشور دانست و افزود: در تجارب مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل در کشور که تاکنون در مقیاس شهری انجام شده است به ندرت تجربه‌ای زمان کوتاه‌تر از سه سال برای انجام این مطالعات مشاهده می‌شود حال آنکه مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل در مقیاس ملی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات بیش‌تر و در بردارنده مُدها و شیوه‌های حمل‌و‌نقل متنوع‌تری است که خود بر پیچیدگی این مطالعات می‌افزاید.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع حمل و‌ نقل فعلی از نظر زمان در یک سوم زمان طرح جامع قبلی و از نظر هزینه با کمتر از یک بیستم مطالعات قبلی برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا درآمده است، وی عامل این موفقیت را در اعتماد به نیروهای جوان و مستعد داخلی بر شمرد. هر زمان و در هر زمینه‌ای به نیروهای جوان و مستعد خود اعتماد کرده و کار را به آنها سپرده‌ایم از این اعتماد ضرر نکرده ایم که انجام مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از نمونه‌های این موفقیت است.

برچسب ها حمل و نقل ، طرح جامع
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar