۰۹:۵۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۸ - 07 July 2019
کد خبر: ۵۳۲۳۲
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با «صما»:
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بابیان اینکه در حال حاضر ارز موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی حول و حوش سامانه سنا تأمین می‌شود گفت

چنانچه می‌دانید سامانه‌های «نیما» و «سنا» هر دو کارکرد ارزی دارند با این تفاوت که نیما «بازار ارز خارجی» را در برمی‌گیرد، اما سنا «خریدوفروش ارز در صرافی‌های مجاز» سراسر کشور را پوشش می‌دهد؛ اما در حال حاضر ایرلاین ها ارز خود را حول‌وحوش نرخ سامانه سنا تهیه می‌کنند که متأسفانه دریافت همین ارز نیز با مشکلات زیادی روبرو شده است.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» گفت: همواره نرخ ارزها در نیما پایین‌تر از سناست چراکه در سامانه نیما، عرضه ارز حجیم‌تر و زمان عملکردی آن طولانی‌تر است. در حال حاضر نرخ ارزی که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد بالای 10 هزار تومان است.

وی گفت: اگرچه ارز موردنیاز ایرلاین های توسط ارز نیمایی تأمین می‌شود اما ازآنجایی‌که ارز پرداختی به ایرلاین ها به‌صورت یوان و روپیه است شرکت‌های هواپیمایی باید آن را به دلار یا یورو تبدیل کنند. چراکه طرف حساب‌های ایرلاین ها تنها با یورو و دلار فعالیت دارند در این صورت قیمت دلار 8 هزارتومانی برای ایرلاین ها بالای 10 هزار تومان تمام می‌شود.

وی بابیان اینکه هزینه جابه‌جایی و انتقال این دلار و یورو به دلیل تحریم‌های بانکی نیز به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌شود گفت: اما شرکت‌های هواپیمای نمی‌توانند و نمی‌خواهند به دولت فشار بیاورند؛ و متأسفانه تمام ضرر و زیان این ماجرای پیچیده را به جان می‌خرند.

اسعدی سامانی گفت: به خاطر افزایش‌ نرخ ارز، افزایش نرخ تورم تعداد و میزان پروازها در سال 97 حدود 15 درصد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد این مورد در سال جاری نیز تکرار شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بابیان اینکه در حال حاضر بخشی از اقشار که مصرف‌کننده خطوط هوایی بوده‌اند از چرخه این صنعت حذف‌شده‌اند. گفت: رونق بخشی به خطوط هوایی مستلزم ثبات اقتصادی و کاهش تورم‌ها است.


برچسب ها حمل و نقل هوایی ، ارز
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar