۱۶:۴۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۸ - 09 July 2019
کد خبر: ۵۳۲۷۳
«صما» بررسی می کند؛
بهتر بود شهرداری اطلاع رسانی درستی در این خصوص انجام می داد تا اولا شهروندان از فرایند ثبت نام مطلع می شدند و دوم اینکه مشخص می شد که شهرداری برای مشروط کردن طرح ترافیک به پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به کدام قانون و آیین نامه استناد کرده است.

به گزارش «صما»، شهرداری تهران از ابتدای تیرماه 98 «طرح کاهش آلودگی هوای تهران» را به اجرا درآورد. طرحی که تفاوت هایی بنیادین نسبت به «زوج و فرد» دارد و قرار است در نهایت منجر به کاهش ترافیک و متعاقب آن کاهش آلودگی هوای تهران شود.

پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این استدلال که طرح زوج و فرد باعث شده بود تا خانواده ها برای دور زدن قانون دو خودرو با پلاک زوج و فرد خریداری کنند، گفت: عملا طرح مذکور باعث افزایش خودروها در سطح شهر شده بود. در طرف مقابل برخی از همان ابتدای تصویب طرح عنوان کردند که شهرداری به دنبال درآمد زایی بیشتر است و در عمل تغییرات مثبتی حاصل نمی شود. این گروه در پاسخ به نظر پورسیدآقایی می گویند اولا درصد بسیاری کمی از خانواده ها قادرند دو خودرو با پلاک های زوج و فرد تهیه کنند و دوم اینکه اگر برای دور زدن طرح زوج و فرد نیاز به خرید یک خودرو بود، برای دور زدن طرح کاهش آلودگی هوا نیازی به خرید خودرو نیست و صرفا با پرداخت پول می توانند وارد محدوده طرح شوند. این انتقاد در حالی مطرح می شود که اگر چه مالکان خودروها می توانند با پرداخت عوارض بیشتر وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند اما این بار پول دور زدن قانون بر خلاف گذشته که صرف خرید خودرو می شد، به خزانه شهرداری واریز می شود و شهرداری از این طریق قادر خواهد بود خدمات بیشتری در خصوص حمل و نقل عمومی و تسویه حساب بدهی 50 هزار میلیاردی به بانک ها و پیمانکاران ارائه کند. بنابراین هر اندازه برای ورود به طرح عوارض بیشتری پرداخت شود، به همان اندازه وضعیت اقتصادی شهرداری برای اداره شهر بهتر خواهد شد.

موضوع به همین جا ختم نمی شود. شهرداری تهران تصمیم گرفته از طریق سامانه «تهران من» از مالکان خودرو برای طرح جدید ثبت نام کند اما کاربران با ورود به این سامانه جهت ثبت نام ابتدا باید تمامی عوارض نوسازی و پسماند را به حساب شهرداری واریز کنند. علاوه بر این باید تمامی عوارض خودروی خود را بپردازند. در واقع شهرداری با راه اندازی این سامانه شهروندان را مجبور به تسویه حساب می کند در غیر این صورت شهروندان باید خودروهایشان را برای همیشه در پارکینگ پارک کنند. بنابراین پولی که شهرداری به سختی می توانست از شهروندان بگیرد و ابزار های تحقق آن در صورت امتناع شهروندان به درستی تعریف نشده بود، از طریق سامانه دریافت می شود.

بعد از واریز این وجوه، تازه مالکان محدوده طرح ترافیک برای انجام مرحله نهایی ثبت نام باید به صورت حضوری به شعب دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند و با پرداخت مبلغی هر چند اندک تاییدیه نهایی ثبت نام را دریافت کنند در حالی که منتقدان اعتقاد دارند مرحله نهایی هم باید به صورت غیر حضوری از طریق سامانه« تهران من» انجام شود.

در اینکه شهروند مسئولیت پذیر وظیفه دارد عوارض شهری را به موقع پرداخت کند و این عوارض در تمام دنیا به عنوان عوارض پایدار توسط شهرداری از شهروندان دریافت می شود، شکی نیست اما بهتر بود شهرداری اطلاع رسانی درستی در این خصوص انجام می داد تا اولا شهروندان از فرایند ثبت نام مطلع می شدند و دوم اینکه مشخص می شد که شهرداری برای مشروط کردن طرح ترافیک به پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به کدام قانون و آیین نامه استناد کرده است. حتی جالب است که هیچ کدام از رسانه های حوزه شهری هم به این نکته مهم در سامانه اشاره نکرده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar