۱۱:۵۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 10 July 2019
کد خبر: ۵۳۲۷۶
مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل در گفت و‌گو با «صما»:
مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل، ارتقای بهره‌وری با بیان اینکه افزایش بهره وری حمل‌ونقل رابطه مستقیمی با حذف خود مالکی، کاهش ناوگان، توجه به مقوله شرکت محوری، ایجاد نهاد نظارتی و تعدیل و تعویض برخی از قوانین دارد.گفت:خودمالکی یکی از دلایل اصلی کاهش بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است.

جواد هدايتي گفت: بااین‌حال آمارها نشان می‌دهد سال ۷۷ تا سال ۹۶ میزان سهم کامیون‌های خود مالک از عدد حدود ۵۷ درصد در سال ۹۶ به حدود ۸۲ درصد رسیده و پدیده خودمالکی افزایش‌یافته است

وی گفت: این افزایش نشان می‌دهد ما مدام در حال دور شدن از بهره‌وری، انسجام مدیریتی در حوزه حمل‌ونقل و ساختار مدیریت بنگاهی هستیم و در عوض به سمت خود مالکی می‌رویم که اقتصاد بسیار شکننده‌ای دارد؛ و نشان میدهد که وضعیت اشتغال کشور هر ساله وخیم تر می شود.

وی گفت: در تمام دنیا مکانیسم به‌گونه‌ای ایجادشده که مالک یا شرکت با مشاهده افزایش هزینه نگهداری ماشین، عوارض، بیمه و مالیات به‌موازات افزایش سن ماشین، ناچار به نوسازی می‌شود. چون در ایران این مکانیسم وجود ندارد درنتیجه کار کردن با ماشین فرسوده توجیه اقتصادی بیشتری از ماشین نو دارد.

هدایتی گفت: در ایران با بالا رفتن سن ماشین، هزینه‌ها کاهش می‌یابد یعنی در جهت توجیه اقتصادی شدنِ، کار با ماشین فرسوده است و فرد ترجیح می‌دهد که به‌جای خریدن ماشین نو ۲ میلیاردی، این میزان را برای خرید ۲۰ ماشین ۱۰۰ میلیون تومانی هزینه کند زیرا این‌گونه درآمد بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی در نهایت گفت: مکانیسم‌ها باید در قوانین و مقررات و ساختار فضای کسب‌وکار اتفاق بیفتد که افراد را به سمت نقاط مطلوب سوق دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar