۰۹:۴۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 11 July 2019
کد خبر: ۵۳۲۹۱
رییس انجمن صنایع ریلی ایران در گفت‌و‌گو با «صما»:
رییس انجمن صنایع ریلی ایران با بیان اینکه توسعه ریلی کشور فدای فایناس های خارجی شده است گفت: در حال حاضر به جهت آنکه بانک های داخلی اعتبار مورد نیاز تولید کنندگان را تامین نمی کنند مسئولان به سمت تولیدات خارجی که دارای وام های به ظاهر کم بهره هستند می روند.

حسین قماشی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: شرکت هیا خارجی با ارائه محصولات خود دو ظرفبه مهلک را به بدنه تولیدات داخلی وارد می کند این ضربات شامل ارائه محصولات مشابه به ایران و خدمات پس از فروش آن است.

وی با بیان اینکه شعار تولید ملی بدون همکاری و همیاری بانک ها و تسهیلات انجام نمی شود گفت: زمانی که تولید کننده تجهزات ریلی قرار دادی را با یک نهاد منعقد می کند تنها 20 درصد آن را در ابتدای تولید از کارفرما دریافت می کند اما دریافت مابقی نرخ کالای تولید منوط به تحویل کالا است. در یان بخش است که تولید کننده به شدت نیازمند تسهیلات بانکی است تا کالای خود را در اسرع وقت به کارفرما تحویل دهد.

به گفته رییس انجمن صنایع ریلی ایران دولت در استفاده زا فایناس شرکت هیا خارجی در حوزه ریل دچار اشتباه بزرگی شده است گفت: زمانی که یک شرکت خارجی کالایی را با وام به اصطلاح کم به کشور ما واگذار می کند پای خود را در کشور مستحکم کرده و با ارائه خدمات های بعد فروش انحصاری نه تنها تولیدات کشور را نشانه می گیرد بلکه با فروش قطعات گران تر کسری بهره بانکی خود را تامین می کند.

قماشی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ دانش تولیدات مصالح و تجهیزات چیزی نسبت به کشور توسعه یافته ندارد گفت: متاسفانه فرمول تامین مالی تولید ریل فعال نیست.

وی گفت: برخی شرکت‌های خصوصی ساخت تجهیزات ریلی حدود ۵۰ درصد ظرفیت بلااستفاده دارند و دلیل آن هم مشکل در تامین نقدینگی بیان شده است، دلیل آن هم بیشتر موضوع عدم تأمین نقدینگی کافی و تامین مالی بوده است. مطالباتی هم از دولت بابت انجام پروژه‌ها داریم به هر حال پیش پرداخت‌ها کفاف تولید را نمی‌دهد و تولید کننده هم مستقیماً نمی‌تواند سرمایه گذار پروژه‌ها باشد.

قماشی گفت: شرکت‌های سازنده صنایع ریلی، ظرفیت بالایی برای تولید و ارائه خدمات در کشور دارند. به طوری که در یک قرن گذشته پتانسیل خوبی در شرکت‌های تولیدکننده ایجاد شده است. عدم حمایت بانک ها از تولیدات داخلی مساوی با ورادات کالا و وابستگی بیشتر به کشور های خارجی است.

وی در نهایت گفت: اگر به دنبال برند سازی کالای ایرانی هستیم باید تولیدات داخلی ایمان داشته باشیم و از این تولیدات به نحو احسنت حمایت کنیم. هر محصول داخلی بدون حمایت مادی و معنوی محکوم به فنا است.


برچسب ها ریل ، حمل و نقل
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar