۱۵:۵۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۸ - 16 July 2019
کد خبر: ۵۳۳۳۳
ساخت و ساز های شبانه باعث شده تا آرامش شهروندان خسته از کار روزانه زیر چرخ ماشین آلات له می شود.

چشمانش متورم شده بود و مدام چرت می زد. می گفت دیشب چشم روی چشم نگذاشته.«آخه چرا باید یه نفر به خاطر سود شب ها تا صبح با سر و صدای ماشین آلات و فریادهای گاه و بیگاه کارگرها مانع استراحت مردم بشه؟! سودش واسه اوناست و بی خوابیش واسه ما» مساله تنها مربوط به همکار شاکی ما نبود. تقریبا تمامی شهروندان مزاحمت های ساختمان سازی را بویژه در شب تجربه کرده اند. همین یک ماه پیش بود که همسایه ما تصمیم گرفت خانه اش را به یک بسازبفروش بسپارد تا خانه ویلاییش تبدیل به ساختمان شش طبقه شود. چشم تان روز بد نبیند. علاوه بر سروصدا، گرد و خاک عجیبی تمام فضای کوچه را در بر گرفته بود. جالب اینکه از هیچ اقدامی مانند پاشیدن آب از طرف سازنده برای کاهش گرد و خاک خبری نبود. ماجرا تازه شروع شده بود و روزهای آینده بعد از تخریب کامل ساختمان، شناژبندی و فونداسیون اجرا می شد. خلاصه سرتان را درد نیاورم. این مرحله تمام می شد و مرحله بعد شروع می شد. کوچه هم که دیگر تبدیل به کارگاه آقای بساز بفروش شده بود. به گونه ای که حتی فضا نبود خودروها از پارکینگ خارج شوند. هر زمانی هم که اعتراض می کردیم، سازنده می گفت: «ساختمان سازی این مشکلات را هم دارد. من که کار غیر قانونی نکردم. یه چند روز دندون روی جگر بذارین، کوچه خلوت تر میشه. گرد و خاک و سر و صدا که دیگه تقصیر من نیست.شما هم بودی نمی تونستی کاری بکنی. خیلی هم ناراحتی می تونی شکایت کنی»

مقصران سلب آرامش مردم

قوانین راهنمایی و رانندگی و محدودیت های عبور و مرور مسبب اصلی مزاحمت های ساختمان سازی هستند. ضمن اینکه ساخت و ساز در شب روان شهروندان را به هم می ریزد، آمار ها حاکی از وقوع بیشتر حوادث گود برداری در نیمه شب است چرا که دید لازم برای کار وجود ندارد. البته این مساله نافع مسئولیت سازندگان نیست چون در بسیاری اوقات این افراد حداقل ها را هم رعایت نمی کنند. به طور مثال در حالی که باید روی آوارها آب بپاشند این کار را نمی کنند تا گرد و خاک همسایه ها را دچار مشکل کند. علاوه بر این نباید از فریادهای گاه و بیگاه کارگران گذشت. مساله آخر هم به شهرداری مربوط می شود. ساختمان یک ثروت ملی است که برای تولید آن امکانات و پتانسل های کشور به کار گرفته می شود. بنابراین مدیریت شهری نباید اجازه بدهد که سازندگان تنها با هدف کسب سود ساختمان های کمتر از 30 سال ساخت را تخریب و نوسازی کنند. . به هر حال شاید تنها کشوری در دنیا باشیم که تا این حد نگاه سرمایه ای به املاک داریم.نشان به آن نشان که از سال 70 تا 90 قیمت زمین حدود 90 برابر شده است.

قانون و سازکار اجرایی چه می گوید؟!

براساس مبحث 12 مقررات ملی ساختمان هیچ شهروند، مالک و سازنده ای حق ندارد در اجرای پروژه ساختمانی موجبات آزار به همسایگان و عابران را ایجاد کند و باید سلامت و بهداشت شهروندان اعم از ساکنان و عابران را تضمین و طبق قوانین و ضوابط و بخشنامه های شهرداری عمل کند.

بهروز اسماعیل زاده، کارشناس دادگستری نیز معتقد است: در صورت وجود شکایت، دادگاه فرد مورد تایید خود را به محل مورد نظر می فرستد و میزان ذرات آلاینده توسط وی اندازه گیری می شود. اگر مشکلات بیشتر از حد باشند غیرمجاز تلقی می شوند. در زمینه صدا هم میزان دسی بل غیرمجاز اندازه گیری می شود.

به گفته اسماعیل زاده پس از بررسی های لازم چنانچه میزان آلاینده ها مطابق عرف نباشد دادگاه از سازنده درخواست می کند آزار و اذیت به وجود آمده را قطع کرده و با توجه به میزان خسارت وارده که توسط کارشناس برآورد شده محاکم مربوطه دستور به دریافت خسارت از سازنده می دهند. با وجود این در کشور ما این گونه مسائل در همان ابتدای امر به دلیل این که با ایجاد درگیری و طرح پرونده در دادگاه، سازندگان متحمل خسارت خواهند شد، حل و فصل می شوند، زیرا در غیر این صورت به دلیل وجود پرونده قضایی، شهرداری دستور قطع ساخت و ساز می دهد و سازنده بلافاصله به فکر حل مساله می افتد تا از بروز خسارت ها جلوگیری کند.

اسماعیل زاده با اشاره به این که سازندگان، آهن آلات را در خارج از محدوده شهر تهران خریداری می کنند، می گوید: «تریلرها و کامیون هایی که پمپ و کمپرسور های بزرگ نیز حمل می کنند تنها می توانند در فاصله زمانی ساعت 12 تا 6 صبح در روزهای عادی و 10 شب تا 6 صبح در روزهای تعطیل تردد کنند. در غیر این صورت توسط پلیس راهور متوقف و جریمه می شوند و یک روز هم این خودروها متوقف خواهند شد. در پی تماس تلفنی همسایگان در خصوص آزار و اذیتی که به دلیل تخلیه بارهای سنگین می بینند پلیس با مراجعه به محل و آگاهی از محدودیت ساعت های تردد این خودروها تنها می تواند به تذکر شفاهی بسنده کند و هیچ اقدام اجرایی را نمی تواند به عمل آورد

آیا در سایر پایتخت های دنیا نیز چنین مشکلات مشابهی وجود دارد؟ این کارشناس رسمی دادگستری در پاسخ به این سوال بیان می دارد: «تکنولوژی ساخت ساختمان در کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است. در اغلب این کشورها قطعات ساختمان ها به صورت پیش ساخته است و حتی عملیات مونتاژ هم در محل ساخت قطعات انجام می شود. البته در کشور ما نیز نسبت به 20 سال گذشته تکنولوژی ساختمان سازی پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از قطعات از قبل ساخته می شوند اما تنها مشکل مونتاژ است که به دلیل حمل با تریلر و ساختار اجرای مونتاژ در نهایت با سروصدای فراوان همراه است. در کشورهای پیشرفته ابزارهایی به کار می روند که هیچ گونه سروصدایی ایجاد نمی کنند مگر در حاشیه شهرها که خانه ها از یکدیگر فاصله های زیاد دارند ولی در شهرهای پرجمعیت ساخت وسازها بدون ایجاد مزاحمت های صوتی و گرد و خاک است

قوانین شفاف نیست

با این وجود واقعیت این است برخی متون تخصصی از جمله مباحث مقررات ملی ساختمان (از جمله فصل 12 این دستورالعمل) اشاراتی بسیار گذرا به آلودگی های صوتی یا گردو غبار حاصل از عملیات ساختمانی کرده اند، ولی این اشاره ها به اندازه ای کوتاه و فاقد ضمانت اجرایی است که عملا کاربردی ندارد. در قوانین مربوط به مجازات هم متنی وجود ندارد که از همسایه در حال ساخت خانه، شکایت کرد. به بیان دیگر، هیچ جرمی از سوی بساز و بفروشی که قصد ساخت بنایی چند طبقه در زمین متعلق به مالک خصوصی را دارد، انجام نشده که قابل تعقیب باشد. حتی برخی از حقوق دانان که می گویند می شود از سروصدا و آلودگی صوتی یا گرد و غبار حاصل از عملیات ساخت و ساز مالک خصوصی، به دادسرا به دلیل ارتکاب جرم مزاحمت، شکایت کرد، چندان با قاطعیت این گزینه را مطرح نکرده اند. چون حقوق مالکیت ایجاب می کند در صورتی که پروانه معتبر ساخت برای زمین وجود دارد، ساختمان سازی هم در آن انجام شود و طبیعتا سروصدای ماشین آلات و کارگران و آلودگی صوتی و گرد و خاک هم جزئی ناگزیر و پیامدی همیشگی برای عملیات ساختمان سازی است. اینجا سئوالی که مطرح می شود این است: با وجود خلاء قانونی و مسدود بودن پیگیری های قضایی برای رفع مزاحمت ساختمان سازان و بسازو بفروش ها چه می شود کرد؟!

بهترین راهکار؛ تماس با سامانه 137 و 1888

بهترین جواب را می توان در مرجع صدور پروانه ساخت و ساز جستجو کرد. اغلب شهرداری ها هنگام صدور پروانه ساخت و ساز، شرایط و قیودی را برای بهره برداران در نظر می گیرند، مثلا ایمن سازی یا محدودیت فعالیت در برخی ساعات را به بهره برداران پروانه ساخت، تکلیف می کنند. برای همین به نظر می رسد بهترین راهکار مقابله با مزاحمت، سر و صدا و دردسرهای ناشی از ساخت و ساز، مراجعه به شهرداری ناحیه یا منطقه یا تماس با سامانه شکایات شهرداری مانند 137 و 1888 است. هر چند ممکن است این تماس ها به نتیجه دلخواه منجر نشود، ولی به نظر می رسد تنها راهکار قانونی اعتراض به مزاحمت های ناشی از ساخت و ساز، استفاده از سامانه های ثبت شکایات مردمی است.

نگاهی به قوانین کشورهای توسعه یافته

در قوانین كشورهای مختلف، ارتباط بین صدا و روح و روان شهروندان جدی گرفته شده و در ضمن معتقدند كه جریمه اثر بازدارنده دارد. برای مثال در ایالت اورگان امریكا جریمه سروصدا در ساعت‌های ممنوع ٥٠٠٠ دلار، در كشورهای متعدد اروپا از ١٠٠٠ یورو تا ٣٦٠٠ یورو، و در ژاپن ٩٠٠ دلار در نظر گرفته شده است. در این كشورها سیستم شكایت بردن هم ساده است: تلفن به مركز رسیدگی، بازرسی سریع، گزارش، و نهایتا جریمه (و در بعضی كشورها بازداشت). این نوع قوانین به این دلیل كه كاملا شفاف هستند و جریمه بالایی دارند موفق بوده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar