۰۹:۴۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۸ - 18 July 2019
کد خبر: ۵۳۳۴۸
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت و‌گو با «صما»:
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: متوسط مسافتی که ناوگان حمل‌‌ونقل باری جاده‌ای در کشور طی می‌کند بسیار پائین تر از کشورهای پیشرفته است که نشان از پائین بودن بهره‌وری این بخش دارد.

غلامحسین دغاغله‌ در گفت و گو با «صما» گفت: هم‌اکنون پیمایش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بار در ایران سالانه 55 تا 65 هزار کیلومتر است درحالی‌که نرم طبیعی در دنیا 150 هزار کیلومتر در سال است.

وی گفت: بخش حمل‌ونقل جاده ای با دارا بودن آمار سالیانه جابجایی حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا، ۹۰۰ میلیون نفر مسافر، ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا، بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر را به تنهایی انجام می دهد.

دغاغله‌ بابیان اینکه به‌طورکلی چالش‌های اقتصادي بخش حمل و نقل باری را می‌توان در 3 دسته عدم تناسب عرضه كالا و بار با ناوگان باري، فرسودگي ناوگان باري و تحريم اقتصادي بررسی کرد. گفت: در ساليان اخير رشد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای متناسب با ميزان رشد عرضه كالا در كشور نبوده است. به‌طوری‌که از سال 86 تاکنون ميزان بار حمل شده در كشور 46 درصد رشد داشته است درحالی‌که تعداد ناوگان در اين مدت 113 درصد افزایش‌یافته است. به عبارتي در سال 86 به‌طور ميانگين هر كاميون 1790 تن بار در كشور حمل می‌کرد درحالی‌که در سال 97 اين عدد به‌طور متوسط 1230 تن بوده است. اين روند نشان‌دهنده كمتر شدن درآمد ناوگان باري عليرغم افزايش هزینه‌های تعمير و نگهداري كاميون به‌ویژه در سال گذشته است.

وی گفت: در ساليان اخير اقداماتي در خصوص نوسازي ناوگان فرسوده باري در كشور انجام‌شده است كه با توجه به تعداد بالاي ناوگان فرسوده و محدودیت‌های موجود در توليد و تأمین ناوگان نو و همچنين شرايط تحريم و موانع موجود در ارائه تسهيلات و قيمت بالاي ناوگان عملاً تأثیر چنداني در كاهش متوسط عمر ناوگان باري نداشته است.

دغاغله گفت: متأسفانه تحريم اقتصادي نقش بسیار منفی بر حمل‌ونقل داشته است اثراتي كه تحريم ظالمانه در بخش حمل‌ونقل می‌گذارد تأمین ناوگان باري و اقلام مصرفي آن به‌ویژه لاستيك و لوازم‌یدکی را با چالش روبرو می‌کند.

وی در نهایت گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان برای افزایش بهره‌وری می‌توان به پروژه تعيين تركيب بهينه ناوگان باري كشور، افزايش بهره‌وری در حمل‌ونقل كالا از طريق ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا، توسعه بازار گاه‌های الكترونيكي بار و بهینه‌سازی فرآيند توزيع بار در سالن‌های اعلام بار با رويكرد افزايش رضايتمندي ذينفعان اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar