۱۲:۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - 24 July 2019
کد خبر: ۵۳۳۹۶
«صما» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛
کمپین «نما، هویت شهر ما» هم از سال گذشته به منظور ترویج هویت بخشی به نمای ساختمان های شهر تهران آغاز به کار کرد و توانسته در طول این مدت توجه معماران، سازندگان و مسئولان را به موضوع مهم نما جلب کند.

کمپین نامی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. کمپین را یک مبارزه، کارزار، هماهنگی و کار دسته جمعی برای رسیدن به یک هدف خاص تعریف می‌کنند. این مبارزه می‌تواند هدفی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی یا بسیاری موارد دیگر داشته باشد. کمپین‌ها در اصل ماهیتی تبلیغاتی دارند و به دنبال این هستند که افراد را برای پیوستن به خودشان ترغیب کنند تا درنهایت به هدفی که تعیین کرده‌اند، برسند. در این سال‌ها کمپینهایی هم شکل گرفته‌اند که بعد آموزشی و تربیتی را بیشتر از موارد دیگر در نظر گرفته‌اند و بر همین مبنا به کارشان ادامه داده‌اند. کمپین «نما، هویت شهر ما» هم از سال گذشته به منظور ترویج هویت بخشی به نمای ساختمان های شهر تهران آغاز به کار کرد و توانسته در طول این مدت توجه معماران، سازندگان و مسئولان را به موضوع مهم نما جلب کند.

ایجاد مطالبات شهروندی با راه اندازی کمپین

محمد مهدی عابدی، عضو کمیته نمای منطقه 4 شهرداری تهران در باره کمپین «نما، هویت شهر ما» به خبرنگار «صما» گفت: نمی توان همه چیز را در قانون گذاری و کمیته های نمای مناطق 22 گانه تهران خلاصه کرد. به هر حال بخش اعظم مساله به ایجاد مطالبات شهروندی مربوط می شود.

وی افزود: نباید به دنبال تحمیل نظرات به شهروندان باشیم بلکه باید با اقدامات ترویجی به گونه ای رفتار کنیم که شهروندان خودشان سراغ نماهای با هویت بروند.

عابدی خاطر نشان کرد: قطعا برگزاری کارگاه های تخصصی با حضور سازنده ها و معماران می تواند منجر به ایجاد درک درست جامعه تخصصی از همدیگر شود.

عضو کمیته نمای منطقه 4 افزود: معرفی طرح های برتر در کارگاه های تخصصی نما ضمن اینکه باعث تشویق کارفرما، سازنده و معماران می شود، می تواند معیاری برای انتخاب معماری با هویت در اختیار فعالان قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان کمپین «نما، هویت شهر ما» باید به دنبال عضویت کانال های پرطرفدار تلگرامی و ایستاگرامی در این کمپین باشند، اظهار داشت: قطعا با وجود کانال های تبلیغاتی بیشتر می توان موضوع نما را به اشکال مختلف وارد زندگی مردم کرد.

ایجاد زبان مشترک با راه اندازی کمپین

همچنین بابک شکوفی، دبیر گروه معماری جامعه مهندسان مشاور نیز در گفتگو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: قطعا این کمپین می تواند در هویت معماری شهر موثر باشد. با توجه به اینکه 90 درصد ساختمان های شهر تهران مسکونی هستند و عمده این ساختمان ها توسط مردم ساخته می شود، بنابراین شکل گیری کمپین «نما، هویت شهر ما» می تواند در تغییر ذائقه مردم و متعاقب آن ساخت و ساز ها موثر عمل کند.

وی با بیان اینکه با می توان با آگاه سازی تحولات عمیقی در صنعت ساختمان ایجاد کرد، افزود: این کمپین از یک طرف با ایجاد گفتمان های اصلاحی بین بدنه اصلی جامعه تخصصی و معماران و از طرف دیگر بین مردم و سرمایه گذاران می تواند زنجیره ساخت و ساز را در بر بگیرد. بنابراین مخاطب ما شامل طراحان، سازندگان، مردم و خریداران است.

شکوفی با بیان اینکه باید یک جور اجماع عمومی در بین طراحان به وجود بیاوریم، اظهار داشت: این کمپین می تواند با ارتقاء سواد عمومی بصری مردم و استانداردهای طراحی در بین جامعه تخصصی، سازندگان را به سمت و سوی ساختمان های با هویت ترغیب کند.

دبیر گروه معماری جامعه مهندسان مشاور در رابطه با معرفی طراحان و سازندگان شاخص در کارگاه های تخصصی اظهار داشت: این کار اجتناب ناپذیر است. بدین معنا که چون ما می خواهیم از طریق کارهای ترویجی فرایند را پیش ببریم، باید مواردی را به عنوان الگو و نمونه در اختیار جامعه تخصصی قرار دهیم و معرفی این طرح ها اقدامی کاملا منطقی و ترویجی است چرا که در این صورت جامعه تخصصی به یک زبان مشترک نزدیک تر خواهد شد.


برچسب ها کمپین نما ، صما
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar