۰۹:۳۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 24 August 2019
کد خبر: ۵۳۶۱۹
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با «صما»:
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بابیان اینکه خط دریایی بوشهر و بندر دوحه در بخش بار و مسافر تا اوایل شهریورماه سال جاری افتتاح خواهد شد. گفت: بر اساس این طرح هفته‌ای دو بار خط ثابت بوشهر و دوحه در بخش مسافری و صادرات انجام خواهد گرفت . این مورد می‌تواند توجیه و توسعه صادرات را در پی داشته باشد .

سیاوش ارجمند زاده بابیان مطلب فوق به «صما»گفت: استان بوشهر یک استان ساحلی بوده و دارای 11 بندر اصلی و تعدادی بنادر صیادی و نفتی است ،طول ساحل استان بوشهر حدود 740کیلومتر بوده و این استان دارای بزرگ‌ترین پایانه صادرات مواد نفتی و میعانات گازی است

وی بابیان اینکه بندر تجاری بوشهر دومین بندر کانتینری کشور است گفت: ما در حال حاضر 18 پست اسکله در این بندر داریم و بزرگ‌ترین اسکله کانتینری این استان که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید اسکله روستای بندر نگین به‌طور 300متر قرار دارد و این اسکله می‌تواند مآمن خوبی برای پلو گیری کشتی‌های 50هزار تنی باشد .

ارجمند زاده گفت:به‌طور مداوم فعالیت‌های لایه روبی اساسی کانال دسترسی بندر بوشهر داریم و در حال حاضر لایه روبی 6کیلومتر از 13.5 کیلومتر از این بندر با هزینه کرد 200میلیارد تومان را به اتمام رسانده‌ایم .

وی گفت: توجه به ایجاد ظرفیت‌های مضاعف در این بندر به‌منظور رقابت‌پذیری هرچه بیشتر و بهتر سبب شد تا با ایجاد طرح توسعه دوم در مجتمع بندری نگین افقی دیگری را در آینده‌ای نه‌چندان دور برای بندر بوشهر متصور باشیم. امید است با فعال شدن این مجتمع چندمنظوره در استان بوشهر، صنعت دریایی هم‌راستا با صنعت نفت ضمن پویایی و رونق اقتصادی استان، بیش از هر زمان نقش خود را در اقتصاد کشور اثبات کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بابیان اینکه پروژه‌های دیگری تا سال آینده به اتمام خواهد رسید گفت: به‌طور مثال به دنبال نهایی کردن پروژه جاده دوم دسترسی به روستای نگین خواهیم بود .

وی گفت:طی برنامه مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی مقررشده تا چند سال آتی نقاط کشور را به‌عنوان دهکده لجستیک یا شهر لجستیک در نظر گرفته شود البته این طرح هنوز کامل و جامع نیست . در این طرح مطالعاتی اکثر بنادر جز دهکده لجستیک قرار دارد . بندر بوشهر نیز در این طرح مطالعاتی به‌عنوان شهر لجستیک قرار دارد .

وی گفت:یکی از عمده فعالیت‌هایی که در شهرهای لجستیک بایستی انجام شود .درواقع تغییر مد حمل‌ونقل است . با توجه به اینکه بندر بوشهر متصل به راه‌آهن نیست در این بندر شاهد مد جاده و دریا هستیم .البته راه‌آهن بوشهر در حال اجرا است و به نظر میر سد با افتتاح این بخش تا 5 تا 6 سال آینده شاهد شکوفایی بیشتر طرح توسعه بندر بوشهر خواهیم بود .

ارجمندزاده در ادامه بار دیگر با اشاره به حرکت نخستین کشتی باری - مسافری بوشهر - قطر در هفته جاری، اظهار داشت: نخستین خط کشتیرانی مداوم ایران با قطر در هفته جاری راه‌اندازی شده و به صورت مستمر قرار است هفته‌ای یک بار بوشهر را به مقصد دوحه قطر ترک کند. این کشتی می‌تواند بار و مسافر را به صورت همزمان جابه‌ جا کند و به دلیل آنکه قرار بود در ابتدا برای نخستین سفر آن، تنها بار را به قطر بفرستیم و تصمیم عوض کند، وقفه‌ای به وجود آمد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این‌که هنوز هیچ بلیتی از کشتی قطر – بوشهر فروخته نشده است، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شد تا سفر کشتی بوشهر – قطر به صورت رفت و برگشت و تور چهار تا پنج روزه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار باشد که بسته به نوع هتل و کلاس سفر متفاوت است و فاصله بوشهر تا قطر ۲۰۰ مایل بوده و این سفر بسته به سرعت کشتی و شرایط جوی بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه گفت: طرح مطالعات تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان بوشهر آغاز شد.

ارجمند زاده درباره طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر، اظهار داشت: این مطالعات با همکاری ارگان‌های مختلف استانی و با نظارت سازمان بنادر و دریانوردی در دو گام اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: گام اول این مطالعات شامل جمع‌آوری اسناد و اطلاعات و تدوین روش‌شناسی است که با پایان یافتن آن گام دوم مطالعات بر اساس روش‌شناسی است.

ارجمند زاده اظهار داشت: ایجاد توازن میان منافع حاصل از توسعه اقتصادی و استفاده انسان از سواحل، حفاظت، نگهداری و بازسازی سواحل، به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی در سواحل و کسب منافع مترتب بر دسترسی و بهره‌گیری همگانی از سواحل از مزیت‌های طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان بوشهر است.

وی افزود: دستیابی به توسعه پایدار در استفاده‌های چندگانه از مناطق ساحلی با توجه به ظرفیت‌های محیطی،حفظ محیط‌زیست شکننده سواحل و کاهش آسیب‌پذیری مناطق ساحلی، بسترسازی برای پدافند غیرعامل در سواحل استانو بهبود جلب مشارکت مردمی در بهره‌برداری و مراقبت از سواحل دیگر مزیت‌های طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور در سطح استان بوشهر مبتنی بر شناخت مسائل و مشکلات خاص این استان است که احصاء این مشکلات، طبقه‌بندی و اولویت‌دهی جهت حل پایدار این مشکلات از وظایف اصلی این‌گونه مطالعات است.

برچسب ها حمل و نقل ، بنادر
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar