۱۱:۴۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 28 August 2019
کد خبر: ۵۳۶۵۷
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با «صما»:
با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل صورت گرفته است، هنوز این بخش بنا بر معضلات مختلف یکی از تنگناهای رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی امر حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای باهدف اصلاح ساختار بخش و تأمین نیازهای ملی و منافع مردم (حقوق شهروندی مسافران) و بهره‌وری بخش و ارتقای وضعیت حمل‌ونقل همواره در فكر چاره‌جوئی بوده و در دوره‌های مختلف با اتخاذ سیاست‌های متعدد سعی در اصلاح و ارتقاء وضعیت حمل‌ونقل مسافر داشته است.

در همین راستا یكی از آخرین سیاست‌های اتخاذشده تحت عنوان «فعالیت شبکه‌ای شرکت‌های مسافربری» از اواسط دهه ۸۰ به بعد موردتوجه این سازمان قرار گرفت. اصل و اساس این ایده بر پایه حفظ استقلال حقوقی شرکت‌ها در عین تجمیع امكانات و آورده‌های آنان برای شکل‌دهی یك مجموعه توانمند و معتبر است.

محسن حاجی اسماعیلی می گوید: در همین راستا طرح شبکه سیر با هدف شکل‌گیری شرکت ‌های نمانام (دارای برند مشخص) طرح‌ریزی شد و اصل و اساس این ایده بر پایه حفظ استقلال حقوقی شرکت‌ها در عین تجمیع امكانات و آورده‌های آنان برای شکل‌دهی یك مجموعه توانمند و معتبر است.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی «صما» با محسن حاجی اسماعیلی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است.

در حوزه حمل‌ونقل مسافری شاهد چه چالش‌های اقتصادی هستیم که میزان بهره‌وری این صنعت را به چالش کشیده است؟

همان‌طور كه مي‌دانيد بخش حمل‌ونقل مسافر دو نقش اساسی در اقتصاد دارد. اولین نقش و کارکرد آن، اثر مستقیمی است که به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی بر رشد اقتصادی بخش و ایجاد اشتغال می‌گذارد. درواقع، بخش حمل‌ونقل به‌عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی با ارائه خدمات مربوطه مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال کشور سهم دارد.

دومین کارکرد آن، فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصادی برای رشد و توسعه اقتصادی سایر بخش‌های اقتصاد است به‌عنوان‌مثال نوسازي ناوگان فرسوده كه به‌تبع آن موجب توسعه اقتصادی کارخانه‌های خودروساز و زنجيره خدمات پس از فروش آن می‌گردد و اين در حالی است كه با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل صورت گرفته است، هنوز این بخش بنا بر معضلات مختلف یکی از تنگناهای رشد اقتصادی محسوب می‌شود و به دلايل گوناگون سبب تأخیر در اجراي برنامه‌های مختلف شده است كه جبران این عقب‌ماندگی‌ها، هم به لحاظ تأمین مالی و هم به لحاظ محدودیت‌های اجرایی، به‌سادگی میسر نمی‌شود و عزم ملي و مشاركت ساير دستگاه‌های اجرايي را می‌طلبد.

کشور ایران مزیت‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی در زمینه گردشگری دارد که استفاده از این مزیت‌ها، مستلزم توسعه همه‌جانبه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است كه می‌تواند با استفاده از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ايجاد شبكه حمل‌ونقل هوشمند و ارتقا مجموعه‌های ديگر زمینه دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا را فراهم کند.

حوزه شما چه اقداماتی برای استقبال از مسافران تابستانی انجام داده و چه برنامه‌های برای افزایش بهره‌وری در این حوزه دارد؟

با عنايت به اينكه از اواسط خردادماه مصادف با پايان ماه مبارك رمضان و آغاز تعطيلات چندروزه عيد سعيد فطر موج سفرهاي تابستاني هم‌وطنان آغاز شده، تقاضا براي انجام سفرهاي بین‌شهری به‌ویژه با ناوگان عمومي حمل‌ونقل جاده‌ای افزايش داشته است. بر همين اساس در راستاي ايجاد آمادگي لازم موارد ذيل در دستور كار قرارگرفته است:

در گام اول به دنبال انجام هماهنگی‌های لازم و عنداللزوم برگزاري جلسات با تشکل‌های صنفي بخش مسافر و شرکت‌های مسئول شبكه و نمایندگی‌های آن‌ها، باهدف به‌کارگیری حداكثر توان ناوگان عمومي حمل‌ونقل به‌منظور ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافرين و فراهم کردن شرايط پیش‌فروش حداكثري بليت به‌ویژه به صورت غيرحضوري (اينترنتي، آپ موبايلي، تلفني و غيره) هستیم.

در ادامه تلاش خواهیم کرد هماهنگي با سازمان پایانه‌های شهرداري جهت آماده بودن فضاهاي خدماتي پايانه، هماهنگي با مالكان مجتمع‌های خدماتي رفاهي بین‌راهی و ساير دستگاه‌های خدمات بین‌راهی استفاده از توان همكاران حوزه راهداري در نظارت‌های بین‌راهی ناوگان عمومي مسافر، برنامه‌ریزی در زمينه تشديد نظارت بر عملكرد مديران فني شركتها، تشديد نظارت بر عملكرد شرکت‌ها و رانندگان و انجام کمیسیون‌های فوق‌العاده جهت رسيدگي به شكايات مسافرين و تخلفات بخش، هماهنگي و همكاري مؤثر فرابخشی با ستادهاي اجرايي خدمات سفر و ساير ارگان‌های ذيريط در سفرهاي و بین‌شهری در سطح آن استان (من‌جمله پليس، سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، اورژانس و غيره) انجام گیرد.

در ایام تابستان 98 چند دستگاه در کشور فعال خواهد بود؟

در ایام تعطیل ۱4 هزار و 800 دستگاه اتوبوس در قالب هزار و 80 شرکت اتوبوس‌رانی و ۲۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۲۶ هزار و 500 دستگاه سواری کرایهدر قالب ۷۹۵ شرکت مینی‌بوس‌رانی و سواری کرایه همچنین ۱۱۸ هزار راننده و کمک‌راننده حرفه‌اي و 740 مجتمع خدمات رفاهي بین‌راهی جهت ارائه خدمات مطلوب به مسافران فعال خواهند بود.

مسافران در صورت وجود شکایت یا انتقادات و پیشنهاد‌ات به کجا مراجعه کنند؟

چنانچه مسافران از عملكرد حمل‌ونقلي شركت، راننده و كاركنان ناراضی باشند یا پیام انتقادی یا پیشنهادی داشته باشند می‌توانند با ثبت شکایت از طريق سايت www.141.ir، اپليكيشن تلفن همراه و شماره تلفن 141 به گوش سازمان راهداری برسانند همچنين مسافران می‌توانند از طريق مراجعه حضوري به دفاتر نمايندگي‌ سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای مستقر در پايانه‌هاي مسافري عمومي وادارت كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان‌ها مشکلات خود را بیان کنند.

نحوه رسیدگی به تخلف و یا عملکرد شرکت های حمل‌ونقل بین‌شهری به چه شکلی صورت می‌گیرد؟ آیا توانسته‌اید ارتباط تنگاتنگی با این نهادهای خصوصی برقرار کنید؟

از طرق مختلف بر عملكرد شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل بین‌شهری مسافر نظارت به عمل می‌آید كه ازجمله می‌توان به کنترل‌ها سيستمي مانند كنترل از طريق سامانه صدور صورت‌وضعیت برخط كه بر نحوه صدور اسناد حمل توسط شرکت‌ها و مؤسسات مذكور می‌باشد، اشاره کرد. همچنين كنترل عملكرد مديران، كاركنان و رانندگان شرکت‌ها و مؤسسات مسافربري از طريق نمايندگان سازمان متبوع مستقر در پایانه‌های مسافربري، ماموريت و بازديدهاي دوره‌ای. ضمن آن‌که مسافران نيز می‌توانند نظرات، انتقادات، پيشنهادات و شکوائیه‌های مسافران بهروش‌های ذيل منعكس تا بررسي و اقدام لازم در خصوص آن‌ها به عمل آيد.

به چه میزان به دنبال به‌روز کردن سیستم حمل‌ونقل مسافری هستید؟

استفاده از فناوری‌های جديد موجب ارتقاء سطح خدمات، سهولت دستيابي مسافران به خدمات حمل‌ونقلی موردنیاز، صرفه‌جویی در وقت و هزينه مسافران، نظارت هرچه بيش تر بر عملكرد شرکت‌ها و مؤسسات مسافربري، حذف يا كاهش مراحل مربوط به تاسيس شركت ها گرديده است.

طرح شبکه سیر با هدف شکل‌گیری شرکت ‌های نمانام (دارای برند مشخص) طرح‌ریزی شد و اصل و اساس این ایده بر پایه حفظ استقلال حقوقی شرکت‌ها در عین تجمیع امكانات و آورده‌های آنان برای شکل‌دهی یك مجموعه توانمند و معتبر است.

ايجاد شبكه سير در طی سال‌های اخیر موجب تقويت فعالان اين بخش شده است. با اجراي طرح شبكه سير توانمندسازی و اصلاح ساختاري در بخش حمل‌ونقل مسافر صورت می‌پذیرد و درنهایت، اجراي طرح فوق موجب ايجاد رقابت سازنده در بين شبکه‌های مسافربري، توانمندسازی شركت ها، ارتقاء سطح خدمات، تحقق اصل «انتخاب آسان و مطمئن» براي مشتري، فراهم شدن اعمال نظارت بهتر بر عملكرد شركت ها، افزايش ايمني سفرها و ساماندهي فعاليت ناوگان و رانندگان مسافربري در قالب بغل نويسي های يكسان و محدودتر و به‌طور خلاصه موجب اصلاح ساختار اساسي در حمل‌ونقل خواهد شد. در اجراي فاز اول اين طرح، تعداد 35 شبكه كشوري در سطح كشور تشكيل شده اند.

از طريق سامانه پيامكي 3000143 - براي برقراري ارتباط با ادارات كل استاني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای (حين سفر)

از طريق تلفن 141 ارتباط تلفني با مركز مديريت راه‌های كشور (حين سفر)

از طريق سامانه پيامكي 141 برقراري ارتباط پيامكي با مركز مديريت راه‌های كشور (حين سفر)

از طريق درج شكواييه در اپليكيشن همراه 141 (حين سفر)

از طريق درج شكواييه در وب سايت سازمان متبوع به آدرس www.rmto.ir (پس از سفر)

از طريق درج شكواييه در سامانه خدمات شهروندي وزارت راه و شهرسازي (شهراه) در وب سايت وزارتخانه به آدرس www.mrud.ir (پس از سفر)

از طريق درج شكواييه در وب سايت مركز مديريت راه هاي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده اي به آدرس www.141.ir (پس از سفر)

از طريق طرح موضوع نزد اداره كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مربوطه

از طريق طرح موضوع نزد دفاتر نمايندگي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای مستقر در پایانه‌های عمومي مسافري شهرها

از طريق طرح موضوع نزد دفاتر تشکل‌های صنفي شركت هاي مسافربري


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar