۱۰:۲۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 02 September 2019
کد خبر: ۵۳۶۸۳
معاون راهداری اداره کل راهداری آذربایجان غربی در گفتگو با «صما»:
به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی یکی از مأموریت‌های مهم این اداره بهسازی و ایمن‌سازی نقاط پر تصادف و مستعد تصادف و یا دارای تصادف است که بدین منظور با همراهی و همکاری کارشناسان تصادف پلیس‌راه 35 نقطه پر تصادف اولویت‌دار،14 نقطه مستعد تصادف و 9 نقطه دارای تصادف شناسایی بررسی و ارزیابی شده است.

بصیر صادق پور معتقد است: اصلاح و نوسازی تمامی نقاط حادثه‌خیز به‌جز بودجه و اعتبارات نیازمند عزم جدی و تلاش همگانی است چراکه حذف این نقاط تأثیر زیادی در کاهش نرخ تصادفات و آرامش و سلامتی خانواده ها دارد.

در خصوص اهمیت نوسازی و بهسازی مسیرهای استان آذربایجان غربی بصیر صادق پور معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی پاسخگوی خبرنگار صما بود.

در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام راهداری بفرمایید تعداد این پروژه‌ها چقدر است و برای تکمیل آن‌ها به چه میزان بودجه نیاز است؟

با توجه به اهمیت و نقش زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه جاده‌ها در امر تردد و ارتباطات و توسعه اقتصادی جامعه و اهمیت آن در آذربایجان غربی با عنایت به داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و نیز مرز مشترک با چند کشور اروپایی و آسیایی و جایگاه مهم آن در کشور، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی مأموریت و وظایف خطیری در امر نگهداری، توسعه و ایمن‌سازی بیش از 12 هزار و 500 کیلومتر انواع راه‌های شریانی، اصلی و فرعی و روستایی و مرزی را در حوزه استحفاظی مدیریت می‌کند به‌طوری‌که در این راستا با عنایت به امکانات و ماشین‌آلات موجود و حضور پرسنل راهداری، ضمن انجام عملیات راهداری جاری و مستمر روزانه، دوره‌ای و فصلی و اضطراری در تمام ایام سال ازجمله اجرای راهداری زمستانی، طرح‌های ویژه تعطیلات نوروزی، سیلاب و سایر طرح‌های راهداری در طول سال، در جهت ارائه خدمات مطلوب به هم‌وطنان و بهره وران جاده‌ای با سطح سرویس‌دهی مناسب در جلب رضایت‌مندی شهروندان، ده‌ها پروژه راهداری در حوزه‌های مختلف نگهداری راه‌ها، احداث و نگهداری پل‌ها و ابنیه‌ی فنی، راهدارخانه‌ها، ایمنی راه و حریم، تجهیز و تعمیر و نوسازی ناوگان راهداری در دست پیگیری و اجرا دارد. که به ترتیب شامل حدود 150 پروژه بهسازی، لکه‌گیری و روکش آسفالت بااعتبار مصوب اولیه بالغ‌بر250 میلیارد تومان، 42 پروژه احداث پل، نگهداری ابنیه و تجهیز راهدارخانه با اعتبار مصوب اولیه25 میلیاردتومان،24 پروژه مختلف ارتقا و ایمن‌سازی تأسیسات، نصب نیوجرسی و گاردریل و خط‌کشی راه‌ها با اعتبار مصوب اولیه 30 میلیارد است.

همچنین در حوزه تجهیز و نگهداری ماشین‌آلات ضمن تعمیر و نگهداری و سرویس مستمر ماشین‌آلات، برنامه‌های نوسازی و تجهیز ناوگان راهداری می‌باشند که می‌توان به تأمین و خرید 2 دستگاه کامیون مجهز به نمک‌پاش و برف‌روب، 8 دستگاه لودر، 10 دستگاه پاکت (تیغه) برف‌روبی کامیونی، 4 دستگاه نمک‌پاش مجهز جهت نصب بروی شاسی کامیون جمعاً بااعتباری بالغ‌بر15 میلیارد اشاره کرد.لذا با عنایت به موارد فوق حدود 180 پروژه نیمه‌تمام در دست اجرا، در حوزه معاونت راهداری وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها بالغ‌بر 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آیا بودجه کافی برای رفع مشکلات راهداری آذربایجان غربی دارید؟ اگر ندارید این مبالغ از کجا تأمین خواهد شد؟

با توجه شرایط موجود راه‌ها و افزایش روزانه تقاضای بهره‌وران جاده‌ای جهت خدمات‌دهی مناسب و رضایت‌بخش در جامعه، بودجه و منابع کافی برای رفع مشکلات راهداری آذربایجان غربی وجود ندارد، در صورت تأمین اعتبار، این مبالغ از محل بودجه‌های عمومی و ملی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و از سایر منابع استانی تأمین خواهد شد.

چه اقداماتی برای رفع نقاط حادثه‌خیز، نوسازی و بهسازی جاده‌های آذربایجان غربی دارید؟

یکی از مأموریت‌ها و برنامه‌های مهم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی بهسازی و ایمن‌سازی نقاط پر تصادف، مستعد تصادف و یا دارای تصادف است که بدین منظور با همراهی و همکاری کارشناسان تصادف پلیس‌راه 35 نقطه پر تصادف اولویت‌دار،14 نقطه مستعد تصادف و 9 نقطه دارای تصادف شناسایی بررسی و ارزیابی شده است که در مرحله اول تمامی نقاط با اقدامات زودبازده و از طریق نصب انواع تابلو علائم ویژه و چراغ‌های چشمک‌زن آشکارسازی شده و در مرحله بعدی برنامه‌ریزی جهت مطالعه، طراحی و اصلاح اساسی انجام‌گرفته است که در این راستا تاکنون 22 نقطه پر تصادف برابر موافقت‌نامه فی‌مابین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و استانداری آذربایجان غربی جهت مراحل مطالعه، طراحی، ساماندهی و اصلاح اساسی تأمین اعتبار گردیده که تاکنون 6 نقطه به‌طور اساسی رفع و اصلاح شده و تعداد 11 نقطه پر تصادف نیز با عنایت به تکمیل مطالعات در مرحله مناقصه و یا عقد قرارداد می‌باشند.

اعتبار اولیه لازم جهت ساماندهی و تکمیل این نقاط بالغ‌بر 44 میلیارد برآورد می‌ شود، همچنین مشکلات در ساخت، توسعه و ارتقاء جاده ترانزیتی واصلی خوی، ماکو – بازرگان برابر موافقت‌نامه بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، استانداری آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو از دیگر پروژه‌های مهم در نوسازی و بهسازی جاده‌های آذربایجان غربی است که توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی پیگیری و در قطعات مختلف در دست مطالعه، اجرا و یا واگذاری به پیمانکارمی باشد و اعتبار اولیه آن بالغ‌بر 110 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای افزایش بهره‌وری در بخش راهداری با توجه به منابع موجود چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟

جهت افزایش بهره‌وری در بخش راهداری با توجه به منابع و محدودیت‌های موجود، ساماندهی و توجه ویژه به منابع انسانی، امکانات و پرسنل موجود در سطح اداره کل وادارات تابعه در شهرستان‌ها، ازجمله ارتقاء دانش فنی و مهارت پرسنل با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف راهداری، تدوین برنامه‌های مدون و تعریف‌شده است .وجود 1100 نیروی انسانی باتجربه و ماهر راهداری و 520 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری، پتانسیل ویژه‌ای در این استان است.

بهره‌مندی از تجارت فنی موجود در سطح سارمان و حضور کارشناسان عالی سازمان در ارائه تجارب و دانش موجود

آموزش و ارتقاء مهارت‌های فنی اپراتورها و رانندگان ماشین‌آلات

تجهیز و نوسازی ناوگان راهداری و بهره‌گیری حداکثری از آن‌ها در بهسازی پروژه‌های نگهداری راه‌ها و راهداری امانی

شناسایی و اولویت‌بندی‌های اصلی و مهم برای منابع موجود و برنامه‌ریزی و مدیریت اساسی و گام‌به‌گام پروژه‌ها و کنترل منابع

بهره‌گیری از روش‌های نوین و کم‌هزینه راهداری و نگهداری راه‌ها ازجمله استفاده از انواع روکش‌های حفاظتی پیشگیرانه


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar