۰۹:۳۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 08 September 2019
کد خبر: ۵۳۷۱۷
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری در گفت‌و‌گو با «صما»:
استفاده از تاکسی‌های بین‌شهری نیز یکی از متداول‌ترین روش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است. تهران به‌تنهایی 4 ترمینال اصلی (ترمینال شرق، غرب، جنوب و ترمینال بیهقی) برای تاکسی‌های بین‌شهری دارد. تاکسی‌های مستقر در هرکدام از این ترمینال‌ها برای مقاصد مشخصی تعیین‌شده‌اند و به‌طور مثال اگر کسی بخواهد به یکی از شهرهای شمالی سفر کند، باید به یکی از ترمینال‌های شرق یا غرب مراجعه کند.

درست است که در این سال‌ها به دلیل تغییراتی که در بدنه سازمان راهداری و اتحادیه حمل‌ونقل همگانی در کشور به وجود آمده، وضعیت رانندگان تاکسی‌های بین‌شهری بهبودیافته است، اما این قشر هنوز مشکلاتی دارند که کمتر مسئولی به فکر حل آن‌ها افتاده است. از سوی دیگر اطلاعات یکدست و تجمیع شده‌ای از تعداد تاکسی‌های بین‌شهری، وضعیت رانندگان و مسیرها و نرخ کرایه برای هرکدام از این مسیرها در دست نیست.

در همین راستا رحمت حاجی محمدعلی، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری در گفت و گو با «صما»گفت: در حال حاضر مشکلات عمده‌ای گریبان گیر تاکسی‌های بین‌شهری است و به علت کمبود درآمد هرروزه بخشی از اعضای این اتحادیه از شغل رانندگی انصراف می‌دهند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر مشکلات اعضای این اتحادیه شامل چهار بخش نبود درآمد کافی، تأثیر نوسانات ارز ، گران‌تر شدن قطعات و تاکسی‌های شخصی بدون کارت و اپلیکیشن های اینترنتی است گفت:در حال حاضر تعداد رانندگان فعال در بخش سواری کرایه حدود ۴۰ هزار نفر است که علی‌رغم افزایش نرخ تورم دستمزد آنها نسبت به سال گذشته تنها ۲۰ درصد افژایش داشته است. در حالی که هزینه تهیه قطعات و لوارم یدکی خودرو ها نسبت به گذشته ۱۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی گفت: تأمین قطعات به نرخ مناسب و بدون دلالی یکی از مشکلات رانندگان بین‌شهری است.

حاجی محمدعلی در ادامه با اشاره به حضور تاکسی‌های بدون کارت و شخصی در پایانه‌ها و اقصی نقاط کشور گفت: در حال حاضر شهرها در تسخیر تاکسی‌های بین‌شهری غیرمجاز بوده و این تاکسی‌ها علی‌رغم نذاشتن بیمه سرنشین، در پایانه‌ها حضور دارند و راهنمایی رانندگی نه در داخل شهر حتی در مسیرهای برون‌شهری با آن‌ها برخورد نمی‌کند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری گفت: در حال حاضر رانندگان مجوز دار باید دارای کارت هوشمند، دفترچه پلیس، راه، کارت سلامت و صورت‌وضعیت مسافران باشند در حالی که رانندگان شخصی فاقد تک‌تک موارد ذکرشده هستند.

وی بابیان اینکه اپلیکیشن های اینترنتی سفر یکی دیگر از مشکلات تاکسی‌های بین‌شهری است گفت: اگرچه اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و تپسی اجازه حضور در مسیرهای بین‌شهری ندارند اما این فعالیت را انجام داده و مسافر را از چنگ اعضای اتحادیه خارج می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری به دنبال تهیه اپلیکشین نیست گفت: اولاً که هزینه ایجاد اپلیکیشن های اینترنتی بسیار بالا بوده و ثانیا به علت گستردگی یکپارچه‌سازی اعضای ابن اتحادیه در یک سیستم، کار مشکل و هزینه بری است. اگرچه اتحادیه از ابتدای سال نشست هایی با چند تن از تولیدکنندگان اپلیکیشن اینترنتی داشته است اما به علت حق کمیسیون بالا و هزینه سنگین تولید با هیچ‌کدام از آن‌ها به توافق نرسیده است.

وی گفت: در حال حاضر رانندگان با وجود گرانی قطعات و کاهش درامد توانایی پرداخت هزینه ۲۰ درصدی به شرکت و شهرداری ندارند چه برسد به اینکه شرکتی حق کمیسیون ۱۰ درصدی نیز از آن‌ها اخذ کند.

وی همچنین در ادامه بابیان اینکه در حال حاضرسفرهای برون‌شهری برای راننده صرف ندارد گفت: در زمان‌های پیک سفر به‌خصوص تعطیلات تابستانی مسافر به شهرهای شمالی افزوده می‌شود اما این افزایش به علت یکسرخالی برای راننده نمی‌صرفد یعنی راننده مجبور است مسافر را به شمال کشور برساند اما خالی برگردد.

وی در خصوص سفرهای برون‌شهری ایام محرم نیز گفت: محرم فصل جولان دهی اتوبوس‌ها است و استقبال از تاکسی‌های بین‌شهری در این ایام بسیار کم است.

محمدعلی در بخش دیگر سخنانش اینکه علی‌رغم تلاش‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نوسازی ناوگان بسیار کند پیش می‌رود گفت: البته سازمان در این خصوص مقصر نیست چراکه سابق بر این قیمت خودرو ارزان‌تر بود و اتحادیه می‌توانست با اخذ وام ۲۰ میلیونی سازمان و آورده ۱۰ میلیونی راننده اقدام به نوسازی ناوگان کند اما در حال حاضر همان خودرو ۸۰ میلیون شده و دست سازمان و راننده خالی است.

وی گفت: در حال حاضر ناوگان فرسوده این اتحادیه ۱۴ هزار خودرو است و امیدواریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند با ارائه ۵۰ میلیون تومان وام، ما را در نوسازی ناوگان یاری کند. اگرچه می‌دانیم دست این سازمان ازلحاظ مالی بسیار خالی است.

وی بابیان اینکه ضررهای محیط زیستی و اجتماعی این ۱۴ هزار ناوگان بسیار سنگین است گفت:سهم خودروهای سواری کرایه در جابه‌جایی مسافرین، در بخش برون‌استانی، سالانه 10.8درصد و در بخش درون استانی، 24.4درصد است.بنابراین نوسازی ناوگان اثرات خوبی برای موارد ذکر شده دارد.

وی گفت: یگانه متولی اجرای طرح نوسازی و توسعه ناوگان سواری کرایه بین‌شهری، اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین‌شهری کشور است.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری تأکید کرد: در بخش توسعه ناوگان متقاضیان به نمایندگان اتحادیه در استان‌ها مراجعه ثبت‌نام و تشکیل پرونده می‌دهند. سپس پرونده متقاضیان به همراه چک خرید خودرو که در وجه شرکت ایران‌خودرو و سایر شرکت‌های واردکننده، از طریق این اتحادیه به شرکت‌های مذکور تحویل و خریدار در نوبت تخصیص خودرو قرار می‌گیرد و پس از پیگیری‌های لازم، سپس خودروهای تخصیصی به متقاضیان با هماهنگی این اتحادیه به محل پارکینگ زاگرس حمل می‌شود.

وی افزود: سپس فرآیند شماره‌گذاری شامل انجام PDS، نصب GPS و تجهیزات جانبی (کپسول، مثلث شبرنگ و.) صورت گرفته و مورد بازدید کارشناس اداره شماره‌گذاری قرارگرفته و پس از ویرایش و تخصیص پلاک، از متقاضیان توسط فراخوان برای تحویل خودروها دعوت می‌شوند. باید بگویم برای رفاه حال رانندگان که از اقصی نقاط کشور مراجعه می‌کنند، فرآیند فوق به‌گونه‌ای طراحی‌شده که رانندگان ملزم به‌یک‌بار مراجعه به اتحادیه هستند و مدت‌زمان فرآیند حداکثر 60 روز است.

وی گفت: البته تاکسی‌های اسنپ و تپسی فاقد مجوز و موارد فوق هستند اما به‌راحتی در فضای بین‌شهری تردد می‌کنند و هیچ‌کس جلوی آن‌ها را نمی‌گیر د.

برچسب ها حمل و نقل ، راهداری
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar