۱۴:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 05 October 2019
کد خبر: ۵۳۸۳۷
مسئولان گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی کشور در گفت وگو با «صما»:
دبیر گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان خواستار تصویب پیش نویس مبحث23 مقررات ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی شد و گفت: آیین نامه طرح های شهری مصوب سال 74 از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی بسیار قدیمی است و به طور دقیق به ارتباط ترافیک با ساختمان سازی ورود نکرده است.

معضلات ترافیک‌زایی ساختمان‌ها با اجرای مبحث23 قابل‌رفع است

دبیر گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رشته ترافیک جزو رشته های هفت گانه مهندسی است که در قانون نظام مهندسی به آن اشاره شده و جزو لاینفک رشته های مهندسی دیگر است.

یوسف ساجد در گفت وگو با «صما» با بیان اینکه مهندسی ترافیک و شهرسازی مکمل هم هستند، ادامه داد: شهرسازی بدون ترافیک بی معنی است و ترافیک بدون شهرسازی نیز مفهومی ندارد.

وی افزود: در هر جایی که تفکیک و مشخص کردن معابر صورت می گیرد و می خواهیم ارتباط بین معابر و ساختمان ها را به دست بیاوریم، حتما باید ترافیک را در کنار شهرسازی مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر جایی که ترافیک مورد توجه قرار نگرفته است، شهرسازی به مشکل برخورده است؛ تشریح کرد: نمونه این چالش را در ساخت پاساژهای تجاری مثل مجتمع بزرگ کوروش می بینیم که غفلت از بحث ترافیک در ساخت این مجتمع مشکلاتی را به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: درواقع ما نمی توانیم تراکم و مرکز جذب سفر ایجاد کنیم، بدون اینکه عارضه ترافیکی آن را نبینیم.

این کارشناس ترافیک با تاکید بر ضرورت حضور مهندسان ترافیک در کنار 6 رشته دیگر مهندسی گفت: 4 رشته عمران، برق، معماری و مکانیک نقطه نگرند. در حالی که رشته ترافیک مانند رشته های شهرسازی و نقشه برداری، پهنه نگر بوده و این سه رشته لازم و ملزوم هم هستند.

وی با بیان اینکه اثر ترافیک در پهنه یک شهر مشخص است و ما نمی توانیم ترافیک را به صورت نقطه ای ببینیم، گفت: غفلت از سه رشته ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری تبعات خود را در ساخت و سازها نشان می دهد. در سیل اخیر هم دیدیم که در راه ها، مسیر های ریلی و مسیل ها که مسیر آب و ترافیک به درستی کار نشده بود، تلفات و خسارات زیادی اتفاق افتاد.

ساجد ادامه داد: از دید پهنه نگری باید این تخصص ها و ارتباط آنها با همدیگر را در کنار هم لحاظ کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اجتناب از عملکرد سلیقه ای در حوزه شهرسازی گفت: آیین نامه طرح های شهری مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 74 بسیار قدیمی است و به طور دقیق به ارتباط ترافیک با ساختمان سازی ورود نکرده است.

ساجد افزود: به همین دلیل از سال 90 با همراهی متخصصان، مسئولان، مهندسان مشاور و سازمان نظام مهندسی، شرح خدماتی را تنظیم کردیم و براساس آن مبحثی را پیش بردیم که این مبحث به عنوان الزامات شناخته در ساختمان ها و پیش نویس مبحث 23 مقررات ملی مطرح شده است.

وی ادامه داد: این مبحث با حضور معاون وزیر و رییس سازمان و مسئولان وزارت راته و شهرسازی در 14 مهر 95 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون به دنبال آن هستیم که مصوبه آن را از وزارت راه و شهرسازی بگیریم و به کل کشور ابلاغ کنیم تا به یک مبنای عمل برای همه مهندسان ترافیک و شهرساز تبدیل شود و دیگر شاهد عملکرد سلیقه ای در این حوزه نباشیم.

ساجد با اشاره به وجود 22 مبحث در مقررات ملی ساختمان اضافه کرد: مبحث 23 نقاط غیرمشترکی با مبحث 4 به عنوان مبحثی که شهرسازان بر اساس آن کار می کنند، دارد و با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این مبحث کاملا مکمل است و همپوشانی آنچنانی با مباحث دیگر ندارد و می تواند به عنوان یک مبحث مستقل در کنار مباحث دیگر به کمک شهرسازی، ساختمان سازی و رشته های دیگر نظام مهندسی بیاید.

وی تاکید کرد: به این ترتیب معضلاتی که در شهرها و روستاهای کشور از دید پهنه نگری و ترافیک زایی ساختمان ها، مراکز جذب سفر و مراکز توزیع سفر وجود دارد؛ با اجرای کدهای این مبحث در قالب مقررات ملی ساختمان قابل رفع است.

شهرداری نبود مقررات‌ملی را مانع استفاده از تخصص مهندسان ترافیک اعلام می‌کند

همچنین عضو گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی کشور نیز در پاسخ به اینکه چقدر از ظرفیت و تخصص مهندسان ترافیک چقدر در حوزه شهرسازی استفاده می شود، گفت: مهندسی ترافیک زمینه فعالیت بسیار گسترده ای چه در حوزه طراحی معابر شهری و چه در حوزه های حمل و نقل عمومی، اتوبوس رانی، پارکینگ ها، ظرفیت های معابر و تقاطع های غیرهمسطح دارد.

کامبیز رضوی در گفت وگو با «صما» با بیان اینکه مهندسی ترافیک بحث گسترده ای است که حوزه نفوذ بسیار زیادی دارد، افزود: در حوزه ساختمان و شهرسازی که وظایف مهندسی ترافیک در بخش نظام مهندسی دخیل است؛ ما چند بند قانونی در اختیار داریم.

به گفته این کارشناس ترافیک، در بند 7-4 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان الزام شده است که شهرداری ها در ساختمان های گروه د و ساختمان های خاص حتما باید از تخصص فنی مهندسان ترافیک استفاده کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی درخصوص دلیل این بی توجهی شهرداری بیان کرد: شهرداری در این رابطه اعلام می کند که هرچند مهندسان ترافیک از تخصص لازم برخوردارند اما مسئله اینجاست که ما در کشور کد یا مقررات ملی نداریم.

رضوی تاکید کرد: در صورتی که مبحث 23 مقررات ملی به زودی تایید شود، متخصصان ترافیک که دارای پروانه فعالیت هستند و در این راستا فعالیت حرفه ای انجام می دهند، با توجه به این استانداردها می توانند در شهرداری ها در زمینه طراحی اقدام به فعالیت کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه عنوان کرد: در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی نیز وزارت راه و شهرسازی موظف است که در ساختمان ها و پروژه های توسعه شهری که بر روی معابر و شهر تاثیر منفی می گذارد و پیامدهای نامناسبی را در شهر ایجاد می کند، از مهندسان ترافیک دارای پروانه اشتغال به کار استفاده کند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه علیرغم نص صریح قانون، متاسفانه از مهندسان ترافیک در بخش ساخت و سازها استفاده نمی شود و در حوزه های دیگری مثل طراحی راه و معابر، حمل ونقل عمومی و برنامه ریزی شهری از تخصص مهندسان ترافیک استفاده می شود.

انتهای پیام/

کدخبر: 0224


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar