۰۹:۵۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 23 October 2019
کد خبر: ۵۳۹۲۲
«صما» بررسی می‌کند:
در کنار برنامه ریزی های لازم برای ساخت واحدهای کم متراژ، باید برای محل پارک خودروهای ساکنان این منازل نیز چاره اندیشی شود. یکی از راهکارها، ساخت پارکینگ های طبقاتی بلندمرتبه در مناطقی است که این واحدهای کم متراژ در آنها ساخته می شوند.

روند روبه‌رشد جمعیت در جوامع و افزایش میل به شهرنشینی و همچنین گسترش مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ، موجب تجمع بیش از حد ظرفیت خودرو در کلان شهرها شده است. این مشکل که علاوه بر معضلات زیست محیطی و همچنین هدررفت سرمایه‌های ملی شده، باعث مشکلات فرعی دیگری از قبیل تغییر الگوی ساخت و ساز درنتیجه الزام به تامین پارکینگ برای واحدهای مسکونی و تجاری شده است.

به گزارش «صما» ازجمله جدیدترین مسائلی که در نتیجه به وجود آمدن مشکلی به نام جای پارک به وجود آمده است، پدیده فروش و اجاره پارکینگ و محل پارک است. کما اینکه در حال حاضر اپلیکیشن های مختلفی برای پیدا کردن و همچنین رزرو جای پارک در شهر های مختلف ساخته و ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، قواعد و ضوابط تعیین تعداد و متراژ پارکینگ برای واحدهای مختلف مسکونی و تجاری، در مناطق و همچنین برخی شهرستان ها با یکدیگر متفاوت است.

در گذشته به دلیل نبود مشکل ازدحام جمعیت و همچنین عدم انبوه‌سازی ساختمان ها، تامین پارکینگ به تعداد واحدهای ساخته شده و همچنین متراژ آنها از نظر سازندگان و خریداران و همچنین قواعد و ضوابط محدودیت ها و سختگیری های امروز را نداشت. اما در حال حاضر با توجه به وضعیت در حال انفجار برخی شهرها و همچنین انبوه‌سازی های گسترده، تهیه پارکینگ به یکی از مهمترین دغدغه ها و همچنین شاخص ها برای تهیه مسکن تبدیل شده است.

از طرف دیگر مسئولان شهری با توجه به روند رو به رشد جمعیت خودروها، هر روز با مشکلات جدیدی در زمینه حل معضل ترافیک که بخشی از آن ناشی از کمبود فضای تردد است، مواجه هستند. از این رو در زمینه ساخت تعداد پارکینگ متناسب با واحدهای ساخته شده مسکونی، اداری و تجاری قوانین و قواعد ضوابط دقیق و سختگیرانه ای مصوب شده و در حال اجراست.

به گزارش «صما» مطابق ضوابطی که در حال حاضر در شهری مانند تهران برای پارکینگ مورد نیاز به ازای هر واحد مسکونی برقرار است، باید به ازای هر واحد با متراژ خالص تا ۱۵۰ متر مربع ۱ واحد پارکینگ و تا ۲۵۰ متر مربع ۲ پارکینگ و بیشتر از 250 متر مربع ۳ واحد پارکینگ در نظر گرفته شود.

این قواعد و ضوابط که با توجه به متراژ و نوع ملک در کلانشهر تهران مصوب شده و در حال اجراست، در شهرهای متوسط به خوبی می تواند نیاز جمعیت شهری را پوشش دهد. اما با توجه به تغییرات جدیدی که در وضعیت اقتصادی و الگوی ساختمان سازی که در حال شکل گیری در تهران است، نیازمند تغییرات و بازنگری است.

این معضل که در سال‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته و پرجمعیت به وجود آمده، در حال حاضر در کشور ما نیز در حال ظهور و بروز است. این پدیده موجب تغییر سبک زندگی شهرنشینی و همچنین تغییرات جمعیتی بعد خانوار می‌شود. دلایل گوناگونی باعث به وجود آمدن این پدیده در برخی جوامع شده است که ازجمله مهمترین آنها می توان به افزایش شدید جمعیت شهری در کنار تورم بالای اقتصادی اشاره کرد.

در حال حاضر در کلان شهری مانند تهران متوسط قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی به حدود ۱3 میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت در حالی است که متوسط رشد درآمد در عموم افراد جامعه در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده است.

این شکاف عمیق بین درآمد و هزینه خانواده‌ها در کنار رشد شدید جمعیت شهری باعث افزایش قابل توجه تقاضا برای مسکن کم متراژ و ارزان قیمت شده است. شاهد این مدعا نیز رشد شدید قیمت مسکن در مناطق حاشیه شهر تهران مانند شهرهای جدید پرند و پردیس است.

با توجه به روند رو به رشد این پدیده در کلان شهرها و عمیق تر شدن شکاف بین درآمدها و هزینه های تهیه مسکن در این مناطق و همچنین افزایش مهاجرت به مناطق شهری، یکی از راه حل هایی که برای کاستن از فشار هزینه ای و همچنین توزیع بهتر جمعیت در مناطق محدود شهری مورد استفاده برخی کشورها قرار گرفته است، کاهش قابل توجه متراژ بناهای مسکونی است. کاهش متراژ باعث افزایش قابل توجه تعداد واحد ساخته شده در بلوک های ساختمانی و همچنین سرشکن شدن هزینه ساخت واحدها که موجب کاهش بهای تمام شده ساخت می شود، خواهد شد.

در این بین مسئله مهمی که با اجرای این طرح بیش از پیش خودنمایی می‌کند، تامین پارکینگ با توجه به تعداد واحدها و ضوابط تهیه پارکینگ است. به عنوان مثال، اگر در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر بخواهیم پنج طبقه بنا با سطح اشغال ۷۰درصد و با متراژ ناخالص ۴0 متر به ازای هر واحد و متراژ ۳۰ متر خالص بسازیم، در هر طبقه ۴ واحد و جمعا ۲۰ واحد ساخته خواهد شد.

به گزارش «صما» طبق ضوابط فعلی برای تهیه ۲۰ واحد پارکینگ در متراژ ۲۵۰ متر زمین با سطح اشغال ۷۰ درصد، حدود ۲۵۰ متر مربع پارکینگ بدون در نظر گرفتن مشاعات و انباری مورد نیاز است. بنابراین ۵۰درصد پارکینگ‌های مورد نیاز با توجه به ضوابط فعلی برای ساخت چنین ساختمانی قابل تهیه نیست.

اما باید در نظر داشت؛ همانطور که در حال حاضر افزایش جمعیت شهرنشینی موجب کاهش متراژ بنا و افزایش تعداد واحد شده، همین معضل باعث افزایش قابل توجه تعداد خودروها در شهرها نیز شده است. از این رو به نظر می رسد باید در کنار برنامه ریزی های لازم برای ساخت واحدهای کم متراژ، پیش بینی های لازم برای محل پارک خودرو های ساکنان این منازل نیز اندیشیده شود.

شاید یکی از راهکارهایی که بتوان آن را مورد بررسی قرار داد، ساخت پارکینگ های طبقاتی بلندمرتبه در مناطقی باشد که این واحدهای کم متراژ در آن ساخته می شوند. به هر حال باید توجه داشت افرادی که به دنبال تهیه مسکن با متراژ کوچک هستند، از نظر توان مالی نیز با محدودیت مواجهند.

با توجه به قیمت پارکینگ که حدود ۵ تا ۱۰درصد بهای ساختمان است، هزینه تهیه پارکینگ برای این افراد مبلغ قابل توجهی طلب می‌کند. از این رو اگر بتوان با ساخت پارکینگ طبقاتی در مناطقی که این واحدها ساخته می‌شوند، به حذف پارکینگ از این ساختمان‌ها اقدام کرد، مطمئناً کاهش قابل توجهی در بهای تمام شده ساخت و فروش این ساختمان ها و همچنین رفع معضل قوانین پیش‌بینی شده شهرداری برای تهیه پارکینگ و همچنین کاهش ترافیک رخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar