۰۹:۲۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 02 November 2019
کد خبر: ۵۳۹۴۹
مدیرکل دفتر توسعه ايمني راه و حريم در گفت‌و‌گو با «صما» مطرح کرد:
به گفته کارشناسان حوزه حمل‌ونقل مهم‌ترین و پررنگ‌ترین عامل شناخته‌شده در تصادفات رانندگي، انسان است. هرچقدر فرهنگ صحيح رانندگي كردن، نهادینه‌تر گردد اثربخشی ساير اقدامات درزمینهٔ راه و وسيله نقليه نيز بيشتر خواهد بود.

در همین راستا مدیرکل دفتر توسعه ايمني راه و حريم معتقد است: سرمایه‌گذاری فرهنگی در آموزش‌وپرورش و در زمان صدور انواع گواهینامه و ...که توسط دولت برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد بسیار مؤثر است.

به باور مجيد صباغ زاده فرهنگ‌سازی يك موضوع کاملاً تخصصي است و قطعاً بايد توسط افراد و نهادهاي مربوطه انجام می‌شود.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با مجيد صباغ زاده، مدیرکل دفتر توسعه ايمني راه و حريم است.

دفتر شما در بخش ايمني راه و حريم چه وظيفه‌اي دارد؟ و عملكرد اين دفتر را در اين بخش چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

دفتر توسعه ايمني راه و حريم بر فعالیت‌های مرتبط با ارتقاي ايمني شبكه راه‌هاي كشور (در جسم راه و محيط پيرامون آن) متمركز است و با برنامه‌ریزی، نظارت، بازديد و ممیزی، مديريت منابع و توزيع آن بر اساس اولویت‌های اتخاذشده در كنار مديريت انجام امور (فعالیت‌های) جاري ايمن‌سازي راه در بخش علائم افقي و عمودي، حفاظ‌ها و تجهيزات ايمني راه در ارتقای ایمنی راه‌های کشور فعالیت می‌نماید. با توجه به محدودیت‌های منابع اعتباري و مالي، دستيابي به اهداف در نظر گرفته‌شده و نتايج مطلوب به‌طور كامل ميسر نخواهد بود ليكن سعي بر اين است تا با استفاده از روش‌های مؤثر همانند انجام مميزي‌ راه‌ها و اولویت‌بندی نيازها و همچنين توسعه روش‌های کم‌هزینه و زودبازده درزمینهٔ مهندسي ايمني راه، سطح ايمني راه‌های كشور ارتقاء يابد.

در خصوص محيط اطراف راه و حريم چه نظري داريد؟

راه و محيط پيرامون آن جزء لاينفكي از ترافيك و سيستم حمل‌ونقل جاده‌ای است. تأثیر المان‌های موجود در حريم راه بر ايمني و كيفيت تردد بسيار قابل‌توجه است. محيط و حريم راه از چند بعد قابل‌توجه است: ايمني ترافیک عبوری درراه، منظر راه و همچنين قوانين جاري در حريم راه.

ساخت‌وسازها، ایجاد دسترسی‌ها، وجود تابلوهاي تبليغاتي و اختصاصی، تأسیسات زير بنايي، موانع موجود در حاشیه راه و ... همگي بايستي بر اساس قوانين جاري و دستورالعمل‌های فني، برنامه‌ریزی و اجرا و یا حذف گردد. يكي از تفاوت‌های آشكار در مقايسه راه‌های كشورمان با ساير كشورهاي موفق در موضوع ايمني راه‌ها موضوع نحوه ايجاد دسترسي به راه‌های شرياني است. درراه‌های شرياني هدف اصلي راه، تحرك و عبور به ميزان حداكثر و دسترسي به ميزان حداقل است به عبارتي در یک‌راه شرياني مثل آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها بايستي دسترسی‌ها به حداقل خود برسد تا تحرك و سرعت به حداكثر مجاز خود برسد كه متأسفانه در اكثر راه‌های كشور اين موضوع به هر دليلي رعايت نشده است. افزايش تعداد دسترسی‌ها باعث افزايش تداخل‌ها و برخوردها و به‌تبع آن افزايش پتانسيل تصادف می‌گردد. وجود موانع و المان‌هایی همانند تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی فراوان که باعث حواس‌پرتی راننده می‌شوند و یا وجود موانعی در حاشیه مسیر (در ناحیه عاری از مانع) که باعث ایجاد خطر می‌گردد و يا نامناسب بودن شيب حاشيه مسير براي خروج احتمالي وسايل نقليه همگی ازجمله موازی است که باید در حریم راه به‌صورت جدی کنترل گردد.

يكي از مباحثي كه ايمني راه و حريم را به چالش مي‌كشاند سهم بالاي حمل‌ونقل زميني نسبت به ديگر سيستم‌هاي حمل‌ونقل در كشور است؟ چه ديدگاهي در اين خصوص داريد؟

حمل‌ونقل يك سيستم چندگانه با مدهاي مختلف است. هراندازه زیرساخت‌های يك مد حمل‌ونقلی کامل‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشد بديهي است جاذبه بيشتري را هم دارد و بلعكس هر چه قدر زیرساخت‌ها و دسترسی‌ها محدودتر باشد جاذبه آن كمتر خواهد بود. در ايران هم سيستم حمل‌ونقل زميني از نوع جاده‌ای نسبت به ساير سیستم‌های هوايي، ريلي و آبي گسترده‌تر و جامع‌تر است و به همين دليل حجم بالايي از جابجايي مسافر و كالا را به خود تخصيص داده است. به دلیل عدم توسعه مناسب ساير سیستم‌ها و ویژگی‌های حمل‌ونقل جاده‌ای (متناسب با نياز جامعه)، در كنار ارتقاي حمل‌ونقل جاده‌ای بايد برنامه مشخص و مدوني براي توسعه و رشد حمل‌ونقل ريلي و هوايي با جديت پيگيري گردد كه اين موضوع با سرعت كمي در بخش ريلي در حال انجام است.

به گفته بسياري از كارشناسان كيفيت راه‌هاي كشور و وجود نقاط پرحادثه باعث كاهش ايمني در بخش راه‌ها شده است، ديدگاه شما در اين خصوص چيست؟

ارتقا كيفي و همچنين نگهداري وضع موجود راه‌ها مستلزم هزينه است. تأخیر در انجام عمليات نگهداري ازیک‌طرف و افزايش ميزان تردد از طرف ديگر، باعث تسريع در كاهش كيفيت راه و نهایتاً استهلاك و تخريب آن و كاهش ايمني می‌گردد.

نقاط پر تصادف حاصل تكرار تصادفات به دليل يك يا چند مورد از علل وقوع حوادث رانندگي يعني راه، وسيله نقليه و انسان است. از حدود سال 1384 شناسايي، اولویت‌بندی و اصلاح نقاط پر تصادف برنامه‌ریزی و در حال اجرا است و نتيجه آن كاهش چشمگير تلفات رانندگي در طول سال‌های گذشته است. اين فرآيند به‌صورت مستمر و پيوسته در بخش راه در حال اجرا است.

نقش دولت در حوزه سرمايه‌گذاري بخش فرهنگ عمومي ايمني راه و حريم را چقدر مؤثر مي‌دانيد؟ در اين خصوص دفتر شما چه فعاليت‌هايي داشته است؟

مهم‌ترین و پررنگ‌ترین عامل شناخته‌شده در تصادفات رانندگي، انسان است. هرچقدر فرهنگ صحيح رانندگي كردن، نهادینه‌تر گردد اثربخشی ساير اقدامات درزمینهٔ راه و وسيله نقليه نيز بيشتر خواهد بود. سرمایه‌گذاری فرهنگی در آموزش‌وپرورش و در زمان صدور انواع گواهینامه و ...که توسط دولت برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد بسیار مؤثر است. فرهنگ‌سازی يك موضوع کاملاً تخصصي است و قطعاً بايد توسط افراد و نهادهاي مربوطه انجام گردد.

موضوع ايمني و حريم راه‌ در كشور در مقايسه با كشورهاي ديگر در چه جايگاهي قرار دارد؟

براي مقايسه با ساير كشورها در موضوع ايمني، اولين شاخصي كه مدنظر قرار می‌گیرد ميزان تلفات و تصادفات رانندگي است كه متأسفانه جايگاه مناسبي نداريم. با توجه به اينكه از دانش روز دنيا در کلیه مباحث مرتبط با ايمني راه بهره‌مند هستيم، سعي مجموعه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای در طي ساليان گذشته و همچنين در ادامه، ارتقاي ايمني راه‌ها مطابق با شاخص‌های روز دنيا بوده و هست. تأکید بر اجراي مميزي راه‌ها و توسعه كاربرد حفاظ‌های بتني مفصلي از نمونه‌های مطرح در این خصوص است.

در كشورهاي توسعه‌یافته حفظ و ارتقاي ايمني راه‌ها به عهده كدام ارگان است و آيا اين كشورها توانستند رابطه خوبي بين دولت، پليس و شهروندان ايجاد كنند؟

در اكثر كشورها يك سازمان تحت عنوان وزارت /سازمان/دپارتمان حمل‌ونقل يا راه متولي ارتقاي ايمني راه‌های آن كشور است. در برخي از كشورها مثل كشور ما نيز علاوه بر سازمان مربوطه یک كميته/كميسيون ايمني راه (متشکل از کلیه دستگاههای مرتبط با موضوع) تشکیل‌شده كه به‌صورت خاص مسائل و مشكلات مربوط به ايمني در حمل‌ونقل جاده‌ای را رصد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌نماید. نکته مهم در موفقیت کشورها، ضمانت‌های اجرایی کمیسیون‌های ایمنی در اجرای برنامه‌هایشان است.

كشورهاي توسعه‌یافته در بخش فرهنگ‌سازی در حوزه ايمني راه چه اقداماتي داشته و آيا كشور ما مي‌تواند از تجربيات آن‌ها بهره‌مند شود؟

تأمین و ارتقای ایمنی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای یک فرآیند چندبعدی شامل خودرو، راه و محیط اطراف آن، انسان و قانون است. مهندسی در ساخت راه و خودرو، آموزش و فرهنگ‌سازی برای استفاده‌کنندگان و اعمال قانون بر تمام اجزا (راه، وسیله نقلیه و انسان) در کنار یکدیگر رمز موفقیت در افزایش ایمنی و کاهش تلفات رانندگی است. آموزش فرهنگ ترافیکی در مدارس از اولین گام‌های فرهنگ‌سازی است که سالیان قبل با اضافه نمودن مباحث مختلف در متون درسی و فوق‌برنامه‌ای و راه‌اندازی پارک‌های ترافیکی و ...شروع‌شده و باگذشت زمان به یک جایگاه ثابت رسیده است؛ اما تجارب كشورهاي موفق درزمینهٔ ايمني در حمل‌ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد كه آموزش در كنار اعمال قانون می‌توان اثر کامل‌تری داشته باشد.

برچسب ها حمل و نقل ، راه
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
موبایل بازی در حین رانندگی ، عامل تصادفات است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar