۰۹:۳۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 03 November 2019
کد خبر: ۵۳۹۶۲
«صما» گزارش می‌دهد:
در راستاي اجراي برنامه‌های دولت تدبير و اميد در جهت توسعه زيربنايي جاده‌ای کشور، طرح ملي اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی با عنوان "ابرار" مشتمل بر ساخت، تكميل و بهره‌برداری از 2 هزار كيلومتر از راه‌هاي اولویت‌دار روستايي در كشور در هفته دولت سال جاری آغاز به کار کرد.

اين طرح در وزارت راه و شهرسازي و توسط سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌ای، از محل اعتبارات ملي و استاني تأمین اعتبار و با استفاده از اکیپ‌های راه‌سازی سراسر كشور اجرا خواهد شد كه در مرحله اول اجراي اين طرح، تكميل 2 هزار کیلومتر راه روستايي تا پايان سال جاري در سطح کشور اجرایی شده و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد .

اولويت اجراي پروژه‌ها در طرح ابرار، تكميل پروژه‌های نیمه‌ کاره و تكميل راه‌هاي روستايي بالاي 20 و 50 خانوار و فاقد راه آسفالته است كه با توان اجرايي اکیپ‌های راه‌سازی در استان‌ها‌ي سراسر كشور اجرا خواهد شد.

در مرحله دوم اجراي طرح "ابرار" ساخت و تكميل 3 هزار كيلومتر راه روستايي تا پايان دولت دوازدهم هدف‌گذاری شده و در دستور كار سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌ای قرارگرفته است.

یاد‌آور می‌شود این طرح در روز دوشنبه 4 شهریور 98 با حضور رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور:

روستاها سابق بر این از ابتدایی‌ترین راه‌ها محروم بودند

قبل از انقلاب فاصله بين شهرها و روستاها بسيار زياد بود. مراكز آموزشي، بهداشتي، فضاي کسب ‌و کار و امكانات بيشتر و فراوان و رفاه بيشتر در شهرها بود و روستاهاي كشور از اين امكانات و مزايا محروم بودند. روستاها از ابتدایی‌ترین راه‌ها محروم بودند و براي يك روستايي درگذشته برخورداري از امكانات زیربنایی و جاده‌های ارتباطي مناسب، يك رؤیا بود و نبود مراكز بهداشتي شرايط زندگي روستائيان را سخت و دشوار كرده بود.

در این میان روستاهای ما امروزه به مدد تلاش‌ها و رسیدگی‌های ضروری، از جاده های مناسب، راه‌آهن خوب، برخوردار هستند و به شبکه اطلاعات متصل شده‌اند. اقدامات بسیار بزرگی در زیرساخت راه‌های روستایی انجام ‌شده است.

صرف‌نظر از اینکه همه مردم کشور اعم از روستایی و شهری دارای حقوق یکسان هستند، باید توجه داشته باشیم که اگر روستا آباد نشود، شهرها را ویران کرده‌ایم. زیرا مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهرها، تخریب آن را به دنبال دارد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:

متعهد به ساخت 2هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان سال هستیم

به گزارش «ساختمان» در حال حاضر در مجموع ۱۲۳ هزار کیلومتر راه‌ روستایی در کشور وجود دارد و این در حالی است که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی فقط ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور وجود داشت. از بعد از انقلاب تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، طول راه‌های روستایی آسفالته به ۹۹ هزار و ۲۵۰ کیلومتر رسید. در دولت تدبیر و امید نیز ۱۰ هزار و ۸۶۸ کیلومتر راه روستایی آسفالته شامل راه‌های جدیدالاحداث و راه‌های شوسه آسفالت شده تقدیم مردم شده است.

بر اساس برنامه ششم توسعه، احداث ۱۳ هزار و ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

طرح ابرار با اولویت ساخت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره راه‌های روستایی در روستاهای بالای ۵۰ و ۲۰ خانوار در دستور کار قرار دارد.

طبق این طرح، وزارت راه و شهرسازی متعد به ساخت و تکمیل ۲ هزار کیلومتر راه روستایی اولویت‌دار تا پایان سال شده است که برمبنای این طرح مناطق محروم در اولویت قرار دارند.

عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عهده‌دار ساخت و تکمیل راه‌های روستایی است

با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، اجرای طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی به سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای ابلاغ‌شده است.

بر اساس این ابلاغیه، تصریح‌ شده است: به استناد تبصره یک ماده (۵۳) قانون محاسبات عمومی کشور، اختیارات وزیر راه و شهرسازی ناشی از مواد ۵۲، ۲۱، ۲۰، ۱۹ و ۵۳ قانون مزبور ریاست سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای تفویض می‌شود تا با رعایت قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و مفاد موافقت‌نامه‌های مربوطه اقدامات لازم انجام شود.

به‌ موجب این ابلاغیه، اجرای طرح‌های راه‌های فرعی و روستایی و نگهداری و بهره‌برداری از آن‌ها به سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای تفویض و واگذار شده است. بر اساس دستورالعمل ابلاغی تصریح ‌شده است که با هماهنگی بین ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان‌ها، نهضت راه‌سازی و بهسازی راه‌ها، با استفاده از تمامی توان سازمان و ماشین‌آلات در اختیار و هماهنگی با نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مستقر در مناطق کمتر توسعه‌ یافته، ایجاد شود.

بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مقرر شده است که معاونت راه‌های فرعی و روستایی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل شود که هدایت و راهبری این وظیفه خطیر را بر عهده دارد. در این راستا در ساختار ادارات کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای در هر استان، معاونت راه‌های فرعی و روستایی ایجاد شود که وظیفه احداث و نگهداری راه‌ها را در این حوزه عهده‌دار خواهد بود.

رضا اکبری، سرپرست معاونت راه روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

طرح ملی ابرار هزینه ساخت راه‌های روستایی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

به گزارش «صما» بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به ‌منظور تعیین تکلیف قرارداد‌ها، دستورالعملی تعریف و ابلاغ شد که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

طبق این دستور‌العمل، پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد با هدف تکمیل نهایی در سال جاری تخصیص اعتبار می‌شوند. همچنین پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۷۵ درصد در دو حالت، یا به آن‌ها برای دستابی به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و خاتمه دادن به قرارداد منابع مالی تخصیص می‌یابد و یا در صورتی ‌که امکان دستیابی به پیشرفت موردنظر وجود نداشته باشد، در همان وضعیت قرارداد خاتمه می‌یابد.

مقرر شده است که سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای بخش زیرسازی را امانی انجام دهد. اما ممکن است برای تثبیت زیرسازی پیمانکار نیز در نظر گرفته شود یا به استان‌های دارای ظرفیت بالا محول شود و به‌ طور قطع هزینه ساخت راه‌های روستایی بر اساس مطالعات انجام‌شده، از ۵۰ درصد تا یک‌چهارم قیمت فعلی کاهش می‌یابد.

فهرست‌ پروژه‌هایی که باید به‌ صورت امانی انجام شود، به استان‌ها ابلاغ و ۱۷۴ اکیپ با مجموع ۱۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات که ۱۰۰ دستگاه استیجاری است، برای شروع کار امانی مشخص ‌شده است.

سیاست ما این است که راه‌های روستایی با کمترین هزینه و در زودترین زمان به بهره‌برداری برسند.

برچسب ها راه ، حمل و نقل
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar