۰۹:۵۸ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 10 November 2019
کد خبر: ۵۳۹۹۷
رئيس هیئت‌مدیره جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها در گفت و گو با «صما»:
جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به همت جمعی از پیشکسوتان و متصدیان حمل‌ونقل و راهداری و ایمنی به‌عنوان هیئت مؤسس و به‌عنوان یک‌نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی باهدف بهبود وضعیت ایمنی تردد درراه‌ها و ارتقاء فرهنگ ترافیکی کشور است. این جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به‌عنوان یک‌نهاد مردمی با تکیه‌بر تجربه و دانش اعضای خود و در راستای نیل به جامعه‌ای توسعه‌یافته و همسو با سایر نهادهای اجتماعی که دارای این هدف آرمانی می‌باشند و با بهره‌گیری از مشارکت عموم مردم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از عملکرد این جمعیت به سراغ محمد بخارايي رئيس هیئت‌مدیره و شوراي سياست‌گذاري جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها رفته‌ایم. یادآور می‌شود محمد بخارایی سابق بر این در سال 86 رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است.

جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تا چه حدی توانسته به اهداف اولیه خود یعنی کاهش ایمنی دست پیدا کند؟

جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها از بطن خانه حمل‌ونقل در سال 86 به وجود آمد و اهم فعالیت آن بهبود وضعیت ایمنی تردد درراه‌ها ارتقای فرهنگ ترافیکی کشوراست.

این جمعیت در طی 12 سال اخیر توانسته اقدامات مؤثری در حساس سازی جامعه هدف خود بردارد البته رسالت هر جامعه مردم نهادی این است که تعدادی از آحاد جامعه را با آرمان خود همسو کرده و با عضو‌گیری ،سایر اشخاص را به مقوله مورد هدف خود حساس‌ترکند. متأسفانه سوانح رانندگی در ایران از نرم جهانی بالاتر است این میزان در ایران 20 درصد نسبت به متوسط جهانی بالاتر است.

هم‌اکنون این تعداد کشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متصدیان حمل‌ونقل، متولیان، قانون‌گذاران کاربران اصلی بود. چراکه همگان معتقدند حمل‌ونقل برای زندگی، رشد و توسعه ایجادشده است. لذا این اعضا با همدلی و همگرایی این انجمن را تأسیس کرد؛ و با تشکیل جلسات متعدد با نخبگان حمل‌ونقل، اساتید، دست اندر کران و طیف‌های مختلف به دنبال ایجاد حساسیت است.

به نظر می‌رسد این جمعیت توانسته تا حدودی به مسیر منطقی خود برسد. بر اساس آمارها تعداد کشته‌های جاده‌ای در سال 84 حدود 28 هزار نفر بوده که این مورد در سال 97 به 17 هزار و 183 نفر رسیده است اگرچه از نگاه اعضای این انجمن این میزان کاهش هدف غایی این جمعیت نیست اما کاهش نزولی می‌تواند نشان دهد رویکرد این جمعیت در حساس زایی مطلوب بوده است.

از اهم فعالیت این جمعیت بفرمایید؟

مهم‌ترین کار این انجمن مردم‌نهاد عضوگیری بوده است در حال حاضر این جمعیت 20 هزار عضو اصلی و تعداد بی‌شماری هوادار دارد. چرا که معتقدیم تک‌تک اعضای این انجمن علاوه بر سهیم بودن در بخش ایمنی می‌توانند در ترویج آن نیز سهیم باشند؛ و مطالبه گری را در این حوزه ایجاد کنند. در حال حاضر ما توانسته‌ایم در 25 دفتر در مراکز استان‌ها برای عضوگیری بیشتر و ایجاد مطالبه گری ایجاد کنیم. همچنین این انجمن توانسته چندین همایش و سمینار تخصصی و آموزشی برگزار کند اهم این فعالیت‌ها شامل برگزاري همايش و آموزش مربوط به ايمني براي شرکت‌ها وموسسات و رانندگان حمل‌ونقل برون‌شهری، آموزش همگاني ايمني راه‌ها از طريق صداوسیما و انتشارات بروشور و کارت‌های حاوي مطالب آموزشي وبرگزاري همايش، سمينارها تخصصي جهت تبادل‌نظر و آموزش كاركنان سازمان‌ها بوده است

همچنین ازآنجایی‌که اولین مطالبه گران ایمنی رانندگان حرفه‌ای بود این انجمن تاکنون دو جشنواره رانندگان حرفه‌ای با ایمنی برتر را برگزار کرده است.این انجمن معتقد است ایجاد حساسیت بین رانندگان حرفه‌ای برای این جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه این رانندگان می‌توانند الگوی رفتاری برای آحاد مردم باشند.

همچنین این جمعیت توانسته چندین نشست منسجم با بانوان به‌عنوان مهم‌ترین بخش توسعه فرهنگ جامعه و خانواده و آسیب دیدگان تصادفات جاده‌ای داشتیم.

در طی دو سه سال اخیر تعداد تصادفات افزایش‌یافته آیا تلاش این جمعیت کاهش‌یافته؟

ایمنی یک موضوع چندبعدی است و باید اقدامات چندبعدی در این خصوص انجام شود. در گام اول باید سطح فعلی نهاد راهبر ایمنی را از سطح فعلی بالاتر ببریم. این موضوع باید به مقام‌های بالا تسری پیدا کند یعنی به این سمت از وزارتخانه به معا‌ون رئیس‌جمهور یا خود رئیس‌جمهور واگذار شود. شاید وزیر راه و شهرسازی نتواند از وزیر بهداشت مطالبه گر ایمنی باشد اما مطمئن این کار از رئیس‌جمهور برمی‌آید. حمایت‌های مالی در مبحث ایمنی دومین گام است این حمایت‌ها باید در توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقلی و همچنین فرهنگ‌سازی هزینه شود.

در حال حاضر علی‌رغم افزایش تورم نرخ بودجه حمل‌ونقل بسیار کاهش‌یافته و مطمئن با این بودجه‌ها اقداماتی مطلوبی انجام نمی‌شود. در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۷ درصد از اعتبارات وزارت راه کاسته شده است و اگر کاهش ارزش پول ملی را در هم‌نظر بگیریم این رقم به حدود ۴۰ درصد خواهد رسید گفت: این در حالی است که راهداری مکلف است راه‌ها را مثل روز اول و طبق استانداردهایی که ساخته‌شده است نگهداری کند که در شرایط فعلی کار بسیار سختی به نظر می‌رسد.

نباید فراموش شود بودجه بستر توسعه است اگرچه کار فرهنگ‌سازی زودبازده‌ترین اقدام در بخش کاهش حمل‌ونقل است اما این بستر بدون توسعه کیفی و کمی زیرساخت‌های شبکه‌های حمل‌ونقلی اثرگذاری مطلوبی ندارد. این بودجه به در دستگاه‌های نظارتی نیز باید افزایش پیدا کند.

شما به‌عنوان شخصی که یک‌زمان تصدی‌گر سازمان راهداری بودید چه اقداماتی برای توسعه زیرساخت‌ها یا کاهش حوادث جاده‌ای داشته‌اید؟

در زمان ریاست بنده میزان بودجه بهتر از وضعیت کنونی بود؛ بنابراین ما اقداماتی اساسی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای انجام دادیم به‌طور مثال ایجاد سامانه هوشمند جاده‌ای بود اگرچه پایه‌گذاری این سامانه در دوره‌های قبل صورت گرفته بود اما این سامانه در دوران ریاست بنده شکل جدی به خود گرفت. همچنین ایجاد صدای راهبران، سیمای راهبران ازجمله فعالیت فرهنگی این دوره بود. در آن دوره ارتباطات خوبی با پلیس‌راه شکل گرفت و اقدامات اساسی برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌ها و کامیون انجام شد.

ماحصل این اقدامات در سال 86 کاهش میزان تصادفات 21.1 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم. البته کاهش این آمارها تنها به دلیل اقدامات ما در آن دوره نبود اما تلاش‌های زیادی از تمامی ارگان‌ها در آن دوره شکل گرفت. ایمنی در آن دوره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت راه بود و این مورد باعث شد کارهای شاخصی در آن دوره شکل بگیرد. به‌هرحال اقدامات ایمنی به شخص برنمی‌گردد و نمی‌توانم بگویم چون بنده کرسی این سازمان را داشته‌ام تعداد حوادث جاده‌ای کاهش یافت. چراکه این مبحث نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه و همکاری تمامی ارگان‌ها است. در بحث کاهش تلفات جاده‌ای همه سهیم هستند و نباید هیچ‌کس منکر نقش تمامی ارگان‌ها ازجمله شهرداری‌ها باشد. به‌طور مثال در حال حاضر 60 درصد کشته‌های رانندگی در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها اتفاق می‌افتد که ظاهراً ناشی از خستگی راننده است اما هیچ‌کس به این موضوع که شهرها به حریم جاده‌ها تجاوز کرده‌اند و باعث افزایش کشته‌ها می‌شوند توجه ندارد و شهرداری‌ها باید به این موضوع به‌طورجدی توجه داشته باشند و راهکارهایی برای این موضوع پیدا کنند.

جمعیت به چه میزان با کمیته‌های ایمنی در ارتباط است؟

این جمعیت همواره به‌عنوان عضو افتخاری در کمیسیون راه‌ها حضور دارد و نمایندگی‌های این جمعیت در کمیته‌های ایمنی استان دعوت می‌شوند در این جلسات اعضای جمعیت پیام و نظرات کارشناسی خود را ارائه داده و از توانمندی همدیگر استفاده می کنند.

برچسب ها راه ، حمل و نقل
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar