۱۰:۰۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 01 December 2019
کد خبر: ۵۴۱۰۲
«صما»گزارش می‌دهد:
طرح ابر پروژه اسقاط خودروهای سنگین موسوم به طرح «کلید به کلید» دولت سال گذشته باهدف کاهش آلودگی هوا و رونق شرکت‌های تجاری آغاز شد. در ابر پروژه اسقاط خودروهای سنگین قرار بر خروج ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تجاری بود، خودروهایی که نقش زیادی در آلودگی هوای تهران ایفا می‌کنند؛ اما حالا که تولید تجاری‌ها در هفت‌ماهه سال جاری افت ۷۶ درصدی به خود می‌بیند، خود سندی بر اقدامات بی‌‌سرانجام آسمان خاکستری تهران است.

دولت با تخصیص ۷ میلیارد دلار منابع مالی خروج ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو فرسوده سنگین را نشانه گرفته بود.اما این طرح به دلیل خروج شرکای بین‌المللی به علت تحریم، نبود تقاضا در بازار به علت افزایش چند برابری خودروها،عدم مساعد بودن اوضاع اقتصادی کشور و تعطیلی پروژه‌های عمرانی و ده هادلیل دیگر در نطفه خفه شد.طرحی که می‌توانست به برای شرکت‌های تولیدکننده یک امتیاز رونقی باشد به طرحی مبدل شد که تنها تیتر رسانه‌ها بوده است.

کاهش 76 درصدی تولید خودروهای سنگین

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید محصولات تجاری شامل اتوبوس، مینی‌بوس، میدل‌باس، کامیون، کامیونت و کشنده در هفت‌ماهه منتهی به مهرماه سال جاری گویای افت ۲/ ۷۶ درصدی به نسبت مدت مشابه سال ۹۷ است.

چنانچه آمار یک‌ماهه تولید محصولات تجاری شرکت‌های خودروساز در مهرماه ۹۸ را با مهر سال پیش مقایسه کنیم نیز شاهد رشد منفی ۶/ ۷۰ درصدی خواهیم بود.

با توجه به آمارهای منتشرشده و درصد افت تولید خودروهای تجاری مشاهده می‌شود که وضعیت شرکت‌های تجاری‌سازی بحرانی است.

بحرانی که با بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو از مردادماه سال گذشته و به دنبال آن خروج شرکت‌های خارجی از خطوط تولید خودروسازان داخلی آغاز شد.

به دنبال آن عمل نکردن دولت به وعده‌های خود مبنی بر تزریق نقدینگی به خودروسازان تجاری از طریق پیگیری طرح ابر پروژه اسقاط، سبب شد تا وضعیت بحرانی در خطوط تولید تجاری سازان تشدید شود. بررسی آمار تولید نشان می‌دهد که از مجموع ۱۲ شرکت فعال درزمینهٔ تولید محصولات تجاری، هفت شرکت در مهرماه تولید خود را متوقف کرده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد در میان شرکت‌های فعال درزمینهٔ تولید خودروهای تجاری، معدود شرکت‌هایی هستند که توانسته‌اند روند تولید خود را در مهرماه امسال نیز حفظ کنند.

ازجمله این شرکت‌ها ایران‌خودرو دیزل است. نگاهی به آمار تولید این شرکت گویای این نکته است که در شرایطی که آمار تجمعی این تجاری‌سازی در پایان هفتمین ماه سال افت ۵/ ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد اما این شرکت توانسته در یک ماه مهر ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال گذشته عملکرد خوبی داشته باشد و آمار تولید خود را در بازه زمانی یادشده ۵/ ۲۴ درصد افزایش دهد.

به نظر می‌رسد آبی‌های جاده مخصوص توانسته‌اند تا حدودی خود را از بحران خارج کنند و این امیدواری وجود دارد که در ماه‌های پیشرو این روند را ادامه دهند.

بر اساس آمارهای منتشرشده ایران‌خودرو دیزل در ۷ ماهه امسال درمجموع توانسته ۵۶۷ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کند. همین خودروساز در مدت مشابه در سال گذشته توانسته بود ۸۵۳ دستگاه از محصولات را تولید کند.

همان‌طور که اشاره شد آمار تولید مهرماه ایران‌خودرو دیزل برخلاف آمار تجمعی این شرکت در پایان مهر ۹۸، مثبت بوده است. در مهرماه امسال ایران‌خودرو دیزلی‌ها ۸۶ دستگاه از محصولات خود را تکمیل و از خط خارج کرده‌اند درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته آن‌ها تنها توانسته بودند ۶۹ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کنند.

سایپادیزل‌ها نیز طی هفت‌ماهه سال جاری تعداد ۳۰۵ دستگاه از محصولات خود را بعد از تکمیل، از خط تولید خارج کرده است. نارنجی‌های جاده مخصوص در بازه زمانی ذکرشده در سال گذشته توانسته بودند دو هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع محصولات تجاری خود را تولید کنند؛ بنابراین سایپادیزل در آمار تجمعی تا پایان مهرماه افت ۵/ ۸۷ درصدی را از خود به‌جای گذاشته‌ است.

آمار تولید یک‌ماهه این خودروساز اندکی بهتر از آمار تجمعی آن است، اما برخلاف ایران‌خودرو دیزل آن‌ها نتوانسته‌اند آمار تولید خود را در بازه زمانی ذکرشده مثبت کنند. سایپایی‌ها در مهر امسال ۱۰۵ دستگاه انواع خودروی تجاری تولید کرده‌اند درحالی‌که در مهر ۹۷ آن‌ها توانسته بودند ۴۳۲ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند.

گروه بهمن نیز با دو زیرمجموعه خود یعنی بهمن دیزل و سیبا موتور در مسیر سایپادیزل حرکت کرده است. این خودروساز خصوصی نیز هم در آمار تجمعی تا پایان مهرماه ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال گذشته و هم در آمار یک ماه تولید خود در هفتمین ماه سال افت تولید را تجربه کرده است.

گروه بهمن تا پایان مهرماه امسال توانسته است تنها ۳۷۰ دستگاه از محصولات خود را تولید کند. این عدد در مقابل آمار تولید این تجاری‌ساز در سال گذشته افت ۵/ ۸۲ درصدی را به دنبال داشته است. دلیل این مسئله بالا بودن عدد پایه سال گذشته این خودروساز است. گروه بهمن طی ۷ ماه سال گذشته درمجموع توانسته بود دو هزار و ۱۴۵ دستگاه خودروی تجاری تولید کند. آمار یک ماه مهر این تجاری‌ساز به‌مراتب از آمار ۷ ماهه آن بدتر است. در مهر امسال ۱۶ خودروی تجاری از خطوط تولید این خودروساز خارج‌شده‌اند. در شرایط که مهر پارسال گروه بهمن ۱۰۶ دستگاه خودرو تولید کرده است. مقایسه این دو نشان‌دهنده افت ۸۵ درصدی این خودروساز در یک ماه مهر است.

مقایسه آماری تولید خودرو سنگین توسط سه شرکت بزرگ در سال 97 و 98

تعداد تولیدی ها هفت ماهه 98

تعداد تولیدی ها هفت ماهه 97

شرکت‌ها ایران‌خودرو دیزل

۵۶۷

۸۵۳

سایپادیزل‌ها

۳۰۵

2450

گروه بهمن

370

2145

چرایی کاهش تولید شرکت‌های بزرگ

به عقیده بسیاری از کارشناسان نبود نقدینگی و عدم وجود بخش تقاضا باعث شده تولیدات شرکت‌های تولیدکننده در بخش خودروهای سنگین با افت شدید روبرو شود. اگرچه بخش تقاضا تمایل بسیار زیادی برای نوسازی ناوگان خود دارد اما چند برابری شدن قیمت خودروها مانع بزرگی برای نوسازی محسوب می‌شود. به‌طور میانگین قیمت خودروهای سنگین از نرخ 300 تا 800 میلیون تومان در سال گذشته به بالای 1 میلیارد و 500 تومان رسیده است.

این اختلاف قیمت باعث شده بخش خصوصی تمایلی برای نوسازی ناوگان خود نداشته باشد البته شهرداری‌ها و ارگان های مرتبط با حمل و نقل نیز به علت نبود نقدینگی کافی از وظیفه ذاتی خود دورمانده‌اند.

در این میان صحبت‌هایی در خصوص ورود خودروهای دست‌دوم اروپایی شده که این مورد توسط همین شرکت‌ها به یکچالش مبدل شده است. این در حالی است که شهرداری‌ها و ارگان‌هایی مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مدعی هستند قیمت‌های تمام شده شرکت‌های داخلی بسیار سنگین است؛ و شرکت های داخلی نیز مدعی هستند در برهه زمانی که قیمت مواد اولیه و قطعات به شدت افزایش یافته افزایش قیمت نهایی محصول اجتناب ناپذیر است.

برچسب ها تولید خودرو ، تولید
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar